Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mar 2004 16:10

Dat lijkt mij ook. Wat ik wel steeds weer tegen kom is de opmerking dat zo iemand in z'n laatste seconde nog vergeving kan vragen. En als je dat nu niet doet, maar bijv. van tevoren of helemaal niet omdat je (op dat moment) niet eens nadenkt over het feit dat het een zonde is...?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 11 mar 2004 16:15

Raido schreef:
hijwel schreef:God is zo liefdevol dat Hij Zijn kinderen niet loslaat, en de duivel zoveel macht geeft dat die ze zelfmoord laat plegen.
Dat doen alleen mensen die van God los zijn en waarbij de duivel zijn gang kan gaan.

daarom ...
Dit zegt nog helemaal niets over het al dan niet kunnen plegen van zelfmoord. Heb ik uitgebreid in m'n laatste post uitgelegd inclusief bijbelse dingen. God laat z'n kinderen nooit vallen betekent dat ze hun zaligheid niet kunnen verliezen, niet dat ze geen zonden kunnen plegen! (als je me niet geloofd kijk eens rond je) Zelfmoord is een zonde niet een vereiste voor het al dan niet zalig worden
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Vin

Berichtdoor Vin » 11 mar 2004 16:24

Gelukkig is de genade en barmhartigheid van God groter dan die van onszelf.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 mar 2004 16:25

Christus vergeefd toch al je zonden op het moment van je bekering? ook die dingen die je nog moet doen? Hij is gestorven voor alle mensen en het is genoeg om iedereen zalig te maken.

Nee niet met een aflaat van tetzel... maar als je zegt dat je om elke zonde vergeving moet vragen naar je bekering erken je de afval der heiligen, dat is overgezet zijnde : de duivel kan vissen in de hemel en zo nog bekeerde mensen in de hel krijgen ....

Mission Impossible Satan!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 mar 2004 16:27

Sorry, maar ik kan me zo ergeren aan bepaalde uitspraken. Verder denk ik dat deze discussie al geen zin had voordat hij begon. Heb er bijna spijt van dat ik mee heb gediscussieerd.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 mar 2004 16:50

Raido schreef:
hijwel schreef:God is zo liefdevol dat Hij Zijn kinderen niet loslaat, en de duivel zoveel macht geeft dat die ze zelfmoord laat plegen.
Dat doen alleen mensen die van God los zijn en waarbij de duivel zijn gang kan gaan.

daarom ...

waarschijnlijk is dit een stuk uit de samenvatting van iemands anders mening. Ik weet niet wat God doet in zo'n situatie. Of hij houd de persoon tegen, zodat ze bewaard wordt. Of Hij laat Zijn kind vallen zodat ze voor eeuwig bij Hem zou zijn.

Ik weet dat niet, en hoef dat ook niet te weten.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 11 mar 2004 17:12

Aragorn schreef:Dat lijkt mij ook. Wat ik wel steeds weer tegen kom is de opmerking dat zo iemand in z'n laatste seconde nog vergeving kan vragen. En als je dat nu niet doet, maar bijv. van tevoren of helemaal niet omdat je (op dat moment) niet eens nadenkt over het feit dat het een zonde is...?

Wordt een zonde dan niet vergeven als je geen vergeving vraagt? Christus betaalt of voor alle zonden, of voor geen enkele zonde.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 11 mar 2004 17:48

caprice schreef:Wordt een zonde dan niet vergeven als je geen vergeving vraagt? Christus betaalt of voor alle zonden, of voor geen enkele zonde.

Als een christen zonde doet, zal hem dat met schuldbesef op de knieen brengen voor Christus' aangezicht. Dan wil en zal Hij de zonden ook zeker vergeven. Als een christen geen vergeving vraagt over z'n zonde (hij weet wel dat het verkeerd is, maar gaat gewoon z'n eigen gang) dan zet ik m'n vraag tekens bij de echtheid van z'n geloof en bij de echtheid van z'n christen-zijn.

Het gaat er dus niet om of een christen wel of geen zonde doet (die doet'ie toch wel), het gaat er echter om wat hij met die zonde doet. Neerleggen aan Christus' doorboorde voeten, of in de hand houden. Als jij je zonden zo voor Hem neerlegt en belijdt dat je vergeving nodig hebt, dan mag je ook zeker weten dat al je zonden je vergeven zijn. Komt het dan ooit een keer zover dat je jezelf van het leven berooft, dan is ook die zonde je vergeven.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2004 18:17

Als een christen zonde doet, zal hem dat met schuldbesef op de knieen brengen voor Christus' aangezicht. Dan wil en zal Hij de zonden ook zeker vergeven. Als een christen geen vergeving vraagt over z'n zonde (hij weet wel dat het verkeerd is, maar gaat gewoon z'n eigen gang) dan zet ik m'n vraag tekens bij de echtheid van z'n geloof en bij de echtheid van z'n christen-zijn.

Yep... en als een christen zelfmoord pleegt zal Hij met schuldbesef bij God komen. Maar Jezus is daar ook... en zal voor je pleiten... en zeggen: Ik droeg alle schuld Vader.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mar 2004 18:17

caprice schreef:
Aragorn schreef:Dat lijkt mij ook. Wat ik wel steeds weer tegen kom is de opmerking dat zo iemand in z'n laatste seconde nog vergeving kan vragen. En als je dat nu niet doet, maar bijv. van tevoren of helemaal niet omdat je (op dat moment) niet eens nadenkt over het feit dat het een zonde is...?

Wordt een zonde dan niet vergeven als je geen vergeving vraagt? Christus betaalt of voor alle zonden, of voor geen enkele zonde.

Dat denk ik ook. Daarom vind ik het ook vreemd dat elke keer zo'n zinnetje als: "iemand kan in de laatste seconde voor de ziel het lichaam verlaat nog om vergeving vragen" opduikt. Want dan lijkt het erop dat dat nog bepalend zou zijn voor de eeuwige bestemming van die persoon.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 mar 2004 18:43

Marnix schreef:

Yep... en als een christen zelfmoord pleegt zal Hij met schuldbesef bij God komen. Maar Jezus is daar ook... en zal voor je pleiten... en zeggen: Ik droeg alle schuld Vader.

Mooi marnix :D
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 mar 2004 18:47

Marnix schreef:

WOW je bent een schat Marnix!!!!!

Goed en mooi verwoord.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 11 mar 2004 20:09

Marnix schreef:

Kan maar heel ff reageren, maar vraag dus toch ff aan jou Marnix hoe je als je dood bent met je schuldbesef bij God kan komen volgens jou??

Hij komt in tegenstelling tot wat jij zegt in de schuld bij God, en die schuld kan niet meer vergeven worden omdat hij zelf een einde gemaakt heeft aan zijn genadetijd.

Iemand komt met zijn schuldbesef bij God op het moment dat hij bekeerd word.Dat is dus iets heel anders als wat jij hier stelt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mar 2004 20:28

Markie schreef:Kan maar heel ff reageren,

Inderdaad, want er is nog iets veel belangrijkers om op te reageren... ik wacht nl. nog steeds op je bijbelse onderbouwing waarom God Zijn kinderen behoedt voor zelfmoord...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 mar 2004 20:35

marnix je hebt gelijk! dat probeer ik de hele tijd al te zeggen, maar ik kan het citaat niet vinden ... shit maar goed, Jezus hield van de lijdenden! waarom dan niet voor een zelfmoordenaar...

Markie : als jij geen berouw hebt van dat ene koekje ... je zult het maar vergeten in je gebed, kun je dan niet naar de Himmel?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”