Spreeuw schreef:
Dat staat jou vrij. Maar ik aanvaard het wel als waarheid, op grond van de Bijbel.
Want de Bijbel leert ons wel degelijk dat de Heilige Geest emoties heeft, net als elk menselijk persoon.
Bijv.
Efeze 4:30 (NBG'51) En bedroeft de heilige Geest Gods niet, door wie gij verzegeld zijt tegen de dag der verlossing.
Romeinen 8:26 (NBG'51) En evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp; want wij weten niet wat wij bidden zullen naar behoren, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.
Natuurlijk is de Heilige Geest niet letterlijk een persoon, maar de Bijbel beschrijft Hem wel als een Persoon, zodat wij het enigszins kunnen begrijpen Wie de Heilige Geest is en wat Hij doet.
En de Vader en de Zoon zijn ook in onze voorstelling menselijke personen. Voor mij is dit juist een troost. Dat God Zich in Personen openbaart. Want daarmee betoont Hij dat Hij naar ons omziet. Dat Hij dichtbij onze werkelijkheid komt. God is niet een afstandelijk Iets, maar juist bewogen met ons lot, dat Hij onze zonden wil vergeven.
Omdat de Heilige Geest Dezelfde is als Christus en de Geest van God onder het oude verbond. God openbaart Zich in Jezus van Nazareth als volledig men en daarom is Hij zo dichtbij ons, niet om de zonden te vergeven dat is van belang voor de wereld, maar voor mij is Hij de Zoon des Mensen t.a.v. de gevoelens die jij noemt , maar na Zijn opstanding is Hij mijn Hogepriester Die dagelijks mijn voeten reinigt en mij heiligt, juist vanwege de zonden die ik oploop in de oude mens. Dat is Zijn functie NU!