Hoe zien wij het beroepingswerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 23 jan 2014 11:04

In een ander topic deed Teus de volgende uitspraak:
Welke dominee waar komt te staan, beroepen noemen ze dat, daarna komt het Godonterende ritueel.

Omdat het andere topic niet echt de plek was voor discussie over beroepingswerk, hier de vraag:

Zelf ben ik lid in een vacante gemeente. Al heel wat jaren hebben wij geen predikant. Iedere bedankbrief is een teleurstelling. Maar het maakt wel dat ik het beroepingswerk met interesse volg.
Ik kan daar ook geen kwaad in zien.

Misschien goed om een inzicht te geven in de gang van zaken rondom het beroepingswerk in de Ger.Gem.:
De kerkenraad stelt een tweetal predikanten, waar de ledenvergadering uit mag kiezen. De meerderheid bepaalt in dit geval. Die predikant wordt beroepen, krijgt een brief, en binnen drie weken wordt een reactie verwacht.

Binnen andere kerkgenootschappen is de procedure soms anders.

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Hoe zien wij het beroepingswerk?

Berichtdoor StillAwake » 23 jan 2014 11:16

Persoonlijk heb ik altijd een beetje moeite met het beroepingswerk inderdaad als "roeping" te zien.
Als je ziet dat het vooral de grote gemeentes met een mooie pastorie zijn die zelden vacant raken twijfel ik wel eens over de motieven van bepaalde predikanten.
Ook als ik zie wat voor zaken sommige predikanten van de kansel durven verkondigen heb ik mijn ernstige twijfels bij de Goddelijke sturing van dit proces.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 23 jan 2014 12:29

@StillAwake: Als ik het goed begrijp zijn jouw bezwaren ingegeven door misstanden die je waarneemt?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 jan 2014 12:46

Ik ben lid van een vrij grote gemeente -de grootste binnen het kerkverband- en hebben op dit moment drie predikantsplaatsen bezet en één vacant. Ik vermoed eigenlijk wel dat de kerkenraad dit jaar opnieuw een beroep zal uitbrengen, en daar ben ik blij om.

StillAwake schreef:Persoonlijk heb ik altijd een beetje moeite met het beroepingswerk inderdaad als "roeping" te zien.
Als je ziet dat het vooral de grote gemeentes met een mooie pastorie zijn die zelden vacant raken twijfel ik wel eens over de motieven van bepaalde predikanten.
Ook als ik zie wat voor zaken sommige predikanten van de kansel durven verkondigen heb ik mijn ernstige twijfels bij de Goddelijke sturing van dit proces.
Die moeite en die twijfels bij de goddelijke sturing is in sommige gevallen herkenbaar, maar dan wel om andere redenen. Ik kan niet begrijpen hoe het mogelijk is dat er kerken zijn die bekering als voorwaarde voor belijdenis te hoog gegrepen vinden.. en vervolgens wel diezelfde leden toestaan om over het lichaam van Christus te regeren, tot in de kerkenraad aan toe. Wie is er dan nog het hoofd van de Kerk? De eerste of de tweede Adam? misschien zie ik iets over het hoofd, maar als er iets is waar ik grote moeite mee heb dan is het dat wel.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 23 jan 2014 13:30

Rozijn schreef:@StillAwake: Als ik het goed begrijp zijn jouw bezwaren ingegeven door misstanden die je waarneemt?

Klopt inderdaad.
Ik geef toe dat ik veel predikanten erg hoog heb zitten, maar ik zie daarnaast veel misstanden.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 23 jan 2014 13:36

*Verwijderd vanwege off topic*

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2014 16:46

Ik vind het ook wel een lastig iets. De Ger Gem hier is vacant sinds oprichting ergens in de jaren 30. Is er nou nooit een roeping geweest voor iemand om daar te staan? Worden er dan alleen predikanten geroepen naar de grote gemeenten waar altijd een predikant staat? En wat verder, is het hele proces wel juist als er zo'n tekort aan predikanten is? Worden er te weinig mensen geroepen tot het ambt of teveel afgehouden?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 23 jan 2014 18:53

Dat is een goede vraag Marnix. Hij valt wel wat buiten mijn idee voor dit topic. En, een bespreking van deze vraag heeft het risico van ongenuanceerde stemmingmakerij in zich...
Maar, zo lang het respect blijft mag een ieder zich vrij voelen om er op in te gaan. :)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 10:33

Rozijn schreef:Dat is een goede vraag Marnix. Hij valt wel wat buiten mijn idee voor dit topic. En, een bespreking van deze vraag heeft het risico van ongenuanceerde stemmingmakerij in zich...
Maar, zo lang het respect blijft mag een ieder zich vrij voelen om er op in te gaan. :)

Wellicht is de selectieprocedure voor predikanten te streng? Althans, als ik hoor hoe dat in de GerGem gaat kan ik me voorstellen dat jonge mannen bijna het idee hebben van het ambt afgehouden te worden.
Feit is dat er te weinig predikanten zijn om alle vacante posities op te vullen.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 24 jan 2014 13:01

StillAwake schreef: Wellicht is de selectieprocedure voor predikanten te streng? Althans, als ik hoor hoe dat in de GerGem gaat kan ik me voorstellen dat jonge mannen bijna het idee hebben van het ambt afgehouden te worden.
Feit is dat er te weinig predikanten zijn om alle vacante posities op te vullen.

Tja, je moet sowieso door het curatorium heen. Welke criteria hiervoor gelden, weet ik niet precies. Voor zover ik weet duurt de Ger.Gem. predikantsopleiding in Rotterdam 4 jaar. Dit is relatief weinig in vergelijking met andere theologische opleidingen.

Er zijn inderdaad te weinig predikanten in de GG. Gemeenten als Sint Annaland en Wolphaartsdijk wachten nu al erg lang op een predikant. Ik ben ergens wel blij dat kand. Heijkamp niet van die gemeente het beroep heeft aangenomen, die de meeste leden telt (in zijn geval Kapelle-Biezelinge). Bij de vorige drie beroepbare kandidaten was dit wel het geval. Ik weet dat er niets buiten Gods wil omgaat, maar ik kan me niet voorstellen dat God alleen de grotere gemeenten goed acht voor een predikant.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 24 jan 2014 13:24

Van mensen die bij het curatorium geweest zijn weet ik ongeveer hoe het gaat.

De feiten:
Er wordt gevraagd om te vertellen over je bekering en je roeping. Er worden geen verdere vragen gesteld, wat je wilt vertellen vertel je. (1)
Daarna wordt de persoon in kwestie gevraagd de vergadering te verlaten.
De curatoren gaan in overleg, na het overleg wordt er gestemd, waarbij iedere curator zijn eigen afweging maakt. De meerderheid beslist.
Daarna wordt de beslissing meegedeeld. In principe wordt er geen toelichting gegeven. (2)

De gedachten hierbij:
(1) Voor mensen die niet zulke praters zijn, is dit best lastig. Anderzijds begrijp ik ook dat men bang is mensen iets in de mond te leggen.
(2) Dit kan ik mij goed voorstellen. Anders krijg je heel nare discussies. Ik weet ook wel van iemand die afgewezen is, een toelichting vroeg en die ook kreeg.

Als laatste een opmerking die ik van iemand hoorde (een ander dan hierboven) en die zelf ook afgewezen is: Als je niet om kunt gaan met de afwijzing door het curatorium, dan kun je ook niet omgaan met de moeilijkheden die het predikantschap met zich meebrengt.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 13:33

Rozijn schreef:Van mensen die bij het curatorium geweest zijn weet ik ongeveer hoe het gaat.

De feiten:
Er wordt gevraagd om te vertellen over je bekering en je roeping. Er worden geen verdere vragen gesteld, wat je wilt vertellen vertel je. (1)
Daarna wordt de persoon in kwestie gevraagd de vergadering te verlaten.
De curatoren gaan in overleg, na het overleg wordt er gestemd, waarbij iedere curator zijn eigen afweging maakt. De meerderheid beslist.
Daarna wordt de beslissing meegedeeld. In principe wordt er geen toelichting gegeven. (2)

De gedachten hierbij:
(1) Voor mensen die niet zulke praters zijn, is dit best lastig. Anderzijds begrijp ik ook dat men bang is mensen iets in de mond te leggen.
(2) Dit kan ik mij goed voorstellen. Anders krijg je heel nare discussies. Ik weet ook wel van iemand die afgewezen is, een toelichting vroeg en die ook kreeg.

Als laatste een opmerking die ik van iemand hoorde (een ander dan hierboven) en die zelf ook afgewezen is: Als je niet om kunt gaan met de afwijzing door het curatorium, dan kun je ook niet omgaan met de moeilijkheden die het predikantschap met zich meebrengt.

Leerzame post!
Een paar vragen (ik ben namelijk niet bekend met deze gang van zaken aangezien ikzelf nooit voor dit curatorium heb gestaan (en zal staan).
Hoe is een dergelijk curatorium dan samengesteld (en wie stelt dat samen)?
En komen deze mannen pas voor het curatorium als ze al 4 jaar van opleiding achter de rug hebben?
En in hoeverre is het noodzakelijk om een bekeringsverhaal te hebben? Je kunt toch ook van kinds af aan in het geloof geleefd hebben?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 24 jan 2014 13:49

Je komt eerst voor het curatorium, daarna begin je aan de opleiding. Dus niet 4 jaar studeren voor niets.

Als je van kinds af aan mag geloven, dan zul je daar ook vast over kunnen vertellen. Ik was net denk ik niet zorgvuldig genoeg in de formulering: het gaat om bekering en het leven met de Heere.

De curatoren zijn door de synode afgevaardigde predikanten en ouderlingen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 jan 2014 13:54

Rozijn schreef:Je komt eerst voor het curatorium, daarna begin je aan de opleiding. Dus niet 4 jaar studeren voor niets.

Als je van kinds af aan mag geloven, dan zul je daar ook vast over kunnen vertellen. Ik was net denk ik niet zorgvuldig genoeg in de formulering: het gaat om bekering en het leven met de Heere.

De curatoren zijn door de synode afgevaardigde predikanten en ouderlingen.

Hoe gaat het eigenlijk in het fictieve scenario dat iemand door het curatorium wordt goedgekeurd, en er vervolgens op de opleiding niks van bakt?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 24 jan 2014 13:59

Dan wordt het niets.
Het is wel voorgekomen dat mensen zijn toegelaten maar nooit dominee worden. Veel weet ik daar niet van, maar er zal vast hier en daar wat te vinden zijn hierover. (Ik denk dat je op refoforum meer kunt vinden.)

Het curatorium laat toe tot de studie, aan het einde van ieder jaar neemt het curatorium examens af en aan het eind van het vierde jaar volgt nog een examen. Pas daarna wordt iemand kandidaat, en mag hij beroepen worden. Pas als er een beroep is aangenomen en de intrede achter de rug is, wordt iemand bevestigd als predikant.
(Er schijnt een kandidaat geweest te zijn die nooit een beroep heeft aangenomen. Als je dat binnen een zekere termijn, ik meen een half jaar, niet doet, ben je kandidaat-af in de Ger.Gem.)

Terug naar “Archief”