Het Scheppingsverhaal als geloofsbelijdenis.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Arco
Majoor
Majoor

Re: Het Scheppingsverhaal als geloofsbelijdenis.

Berichtdoor Arco » 24 jan 2014 11:24

Even een technische toelichting:
In het Hebreeuws is er geen onderscheid in tijd. Waar in het Nederlands we tegenwoordige tijd en verleden tijd kennen in ons taalgebruik: dus 'hij komt eten' of 'hij kwam eten'. In het Hebreeuws bestaat dat niet. Het is onvoltooid of voltooid. Daarnaast is de stam 'Hij heeft' in het Hebreeuws en niet 'ik heb' zoals in het Nederlands.

Dit zorgt ervoor dat het OT, liever gezegd 'het Eerste Testament' of 'de Tenach', staat in de onvoltooide tijd. Het NT, grotendeels in het Grieks, staat niet helemaal in voltooide tijd. Want niet alles is voltooid.

Het sleutelpunt is Golgotha, maar het slot waar die sleutel inpast bevindt zich op de jongste dag. Toekomst dus.

En dit alles wil niet zeggen dat de profetieën in de Tenach éénmalige voltooiing kent. Daarin onderscheid zich de Tenach niet met het Nieuwe Verbond.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 24 jan 2014 21:59

Arco schreef:
Natuurrampen gebeuren, niet omdat God dat wil, maar omdat door ons de aarde vervloekt is. Bekering is door het Woord, dus daarom zijn natuurrampen geen bekeringsmiddel. Oordelen heeft altijd te maken met recht. Daarin moet je de aanleiding zoeken, niet in de ramp zelf.

Dat is onzin. Natuurrampen zijn in het hele OT (dus bijbels gezien) bedoeld als straf en middel om te bekeren. Bij de Farao hielp het niet (omdat God zijn hard steeds maar verhardde) maar Ninevé werd gered door de dreiging van een ramp.

Ik vindt dit ook een vreemde reactie omdat God de aarde geschapen heeft met een hete kern en tektonische krachten. Met donder en bliksem. met overstromingen. Dat zijn tevens de krachten die het leven mogelijk maken en de aarde vruchtbaar maken. Natuurrampen zijn noodzakelijk en ze zijn alleen een ramp omdat wij dat zo ervaren.
Zelfs op mars staat een enorme vulkaan, de Hawaï eilanden bestaan vanwege vulkanisme. Elke berg op aarde bestaat vanwege tektoniek (aardbevingen)

De toren van Siloam, zoals Jvslooten uit Lukas citeert, daarvan is uit andere bronnen bekend dat die toren slecht gebouwd was. Daaruit valt te concluderen dat het vallen van die toren niet van God hoeft te zijn. Wij, mensen, hebben ook verantwoordelijkheid. Als bouwkundige, dat ben ik, ben ik verantwoordelijk voor de kwaliteit van werk. En van een constructie kan je meestal wel zien of het degelijk is of niet.

De toren van Siloam?? Nooit van gehoord.
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 25 jan 2014 00:19

1 Er waren op dat moment ook enkele mensen aanwezig die hem vertelden over de Galileeërs van wie Pilatus het bloed vermengd had met hun offers. 2 Hij zei tegen hen: ‘Denken jullie dat die Galileeërs grotere zondaars waren dan alle andere Galileeërs, omdat ze dat ondergaan hebben? 3 Zeker niet, zeg ik jullie, maar als jullie niet tot inkeer komen, zul je allemaal op dezelfde wijze omkomen. 4 Of die achttien die stierven doordat de Siloamtoren op hen viel – denken jullie dat zij schuldiger waren dan alle andere mensen die in Jeruzalem wonen? 5 Zeker niet, zeg ik jullie, maar als jullie niet tot inkeer komen, zul je allemaal net zo sterven als zij.’

Gevonden. dreigementen. Tot inkeer komen want anders... Valt er een toren op je.
Ook gif is geschapen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 jan 2014 09:34

En 1953 dan?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 25 jan 2014 17:30

1953? Een natuurramp, waar God buiten staat. Dus ook geen straf. Wie het anders ziet, verlaagt God tot een wrede, onvoorspelbare god en gelijk aan de afgoden uit de bijbel.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 25 jan 2014 18:09

volgens mij we er in 1953 achter gekomen dat rampen de beste mensen kunnen overkomen of in elk geval heel veel gereformeerde, gelovige en bekeerde mensen....

De aarde is nu eenmaal geschapen als een, af en toe, gevaarlijke plek om te wonen.
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2014 18:10

hettys schreef:
Dat is onzin. Natuurrampen zijn in het hele OT (dus bijbels gezien) bedoeld als straf en middel om te bekeren. Bij de Farao hielp het niet (omdat God zijn hard steeds maar verhardde) maar Ninevé werd gered door de dreiging van een ramp.

Mooi verhaal is dat. Zelfs als de Farao had willen meewerken, zorgt God er persoonlijk voor dat hij dat niet kan. Om vervolgens een heel volk te straffen omdat de Farao niet meewerkt...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 25 jan 2014 18:33

Mortlach schreef:Mooi verhaal is dat. Zelfs als de Farao had willen meewerken, zorgt God er persoonlijk voor dat hij dat niet kan. Om vervolgens een heel volk te straffen omdat de Farao niet meewerkt...

Dat is denk ik ook wat Jaapo bedoeld: Als je alles letterlijk opvat verlaag je God tot iemand die hele volken uitmoord om zichzelf te profileren.
Het is toch logisch dat schrijvers hun eigen culturele interpretaties legden in gebeurtenissen uit het verleden? En dat geldt net zo goed voor de scheppingsverhalen.

Het is allemaal heel lang geleden opgeschreven door verschillende mensen. Maar nogmaals, wat mooi is aan het tweede scheppingsverhaal, is dat het besef van goed en kwaad, dus het menselijke bewustzijn van moraal, en een behoefte aan verzoening ter sprake komt.

Maar dat was wel gewoon op de aarde met al z'n natuurwetten en krachten.
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”