Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Wilsophie schreef:
Het begint altijd letterlijk, maar er zijn altijd meerdere diepere betekenis, en de letter doodt en de geest maakt levend is van toepassing op de letteren in steen geschreven dus de geboden en de wet, want de wet doodt, maar de geest maakt levend.
Ja. Zowel de gedachte van een duizendjarig rijk zoals geformuleerd in het geciteerde artikel als ook een opname van gelovigen voor de verdrukking, dus op een ander moment dan op de Jongste Dag, zijn onbijbels, antibijbels en verwerpelijk, en daarom dwalingen waarvoor in mijn optiek op de kansel geen plaats is. Leuk voor een discussieavond op de JV -of eventueel een topic hier op het forum-, maar meer ook niet.Wilsophie schreef:En ???? Christelijk Gereformeerden, onderschrijven jullie dit verbod?
De synode spreekt uit, dat de drie formulieren van enigheid zich duidelijk uitdrukken inzake de persoonlijke wederkomst van Christus en dat het niet gereformeerd is te leren, dat Christus duizend jaar zichtbaar en lichamelijk op aarde zal regeren, aan- gezien dit strijdt tegen Gods Woord, zodat het niemand geoor- loofd is, dit gevoelen te leren of te verbreiden. (1872)
Jvslooten schreef:Ja. Zowel de gedachte van een duizendjarig rijk zoals geformuleerd in het geciteerde artikel als ook een opname van gelovigen voor de verdrukking, dus op een ander moment dan op de Jongste Dag, zijn onbijbels, antibijbels en verwerpelijk, en daarom dwalingen waarvoor in mijn optiek op de kansel geen plaats is. Leuk voor een discussieavond op de JV -of eventueel een topic hier op het forum-, maar meer ook niet.
De synode spreekt uit, dat de drie formulieren van enigheid zich duidelijk uitdrukken inzake de persoonlijke wederkomst van Christus en dat het niet gereformeerd is te leren, dat Christus duizend jaar zichtbaar en lichamelijk op aarde zal regeren, aan- gezien dit strijdt tegen Gods Woord, zodat het niemand geoor- loofd is, dit gevoelen te leren of te verbreiden. (1872)
1. De kerkorde wordt, zoals je ongetwijfeld weet, door de dienaren van Gods Woord die jij noemt zelf geschreven, persoonlijk door een ieder van hen zelf onderschreven en iedere synode opnieuw door hun zelf vastgesteld.janpep schreef:Als ik hiernaar kijk denk ik....
1. Bedenkelijk dat de dienaren van Gods Woord een muilkorf om krijgen.
2. Bedenkelijk dat naar de drie formulieren wordt verwezen en niet naar de Bijbel zelf.
3. Bedenkelijk dat er geschriften nodig zijn om de geschriften te borgen.
4. Bedenkelijk dat men niet aanvaard dat de Messias zal komen om zijn Koninkrijk te stichten, waarover de Bijbel allerlei details geeft.
5. De stelling dat Christus duizend jaar zichtbaar en lichamelijk op aarde zal regeren zal dus misschien NIET gereformeerd zijn, maar zij lijkt mij WEL Bijbels.
Het maakt mij benieuwd: Hoe en waar ziet men dan wel dat duizendjarig rijk?
rotterdam schreef:Niet alleen de C.G.K. - praktisch alle Christelijke kerken hebben min of meer dezelfde leer.
Dus ook de R.K.K. - de oosters orthodoxe kerken - de anglicanen - en alle traditionele protestanten.
Dus zo vreemd is dat allemaal niet.
mealybug schreef:Nou, als ze min of meer allen dezelfde leer zouden hebben, hadden ze zich vast niet opgedeeld in duizenden (!) verschillende en elkaar bestrijdende denominaties, denk je wel?
Of vind je dat wel een geldig kenmerk van de Geest die Eenheid en Vrede , Waarheid en Dienstbaarheid uitdraagt?
Anglicanen zien de hemelvaart niet eens letterlijk, hoorde ik Tutu laatst nog prediken.
Je kunt het nauwelijks nog christelijk noemen,
De RKK in duitsland ging 13 miljoen uitkeren aan door hun priesters seksueel misbruikte kindjes.
Wil je daar deel van zijn?
Als ik hiernaar kijk denk ik....
1. Bedenkelijk dat de dienaren van Gods Woord een muilkorf om krijgen.
2. Bedenkelijk dat naar de drie formulieren wordt verwezen en niet naar de Bijbel zelf.
3. Bedenkelijk dat er geschriften nodig zijn om de geschriften te borgen.
4. Bedenkelijk dat men niet aanvaard dat de Messias zal komen om zijn Koninkrijk te stichten, waarover de Bijbel allerlei details geeft.
5. De stelling dat Christus duizend jaar zichtbaar en lichamelijk op aarde zal regeren zal dus misschien NIET gereformeerd zijn, maar zij lijkt mij WEL Bijbels.
Het maakt mij benieuwd: Hoe en waar ziet men dan wel dat duizendjarig rijk?
citeer uit de kerkorde van de Christelijk Gereformeerde Kerken (versie 2011):
Artikel 52, lid 2.
a.
b.
Er is geen schriftuurlijke grond voor de leer van een lichamelijke opstanding van de gelovigen vóór de algemene opstanding, noch ook van een regering van de heiligen op aarde gedurende duizend jaren, noch voor een periode van aardsgetinte christo- cratie. Derhalve blijven de Christelijke Gereformeerde Kerken bij de bepalingen van de synoden van 1863, 1872, 1879 en 1931 en moet het iedere dienaar des Woords verboden worden, zijn per- soonlijk gevoelen aangaande het duizendjarig rijk en de leer van de tweeërlei opstanding in woord en geschrift te verbreiden als de leer van de Heilige Schrift. (1933)