Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2014 11:33

mohamed schreef:Ik zit momenteel aan de Veltins, een zeer smakelijke pils van Duitse makelij. Dit soort pilsener drink ik het liefst, maar ondanks dat heb ik toch besloten te stoppen met de consumptie van bier nadat dit voorraadje op is. De reden is simpel: ik transpireer 's nachts hevig als ik een paar biertjes heb gehad en niet wanneer ik geen druppel heb gedronken (of alleen wijn). Het doet me pijn in het hart, maar ik moet luisteren naar de signalen.

StillAwake schreef:Veltins, zoals alle pilseners en vrijwel alle Duitse bieren, is een bier van lage gisting. Heb je er bij bovengistende bieren ook last van? Ik herken je klacht, maar heb er bij bieren van hoge gisting (bijvoorbeeld de abdijbieren, maar ook de meeste Belgische bieren (Jupiler dan net weer niet) géén last van).

Overigens is een overstap op whisky ook de moeite waard. Wellicht een whisky-topic openen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jan 2014 11:50

mohamed schreef:Ik zit momenteel aan de Veltins, een zeer smakelijke pils van Duitse makelij. Dit soort pilsener drink ik het liefst, maar ondanks dat heb ik toch besloten te stoppen met de consumptie van bier nadat dit voorraadje op is. De reden is simpel: ik transpireer 's nachts hevig als ik een paar biertjes heb gehad en niet wanneer ik geen druppel heb gedronken (of alleen wijn). Het doet me pijn in het hart, maar ik moet luisteren naar de signalen.

StillAwake schreef:Veltins, zoals alle pilseners en vrijwel alle Duitse bieren, is een bier van lage gisting. Heb je er bij bovengistende bieren ook last van? Ik herken je klacht, maar heb er bij bieren van hoge gisting (bijvoorbeeld de abdijbieren, maar ook de meeste Belgische bieren (Jupiler dan net weer niet) géén last van).

Nu je het zegt, de klachten konden inderdaad wel begonnen zijn sinds ik ben overgestapt naar Duitse pils, want toen ik nog Jupiler dronk kan ik me niet herinneren dat ik er al last van had. Bij bieren van hoge gisting evenmin, dus ik denk dat je de koe bij de horens hebt gevat. Ik heb nog een krat Oettinger staan en zal er eens op letten of de klacht zich weer voordoet. Ik zou het spijtig vinden als het zo is, maar het heeft er alle schijn van dat het zweten inderdaad door Duitse pils komt.
StillAwake schreef:Overigens is een overstap op whisky ook de moeite waard. Wellicht een whisky-topic openen?

Kan je doen, maar ik zal er weinig aan kunnen bijdragen aangezien de keren dat ik Whisky dronk op een hand zijn te tellen. Waarom is Whisky lekker? Dat wil ik wel weten. ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2014 13:56

Whisky-topic lijkt me prima. :)

Whisky is lekker omdat het zo divers is. Misschien als je het voor het eerst drinkt dat je weinig anders dan alcohol proeft.... maar als je het goed drinkt is er zoveel in te ontdekken. Net als met wijn. Je moet het leren drinken.

Met een whisky-topic erbij zijn de drie dranken die ik regelmatig drink hier bespreekbaar: (speciaal) bier, wijn en whisky :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 jan 2014 23:01

Whisky heb ik voor zover ik weet nog nooit gedronken, dus daar kan ik niet over meepraten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2014 10:42

Dat wordt dus je volgende project :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 jan 2014 15:20

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2014 17:03

Of beginnen met een kleine proeverij.

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 22 jan 2014 19:14

Weer een nieuw topic erbij! Ik heb hier een fles whisky van maar liefst 3 liter. Na 2 jaar is hij nu bijna op.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jan 2014 19:38

Het_Bureau schreef:Weer een nieuw topic erbij! Ik heb hier een fles whisky van maar liefst 3 liter. Na 2 jaar is hij nu bijna op.

Heeft u een drie literfles whisky op het bureau? Toch niet het politiebureau? :roll:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 jan 2014 20:23

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 22 jan 2014 20:35

:D ok whisky's dat is praat ik doe mee.

Indien je wat informatie wil dit is een goede webwinkel voor een ☆mooi glas★

Mijn favoriet Talisker
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 jan 2014 20:53

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 jan 2014 21:13

Vergeet de goedkope blended whisky (Red Label, Famous Grouse)

Inderdaad. Goede whiskey is niet goedkoop (helaas). Vanaf een euro of 40 per fles heb je in ieder geval kwaliteit. De Walkers en Grouses raak ik ook niet aan.

Neem kleine glaasjes (glencairn glass is een fijn glas) en doe die ook niet al te vol.
Whisky drink je niet vanwege de hoeveelheid als dorstlesser, maar puur voor de smaak.

Idd. En kleine slokjes nemen. Whiskey eerst met de hand verwarmen, en dan kleine slokjes nemen met veel lucht (bijna slurpen). Als hij te scherp smaakt, was de slok te groot.

En nooit, nooit ijs in je whiskey. Dan verdwijnt echt alle smaak.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 jan 2014 21:14

StillAwake schreef:Andere aanraders voor iemand die Talisker op waarde weet te schatten:
Coal Ila
Lagavulin
Oban
Bunnahabhain

Caol Ila en Oban zijn erg lekker, inderdaad. Lagavulin is voor mij dan weer veel te rokerig. Maar als je Caol en Oban lekker vind, zijn Laphroaig en Springbank ook niet te versmaden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 jan 2014 22:12

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Algemene Zaken”