Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 04 jan 2014 21:38

Inderdaad, jammer van de ingredienten (vooral ook omdat het vrij dure ingredienten betreft) en de tijd ja dat ook. Wat ik wel merk is dat ik echt helemaal alleen moet zijn. Geen kind in de buurt, dus 's avonds of in het weekend een taart bakken.

Vanavond heerlijk kiprollade met groenten uit de oven. Het was echt heerlijk.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 jan 2014 17:36

Panzerotti

De panzerotti worden vaak verward met de calzoni, maar in Brindisi zijn ze er duidelijk over: de panzerotti zijn namelijk gefrituurd terwijl de calzoni in de oven worden bereid. Hoe dan ook wordt er voor beide dezelfde pasta/ deeg gebruikt, namelijk die van voor de pizza. Het is van oorsprong een gerecht uit Apulië, maar is in heel Zuid-Italië te verkrijgen. Ondanks het als een voorgerechtje of als tussendoortje gegeten wordt, is het een zeer vullende ‘snack’, en heb je de uren daarna beslist geen honger meer.

Afbeelding
Panzerotti

De panzerotto is een geheel vegetarisch voorgerecht of bijgerecht en is vrijwel in elk dorp of stad te verkrijgen. De basisvulling is die van de tomatensaus en mozzarella, vaak nog met een olijf erbij. Maar je mag natuurlijk je fantasie gebruiken en bijvoorbeeld ansjovis, tonijn of kappertjes erin doen. De tomatensaus eerst met ui, oregano en zout voorbereiden.

- Lees verder -

Ook in Canada en de Verenigde staten is panzerotti erg geliefd, maar ik ben het in Nederland nog nooit tegengekomen. Ik ben vaak in Italië geweest, maar heb tot mijn spijt nog nooit panzerotti gehad. Wat ik er over lees doet mij vermoeden dat het veel op pizza Margaritha lijkt, waar ik een groot liefhebber van ben. Volgende week ga ik het maken en dan weet ik het.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 15 jan 2014 14:02

Ik heb een aangebroken potje zongedroogde tomaten staan. Hoe lang zou je dat kunnen bewaren? Ik heb niet echt een idee wat ik ermee kan doen. Tips?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 15 jan 2014 22:05

Lekker broodje, roomkaas, plakje nekfilet/kipfilet/zoiets dergelijks en dan een zongedroogd tomaatje. Heeerlijk!

Iemand een idee voor een toetje voor +/- 50 personen? Recept voor een lekkere pudding ofzo?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 jan 2014 23:03

Ehh...vier kwarktaarten?

Ik denk dat ik dan wat dozen diverse ijsjes zou kopen maar zoiets zal je niet bedoelen..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jan 2014 23:11

van 50 appels het klokhuis er uit prikken, ze vullen met een mengsel van speculaas (verkruimeld met rozijnen, appelsap en kaneel, de appels in de oven (kan in beurten) en dan serveren in het midden van een bord(je) met vla en met nog wat speculaaskruimels en rozijnen er om heen. Lekker en makkelijk, je moet alleen de appel eigenlijk wel warm serveren, nou kan je een hoop appels kwijt in een grote oven en anders ze in de oven bakken en ze vlak voor het serveren nog even opwarmen in de magnetron.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 jan 2014 23:13

Of 50 flensjes bakken?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 jan 2014 08:35

Marnix schreef:van 50 appels het klokhuis er uit prikken, ze vullen met een mengsel van speculaas (verkruimeld met rozijnen, appelsap en kaneel, de appels in de oven (kan in beurten) en dan serveren in het midden van een bord(je) met vla en met nog wat speculaaskruimels en rozijnen er om heen. Lekker en makkelijk, je moet alleen de appel eigenlijk wel warm serveren, nou kan je een hoop appels kwijt in een grote oven en anders ze in de oven bakken en ze vlak voor het serveren nog even opwarmen in de magnetron.

ooehh bbrr dat zou ik niet doen.

Maar idd. appels uit de oven heerlijk. Ook lekker met macadamia noten en wat honing. =P~

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2014 09:54

Grote oven waar 50 appels in kunnen heeft natuurlijk de voorkeur :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 jan 2014 09:57

Opwarmen in de magnetron zou ik alleen aanbevelen als je wilt dat de appels ook sap worden en aan de onderkant zwart aangekoekt. :P

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 16 jan 2014 10:04

mohamed schreef:Opwarmen in de magnetron zou ik alleen aanbevelen als je wilt dat de appels ook sap worden en aan de onderkant zwart aangekoekt. :P

Zo maak ik ze ook altijd, heerlijk en reuze snel klaar! Klokhuis eruit, volgooien met suiker en kaneel, minuutje of zo in de magnetron en je hebt een lekkere mierezoete appel met sappie eroverheen. Kan ik wel weer eens maken.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 16 jan 2014 10:05

mw schreef:Iemand een idee voor een toetje voor +/- 50 personen? Recept voor een lekkere pudding ofzo?

Afbeelding
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2014 12:38

mohamed schreef:Opwarmen in de magnetron zou ik alleen aanbevelen als je wilt dat de appels ook sap worden en aan de onderkant zwart aangekoekt. :P

De appels hebben dan al in de oven gezeten waardoor ze minder snel sap verliezen. Daarnaast is het natuurlijk niet de bedoeling om ze op vol vermogen minuten lang in de magnetron te zetten. Je verwarmt ze even op 500 watt of zo zodat ze alleen weer warm worden. Maar nogmaals, als er 50 in de oven kunnen (en in een grote oven kan dat prima) zou ik dat doen. Je hoeft alleen 50 keer met de appelboor door je appel, een speculaas malen, appelsap, rozijnen en kaneel er door doen en de appels daarmee te vullen dus het is relatief weinig werk om het voor 50 man klaar te maken.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 18 jan 2014 14:55

Het recept met de appels klinkt wel erg lekker! Maar opgeslagen voor een volgende keer, op locatie en thuis niet de middelen om 50 appels te gaan bereiden.

Nu gekozen voor een toetjesbuffet, met ijs, choclademousse, wittechocolademousse, tiramisu, appeltaart, fruit en slagroom. :)~]
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 jan 2014 16:30

Makkelijk, heerlijk en indrukwekkend toetje is chocolademousse. Voor 4 personen heb je nodig:
100 gram pure chocola
1 banaan
1 avocado
2 eetlepels dadelstroop of agavesiroop oid
1 theelepel vanille-extract

smelt de chocola op laag vuur
voeg de rest toe en pureer met de staafmixer

Doe de mousse in schaaltjes en zet ze in de koelkast om op te stijven.

Terug naar “Archief”