Jezus had Judas nodig

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor

Re: Jezus had Judas nodig

Berichtdoor Rozijn » 07 jan 2014 20:03

Riska schreef:Zouden de Kruiswoorden van Jezus - "Vader vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen" niet ook kunnen gelden voor Judas????

Judas was al niet meer, toen...

Sneeuwvlokje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sneeuwvlokje » 07 jan 2014 20:08

Rozijn schreef: @Sneeuwvlokje: maakt het discipelschap zalig dan? Nergens lees je over berouw, over terugkeer tot God. Dat lees je wel over Petrus, die Zijn Meester verloochend en zegt niet bij Hem te horen.

Hij pleegde zelfmoord, omdat hij niet kon leven met wat hij gedaan had. Ik denk dat hij wel een soort van berouw had. Ik vind het gewoon moeilijk voor te stellen dat hij voor altijd verloren is..

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 jan 2014 20:11

xsidd schreef:
Maar wat deed Jezus Zelf?

Werd Hij super kwaad op judas, toen Hij wist dat judas hem zou verraden? Nee, Jezus zei het tegen Johannes, maar werd niet kwaad. Hij ging de paasmaaltijd vieren met de verrader erbij. Ik vind dit apart!

Niet dat ik hier veel te vinden heb, maar als ik me probeer te verplaatsen, in het feit dat als ik verraden zou worden, en ik zou diegene kennen, zou ik echt kwaad zijn denk ik!!

Ja en ook dat Hij al die tijd al wist dat hij geld jatte uit de kas en hem gewoon z'n gang liet gaan. Daar zou ik me rot aan geergerd hebben.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 jan 2014 20:14

Hij pleegde zelfmoord, omdat hij niet kon leven met wat hij gedaan had. Ik denk dat hij wel een soort van berouw had. Ik vind het gewoon moeilijk voor te stellen dat hij voor altijd verloren is..

Dat laatste ben ik met je eens, ik geloof dat er een eeuwige verlorenheid is, maar ik heb heel veel moeite om me er iets bij voor te stellen, zo afschuwelijk!
Judas had een soort berouw, maar geloofde niet dat God de zondaars aanneemt. Hij had beter kunnen weten, drie jaar lang heeft hij gezien hoe hoeren, tollenaars, bezetenen welkom waren bij Jezus.

Sneeuwvlokje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sneeuwvlokje » 07 jan 2014 20:15

Als Judas zelfmoord pleegde voordat Jezus stierf aan het kruis, zou het kunnen zijn dat hij, net als alle andere mensen die gestorven zijn voordat Jezus alle zonden van mensen op zich nam aan het kruis, nog een kans kreeg. Maar dat is misschien wat ver gezocht.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 jan 2014 20:37

Rozijn schreef:Verder kun je uit de geschiedenis van Judas wel leren hoe moeilijk het voor ons mensen is om onderscheid te maken tussen echte en onechte discipelen.

Ja dat klopt helemaal Rozijn ;

Hand. 9 - 26 Toen Saulus nu in Jeruzalem gekomen was, probeerde hij zich bij de discipelen aan te sluiten, maar zij waren allen bevreesd voor hem, want zij geloofden niet dat hij een discipel was.

Van Paulus geloven ze niet dat hij een discipel was maar Judas - ze vertrouwden hem zo dat ze hem penningmeester maakten. - Joh 13,29 - omdat Judas de beurs beheerde

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 07 jan 2014 20:43

@Mealbug

Ja, dat is de tekst waar dat staat ja. Bedankt:)

@Boerin

Ja, dat is ook zo'n apart iets. Hoe kan dat nou? Jezus wist dat judas stal, maar toch werd judas niet de groep uit geknikkerd.

Groet.

Sneeuwvlokje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sneeuwvlokje » 07 jan 2014 21:09

xsidd schreef: Ja, dat is ook zo'n apart iets. Hoe kan dat nou? Jezus wist dat judas stal, maar toch werd judas niet de groep uit geknikkerd.

Waarschijnlijk dus omdat Jezus hem kon gebruiken.

Ik geloof trouwens dat als Judas het niet was geweest die hem verraadde dat er wel iemand anders was geweest.
Het is eigenlijk niet de vraag of Jezus iemand nodig had om hem 'aan te geven', maar wie het zou zijn. Dat wil zeggen dat God Judas gebruikte in zijn grote plan, door de 'hebzucht' van Judas te gebruiken zodat hij Jezus zou verraadden. Maar dan lijkt het weer alsof Judas geen keuze had..

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 jan 2014 22:55

Sneeuwvlokje schreef:Als Judas zelfmoord pleegde voordat Jezus stierf aan het kruis, zou het kunnen zijn dat hij, net als alle andere mensen die gestorven zijn voordat Jezus alle zonden van mensen op zich nam aan het kruis, nog een kans kreeg. Maar dat is misschien wat ver gezocht.

Ik vrees dat ie al te ver heen was om nog echt berouw te hebben.
De Zoon des mensen gaat wel heen gelijk van Hem geschreven staat, doch wee die mens, door wie de Zoon des mensen verraden wordt. 25 Het ware voor die mens goed geweest, als hij niet geboren was.
Zach91

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 07 jan 2014 23:35

Deze apostel zijn berouw is niet door God geaccepteerd want de Heere Jezus zegt daar zelf van in
Johannes 17 vers 12:
"Toen Ik met hen in de wereld was bewaarde ik hen in Uw Naam. Die Gij Mij gegeven hebt heb Ik bewaard en niemand uit hen is verloren gegaan dan de zoon der verderfenis, opdat de Schrift vervuld worde".

Hoe duidelijk wil je het hebben?

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 07 jan 2014 23:47

Nog duidelijker|: Johannes 6 vers 70 en 71:
"Jezus antwoordde hun heb ik U niet twaalf uitverkoren? En één uit U is een duivel."
Hij zeide dit van Judas, Simons zoon Iskariot, want deze zou hem verraden, zijnde een van de twaalven".

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2014 14:40

Wat Judas Iskariot betreft, hij was op zich niet noodzakelijk maar iemand moest Hem verraden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 jan 2014 14:47

Marnix schreef:Wat Judas Iskariot betreft, hij was op zich niet noodzakelijk maar iemand moest Hem verraden.

Ach Marnix wat zeggen de profetiën dan? Geloof je dan dat het ook Petrus of Johannes kon of mocht zijn?

Cail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cail » 09 jan 2014 22:34

schelpje3 schreef:* Jezus had Judas nodig, over die laatste uitspraak wil ik het hebben.

Zo op het eerste gezicht lijkt dit een schofferende, spottende uitspraak misschien.
De Heere Jezus heeft toch niemand nodig? Maar Judas moest hem wel verraden!
Daar heb ik de hele avond over lopen denken.

Het lijkt niet te kunnen missen dat Jezus Judas nodig had voor zijn verraad.
Waar ik dan over ga piekeren als ik hier bij stil sta, is hoe het dan met de vrije wil van Judas (en van ons) zat/zit en of Judas daarom zijn verraad wel kan worden aangerekend.

Ik zal wel niet de enige zijn, maar wilde het toch even kwijt.
Misschien ook dat ik door mijn achtergrond meer geneigd ben om bij dit soort vragen te veel te blijven 'malen'?
Een reiziger drinkt alles, een toerist enkel koffie.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 jan 2014 22:48

Cail schreef:Het lijkt niet te kunnen missen dat Jezus Judas nodig had voor zijn verraad.
Waar ik dan over ga piekeren als ik hier bij stil sta, is hoe het dan met de vrije wil van Judas (en van ons) zat/zit en of Judas daarom zijn verraad wel kan worden aangerekend.

Ik zal wel niet de enige zijn, maar wilde het toch even kwijt.
Misschien ook dat ik door mijn achtergrond meer geneigd ben om bij dit soort vragen te veel te blijven 'malen'?

Tsja, zo kun je wel doorgaan. Dan had Hij ook de Romeinen en Pilatus en de Farizeeën nodig en alle mensen eigenlijk, want als wij niet gezondigd hadden, had Hij niet kunnen sterven. Dan draai je het om. Omdat wij, zij en Judas allemaal uit vrije wil hebben gezondigd, is het gebeurd. En Hij had echt niet specifiek Judas nodig. Zo moeilijk was het niet om Hem te vinden. Konden ze ook best een andere spion voor inzetten, die daarvoor te porren was. Het was gewoon zijn eigen wil. Alleen wist God het vantevoren, ook dat wij allemaal zouden zondigen, daar had Hij als oplossing het offer al voor.
Zach91

Terug naar “[Religie] - Open forum”