Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 08 jan 2014 14:08

Ik kreeg een vraag per pb, waar het staat in de Bijbel:
Hier dus:
Het huwelijk is eerlijk onder allen en het bed onbevlekt; maar hoereerders en overspelers zal God oordelen. Hebr. 13 vers 4

Vliedt de hoererij. Alle zonde, die de mens doet, is buiten het lichaam, maar die hoererij bedrijft, zondigt tegen zijn eigen lichaam.
Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van den Heiligen Geest, Die in u is, Dien gij van God hebt, en dat gij uws zelfs niet zijt? 1 Kor. 6 vs 18

Damocles
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Damocles » 08 jan 2014 15:11

Cail schreef:Maar is de seks er dan schuldig aan dat je dat huwelijk bent aangegaan?
Of zit het probleem juist in het dogma dat je perse zou moeten trouwen als je met iemand seks hebt gehad?
Net wat ik ook zat te denken.

Groeten,
Damocles

Damocles
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Damocles » 08 jan 2014 15:21

schelpje3 schreef:Voor de Bijbel ben je dan alreeds getrouwd, dus ja.
Ik heb misschien een idee van waar je dit leest maar ik zou graag, zonder jou te beinvloeden, dit eerst van jou horen waar dit vermeld is.

Groeten,
Damocles.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 jan 2014 15:36

Cail schreef:Maar is de seks er dan schuldig aan dat je dat huwelijk bent aangegaan?
Of zit het probleem juist in het dogma dat je perse zou moeten trouwen als je met iemand seks hebt gehad?
Nee, het probleem zit hem erin dat 2 mensen vooruitgegrepen hebben op iets wat alleen in het huwelijk een plaats heeft.
Damocles schreef:Als tweede opmerking moet je ook niet naar het andere extreme gaan en "Test ze maar allemaal uit en die je het best bevalt, mag je houden" zwart/wit is bijna nooit goed. Een goede balans moet toch niet zo moeilik zin om te vinden
Een goede balans lijkt me: zoek iemand waar je je leven mee wilt delen en als je die gevonden hebt, trouw met die persoon en heb daar een intieme seksuele relatie mee.
Want als je 80 bent, staat seks echt niet meer in het middelpunt. Eerder trouwens ook niet.
Van wie denkt dat seks de hoofdmoot van een huwelijk uitmaakt, zou ik toch na 30 of 40 jaar huwelijk willen weten of ze dat nog steeds vinden. Als ze die 30 of 40 jaar hebben volgemaakt, vinden ze dat namelijk niet. En als ze dat nog steeds vinden, zijn ze niet meer getrouwd, want de basis was verkeerd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jan 2014 15:40

Damocles schreef:Ik heb misschien een idee van waar je dit leest maar ik zou graag, zonder jou te beinvloeden, dit eerst van jou horen waar dit vermeld is.

Groeten,
Damocles.

Ik had het hierboven ook al gezegd.
Maar in Hebr. 13 vers 4 kun je dit o.m. lezen: Het huwelijk is eerlijk onder allen, en het bed onbevlekt; maar hoereerders en overspelers zal God oordelen.

1 Thess. 4 Want dit is de wil van God, uw heiligmaking: dat gij u onthoudt van de hoererij;
Aangezien dus alle seksualiteit buiten het huwelijk vervloekt is, en je grijpt vooruit hierop, ben je alreeds in de ogen van God getrouwd. Want de man zal zijn vader en moeder verlaten, zijn vrouw aanhangen en die twee zullen één vlees zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jan 2014 15:44

elbert schreef:Van wie denkt dat seks de hoofdmoot van een huwelijk uitmaakt, zou ik toch na 30 of 40 jaar huwelijk willen weten of ze dat nog steeds vinden. Als ze die 30 of 40 jaar hebben volgemaakt, vinden ze dat namelijk niet. En als ze dat nog steeds vinden, zijn ze niet meer getrouwd, want de basis was verkeerd.

Na ruim 30 jaar huwelijk kan ik dat beamen ja en we hebben het hier met bevriende echtparen ook regelmatig over.
En ook de bittere teleurstelling moeten aanhoren van een vriendin, waar de man dit wel het allerbelangrijkste punt van vond. :-& En haar nimmer met rust kon laten.
Als je jong bent en de hormoontjes gieren, denk je dat dit eeuwigdurend is. Maar in de loop van het leven leer je dat een goed huwelijk voornamelijk gefundeerd is op trouw. Je belooft elkaar nl. TROUW en geen altijddurende aantrekkingskracht.

Damocles
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Damocles » 08 jan 2014 17:55

elbert schreef:Een goede balans lijkt me: zoek iemand waar je je leven mee wilt delen en als je die gevonden hebt, trouw met die persoon en heb daar een intieme seksuele relatie mee.
Want als je 80 bent, staat seks echt niet meer in het middelpunt. Eerder trouwens ook niet.
Van wie denkt dat seks de hoofdmoot van een huwelijk uitmaakt, zou ik toch na 30 of 40 jaar huwelijk willen weten of ze dat nog steeds vinden.
Ik heb nooit willen insinueren dat seks de hoofdmoot van een huwelijk uitmaakt. Zoals Cail ook reeds opgemerkt heeft is het topic "Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?" dus draaien mijn argumenten volledig daarrond.
Mocht het topic "Liefde voor het huwelijk...waar ligt de grens?" zijn, dan zou je een punt gehad hebben.

Het argument dat ik wil maken is dat om die eerste 30 of 40 jaar huwelijk te kunnen halen een gezond en vervullend seksleven (niet de hoofdmoot maar wel) een belangrijk niet te negeren aspect is.
Als je dit toch negeert en je weet amper wat jouw verlangens hieromtrend zijn en al hoegenaamd niet die van jouw partner kun je voor de rest van je leven (als je niet wilt scheiden) voor een heel onaangename verrassing komen te staan die veel frustratie met zich mee zal brengen totdat je op de leeftijd gekomen bent dat seks je niet zo veel meer uitmaakt ... leuke vooruitzichten in dat huwelijk :?
Een intieme seksuele relatie lukt niet met iedereen, onafhankelijk hoeveel liefde je voor hen voelt.

Graag dit niet opnieuw naar het ander extreme trekken: ik zeg niet dat iedereen seks voor het huwelijk moet hebben noch dat iemand geen gelukkig huwelijkt kan hebben zonder seks voor het huwelijk.
Je kunt geen seks voor het huwelijk gehad hebben en nog steeds seksueel compatiebel zijn ... ok, geen vuiltje aan de lucht.

Wat ik wel wil zeggen is dat seks een belangrijk deel (ik zeg niet de hoofdmoot) van een huwelijk is en als je wenst te trouwen uit liefde voor elkaar (wat de enige goede rede is vind ik) is heeft het huwelijk een veel grotere slaagkans op een langdurige en trouwe relatie als beide partners seksueel compatibel zijn. En daar is maar 1 methode voor om achter te komen.

Dat is de rede waarom ik geen problemen heb met seks voor het huwelijk. Twee mensen die van elkaar houden en hun lichaam met elkaar wensen te delen binnen een stabiele relatie en als de relatie stand houd na verloop van tijd wensen te trouwen.

Zuiver recreatieve seks is dan weer een heel ander verhaal maar dit heeft niets met het huwelijk te maken. Hoewel ik hier lees blijkt dat velen hier recreatieve seks en seks voor het huwelijk aan elkaar gelijk stellen.

elbert schreef:Als ze die 30 of 40 jaar hebben volgemaakt, vinden ze dat namelijk niet. En als ze dat nog steeds vinden, zijn ze niet meer getrouwd, want de basis was verkeerd.

Of de basis was goed maar die twee mensen waren niet op voldoende vlakken in overeenstemming met elkaar. Mocht ik ooit scheiden van mijn vrouw om gelijkaardige redenen (iets wat ik niet wil, laat dit duidelijk zijn) zou ik zacht uitgedrukt uiterst ontstemt zijn mocht iemand mij komen vertellen dat de basis verkeerd was ... dat ik niet genoeg van mijn vrouw hield. Dat zou ik een heel arrogante en zelfgenoegzaame uitspraak vinden.

Groeten,
Damocles.

Cail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cail » 08 jan 2014 19:44

schelpje3 schreef:Voor de Bijbel ben je dan alreeds getrouwd, dus ja.

Bedankt voor de info, ik zal mijn vriendin hiervan op de hoogte stellen...
Een reiziger drinkt alles, een toerist enkel koffie.

Cail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cail » 08 jan 2014 20:14

schelpje3 schreef:En ook de bittere teleurstelling moeten aanhoren van een vriendin, waar de man dit wel het allerbelangrijkste punt van vond. :-& En haar nimmer met rust kon laten.

Volgens mij zeg je het hier eigenlijk zelf ook al een beetje.

Een geval van: had ze geweten dat haar toekomstige man zo in elkaar zat, had ze haar beurt voorbij laten gaan en hem mooi aan een andere vrouw gegund.

schelpje3 schreef:Als je jong bent en de hormoontjes gieren, denk je dat dit eeuwigdurend is. Maar in de loop van het leven leer je dat een goed huwelijk voornamelijk gefundeerd is op trouw. Je belooft elkaar nl. TROUW en geen altijddurende aantrekkingskracht.

Dat snap ik ja.
Maar uiterlijke schoonheid is toch ook helemaal geen absolute voorwaarde voor een goede relatie met daarin een fijn seksleven?

Bizar: mijn vriendin zit naast mij op de bank met haar IPad helemaal verdiept in een artikel met als titel:
"Verander je vriend in een droomman in honderd dagen". :shock:
Een reiziger drinkt alles, een toerist enkel koffie.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 jan 2014 08:32

Damocles schreef:Ik heb nooit willen insinueren dat seks de hoofdmoot van een huwelijk uitmaakt. Zoals Cail ook reeds opgemerkt heeft is het topic "Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?" dus draaien mijn argumenten volledig daarrond.
Mocht het topic "Liefde voor het huwelijk...waar ligt de grens?" zijn, dan zou je een punt gehad hebben.

Het argument dat ik wil maken is dat om die eerste 30 of 40 jaar huwelijk te kunnen halen een gezond en vervullend seksleven (niet de hoofdmoot maar wel) een belangrijk niet te negeren aspect is.
Als je dit toch negeert en je weet amper wat jouw verlangens hieromtrend zijn en al hoegenaamd niet die van jouw partner kun je voor de rest van je leven (als je niet wilt scheiden) voor een heel onaangename verrassing komen te staan die veel frustratie met zich mee zal brengen totdat je op de leeftijd gekomen bent dat seks je niet zo veel meer uitmaakt ... leuke vooruitzichten in dat huwelijk :?
Een intieme seksuele relatie lukt niet met iedereen, onafhankelijk hoeveel liefde je voor hen voelt.

Graag dit niet opnieuw naar het ander extreme trekken: ik zeg niet dat iedereen seks voor het huwelijk moet hebben noch dat iemand geen gelukkig huwelijkt kan hebben zonder seks voor het huwelijk.
Je kunt geen seks voor het huwelijk gehad hebben en nog steeds seksueel compatiebel zijn ... ok, geen vuiltje aan de lucht.

Wat ik wel wil zeggen is dat seks een belangrijk deel (ik zeg niet de hoofdmoot) van een huwelijk is en als je wenst te trouwen uit liefde voor elkaar (wat de enige goede rede is vind ik) is heeft het huwelijk een veel grotere slaagkans op een langdurige en trouwe relatie als beide partners seksueel compatibel zijn. En daar is maar 1 methode voor om achter te komen.
Het probleem wat ik heb met deze seksuele compatibiliteits opvatting is de volgende:
- het is volledig geschreven vanuit het mannelijk gezichtspunt (ja, ik ben ook een man, met inmiddels meer dan 16 jaar ervaring in een huwelijk). Daar is op zich natuurlijk niet zoveel mis mee, maar voor een huwelijk heb je man en vrouw nodig en dan blijkt over het algemeen dat in een relatie seksuele compatibiliteit (plat gezegd: of het (bij elkaar) past) niet heel erg belangrijk is.
- het gaat voorbij aan het feit dat het in een huwelijk gaat om emotionele verbondenheid vanuit onvoorwaardelijke liefde. Dat is de basis. Zonder die liefde en emotionele verbondenheid kun je een goed huwelijk vergeten.
- en dat als het met die emotionele verbondenheid goed zit, dat seks dan nooit een onoverkomenlijk probleem kan zijn. Het kan wel een probleem zijn (bijvoorbeeld als 1 partner meer behoefte heeft aan seks dan de ander), maar dan kan vanuit de verbondenheid die er al is naar een oplossing gezocht worden. En die wordt in dat geval dan ook vrijwel altijd gevonden.
- bovendien is het zo dat seks alleen goed kan zijn vanuit liefde en verbondenheid. Seks zonder dat is niet meer dan zelfbevrediging met iemand die er toevallig bij aanwezig is. Leeg en inhoudsloos dus. Talloze onderzoeken tonen aan dat mensen met een stabiele relatie het meest tevreden zijn met hun seksleven. Niet alleen omdat ze ook meer seks hebben, maar vooral omdat ze dat samen met iemand van wie ze houden kunnen beleven, in een veilige relatie.
- seks is dan ook de kers op de taart in de relatie. Het is een manier om je emotionele verbondenheid te vieren en het is niet een "ding op zichzelf" wat eerst goed moet zijn, wil de relatie ook goed zijn. Want dan stel je een voorwaarde aan de relatie die die relatie onder druk zet.
- Het is het paard achter de wagen spannen als je goede seks als voorwaarde voor een relatie stelt. Goede seks is juist een gevolg van een goede relatie, niet een voorwaarde ervoor.
- juist omdat seksualiteit bij een goede relatie hoort (als uitvloeisel daarvan) is het goed om ermee te wachten tot je zeker weet dat je met de ander verder wilt voordat je aan seks begint. Want je lichaam (en je eigenwaarde) is te kostbaar om zomaar met jan en alleman te delen.
Cail schreef:Bizar: mijn vriendin zit naast mij op de bank met haar IPad helemaal verdiept in een artikel met als titel:
"Verander je vriend in een droomman in honderd dagen". :shock:
Veel sterkte ermee. Vertel haar maar dat Sinterklaas niet bestaat, net als droommannen of droomvrouwen. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 jan 2014 12:20

vaste burcht:
Volgens mij snap je niet zo goed wat ik bedoel. Je hoeft geen seks te hebben gehad om te weten of je homoseksueel bent of niet; dat weet je doordat je bijvoorbeeld aangetrokken bent tot meisjes of juist tot jongens. Heel simpel dus. Natuurlijk zijn veel mensen in verwarring (ben ik nu wel echt homo?), maar seks hebben lost die verwarring zeker niet op.

Sorry hoor, maar dit is echt tegen alle feiten in. Ik ken genoeg homo's die het eerst met een meisje geprobeerd hebben en (mede) daardoor tot de ontdekking kwamen dat het ze niet erg opwond.
Seks hebben kan heel veel duidelijk maken en voorkomt veel problemen. (scheiding/kinderen etc).
Nog gehoord van ds van Duijvenbode uit Monster? Dat is nou precies wat je kunt voorkomen door tijdig je homozijn te ontdekken en te aanvaarden en er vervolgens naar te leven.

Van wie denkt dat seks de hoofdmoot van een huwelijk uitmaakt, zou ik toch na 30 of 40 jaar huwelijk willen weten of ze dat nog steeds vinden. Als ze die 30 of 40 jaar hebben volgemaakt, vinden ze dat namelijk niet. En als ze dat nog steeds vinden, zijn ze niet meer getrouwd, want de basis was verkeerd.

Dat klopt, maar is geen reden om jongeren te bewegen/dwingen niet aan seks te doen voor het huwelijk. Seks is nu eenmaal hormonaal bepaald en dat moet je dus gewoon doen. Dat is heel natuurlijk. Anders krijg je maar frustraties. De Schepper heeft die prikkels niet voor niets ingebouwd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 jan 2014 12:33

Elbert:
bovendien is het zo dat seks alleen goed kan zijn vanuit liefde en verbondenheid. Seks zonder dat is niet meer dan zelfbevrediging met iemand die er toevallig bij aanwezig is. Leeg en inhoudsloos dus. Talloze onderzoeken tonen aan dat mensen met een stabiele relatie het meest tevreden zijn met hun seksleven. Niet alleen omdat ze ook meer seks hebben, maar vooral omdat ze dat samen met iemand van wie ze houden kunnen beleven, in een veilige relatie.

Seks uit lustbeleving vormt voor de meeste jongeren (kijk maar naar BNN enzo) geen probleem. Blijkbaar geeft het veel lol. Jij en ik vinden het leeg, maar dat zeggen we achteraf. Als ik jou goed begrijp vind je seks heilig. Ik vind het echter meer iets in de lijn van eten en drinken. Een natuurlijke functie.
Vanuit christelijk oogpunt zou je tegen beginners hoogstens kunnen zeggen: geniet het leven met seks en al, maar let op de kwaliteit (lees Prediker). Gevolgd door: seks met liefde en trouw is het allerbeste wat een mens kan overkomen. Dat leert de praktijk.
Laatst gewijzigd door hubert op 10 jan 2014 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jan 2014 12:36

hubert schreef:
Seks uit lustbeleving vormt voor de meeste jongeren (kijk maar naar BNN enzo) geen probleem. Blijkbaar geeft het veel lol. Jij en ik vinden het leeg, maar dat zeggen we achteraf.
Vanuit christelijk oogpunt zou je tegen beginners kunnen zeggen: geniet het leven met seks en al, maar let op de kwaliteit (lees Prediker). Gevolgd door: seks met liefde en trouw is het allerbeste wat een mens kan overkomen.

Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.
En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.

@Hubert: jij geeft jongeren een advies dat regelrecht tegen de Bijbel ingaat!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 jan 2014 12:40

Mooi Schelpje, Maar christelijke jongeren hebben zelfs hier geen boodschap meer aan. Dar help je ze dus niet mee.
Laat ze eerst maar eens poosje experimenteren en dan komt het heus wel goed.
Met jou en mij toch ook?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jan 2014 12:47

hubert schreef:Mooi Schelpje, Maar christelijke jongeren hebben zelfs hier geen boodschap meer aan. Dar help je ze dus niet mee.
Laat ze eerst maar eens poosje experimenteren en dan komt het heus wel goed.
Met jou en mij toch ook?

Nee joh, opvoeden in de vreze des Heeren is zooooo vorige eeuw. :roll:

Terug naar “Archief”