Dank jemeribel schreef:Hoi damocles,
Allereerst welkom op het forum!

Ja, die ken ik. Hier worden verschillende oorzaken aan toegekend zoals religieus, economisch en sociaal maar zoals ik me herinner is de algemene consensus wel dat de religieuze oorzaak (interpretatie van de tien geboden) het zwaarste woog.meribel schreef:Je weet wel waarom de eerste afspliting( die met die beeldenstorm ? ) was?
Hoewel (en ik denk dat ik hier ook misschien op gevoelige tenen trap) de beeldenstorm doet me steeds denken aan de vernietiging met tanks van de boeddhistische beelden in de Bamiyan vallei in Afghanistan door de toenmalige Moslim leiders.
http://en.wikipedia.org/wiki/Buddhas_of_Bamiyan
Da's ook nog zo iets wat op zijn allerminst gezegd 'vreemd' kan genoemd worden. In gelijk welke stroming noemt iedereen zich een Christen maar je moet de rituelen en onderliggende betekenissen juist hebben of je gaat het vagevuur in. In essentie is dat toch de rede van alle verschillende afscheuringen en opsplitsingen: De ander heeft het verkeerd en ik niet, dus ik begin mijn eigen kerk en gemeenschap en zodoende zullen wij niet branden. Bestaat dit dan niet onderling in de verschillende stromingen van de reformatie of is dit enkel als er teveel verschil is, en waar ligt dan die grens?!meribel schreef:het slaat op de reformatie, de eerste beweging waar de protestanten zich afscheiden van de katholieken. Dat is iets waar refo's trots op zijn want in hun ogen dwalen de katholieken ( en gaan naar de hel dus ...niet individuen ..dat zou niemand zeggen want daar gaat God over..maar de kerk dwaalt dus ( terug te lezen in de heidelbergse catechismus vraag en antwoord 80 of 81 meen ik )
Zeker, waarvoor dankmeribel schreef:Mijn samenvatting is vast van alles op aan te merken, en ik geef het hier in het hol van de leeuw natuurlijk maar hopelijk heb je er wat aan!

Groeten,
Damoles