waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zonder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zo

Berichtdoor naamloos » 24 jan 2014 15:51

elbert schreef:In dat geval zijn er nog wel een aantal andere uitdrukkingen die niets zeggen: geloofsdoop, duizendjarig rijk, genadebedeling enzovoorts.
Maar het gaat er natuurlijk om wat je ermee bedoelt en of dat Bijbels is.
Zekers, ik heb niets tegen bepaalde uitdrukkingen als dat de inhoud van de Bijbel dekt.
Nou weet ik niet wat T.B. allemaal beweerd heeft in dat boek, dus dat laat ik maar voor wat het is.
Maar ik weet wel dat een verbond niet hetzelfde is als een belofte.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 24 jan 2014 15:56

naamloos schreef:T.B. kan in zijn boek wel spreken over het verbond der genade, maar als het in de Bijbel niet terug te vinden is dan zegt dat boek helemaal niets :!:

Heb je het boek van TB gelezen?

hglearsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 24 jan 2014 16:02

mealybug schreef:Nu staan het woord geloof en doop wel heel wat dichter bij elkaar in de Bijbel dan verbond en doop.
Verbonds- en genade-erf , erfzonde, veronderstelde wedergeboorte, etc.
Dus wat dat betreft kunnen we een en ander tegen elkaar wegstrepen.
Zullen we gewoon terug gaan naar wat er wel in de Bijbel wordt gezegd?

Veel eerder staat in de Schrift (Exodus6:3) reeds dat de Heere twee dopen aan Zijn verbondsvolk geeft.

h.g
Learsi

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 jan 2014 16:32

learsi schreef:
Veel eerder staat in de Schrift (Exodus6:3) reeds dat de Heere twee dopen aan Zijn verbondsvolk geeft.

h.g
Learsi

Die link snap ik niet helemaal.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 24 jan 2014 16:34

mealybug schreef:Die link snap ik niet helemaal.

Niet helemaal ...zeg je
Wat snap je er wel van?

hg
Learsi

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 jan 2014 16:37

Niets eerlijk gezegd.
Ik zie nietr wat je aangehaalde tekest uit Exodus te maken heeft met dopen.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 24 jan 2014 17:07

mealybug schreef:Niets eerlijk gezegd.
Ik zie nietr wat je aangehaalde tekest uit Exodus te maken heeft met dopen.

De belofte van Exod.6:1-7(het gebracht worden in het beloofde land) wordt gevolgd door de doop in de Schelfzee en de doop in de Jordaan.
Het verbond met het volk is een voortzetting van het verbond opgericht met de vaderen.

Daarnaast was het een variatie op jou opmerking dat sommige zaken dichter bij elkaar staan.
Er zijn ook zaken die niet genoemd worden en er tóch bij horen.
Verbond en gedoopt worden dus.
Als er gedoopt wordt gaat het verbondsbelletje rinkelen.
Onder het OT verbond hoort de doop er bij.
Wordt er dan onder het NT gedoopt, dan kan er een verbond zijn.
De Heere gaat met ons onder het NV op dezelfde wijze om als met Israel onder het OV.
Bestel het boekje van vd Waal en onderzoek het.

h.g
Learsi

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 jan 2014 18:16

learsi schreef:De belofte van Exod.6:1-7(het gebracht worden in het beloofde land) wordt gevolgd door de doop in de Schelfzee en de doop in de Jordaan.
Het verbond met het volk is een voortzetting van het verbond opgericht met de vaderen.

De doop zou dan komen,voordat de wet gegeven werd.
Het oude verbond was niet onberispelijk, daarom ook kwam er een nieuw verbond.
En dan kom ik bij Petrus' woorden, die de doop en redding van Noach vergelijkt met de vraag van een goed geweten (geestelijk!).

Het verbond met Abraham was de besnijdenis, niet een doop.
Die besnijdenis van het lichaam, destijds stoffelijk, is dan ook een geestelijke besnijdenis geworden..

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 jan 2014 18:26

learsi schreef:Heb je het boek van TB gelezen?
Als ik dat gelezen zou hebben dan zou je mogen aannemen dat ik wél weet wat TB allemaal beweerd heeft in dat boek.
Als T.B. en v. Waal meer van hetzelfde is van wat ik hier lees dan hou ik het ook maar zo, niet persoonlijk bedoelt hoor meis :!:
Ik heb wel het boek gereformeerden en evangelischen van W. Ouweneel en J. Hoek gelezen.
Das wel handig als je elkaar een beetje wilt begrijpen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 jan 2014 18:52

mealybug schreef:De doop zou dan komen,voordat de wet gegeven werd.
En dan kom ik bij Petrus' woorden, die de doop en redding van Noach vergelijkt met de vraag van een goed geweten (geestelijk!).
Hoeveel rechtvaardigen werden er eigenlijk met Noach gedoopt?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 jan 2014 20:30

Jvslooten schreef:Hoeveel rechtvaardigen werden er eigenlijk met Noach gedoopt?

Zeg het maar, want ik heb het toch fout.

Maar wat heeft het met de toepassing te maken in 1 Pet 3:21.
Wat vind je daarvan, dat de doop een vraag is van een goed geweten aan God?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 24 jan 2014 21:27

naamloos schreef:niet persoonlijk bedoelt hoor meis :!:

Ik neem wat er gezegd wordt zelden persoonlijk op, maak je maar geen zorgen hoor meissie [-(

Ik heb wel het boek gereformeerden en evangelischen van W. Ouweneel en J. Hoek gelezen.
Das wel handig als je elkaar een beetje wilt begrijpen.

Dat boek heb ik dan weer niet gelezen

hg
Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 24 jan 2014 22:11

[quote="mealybug"]De doop zou dan komen,voordat de wet gegeven werd.

Daar heb ik niet zo een probleem mee. In de evangelien worden de mensen door een mens (Joh de doper) opgeroepen hun zonden(wetsovertreding) te belijden, daarop tot vergeving gedoopt te worden, waarna ze door Christus onderwezen worden over........de wet!

Zie onder -Dogmatiek en kerkleer_ catechismus van belang- pagina 10 -wat ik daar zeg m.b.t. wat Petrus zegt over de vraag van een goed geweten. Een goed geweten is een goed-werkend geweten! En wanneer werkt het geweten goed? Juist als het de gedane zonden aan de mens bekend maakt. Daarom ook wordt door de opstanding van Christus het geweten gereinigd van dode werken. En om die reiniging gaat het juist bij Petrus! De doop is niet de aflegging van de vuiligheid van het lichaam maar de reiniging van de vuiligheid in het geweten door de kracht van het bloed van Christus. Daarom ook belijdenis der zonden bij de doop. Geen reiniging zonder de belijdenis van zonden.
Het is dus een vraag van een mens met een goed werkend geweten om de reiniging van dat geweten.

h.g.
Learsi

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 jan 2014 22:57

learsi schreef: Daarom ook belijdenis der zonden bij de doop. Geen reiniging zonder de belijdenis van zonden.
Het is dus een vraag van een mens met een goed werkend geweten om de reiniging van dat geweten. [/color]

h.g.
Learsi

Maar wat gebeurt er dan bij de doop van een zuigeling, die nog niet eens weet heeft van kwaad en goed en nog niets te belijden heeft?
Afwassen der erfzonde?

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 25 jan 2014 01:08

Eén van de argumenten vóór een verbondsleer is de idee dat God Zich in de Bijbel ook steeds verbindt met een volk, een gemeenschap, een kring van discipelen, een gemeente.
Kennelijk is er behalve de strikt individuele relatie van mens en God ook zoiets als een verbinding met God en Zijn volk. Wanneer de Kerk belijdt dat zij gelooft in één Heilige Algemene Christelijke Kerk, dan wordt dat ook vaak opgevat als een gezin of een familie. Wij zijn broeders en zusters, God is onze Vader, de Kerk onze Moeder.

De discussie over de noodzaak van een verbondsleer kan natuurlijk op tal van onderdelen gevoerd worden, maar dit is in ieder geval één argument om de verbondsleer te begrijpen. Net zoals de Nieuw Testamentische gemeente vaak rond een huishouden werd georganiseerd, waarin niet alleen de (Gr.) oikodespotos, of (Lat.) paterfamilias, de vader en eigenaar betrokken raakte bij het christelijke geloof, maar ook zijn hele huis (vrouw, kinderen en slaven), zo kan ook de doop van kleine kinderen worden verstaan als een teken en zegel dat God Zich niet alleen wil verbinden aan één individuele mens, maar die verbinding ook wil uitbreiden naar iedereen die in een relatie aan die mens verbonden is. In de één wordt de ander gezegend. De man kan de vrouw heiligen, de vader de kinderen. Alles wat het heil van God aangaat (wedergeboorte, afwassing van zonden, reiniging en opstanding tot een nieuw leven) wordt in de doop gesymboliseerd. Door de kinderen hierin te betrekken wordt geloofd en gezegd dat het heil hen gegund wordt en dat het voor hen onder handbereik is gekomen. Gods genade is overvloeiend en ruim. Het houdt niet op bij de grens van één enkel individu. Er blijft altijd een zegen over voor mensen die in de onmiddellijke nabijheid van dat heil leven. 'Op de erve van het verbond', wordt ook wel gezegd. Zo kon Jacob zijn kinderen zegenen, zo kunnen alle volken in Israël gezegend worden en zo doet God barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Hem liefhebben, en Zijn geboden onderhouden.

Het staat wat tegenover het zeer moderne individualistische idee van de enkele, autonome mens, die zich wil losrukken uit oude verbanden en gemeenschappen. En de verbondsgedachte is daarom misschien moeilijk te begrijpen voor christenen die door dit individualisme beïnvloed zijn (vooral protestantse en evangelische christenen zijn dat) en de oude religieuze gemeenschappelijkheid niet meer hebben gekend, maar daar heeft het toch wel mee te maken.
Mensen kunnen eigenlijk niet los en individueel bestaan. Een mens is geschapen voor de relatie met God en de naaste. Het zou onbijbels zijn om het heil strikt individueel in te perken. Dat is eigenlijk wat de verbondsgedachte uitdrukt, mijns inziens.
Je hebt altijd een natuurlijke vader en moeder nodig om als mens van vlees en bloed te kunnen bestaan.
Zo moet er voor het geestelijke bestaan ook een geestelijke Vader (God) en moeder (Kerk) zijn.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Terug naar “Archief”