Sorry dat wij christenen zo intolerant zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

shrew
Sergeant
Sergeant

Re: Sorry dat wij christenen zo intolerant zijn

Berichtdoor shrew » 05 dec 2013 14:14

Er wordt nu net gedaan of werken op zondag één al ellende is, moeders die bij hun kinderen worden weggehaald. Wat een drama.

Ik heb jaren in een winkel gewerkt, ook op zondag, niemand werd gedwongen, niemand vond het erg, ook de moeders niet. De zo bewierrookte tijd voor elkaar die je op zondag zou missen haal je echt wel op een andere dag in. Tijden zijn veranderd mensen werken vaak parttime zijn nu vaak op woensdag of vrijdag vrij. Die zondag vrij heeft echt niet iedereen nodig, en degenen die dat wel nodig hebben gaan dan maar niet werken. Iedereen blij. En natuurlijk is koopzondag gemakkelijk, maar waarom moeten we het moeilijk maken?

Er blijft maar 1 argument overeind en dat is: God wil niet dat we op zondag werken.

Diezelfde God wil ook dat ik in hem geloof. Doe ik ook niet, kan je me ook niet dwingen, waarom mij dan wel dwingen me aan de zondagrust te houden?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 05 jan 2014 01:42

Een eindje terug schrijft schelpje over de vriezer die op zondag redding bracht. Een beetje flauw wel, maar bedenk, dat er mensen moeten werken op zondag, om te zorgen, dat ook op zondag de vriezer het doet. In de Tien Woorden staat, dat je op de sabbath niet moet werken, en ook jouw ondergeschikten niet. (Een vroegtijdig stukje sociale wetgeving.) Wat anderen doen, moeten ze zelf weten, al is dwang natuurlijk uit den boze. Ik ken mensen die op zondag in de kerk geen bijv. zendingskalender willen kopen, omdat ze dan geld moeten uitgeven. Persoonlijk ga ik gerust op zondag naar de afhaalchinees, omdat zij niet gedwongen voor mij moeten werken. In de supermarkt kom ik niet op zondag, tot nu toe, maar dat is gewoon, omdat de boodschappen al gedaan zijn. Principieel heb ik er niets op tegen, nogmaals, als er geen dwang bij zit, dan is het erg fout. Die actie in Zeist doet de naam van christenen geen goed, zeker ook door de wat dreigende taal.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 jan 2014 13:01

Misschien mag ik hierop reageren.
Zoals hier bekend is woon ik nu een aantal jaren op Urk met heel veel plezier. Dat vraagt wat aanpassing mijnerzijdse, omdat op zondag het zwembad dicht is, de meeste restaurantjes en uiteraard de winkels, maar dat was ik wel gewend. Het kost totaal geen moeite om dat te respecteren en er rekening mee te houden.
Wel heb ik toch iets wat ik jullie wil voorleggen en niet om mensen zwart te maken maar omdat ik het niet begrijp.
Oudejaarsdag en de biddag voor het gewas zijn hier benoemd tot zondagen. Dus alles is dicht zoals gebruikelijk.
Ik ben er nu op ingesteld en er zijn altijd wel mensen die mij eraan herinneren.
Boodschappen is niet zo een punt, maar een lege benzinetank is toch lastig als je weg wilt en de tankstations zijn dicht.
Nu sprak ik j.l. dag voor oudejaarsdag en ik dacht hardop: "O ik mag er wel aan denken met het halen van oliebollen e.d. voor het eten en een cadeautje voor mijn broer voor 1 Januari.
Toen zei men. Joh veel Urkers gaan na de kerk eerst bij hun oma ( bes) koffiedrinken en dan aan de kost ( warm eten) en dan gaan ze winkelen in Emmeloord.
Ga morgen maar eens naar Emmeloord, dan zie je heel veel lange rokken enfin je herkent ze zo langzamerhand wel.
Ik heb dat niet gedaan, want nogmaals ik ben blij als ik niets hoef en heb respect voor dit gebruik.

Maar toch liet het mij niet los, zeker niet als ik lees dat men zich bemoeit met wereldse zaken die ons als gelovigen totaal niets aangaan want gelovigen hebben een andere positie en een ander doel in hun leven.
Aangezien ik nogal eens aangesproken wordt op de "vrijheid" die wij prediken in Christus, ligt natuurlijk de makkelijke score om de hoek om dit aan te kaarten, maar ik vrees dat ik altijd tegen de verkeerde mensen praat.
Wat vindt men hiervan?
En de mensen die deze man veroordelen en hem een wet op willen leggen uit een Boek wat hij totaal niet kent, wat vinden jullie ervan? Jij die de zondagsrust zo heilig vindt in het bijzonder. Ik wil hier niet mee scoren, maar probeer me erin te verplaatsen, juist omdat ik in de vrijheid sta om Hem te dienen.

Dan nog een vraag, in een ander topic haalde iemand Efeze 2 aan en paste dat op zichzelf als gelovige toe en ik doe dat ook. De reactie van iemand was dat je niet zomaar een tekst je mag toe-eigenen, en in scherpe bewoordingen werd mij te verstaan gegeven dat dat beslist niet mocht en kon.
Mijn vraag was wat ik als gelovige mij dan wel mocht toe-eigenen, maar er kwam geen antwoord.
Als de Bijbel spreekt over de positie van een gelovige in Efeze 2 o.a. maar op vele plaatsen kan iemand mij uitleggen wat men in de kerken leert wat men wel op zichzelf mag toepassen.
Ik meen het heel serieus. Wat u als kerkmens NIET gelooft is mij wel duidelijk na 2 jaar forummen maar het is mij niet duidelijk wat u als trouw kerkmens wel gelooft?

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 05 jan 2014 13:12

Nou, ik werk vandaag voor het eerst in mn leven op zondag, en het gaat best aardig, tis lekker rustig vandaag :) Denk dat ik me voor volgende week ook maar opgeef, meer centjes voor de vakantie :P

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 jan 2014 16:47

Het gaat in mijn post niet over mensen die persoonlijk hun zondag invullen, maar over algemene gedachten. Ik moest als verpleegkundige ook altijd op zondag werken, maar dat stel ik niet ter discussie en JEEWEE ook niet in zijn openingspost. Daar gaat het niet om.
Ik hoop dat mensen begrijpen waar het wel om gaat en wat de boodschap is in deze post.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 05 jan 2014 17:53

De vraag, wat wij als kerkmensen ervan vinden, is een onmogelijke. Er zijn alleen al in Nederland minstens 30 verschillende kerkgenootschappen, die over van alles en nog wat verschillend denken, w.o. de zondagsrust, en allemaal vinden, dat zij de waarheid in pacht hebben. En tegelijkertijd de gelovigen van andere kerken tot verlorenen verklaren. (Dit geldt voor een deel van de 30 kerken). Voor zover je hierom de kerken bekritiseert en zelfs een beetje minacht, heb je een punt. Maar dan alleen hierom: de heilloze verdeeldheid en het verketteren van elkaar. Voor het overige zou je verschil moeten maken tussen de gewone kerkganger en de kerk als instituut, die vooral in het verleden een machtsinstituut was en hun leden allerlei menselijk bedachte regeltjes en voorschriften oplegde.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 jan 2014 20:51

Daar heb je gelijk in maar ik discussieer regelmatig met een aantal mensen uit de wat strengere kerken die een pleidooi houden voor de zondagsrust en zelfs ook op Urk wonen en zij wimpelen dit af als dat ik de Urker zwart zou maken en dat schiet niet op natuurlijk.
Bovendien was het naar aanleiding van het stukje van de opening van dit topic en als je daar geen mening over hebt, prima. Ik vraag het aan mensen die er wel een mening over hebben en noem ze maar voor het gemak "kerkmensen" dat lijkt me een keurige benaming. En welke kerk doet niet terzake.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 jan 2014 02:19

Er blijft maar 1 argument overeind en dat is: God wil niet dat we op zondag werken.

En dat staat dus nergens.
Er staat dat we geen "eigen" werk zouden doen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 jan 2014 09:51

Wilsophie schreef:
En dat staat dus nergens.
Er staat dat we geen "eigen" werk zouden doen.

Jawel hoor, maar ja, oude Testament.

Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des Heeren uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; Want in zes dagen heeft de Heere den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de Heere den sabbatdag, en heiligde denzelven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 jan 2014 10:00

jaapo schreef:Een eindje terug schrijft schelpje over de vriezer die op zondag redding bracht. Een beetje flauw wel, maar bedenk, dat er mensen moeten werken op zondag, om te zorgen, dat ook op zondag de vriezer het doet.

Dat is zeker heel flauw. Want dan zou dat betekenen dat wij geen gebruik mogen maken van het elektriciteitsnet.
Dan moet je in een Amish-gemeenschap gaan wonen dus.
We moeten heel nuchter scheiden wat noodzakelijk is en wat niet!
Noodzakelijk is als je werkt in een sector zoals verzorging/verpleging, openbare werken zoals brandweer, politie e.d.
Je hebt 6 dagen de tijd om je boeltje in orde te maken, eten en drinken in huis te halen.
Keer het eens om!
We besteden amper een dagje, meestal betreft het een uurtje kerkgang (en voor velen niet eens) aan de dienst van de Heere, de rest is allemaal werelds en vergankelijk dus.
En dan gaat het er niet om om wettisch bezig te zijn, vanaf 24 uur zaterdagavond tot 24 uur zondagavond, maar om als christenen een voorbeeld te geven aan de wereld!
Dat dwingt meer respect af als zo'n halfbakken houding.
Wat dat betreft kun je een voorbeeld nemen aan veel moslims, zij leven veel principiëler dan menig christen.
En dat brengt ons niet dichter in de hemel, we zijn niet rooms, dus goede werken alleen, helpen niet.
Maar het gaat erom wat er innerlijk bij je leeft, waar je je vermaak in zoekt, en zo ben je dan een leesbare brief. Anders blijft het bij een dorre boom, zonder vruchten.
Alleen praat zegt niet zoveel.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 jan 2014 10:06

Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;

Goedemorgen Schelpje, Je haalt het perfect aan, lees eens goed:
Het gaat over UW werk. Dus dat pas je dan ook toe op de rest van de zin.
Dat is consequent zijn in het lezen van de Bijbel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 jan 2014 10:12

Wat is dit voor onzinnigheid?
Er staat toch dat je niet je werk mag doen, noch de mensen die in jouw huis verblijven?
Wat versta jij dan opeens onder UW werk?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 jan 2014 10:15

We besteden amper een dagje, meestal betreft het een uurtje kerkgang (en voor velen niet eens) aan de dienst van de Heere, de rest is allemaal werelds en vergankelijk dus.
En dan gaat het er niet om om wettisch bezig te zijn, vanaf 24 uur zaterdagavond tot 24 uur zondagavond, maar om als christenen een voorbeeld te geven aan de wereld!
Dat dwingt meer respect af als zo'n halfbakken houding.
Wat dat betreft kun je een voorbeeld nemen aan veel moslims, zij leven veel principiëler dan menig christen.
En dat brengt ons niet dichter in de hemel, we zijn niet rooms, dus goede werken alleen, helpen niet.
Maar het gaat erom wat er innerlijk bij je leeft, waar je je vermaak in zoekt, en zo ben je dan een leesbare brief. Anders blijft het bij een dorre boom, zonder vruchten.
Alleen praat zegt niet zoveel.

Ik ben het voor een groot deel met je eens. Die holle praat daar koop je niets voor.
Echter ik zou toch willen stellen dat je eerste zin je namens jezelf moet schrijven en niet voor anderen. Wij zouden alle dagen de rust ingaan onder het nieuwe verbond en we zouden alle dagen leven uit Gods genade en dat niet beperken, als je dat wel doet dan is dat een keuze die mensen maken en prioriteiten stellen en het bezwaar wat ik lees in dit topic vooral in de opening is dat men die ander een wet gaat opleggen vanuit zijn eigen norm en de Bijbel daarvoor gebruikt.
Ik vind het voorbeeld van de moslims ongepast dus ik ga er niet op in. En hun principes daar geef ik net zo weinig voor als de principes van Christenen, want je laat mijn voorbeeld over het winkelen op een door mensen ingestelde zondag liggen.
Het gaat er ook niet om waar en hoe je je vermaak zoekt. Want dan wijs je een zondagje aan het strand of zwembad ook af vrees ik. Ook daar kan ik ervaringen over vertellen, want dan ga je op een andere plek naar een strandje waar niemand je ziet. Dus daar geef ik weinig voor.
En het gaat hier niet om de zondagsrust, maar om het leggen van wetten op andere mensen op mensen die misschien die wet niet eens kennen laat staan de betekenis ervan geloven.

Wat die vrieskist betref vind ik ook vergezocht , hoewel ik in Israël op de sabbath mensen met rolstoelen voor een gesloten lift zag staan en dan denk ik weer hoe de Here Jezus die koe uit die sloot redde op de sabbath.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 jan 2014 10:15

schelpje3 schreef:Wat is dit voor onzinnigheid?
Er staat toch dat je niet je werk mag doen, noch de mensen die in jouw huis verblijven?
Wat versta jij dan opeens onder UW werk?

Niet zulke lange tenen meisje. Er staat duidelijk "uw" werk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 jan 2014 10:18

Of zoals ik in Jip en Janneke taal las op wiki:

Op de 7e dag van de week houdt alles en iedereen rust.

Orthodox:

Rooms Katholiek en Lutheraans:

Protestants, Hervormd en Anglicaans:

Terug naar “Archief”