Wilsophie schreef:Het is voor mij altijd moeilijk geweest als leidinggevende jaren later, maar stammende uit de jaren 60 met de stijve boorden en schorten en kapjes met een geweldige discipline en goede hierarchie mee te gaan in de tijd.
Vijf over zeven ontbijt waar een oudste leerling een stuk uit de Bijbel las, en dan ontbijten en exact om vijf voor half 8 allen naar je eigen afdeling en het rapport van die nacht aanhoren en de orders.
30 jaar later werd ik als leidinggevende geconfronteerd met veel laatkomers met de mededeling: "Mijn auto wilde niet starten", de oppas was er nog niet en soms een telefoontje dat men helemaal niet kwam omdat de auto stuk was en als dat niet lukte kwam er een verzonnen ziekmelding.
Ik kon er niet tegen.
Vreselijk, die kadaverdiscipline en dat micro-management. Er zijn ook in mijn bedrijfstak nog bedrijven die met (prik)klokken werken en met vastgestelde toilettijden en dergelijke. Ik bedank daarvoor.
Als ik werk ben ik professioneel en blief ik niet als kind te worden behandeld dat moet worden opgejaagd om op tijd klaar te zijn voor school.
Overigens kwam in het huis waar we allemaal woonden de directrice hoogst persoonlijk bij je langs als je ziek was. Prachtige tijd die nooit meer komt. Ik had er nog meer van moeten genieten.
Hier heet dat gewoon intimidatie. "O, als ik me ziek meld, komt de baas langs om me een standje te geven of me te ontslaan." En dus gaat men toch maar naar het werk, mét griep, om vervolgens alle collega's aan te steken.