Boaz schreef:Hettys schreef:
Ik neem dat wel degelijk letterlijk; maar je moet het wel zien in de context waarin het staat: de zegen en vloek die God Israel voor hield. Dat waren zegeningen en vervloekingen die over Israel zouden komen wanneer zij zich als volk zouden houden aan Gods voorschriften.
Je ziet ook in de geschiedenis dat er altijd wel een gelovig overblijfsel was, maar wanneer het volk zich afkeerde van God, ging de vloek gelden die ook over het volk als geheel kwam, zoals bijvoorbeeld ballingschap.
Je kunt deze beloften en vervloekingen niet zomaar over zetten op gelovige kerkleden van nu, het is namelijk niet aan hen gericht. Lezen aan wie het gericht is, is de sleutel om deze teksten te begrijpen.
In de toekomst, als heel Israel tot geloof komt, zal God nog heel wat prachtige beloften aan dit volk in vervulling laten gaan.
Bij zo'n interpretatie vraag ik me dan af waarom Paulus dit naar de Efeziërs schrijft:
1 Kinderen, wees gehoorzaam aan je ouders uit ontzag voor de Heer, want zo hoort het. 2 ‘Toon eerbied voor uw vader en moeder,’ dat is het eerste gebod waaraan een belofte verbonden is: 3 ‘Dan zal het u goed gaan en zult u lang leven op aarde.’