De betekenis van de wet in het leven van een Christen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor mealybug » 26 dec 2013 22:06

Bambi schreef:Je praat dubbel.
Een Christen die zich niet aan de wet houdt met betrekking tot stelen, is geen Christen, volgens jou.
Maar daarna kom je weer met allerlei dingen waar ik uit moet concluderen, dat een Christen zich niet aan de wet hoeft te houden.
Dan mag een Christen dus gewoon stelen.

Ik weet niet hoe jij je een christen voorstelt, maar degene die ik ken, WILLEN niet stelen.
ook niet liegen, iemand doodslaan, etc etc.
Een christen heeft zijn oude natuur begraven.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 dec 2013 22:07

mealybug schreef:degene die ik ken, WILLEN niet stelen.

Juist, dat is het hem, willen, want waar de wil is is de weg en Jezus is de Weg.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 dec 2013 22:13

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Lukas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lukas » 26 dec 2013 23:07

bambi schreef:@Lukas:
Stel, jij wordt vanavond overvallen door twee mannen, die de inhoud van je kluis meenemen.
Volgende maand worden ze opgepakt, ze hebben al je geld er doorheen gejaagd en je hoort dat ze Christen zijn.
Wat denk je dan?
a. Gelukkig dat ze Christen zijn, dan wordt het hen niet aangerekend, want ze vallen onder de genade.
of
b. Als het Christenen zijn weten ze dat ze niet mogen stelen.
of
c. Van Christenen verwacht je dat ze niet stelen.

:) Als je in bovenstaande het woordje 'of' vervangt door 'en' dan zit je redelijk dichtbij hetgeen ik denk.
( en:
d. Ik hoop dat ik toch nog wat van mijn centen terug krijg.
e. Laat ze maar even brommen, dat zal ze leren. )

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 27 dec 2013 18:59

Bambi schreef:Je praat dubbel.
Een Christen die zich niet aan de wet houdt met betrekking tot stelen, is geen Christen, volgens jou.
Maar daarna kom je weer met allerlei dingen waar ik uit moet concluderen, dat een Christen zich niet aan de wet hoeft te houden.
Dan mag een Christen dus gewoon stelen.
mealybug schreef:Ik weet niet hoe jij je een christen voorstelt, maar degene die ik ken, WILLEN niet stelen.
ook niet liegen, iemand doodslaan, etc etc.
Een christen heeft zijn oude natuur begraven.
Maar kun je hieruit dus ook concluderen dat de christenen die jij kent geen zonde meer doen? Dus buiten hun wil om?

En waar is die wil op gebasseerd? Wat wil je niet en waarom juist dat niet?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 27 dec 2013 20:41

1 Joh 1,8

Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en is de waarheid niet in ons.

De mens zondigt niet omdat de wet in het hart en verstand is geschreven, maar leert juist door wet zien wat zonde kan bewerkstelligen om de mens bij de Here Jezus te brengen, en de Here Jezus wil door berouw te vergeven en helpen de zonde te laten en de wil sterker te maken door Zijn Geest.

Ons geweten wil de Here Jezus juist zuiveren van de zonde dat is een levensproces, dan kan alleen om wet en evangelie in de juiste vorm te begrijpen, de Here Jezus heeft voor een ieder het verlossingsplan vervuld en dat biedt Hij de mens aan in een relatie met Hem, door Hem aan te nemen als je Redder en Zaligmaker.

Vrij van de wet is in juiste harmonie met de Here Jezus leren omgaan om de wil van Zijn Vader te leven/volbrengen en daarom de naaste te kunnen liefhebben/dienen.

Het gebod/de wet is in het paradijs verbroken, de mens wist dat en ging God ontwijken, God heeft genade aangeboden door Zijn Zoon te zenden, God heeft genade op genade gegeven aan de mensen al vielen zij steeds weer terug in oude gewoonten, door de Here Jezus aan te nemen leert de mens het ware dienen, God te dienen (het leven van Jezus toepassen) en de naaste als ons zelf.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 dec 2013 23:55

alexander91 schreef: Maar kun je hieruit dus ook concluderen dat de christenen die jij kent geen zonde meer doen? Dus buiten hun wil om?

Niemand is zonder zonde, Dat gaat ons nooit lukken, natuurlijk.
Dat zou voor de feilbare mens ook helemaal niet goed zijn, want dan gaat hij roemen, hij moet voortdurend blijven beseffen en weten dat hij feilbaar blijft en de genade nodig blijft hebben.
Niet voor niets zegt de Heere:''Laat mijn genade u genoeg zijn''.
De geest wil wel, maar het vlees is zwak.
''Alle dingen zijn mij mogelijk door Christus, Die mij kracht geeft'', zegt Paulus.
Waar de wil op gebaseerd is?
Die werkt met Gods hulp alles ten goede vanaf het moment dat men gekozen heeft om gehoorzaam te worden aan Hem.
En als je wel eens iets onopzettelijk fout doet, belijdt je dat en zal Hij het vergeven.
Maar laat het gerust weten als er iets onbijbels aan is.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 28 dec 2013 09:55

alexander91 schreef: Maar kun je hieruit dus ook concluderen dat de christenen die jij kent geen zonde meer doen? Dus buiten hun wil om?

mealybug schreef:
Niemand is zonder zonde, Dat gaat ons nooit lukken, natuurlijk.
Dat zou voor de feilbare mens ook helemaal niet goed zijn, want dan gaat hij roemen, hij moet voortdurend blijven beseffen en weten dat hij feilbaar blijft en de genade nodig blijft hebben.
Niet voor niets zegt de Heere:''Laat mijn genade u genoeg zijn''.
De geest wil wel, maar het vlees is zwak.
''Alle dingen zijn mij mogelijk door Christus, Die mij kracht geeft'', zegt Paulus.
Waar de wil op gebaseerd is?
Die werkt met Gods hulp alles ten goede vanaf het moment dat men gekozen heeft om gehoorzaam te worden aan Hem.
En als je wel eens iets onopzettelijk fout doet, belijdt je dat en zal Hij het vergeven.
Maar laat het gerust weten als er iets onbijbels aan is.
In dit antwoord van je kan ik me redelijk vinden echter :-).

Je zegt "als je wel eens iets onopzettelijk fout doet, belijdt je dat en zal Hij het vergeven."
1) hoe weet je dat het fout is?
2a) en wat als je het opzettelijk fout doet?
2b) wanneer is iets (on)opzettelijk? Mij lijkt dat je in een grijs gebied terecht komt ergens)
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 jan 2014 19:03

In Romeinen 6: 14 staat dat gelovigen niet meer onder de wet zijn maar onder de genade.
Nou wordt er nogal eens gezegd dat alleen de ceremoniële wetten zijn afgeschaft, maar gelijk er achteraan in vers 15 staat: Wat dan? Zullen wij zondigen omdat wij niet onder de wet maar onder de genade zijn?
Daaruit blijkt dat het óók over de morele wet gaat.
De leefregel van een christen is niet de wet maar dat is Jezus zelf, zodat we veranderd worden van gedaante naar hetzelfde beeld, van heerlijkheid tot heerlijkheid, zoals dit door de Geest van de Heere bewerkt wordt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 06 jan 2014 19:25

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:33, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 jan 2014 19:31

Bambi schreef:En dan hou je je automatisch aan veel wetten, omdat de Heilige Geest je laat zien hoe goed vele wetten zijn.
De H.G. leidt ons echt niet de zonden in, dus eens :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 16 mar 2014 19:24

mealybug schreef:Waar de wil op gebaseerd is?

De wil werkt met Gods hulp?
De wil wordt vernieuwd.
In Christus zijt gij een nieuwe schepping!
Daar valt de wil niet buiten.
De natuurlijke mens kan kiezen gehoorzaam te zijn.
Dan is hij gehoorzaam op een natuurlijke wijze.
Of denk jij dat de Heere met zijn genade aansluit op onze natuurlijke keus?
Dan zou onze natuurlijke keus de oorzaak zijn van de herschepping.

Zie ook "willen wij bekeerd worden" in "Geloof en Leven".

h.g.
Learsi

Terug naar “Archief”