blijblij schreef:De kindermoord met vlucht naar Egypte, volkstelling, wijzen en herders zijn pas vele jaren na het leven van Jezus (en na Paulus) in de traditie (of in de fantasie van Lukas en Matteus) ontstaan.
Jvslooten schreef:Wat een onzin. Het Mattheüs evangelie was 9 jaar na de hemelvaart van Jezus al compleet,
Nee, 9 jaar na de hemelvaart is de grootst mogelijke onzin. Waar heb je dat nu weer gelezen?
en het evangelie van Lukas begint met:
1 Aangezien velen ter hand genomen hebben een verslag op te stellen van de dingen die onder ons volkomen zekerheid hebben,
2 zoals zij die van het begin af ooggetuigen en dienaren van het Woord zijn geweest, aan ons overgeleverd hebben,
3 heeft het ook mij goedgedacht, na alles van voren af aan nauwkeurig onderzocht te hebben, het geordend voor u te beschrijven, hooggeachte Theofilus,
4 opdat u de zekerheid kent van de dingen waarin u onderwezen bent.
Ja, dat heeft de auteur van Lukas inderdaad boven zijn Evangelie gezet. Maar om ons begrip "historische feitelijke weergave" er van te maken gaat wat ver.
En ik wil best wat "feitelijke" problemen aangeven, waardoor in elk geval 1 van de geboorteverhalen onwaar moet zijn in de letterlijke zin van het woord.
-datering: Lukas: Quirinius: vanaf 6 na chr. aan de macht
Mattheus: Herodes de Grote: stierf 4 voor chr.
-volkstelling: er is geen volkstelling bekend. Ook is er geen volkstelling bekend waarbij mensen terug zouden moeten keren naar de plaats waar hun familie vandaan kwam.
- chronologie:
Mattheus: Jozef en Maria wonen voor 4 voor chr. in Bethlehem (Herodes was immers koning), Jezus wordt geboren, Magiers, Jezus naar Egypte, Jozef wilde terugkeren naar Judea, maar nadat hij niet durfde week hij na aanwijzingen in een droom uit naar Nazareth.
Lukas: Jozef en Maria wonen na 6 na chr. in Nazareth (Quirinius was immers machthebber), er vindt een bij niemand bekende volkstelling plaats, geheel ongebruikelijk moet Jozef vanuit Galilea, naar Bethlehem, geboorte, herders, naar tempel voor besnijdenis, weer terug naar Nazareth.
Kijk, van mij mag je in de kinderbijbel best een alomvattend verhaal maken van deze twee totaal verschillende verhalen, maar mensen die zelf kunnen lezen en nadenken moeten bij begrijpend lezen toch geleerd hebben dat dit wel een heel vreemde mengelmoes wordt.