Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor ineke-kitty » 19 jan 2014 16:06

mohamed

Het "laatste aardse oordeel" heeft eveneens niets te maken met de 70e week van Daniel.
Het laatste oordeel zal plaatsvinden voor de troon van God, en dat is pas NA het 1000-jarig rijk.
Dan zal eerst satan nog voor korte tijd ontbonden worden, om de volkeren te verzamelen tot de laatste oorlog.
Dan zal hij voorgoed geworpen worden in de poel des vuurs, alwaar het beest en de valse profeet reeds zijn. [ Openb. 20:10].
Pas daarna zal het laatste oordeel ofwel de Jongste Dag plaatsvinden over de individuele mens [ Openb. 20:11-15].

De 70e week van Daniel is van toepassing op de 2x 3 1/2 jaar van de grote verdrukking, en niet op het "laatste aardse oordeel".

antoon

Berichtdoor antoon » 19 jan 2014 16:37

De 70e week van Daniel is van toepassing op de 2x 3 1/2 jaar van de grote verdrukking, en niet op het "laatste aardse oordeel".
schreef Ineke
Dat mag je zeggen, inderdaad 2x 3 1/2 jaar voor de laatste week, dat bestrijd ik niet, maar het is toch wel zeer zuiver tot op de dag bijna van toepassing op........
De doop van Jezus tot zijn dood 3,5 jaar en daarna van dood jezus tot de doop van Cornelius ook 3,5 jaar
Verder schreef ik al eerder aan je, ik denk zelf niet dat het later nog een toepassing zou hebben.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 19 jan 2014 16:47

antoon

Hetgeen je al eerder schreef is mij bekend.
Ik verwerp dus de leer van de Jehova getuigen en haar "berekeningen".

antoon

Berichtdoor antoon » 19 jan 2014 16:51

antoon

Hetgeen je al eerder schreef is mij bekend.
Ik verwerp dus de leer van de Jehova getuigen en haar "berekeningen".

Ik heb het niet over een leer niet over JG dat maak jij ervan, ik heb het over de bijbel, en de berekeningen die van diverse onderzoekers komen, niet alleen de JG.
Wil je dit niet aannemen, dat is je goed recht, maar dan moet je niet afgeven op welke groepering dan ook.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 19 jan 2014 21:24

hettys schreef:Ja, maar dan gaan we ook gewoon dood. dus dood, niet levend in die poel en eeuwig gemarteld.

Even een tekst:
1 kor 15
25 Want hij moet koning zijn totdat ‘God alle vijanden aan zijn voeten heeft gelegd’. 26 De laatste vijand die vernietigd wordt is de dood, 27 want er staat: ‘Hij heeft alles aan zijn voeten gelegd.’ Wanneer er ‘alles’ staat, is dat natuurlijk uitgezonderd degene die alles aan hem onderwerpt. 28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren.

Hoe rijm je dat met een hel die eeuwig en eeuwig blijft branden met 'levende' zielen? Hoe kan God over alles regeren, in liefde, terwijl er miljarden mensen, en nog es miljarden mensen lijden in de hel? Voor eeuwig, dus niet zoals bij de tandarts, dat je denkt, over een kwartiertje is het klaar.

naamloos schreef:Kan je dat wel rijmen als alleen de duivel, de valse profeet en het beest in die poel zijn?
Wij dan, wetende de schrik des Heren bewegen de mensen tot geloof.
Als die schrik alleen maar vernietiging inhoud, is die verschikking dan wel zo groot?
Dan is het alleen maar een verlossing om weer tot niets terug gebracht te worden.

Oh. Dat is niet groot genoeg, ik denk dat je persoonlijke rechtvaardigheidsgevoel wat opspeelt: Ongelovigen (en mensen die niet aan armen geven) moeten goed gestraft worden voor hun 'misdaden' (alhoewel ze nooit iemand hebben vermoord, nooit iets hebben gestolen)
Dus de tweede dood IS (volgens jou) helemaal geen dood. Nou ja. ALS er een satan, een beest, of een poel bestaat, dan wens ik ze nog geen eeuwigheid in een brandende poel toe.
Dat is namelijk onrechtvaardig.

Overigens worden ook Satan en consorten bijbels gezien vernietigd.

1 kor 15
24 En dan komt het einde en draagt hij het koningschap over aan God, de Vader, nadat hij alle heerschappij en elke macht en kracht vernietigd heeft. 25 Want hij moet koning zijn totdat ‘God alle vijanden aan zijn voeten heeft gelegd’. 26 De laatste vijand die vernietigd wordt is de dood, 27 want er staat: ‘Hij heeft alles aan zijn voeten gelegd.’ Wanneer er ‘alles’ staat, is dat natuurlijk uitgezonderd degene die alles aan hem onderwerpt. 28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren.

Wat betekent vernietigen volgens jou?

En hoe rijm jij Lukas 12 47-48 met totale vernietiging?
Degene die Zijn wil wisten maar niet gedaan hebben krijgen vele slagen, en degenen die Zijn wil niet wisten en dingen gedaan hadden die slaag verdienen krijgen weinig slagen

Ik kan deze tekst niet rijmen met Lucas 12 vers 47 /48
Dus ik begrijp eigenlijk niet wat je bedoeld.

.
Boerin schreef:Dat geloof ik ook. Dat staat er alleen over de duivel, de valse profeet en het beest. De ziel die zondigt moet sterven, zodat de geest uiteindelijk wel gered kan worden.
Dit idee:
1 Kor. 3 maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.

Dat gaat over gelovigen, hun werken zullen voor de rechterstoel van Christus geoordeeld worden.
De gelovige is behouden, en hun werken gaan door het vuur. Al de verkeerde werken worden als hout hooi en stoppels verbrand en de goede werken worden beloond.

Dat is wartaal. Lekker handig: je bent gelovig, maar je doet helemaal niets voor je medemens, en alleen je werken gaan 'door het vuur'
Wat voor beloning krijg je eigenlijk voor je goede werken? Een betere plek in de hemel?

hettys schreef:Wie gaan dat vuur in: mensen die niet aan liefdadigheid doen. Elke bedelaar, elke gevangene, elke zieke is eigenlijk Jezus. Dus als je daar niet mee bezig bent dan ga je het eeuwige vuur in. Er staat niets over ongelovigen.

De vorige tekst die ik kreeg over de hel ging over een gelijkenis. De arme Lazarus die vol zweren de hemel in ging. Degene in de hel was een rijke die op aarde niet omkeek naar die arme lazarus. En daarom zat ie dus in de hel.
Advies van Abraham in die gelijkenis: luister naar Mozes (de wet) en de profeten.

Er is bijna geen christen meer op aarde die dit een beetje praktiseert. geef aan bedelaars, bezoek gevangenen, en zorg voor de zieken, want dan kom je in de hemel. (nou ja, het leger des heils dan)
Doe je dat niet, dan ga je naar de hel. (of zoiets)

Dus gaan ongelooflijk veel ongelovigen naar de hemel als ze zich druk maken over armen, gevangenen en zieken. en dat zijn er best veel.
Maar mensen die wel gelovig zijn, en zich nooit iets aantrekken van de moeilijke mensen op aarde, zoals bedelaars, gevangenen, en zieken, die gaan dus naar de hel.

Ik vat een hel niet echt letterlijk op. Maar ik vind het wel een mooi idee dat al die gelovigen in hun mooie kerken
(en die worden steeds mooier in onze streken (Veluwe, Gelderse vallei) die bedelaars een beetje vies vinden, gevangenen om uit de buurt te blijven, en zieken alleen binnen de eigen gezindte verzorgen, elke zondag met hun hoedjes en zwarte kleren naar de kerk lopen (fietsen mag niet) Dat die dus de bijbel gewoon niet goed hebben gelezen.

en dat islamitische gemeenschappen, die nog echt voor elkaar zorgen, natuurvolken of boeddhistische, of welke gemeenschappen dan ook, andere primaten die om elkaar geven
chimpansees en orang-oetangs, die wel voor elkaar zorgen dat die wel weten waar het om gaat.

Maar ook: dat er een bepaalde limiet zit aan zorg als een mens (of olifant) een defect heeft op dat gebied.
Want dat komt ook voor. Dat heet een beperking.
Waar de één veel van heeft heeft een ander weer te weinig. autistische mensen bijvoorbeeld.

Je moet er geen "of of" verhaal van maken, het is "en en".

In die tekst staat helemaal niets over geloof.

Lang niet alle mensen kennen het evangelie, dus zij worden niet op grond van geloof of ongeloof daarvan geoordeeld.

Dus als een volk nog nooit van Jezus heeft gehoord dan zijn ze behouden, maar als er een zendeling is geweest wiens boodschap niet werd geaccepteerd i.v.m. culturele barrières, dan gaan ze allemaal naar de hel.
Dan had die zendeling beter kunnen wegblijven.
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 19 jan 2014 22:24

Het lijkt wel alsof sommige mensen niet beseffen dat gelovige mensen (volgens sommige Bijbelteksten) allerlei misdaden kunnen plegen zonder ooit verantwoording te hoeven afleggen na hun dood, terwijl ongelovigen die altijd braaf aan armen geven en verder niets verkeerds doen zoals stelen of moorden doen voor eeuwig moeten branden in de hel. Wat is dat voor geloof??

Dus de dominee of de pastoor die kinderen verkracht heeft mag naar de hemel, maar de ongelovige die elke dag brood verzameld voor mensen die geen geld hebben moet eeuwig branden in de hel.

Terwijl in Matt 25 staat dat het zorgen voor anderen belangrijk is, is voor hedendaagse gelovigen 'geloof' veel belangrijker.
Ook gif is geschapen.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 19 jan 2014 22:41

Hele lappen uit de bijbel hier op het net citeren vind ik een beetje kleinerend. We kunnen via internet aan een forum deelnemen, dus kunnen we ook de bijbel lezen. En dan worden er altijd weer lukraak teksten van verschillende oorsprong met verschillende doelgroepen bij elkaar geveegd, om een bepaald standpunt te verdedigen. Wat de verwoesting van Jeruzalem betreft: de profetieën van Jeremia slaan volgens mij op de verwoesting door de Babyloniërs. Ik blijf verder waarschuwen voor verkapt anti-semitisme, vooral bij rechtzinnigen. Iedere keer, als er over straf voor Israël gesproken wordt, omdat ze de Messias verworpen hebben, komt het weer bovendrijven. Deze discussie gaat nu steeds verder van mij af, omdat ik niet geloof in een concrete hel of hemel, maar bij God zijn of er niet zijn. Dan ben je absoluut vergeten en in het totale niets. In tegenstelling tot bij God geborgen zijn, d.i. je geest leeft voort, omdat er in jouw geest gesproken wordt en gehandeld wordt. Daarom zijn er ook velen, die niet naar de kerk gingen en misschien weinig Bijbelkennis hadden, bij God geborgen, omdat zij tijdens hun leven handelden en dachten zoals Jezus ons dat als afschaduwing van God heeft geleerd.
In het 1000-jarig rijk en wat er dan met de satan gebeurt, enz., geloof ik niet. De Openbaring beschouw ik als een wat vreemdsoortig visioenenboek, niet als profetie. Angst is vaak ten diepste de oorzaak van deze termen, waarbij "eeuwige ondergang of eeuwig branden in de hel" een volkomen lege term is. Ondergang is een moment en branden is in het aardse leven al na luttele minuten een gruwelijke dood. Zinloze kretologie dus.
En de gelijkenis van de Koninklijke Maaltijd? Slaat gewoon op het verkondigen van het evangelie, toen en ook nu. Niks ingewikkelds aan. Die bedelaar met slordige kleding wilde voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Maar voor het Koninkrijk moet je wel iets DOEN en dat is niet gemakkelijk. Uiteindelijk blijken er van de uitverkorenen, waarvan God en iedereen dacht, dat die de uitnodiging zonder meer zouden aanvaarden, er weinig te zijn, en van de eenvoudigen, armen, zondaren, nuchtere arbeiders, enz. die dan uiteindelijk geroepen zijn, zijn er velen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 jan 2014 22:45

hettys schreef:Het lijkt wel alsof sommige mensen niet beseffen dat gelovige mensen (volgens sommige Bijbelteksten) allerlei misdaden kunnen plegen zonder ooit verantwoording te hoeven afleggen na hun dood, terwijl ongelovigen die altijd braaf aan armen geven en verder niets verkeerds doen zoals stelen of moorden doen voor eeuwig moeten branden in de hel. Wat is dat voor geloof??

Dus de dominee of de pastoor die kinderen verkracht heeft mag naar de hemel, maar de ongelovige die elke dag brood verzameld voor mensen die geen geld hebben moet eeuwig branden in de hel.

Terwijl in Matt 25 staat dat het zorgen voor anderen belangrijk is, is voor hedendaagse gelovigen 'geloof' veel belangrijker.

Laat me die Bijbelteksten eens zien, nooit van gehoord. Of je bedoelt die van door vuur heen? Ik denk dat dat niet alleen voor gelovigen geldt, dat het vuur ter reiniging is. Die lui van voor de zondvloed die alleen maar slecht waren hoorden immers ook nog het evangelie.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 jan 2014 22:52

hettys schreef:Nou ja. ALS er een satan, een beest, of een poel bestaat, dan wens ik ze nog geen eeuwigheid in een brandende poel toe.

Overigens worden ook Satan en consorten bijbels gezien vernietigd.

Alverzoening voor de duivel en de antichrist die zijn incarnatie is geloof ik niet in. Dat is helemaal niet onrechtvaardig. Het zou onrechtvaardig zijn als dat kreng niet eeuwig gepijnigd zou worden.
Openbaringen 20:
en de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beest en de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheden.
Zach91

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 19 jan 2014 23:01

Ik vind dat je een *piep*-toon aanslaat :!:
hettys schreef:Oh. Dat is niet groot genoeg, ik denk dat je persoonlijke rechtvaardigheidsgevoel wat opspeelt: Ongelovigen (en mensen die niet aan armen geven) moeten goed gestraft worden voor hun 'misdaden' (alhoewel ze nooit iemand hebben vermoord, nooit iets hebben gestolen)
Dus de tweede dood IS (volgens jou) helemaal geen dood. Nou ja. ALS er een satan, een beest, of een poel bestaat, dan wens ik ze nog geen eeuwigheid in een brandende poel toe.
1. Ik bepaal de strafmaat niet.
2. Mijn rechtvaardigheidsgevoel speelt hier helemaal niet, ik zeg alleen maar hoe ik het uit de Bijbel begrijp.
hettys schreef:Ik kan deze tekst niet rijmen met Lucas 12 vers 47 /48
Dus ik begrijp eigenlijk niet wat je bedoeld.
In Lukas 12 47-48 staat dat er verschil is in de strafmaat, dat is niet het geval bij totale vernietiging.
Daniël 12: 2 Velen van hen die slapen in de aarde, in het stof, zullen ontwaken, sommigen om eeuwig te leven, anderen om voor eeuwig te worden veracht en verafschuwd. Dat klinkt niet als een totale vernietiging.
hettys schreef:Dat is wartaal. Lekker handig: je bent gelovig, maar je doet helemaal niets voor je medemens, en alleen je werken gaan 'door het vuur'
Wat voor beloning krijg je eigenlijk voor je goede werken? Een betere plek in de hemel?
Lees vers 14 maar, daar staat dat de goede werken beloond worden. In Opbaring staat kronen, die we dan weer aan Zijn voeten zullen leggen.
hettys schreef:In die tekst staat helemaal niets over geloof.
Precies, dat zeg ik toch juist.
hettys schreef:Dus als een volk nog nooit van Jezus heeft gehoord dan zijn ze behouden, maar als er een zendeling is geweest wiens boodschap niet werd geaccepteerd i.v.m. culturele barrières, dan gaan ze allemaal naar de hel.
Dan had die zendeling beter kunnen wegblijven.
Wat ik lees is dat iedereen geoordeeld wordt naar zn werken hetzij goed hetzij kwaad, en dat degenen die Jezus verwerpen verloren gaan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 19 jan 2014 23:37

Zo maar weer eens even wat op Refoweb zitten lezen.

Nu even eerlijk, mensen: als ik de laatste posts van dit topic doorlees, is daar dan in alle redelijkheid nog een touw aan vast te knopen? Ik denk zelf van niet, namelijk.

Of ik me nu verplaats in een degelijke gereformeerde of in een willekeurige niet-gelovige (die voor de eerste keer te maken krijgt met alwetende-christenen-onder-elkaar-taal), in beide gevallen denk ik dat deze mensen zich verbijsterd afvragen: "waar gaat dit in hemelsnaam over?". Ik ga hier niet alles herhalen; lees het zelf nog maar eens na.

Ik zou willen verzuchten: probeer nu eens een begrijpelijk en helder verhaal te vertellen.

't Zal me wel weer niet in dank worden afgenomen, maar voor mij zegt de kwaliteit van de stijl al heel wat over de kwaliteit van de inhoud. En als ik dan al die warrige en over elkaar heen buitelende bijdragen lees in het vrije-en-blije Open Forum, stop ik maar weer gauw met lezen. Waarschijnlijk is de inhoud even onsamenhangend als de stijl waarin het ons wordt aangeboden.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 20 jan 2014 00:31

Geachte Gravo,

Allereerst een vraag: behoort u ook tot de alwetende christenen?
Evenals anderen heb ik het voorrecht gehad enige van uw stijlvolle en lezenswaardige schrijfsels te mogen lezen.
Altijd weer goed geformuleerd, en een samenhangend geheel. Blijkbaar heeft u een schrijftalent van onze God ontvangen.
Anderen echter hebben van dat talent weer minder, of veel minder meegekregen.
Hoogst waarschijnlijk hebben zij andere gaven waar het bij u dan weer aan mankeert.
Naar mijn bescheiden mening wil God dat we onze gaven en talenten goed gebruiken, niet op anderen neer zien die het er wat minder goed vanaf brengen.
Wellicht kunt u iets concreter worden door gerichte vragen te stellen, zodat enigszins duidelijk kan worden wat voor u nu onbegrijpelijk is.
Mocht u echter geen belangstelling hebben zou u kunnen overwegen voortaan in alle stilte te zuchten, en God te danken dat u niet bent als wij die nog geen fatsoenlijk stukje kunnen schrijven.
Verder zou ik u er in alle nederigheid nog op willen wijzen dat de kwaliteit en stijl van schrijven nog helemaal niets over de inhoud hoeft te zeggen, net zo min als keurige stijlvolle post garandeert dat de inhoud daaraan gelijk is.

Hoogachtend naamloos.

P.S. Bij deze beloof ik u beter mijn best te doen om voortaan duidelijker te zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Prisoner
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Prisoner » 20 jan 2014 01:55

mealybug schreef:De gelijkenis van ''De koninklijke bruiloft'

Mattheüs 22: 1 - 14

Opnieuw richtte Jezus zich tot hen met gelijkenissen. Hij zei: "Het hemelse koninkrijk is te vergelijken met een koning die het bruiloftsfeest van zijn zoon voorbereidde. Hij stuurde zijn dienaars om de gasten voor het feest uit te nodigen, maar zij wilden niet komen. Weer stuurde hij dienaars eropuit met de opdracht: Ga naar de genodigden en zeg: Ik heb de maaltijd klaargemaakt, de stieren en de mestkalveren zijn geslacht, alles staat klaar. Kom naar het bruiloftsfeest! Maar zij trokken zich er niets van aan; iedereen ging weg, de een naar zijn akker, de ander naar zijn handel; weer anderen grepen de dienaars vast, mishandelden hen en doodden hen. De koning werd woedend. Hij stuurde zijn troepen op hen af, liet die moordenaars om het leven brengen en hun stad in brand steken.
Tegen zijn dienaars zei hij: Voor het bruiloftsfeest stond alles klaar, maar de genodigden waren het niet waard. Ga dus naar de kruispunten van de wegen en nodig iedereen die je tegenkomt uit voor de bruiloft. En zij gingen eropuit en zij brachten alle mensen mee die ze tegenkwamen, slechte en goede. Zo liep de bruiloftszaal vol met gasten. Toen de koning binnenkwam om zijn gasten te zien, merkte hij iemand op die geen feestkleding droeg. Vriend, hoe ben je hier binnengekomen zonder je voor de bruiloft gekleed te hebben? vroeg de koning hem. Maar de man zweeg. Toen zei de koning tegen zijn dienaars: Bind hem aan handen en voeten en gooi hem eruit, de duisternis in. Daar zal hij huilen en knarsetanden."
En Jezus besloot: "Want velen zijn uitgenodigd, maar weinigen zijn uitverkoren."

VRAAG:
In Matteüs 22:1-14 vinden we de gelijkenis van het koninklijke bruiloftsmaal. Hoe moeten we dit verstaan? Leven wij nu in de tijd van "gaat naar de kruispunten der wegen en nodigt allen"?

ANTWOORD:
Deze gelijkenis gaat over een koning die een bruiloft aanricht voor zijn zoon. De bruiloft is een bekend beeld van het Koninkrijk dat op aarde openbaar zal worden (1). We hebben het dan over de tijd van "de duizend jaren" waarin de satan gebonden zal zijn en de volkeren niet zal kunnen verleiden (2). Voordat de bruiloft daadwerkelijk aanbreekt worden de slaven van de koning er drie keer op uit gestuurd.

De eerste keer worden de genodigden geroepen voor de bruiloft. De genodigden weigeren. Deze eerste uitnodiging spreekt van de tijd dat Jezus zijn apostelen (de twaalf en de zeventig) uitzond tot het huis van Israël.

Bij de tweede uitzending vindt een herhaling plaats van de eerste oproep, met dit verschil dat nu expliciet klinkt: "alles is gereed, komt tot de bruiloft". Deze uitzending spreekt van de Handelingen-tijd. Inmiddels was alles in gereedheid gebracht ("het is volbracht!") en het Koninkrijk zou openbaar worden. In plaats daarvan worden de slaven door de genodigden gegrepen en gedood. De koning wordt toornig en zendt zijn legers er op uit om de moordenaars om te brengen en de stad te verbranden. Het spreekt van de wijze waarop Israël ook in de Handelingen-tijd het Evangelie aangaande de Zoon heeft afgewezen. Het resulteert in de vernietiging van de Joodse staat en de verbranding van de stad Jeruzalem in 70 AD.

Protestants antisemitisme of gewoon de uitleg van de gelijkenis??

De derde uitzending bepaalt ons bij de toekomst, vlak voor het daadwerkelijke begin van de bruiloft. Nu gaat de slaven "naar de kruispunten der wegen" om aan allen de uitnodiging te doen. Na de wegrukking van de Gemeente zal door 144.000 getuigen uit Israël, het Evangelie van het nabije Koninkrijk worden gepredikt. Een grote schare die niemand tellen kan, zal aan deze uitnodiging gehoor geven (3). Zij allen zullen in de bruiloftzaal gevonden worden, d.w.z. het Koninkrijk op aarde beërven. Met die restrictie, dat men passend gekleed is. Het feestkleed spreekt van gedrag dat het Koninkrijk waardig is.

De uitspraak aan het eind "want velen zijn geroepen, maar weinig uitverkoren" heeft vermoedelijk een tegengestelde betekenis als die men er gewoonlijk aan toekent. De gangbare uitleg zegt: er worden wel veel mensen geroepen maar er komen uiteindelijk maar weinig mensen in de bruiloftzaal. Maar dat is hier niet de gedachte. De clou is namelijk dat de bruiloftzaal wel degelijk vol komt, maar dat er van de oorspronkelijk genodigden (uitverkorenen) maar weinig zullen zijn.

Last but not least: in de evangelieën richt Jezus zich uitsluitend tot Israël en spreekt tot hen over het Koninkrijk in het toekomende Millennium. Het is niet goed om de boodschap van deze gelijkenis uit z'n verband te lichten en toe te passen op prediking in onze dagen (4). Degenen die in de huidige tussen-tijd geroepen worden d.m.v. het Evangelie van genade zijn niet bestemd om te overleven tot het aanbreken van het Koninkrijk op aarde. Zij zijn bestemd voor de hemel. Zij zijn ook geen genodigden voor het feest. Zij maken deel uit van de Zoon van de koning!

Bron: Holyhome.nl

Inderdaad.
Zo had ik het nog nooit gezien, zoals het hierbij omschreven staat.
Alleen die laatste 3 alinea's begrijp ik niet helemaal, want wanneer de dienstknechten bij de 3e uitzending naar de kruispunten gestuurd worden om IEDEREEN te roepen, zou je daardoor denken dat met de "genodigden" de Israëlieten bedoeld worden en met "iedereen" zowel heidenen als Israëlieten die alsnog willen komen.

Bij genodigden staat tussen haakjes "uitverkorenen" erachter, maar volgens mij zijn die 2 niet hetzelfde, omdat heidenen ook uitverkoren kunnen zijn. Als ik de gelijkenis lees, zou ik denken dat het bruiloftsfeest de gedenking van het laatste avondmaal moet voorstellen, waar iedereen aan mee mag doen, omdat we daarbij de dood van de Heer verkondigen. Toch kunnen er mensen aan dat avondmaal deelnemen zonder geloof te hebben en dient de broodbreking dan ook voor een stukje als de evangelie-prediking waar niet iedereen door zal gaan geloven. Er staat namelijk dat ze op de wegen zowel bozen als goeden vergaderden.
Dat er staat: "Velen zijn geroepen" vat ik dus toch op als: iedereen is geroepen (zowel Joden als heidenen), maar van die iedereen zijn er weinig uitverkoren. Holyhome bedoelt dat er uiteindelijk maar weinig Joden in de bruiloftszaal komen. Echter ik bedoel dat van iedereen die bij de bruiloft is, er slechts weinig zijn uitverkoren, want wie geen feestkleding draagt, hoort er in feite niet bij.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 20 jan 2014 09:52

mealybug schreef:Last but not least: in de evangelieën richt Jezus zich uitsluitend tot Israël en spreekt tot hen over het Koninkrijk in het toekomende Millennium. Het is niet goed om de boodschap van deze gelijkenis uit z'n verband te lichten en toe te passen op prediking in onze dagen (4). Degenen die in de huidige tussen-tijd geroepen worden d.m.v. het Evangelie van genade zijn niet bestemd om te overleven tot het aanbreken van het Koninkrijk op aarde. Zij zijn bestemd voor de hemel. Zij zijn ook geen genodigden voor het feest. Zij maken deel uit van de Zoon van de koning!

Bron: Holyhome.nl

Het was inderdaad een gelijkenis voor Israel, maar ik heb 'm juist altijd voor nu uitgelegd horen worden, juist voor de kerk. Mis de opname niet, de bruiloft, door alleen maar bezig te zijn met je eigen zaken en excuses te verzinnen. Alles wat het volk Israel verkeerd deed in de woestijn is ons ter waarschuwing opgeschreven, dus dit is m.i. tevens een waarschuwing voor de kerk.
Zach91

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 20 jan 2014 10:25

Prisoner schreef:Alleen die laatste 3 alinea's begrijp ik niet helemaal, want wanneer de dienstknechten bij de 3e uitzending naar de kruispunten gestuurd worden om IEDEREEN te roepen, zou je daardoor denken dat met de "genodigden" de Israëlieten bedoeld worden en met "iedereen" zowel heidenen als Israëlieten die alsnog willen komen.

Bij genodigden staat tussen haakjes "uitverkorenen" erachter, maar volgens mij zijn die 2 niet hetzelfde, omdat heidenen ook uitverkoren kunnen zijn. Als ik de gelijkenis lees, zou ik denken dat het bruiloftsfeest de gedenking van het laatste avondmaal moet voorstellen, waar iedereen aan mee mag doen, omdat we daarbij de dood van de Heer verkondigen. Toch kunnen er mensen aan dat avondmaal deelnemen zonder geloof te hebben en dient de broodbreking dan ook voor een stukje als de evangelie-prediking waar niet iedereen door zal gaan geloven. Er staat namelijk dat ze op de wegen zowel bozen als goeden vergaderden.
Dat er staat: "Velen zijn geroepen" vat ik dus toch op als: iedereen is geroepen (zowel Joden als heidenen), maar van die iedereen zijn er weinig uitverkoren. Holyhome bedoelt dat er uiteindelijk maar weinig Joden in de bruiloftszaal komen. Echter ik bedoel dat van iedereen die bij de bruiloft is, er slechts weinig zijn uitverkoren, want wie geen feestkleding draagt, hoort er in feite niet bij.
Jezus zei zelf dat Hij niet was gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis van Israël.
Pas nadat de Joden Hem keer op keer hadden afgewezen is het heil naar de heidenen gegaan.
De heidenen waren eerder zonder God, hoop, verbonden en beloftes.
Bij het woord uitverkiezing is het wel van belang in de gaten te houden waarvoor je bent uitverkoren.
Israël was uitverkoren om Gods volk te zijn vanaf de grondlegging der wereld.
De leden van het lichaam van Christus, Jood en heiden, die zijn in Hem uitverkoren van vóór de grondlegging der wereld. Het gaat niet over dezelfde verkiezing.
Lang niet alles is Israël wat Israël heet. Oftewel, het is een overblijfsel die tot het lichaam van Christus behoort.

Terug naar “[Religie] - Open forum”