Het ene geslacht gaat en het andere geslacht komt, maar de aarde blijft altoos staan.' (Pred 1,4)
Slaap daar maar eens een nachtje over! Dat zal een stuk rustiger gaan nu je weet dat de aarde nooit vergaat.
Even dit tussendoor wat ik dan verder hier maar vraag, ik lees in Prediker dat de aarde staat in der eeuwigheid.
Dat staan is natuurlijk precies wat ik geloof namelijke dat de aarde vast gefundeerd staat, en als je doorleest dan zegt Prediker dat de zon oprijst en ondergaat enz...een eeuwig durende cyclus, maar de Prediker zegt wel dat al deze dingen zo moede worden en eigenlijk vertelt hij dat als een saai gebeuren, zoiets van niks te beleven onder de zon, het is allemaal leegheid. Die zee raakt nooit vol, de wind blijft maar uit die 4 hoeken komen dat het oog nooit verzadigd wordt met het zien en het oor met horen en ik zeg het met mijn eigen woorden, dat de conclusie is dat er niks verandert want wat is er dan voor nieuws? En dat was eigenlijk de reden voor Salomo om om wijsheid te vragen. Het is de intro van het boekje Prediker.
Dan gaat hij verder in hoofdstuk 3 over de bestemde tijd en en hij specificeert dat waarin de tijd zich vult op aarde.
Maar dan komt hoofdstuk 12 waar die gouden schaal kapot springt en dat aarden vat en het zilveren koord breekt dat is een beeld van de dood want het stof keert tot de aarde en de geest keert tot God en dan wordt er gesproken over dat Gods ieders werk in het oordeel zal brengen met al wat verborgen is hetzij goed het zij kwaad.
Er verandert in hoofdstuk 12 van alles want de amandelboom zal bloeien, het gaat over sprinkhanen, later uitgebreid genoemd in Joël.
Kortom Prediker spreekt eigenlijk over de situatie op aarde, waarvan je moet genieten tot de kwade dagen komen en je de ouderdom bereikt die alleen maar lusteloosheid met zich meebrengt, maar er wordt wel gewezen op een komend gericht van God uit.
Als de aarde vast ligt en vast staat wat hij zegt en dus eeuwigdurend dan plaats je dit begrip dat er nooit een einde zal komen aan deze aarde waar Salomo toch geen positieve dingen over zegt. Behalve een Carpe Diem.
Maar verder zal de mens zijn heil niet vinden op aarde en ook niets uitvinden.
Wat is dan volgens jou mijn toekomstverwachting?
Wat moet ik met de profetiën die wel spreken over nieuwe hemelen en nieuwe aarde en waar plaats ik het duizendjarige tijdsbestek waar satan gebonden is of was?