wedergeboren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: wedergeboren

Berichtdoor mealybug » 19 nov 2013 09:50

Jvslooten schreef:Oke, goed uitgelegd, kan ik welk mee leven. Maar hoe verklaar je dan een tekst als: ´´Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden´´,

De genade was gegeven aan het kruis, toen Jezus voor de zonden betaalde.
Vanuit die geweldige positie mag de christen dat Evangelie verder verspreiden en er voor lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 nov 2013 10:31

Het NT is geschreven in het Koine Grieks en niet in het Duits en zowel genade (χάρις) als geloof (πίστις) hebben een vrouwelijke klank in het Koine Grieks. Als we middels grammatica de geïnspireerde geschriften willen verklaren is voorzichtigheid geboden, want de ontleding van taal is nog steeds een menselijke studie en mensen maken fouten. Komt geloof uit de mens zelf? Hoewel interessant om over van gedachten te wisselen, is het eigenlijk een irrelevante vraag, want als God niet wil dat jouw geloof tot wasdom komt heb je er helemaal niks aan. Denk aan de Farao uit het O.T. die misschien zelf wel wilde geloven, maar omdat God zijn hart verhardde (Ex 7,3) werd hij als een ongelovige geoordeeld. Dat was een voorafbeelding van wat er later gebeurde te Jeruzalem, het hart van het joodse volk werd verhard waardoor hun boosheid vermeerderde, zij de Christus niet herkenden en hem gekruisigd hebben.

'Hij heeft hun ogen verblind en hun hart verhard, opdat zij niet met de ogen zouden zien en met het hart inzien en zich bekeren en Ik hen zou genezen.' (Joh 12,40)

Degene die de harten van het joodse volk verharde noemde Paulus later de god van deze eeuw waarmee hij hem verouderde (Heb 8,13!!) want het oude moest immers plaatsmaken voor het nieuwe, dus ook de oude God voor Christus.

'Van hen, de ongelovigen, geldt dat de god van deze eeuw hun gedachten heeft verblind, opdat de verlichting met het Evangelie van de heerlijkheid van Christus, Die het beeld van God is, hen niet zou bestralen.' (2 Kor 4,4)

Farao en het joodse volk wilden maar al te graag geloven, terwijl Jezus ging naar twaalf ongeleerde vissers die zich vooral bezighielden met het vangen van vissen! Daarom zeg ik, de vraag is irrelevant want Jezus vergelijkt geloven met een mosterdzaadje en is dat mosterdzaadje gemaakt door jou of door God?

Als jij overtuigd bent dat geloof uit jezelf komt, dan heb je iets om te roemen. Doch ik roem in Christus en vertrouw niet op mezelf (Fil 3,3) en Christus is mijn hoofd (Ef 4,15) die het denken doet.

'Daarom zal ik veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij komt wonen.' (2 Kor 12,9)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 nov 2013 21:41

Daarmee komen we meteen weer wat meer on topic.
Het eerste geheimenis heb ik reeds genoemd aan Boerin. De verharding van Israël, waarbij het heil tot de heidenen gaat.
Het staat o.a. in Romeinen 11:
"25 Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis: een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat, 26 en aldus zal gans Israël behouden worden, gelijk geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen, Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden. 27 En dit is mijn verbond met hen, wanneer Ik hun zonden wegneem."
Het spreekt niet slechts over hun verharding, maar ook over hun behoud nadat de volheid der heidenen is binnengegaan! Ook 1 Korintiërs 2:6-16 spreekt hier van.

Precies, want er is een groot verschil tussen de gelijkenissen en de geheimenissen.
Het laatste woord is in het Grieks het woord "musterion". En speciaal aan Paulus is de bediening gegeven om de geheimenissen te openbaren. Dat wil echter niet zeggen dat het over zaken gaan die nooit hebben bestaan, maar over zaken die speciaal aan deze 13e apostel als bediening van openbaring zijn gegeven.
Daarom wilde Paulus de broeders niet onkundig laten.
Het is geen boodschap voor de wereld, maar voor de Gemeente.
En daarom is ook belangrijk in dit topic om bij het onderwerp te blijven. Het gaat niet over de wet, maar over o.a. de wedergeboorte van de natie Israël. Alle 12 stammen zullen tot geloof komen en dus wedergeboren worden.
Vandaar ook dat in de toekomst ook een aantal tradities van dit volk in ere hersteld zal worden want er is dan sprake van het nieuwe verbond.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 nov 2013 21:51

De genade was gegeven aan het kruis, toen Jezus voor de zonden betaalde.
Vanuit die geweldige positie mag de christen dat Evangelie verder verspreiden en er voor lijden.

Ik zou het graag wat breder stellen want door het volbrachte werk van de Here Jezus, kwam er verzoening tot stand.
En daarmee is de genade verschenen aan alle mensen.
Al heb ik de neiging om deze tekst te plaatsen bij de opstanding, maar dan moet ik het binnen het verband lezen.
Het kruis bracht alleen de dood en bracht alles in de dood naar de eis van de wet.
Het woord verzoening is ook heel breed en zeker in de oorspronkelijke taal.
Aan het kruis werden onze zonden verzoend dus ver weggedaan.
Echter door geloof krijgen wij deel aan de verzoening met God.
Dit in tegenstelling met Grote Verzoendag waar sprake is van verzoening van zonden.

Het woord verzoenen in relatie tot genade wil zeggen dat er een verandering komt van de positie van de mens. En dat leert 2 Kor. 5 De wereld kwam in een andere/betere relatie tot God te staan.
Deze laatstgenoemde relatie ontstond bij dood en opstanding van Christus.
En dus wedergeboorte is de bron van deze veranderde relatie tot God.
Anders had wedergeboorte geen zin. Daarom gaat geloof vooraf aan de wedergeboorte van een mens.
Niemand wordt behouden op grond van verzoening van zijn zonden.
Wij zijn behouden geworden door verzoening met God.
En wedergeboorte is haar proces in deze.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 02 jan 2014 16:24

Amen.
Blijkbaar heb je gelijk, want er komt geen weerwoord!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 jan 2014 17:44

Men denk er toch echt anders over binnen de leer van de kerk.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 jan 2014 10:46

Wilsophie schreef:Men denk er toch echt anders over binnen de leer van de kerk.

Ik weet het fijne er niet van.
Wat ik uit de Bijbel opmaak, maar wie ben ik, is het geloof door het Woord en als dat voor waar aangenomen wordt mag je jezelf beschouwen als een nieuwe schepping. Want je hebt nieuwe inzichten en nieuwe hoop gekregen en je hebt (automatisch) deel aan het verlossingswerk van Christus en bent verzoend met God. Je bent volkomen vrij in je keuze. Meer hoef je toch (eigenlijk) niet te weten? Uiteraard ga je ook (anders) leven in navolging van Jezus en krijg je andere prioriteiten.
Ik begrijp werkelijk niet waarom men het soms zo ingewikkeld maakt!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 jan 2014 13:15

hubert schreef:Ik weet het fijne er niet van.
Wat ik uit de Bijbel opmaak, maar wie ben ik, is het geloof door het Woord en als dat voor waar aangenomen wordt mag je jezelf beschouwen als een nieuwe schepping. Want je hebt nieuwe inzichten en nieuwe hoop gekregen en je hebt (automatisch) deel aan het verlossingswerk van Christus en bent verzoend met God. Je bent volkomen vrij in je keuze. Meer hoef je toch (eigenlijk) niet te weten? Uiteraard ga je ook (anders) leven in navolging van Jezus en krijg je andere prioriteiten.
Ik begrijp werkelijk niet waarom men het soms zo ingewikkeld maakt!

Absoluut Hubert! Ik kan er amen op zeggen en word blij van je bericht.

Terug naar “[Religie] - Open forum”