Geslachtregisters rond het geboorteverhaal.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: Geslachtregisters rond het geboorteverhaal.

Berichtdoor hettys » 31 dec 2013 17:35

Invincible schreef:En de post van Arco op [di dec 10, 2013 12:04 pm]?
(Additionele link: klik)

Daar staat:
Drie koningen van Juda ontbreken, zie 1 Kron. 3:11-12, maar er zijn drie vrouwen bij name genoemd

Er ontbreken 4 koningen die in Het OT wel zijn vermeld. (Achazja, Joas, Amasja en Jojakim) Dus tussen David en de Babylonische ballingschap zitten 18 generaties. En het noemen van vrouwen heeft niets te maken met het aantal generaties.

Matt 1
17 Van Abraham tot David telt de lijst dus veertien generaties, van David tot de Babylonische ballingschap veertien generaties, en van de Babylonische ballingschap tot Christus veertien generaties.

En dat is gewoon niet zo.

hettys schreef:En verder is er echt geen sprake van een geslachtsregister van Maria.

Heeft u argumenten?

Eric.

Omdat het er niet staat? In mijn ogen is dit weer zo'n ad hoc verklaring, meer van: het klopt niet dus moet het maar zo zijn.
Ook gif is geschapen.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 04 jan 2014 23:27

Veel interessants gelezen tot nu toe. Maar om nou te zeggen, dat het met de bijbel als grondslag uitgelegd is, hoe dat zit met die geslachtsregisters..... nou nee. Het blijven vreemde dingen daar, omdat ze a. over Jozef gaan, zelfs bij Lucas en b. er zomaar een beetje plompverloren tussen staan. En of er nou zoveel generaties of zoveel genoemd worden, vind ik niet interessant, evenmin, waarom er kennelijk sommige voorvaders zijn weggelaten. Zonder ook maar iets negatiefs te willen zeggen, wijs ik erop, dat er waarschijnlijk in latere handschriften dingen zijn weggelaten of toegevoegd of er zijn wat brokstukken van verschillende kom-af door elkaar geraakt. Dat zie je ook bij Genesis 1 en 2 (twee scheppingsverhalen verstrengeld tot één), in een paar hoofdstukken uit Jesaja, waarin ineens een lange geschiedenis van koning Hizkia, en daarmee verband houdend ook wat vermengingen en verdubbelingen in Koningen en Kronieken (verschillende schrijvers) en wat koning David betreft meer nog over hem in 2 Samuël, dan in 1 Koningen. Het boek Jesaja bestaat uit stukken van drie verschillende schrijvers en de evangelie-verhalen zijn niet chronologisch gerangschikt. Ik bedoel hier niets negatiefs mee; de bijbel is de bron voor het geloof, zonder meer, maar daarmee hoef je nog niet krampachtig alles "kloppend" te willen maken. Die geslachtsregisters die staan er nou eenmaal, hoe onbegrijpelijk ook.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 jan 2014 11:54

Ik denk dat daar het misverstand ligt, met de uitspraak dat de Bijbel "de bron voor het geloof is".
Die uitspraak is behalve vrijblijvend want over welk geloof gaat het dan? En daarnaast is dat niet het doel van de Openbaring van Gods Woord. Want als je dat zo stelt en je gelooft nergens in wat moet je dan met de Bijbel?
Dus zo smal kun je het niet stellen.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 05 jan 2014 17:41

Gaat ws weer een beetje quasi-naïef doen. Waarom? Omdat ze nu eenmaal altijd dwars wil liggen en zeker tegenover belijdende kerkleden zoals ik. Ik antwoord verder niet, want ws weet heel goed, waar ik op doel.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 jan 2014 20:52

Nee dat weet ik niet maar ik vind het prima zo heb niet de behoefte om "dwars te liggen" daar ben ik te oud voor. Wel om duidelijkheid. En als je die niet wilt geven helemaal goed hoor.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 06 jan 2014 15:00

hettys schreef:Daar staat:
Drie koningen van Juda ontbreken, zie 1 Kron. 3:11-12, maar er zijn drie vrouwen bij name genoemd

Er ontbreken 4 koningen die in Het OT wel zijn vermeld. (Achazja, Joas, Amasja en Jojakim) Dus tussen David en de Babylonische ballingschap zitten 18 generaties. En het noemen van vrouwen heeft niets te maken met het aantal generaties.

Matt 1
[i]17 Van Abraham tot David telt de lijst dus veertien generaties, van David tot de Babylonische ballingschap veertien generaties, en van de Babylonische ballingschap tot Christus veertien generaties.

En dat is gewoon niet zo.

Je opmerking m.b.t. de vier koningen klopt. Dat is inmiddels op http://www.hebreeuws-mattheus.nl/ aangepast.

Maar je opmerking over vers 17 klopt niet, want kijk eens naar vers 13.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 jan 2014 15:35

Als de Wijzen uit het Oosten dus de koningen of magiërs een aantal zouden moeten verantwoorden dan denk ik toch aan de "wijsheid" die God geopenbaard heeft en dat is toch de veelkleurige wijsheid Gods en dan kom ik uit bij de Gemeente en dus op de 2 getuigen of de 2 Emmausgangers of de 2 enfin....zoek het maar op en dat getal spreekt over een dubbelheid dus van Efraim dus van de Gemeente. De Wijzen zijn m.i. een duidelijk beeld van de Gemeente in onze dagen en de presentjes zijn ook duidelijke typeringen van de Gemeente. En natuurlijk, iemand zei dat terecht...geen bezoek in de stal van Bethlehem , maar een bezoek aan het Huis.
Lees het maar eens goed na.

Ik meen dat Jaapo dat heel goed citeert. Geen stal maar een huis.

Terug naar “[Religie] - Open forum”