Rom 5:18

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Rom 5:18

Berichtdoor mealybug » 31 dec 2013 11:06

gravo schreef:mealybug: "'Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens'.
De eerste keer dat deze tekst over alle mensen gaat, betreft het alle mensen.De tweede keer dat deze tekst over alle mensen gaat, betreft het volgens sommigen ineens alleen zij die uitverkoren, voorbestemd zijn.Is dit de zg ''beperkte verzoening'' ?

Boekenlezer: "Weet ik veel. Moet ik dat nu ook weer gaan uitzoeken? Ik ga naar bed. Goede zondag morgen."

mealybug: "Onverschilligheid, was dat niet Ezau's grote zonde?"

Wat een bijzonder laag gedrag van mealybug.

1) Eerst voor de zoveelste keer een topic openen met de duidelijke bedoeling om een kerkelijke belijdenis, namelijk die van de uitverkiezing, via een zogenaamde Bijbeltekst-tegen-de-uitverkiezing, belachelijk en ridicuul te maken.
De achtergond is overduidelijk spottend. Ik, mealybug, weet wel beter. De achterlijke kerkmens kan de Bijbel niet lezen. Ze verdraaien het weer eens, terwijl het toch zo simpel is.

2) En dan nog een keer. Als iemand (Boekenlezer, die deze valse opzet haarfijn aanvoelt) te kennen geeft dat deze invalshoek hem niet bevalt, komt direct de volgende vileine opmerking er overheen. Iets over de zonde van Ezau, de onverschilligheid, die Boekenlezer op zichzelf zou moeten betrekken.

Laag.

Opvallend is, dat in beide lage en onwaardige reacties de Bijbelteksten als hardhandige projectielen worden gebruikt. In feite is dit de kern van mijn grote onvrede met posters als mealybug: de Bijbel is in hun handen munitie geworden, dat onophoudelijk, als uit een repeteergeweer op mensen afgeschoten wordt, die in een andere christelijke traditie geworteld zijn.

Dit verklaart waarschijnlijk ook, waarom de onophoudelijke provocerende topics en posts door velen als zeer agressief worden ervaren. Je hebt de indruk dat je niet in gesprek bent of in discussie, maar dat je in een vuurgevecht terecht komt, waarbij met name de omgangsvormen, het respect en de gelijkwaardigheid van gesprekspartners volledig zoek is.
Ik weet dat dit niet stopt, omdat kennelijk een onheilig vuur is aangestoken om kerken en andere christenen compleet plat te branden.
Trots, eigenwaan, hoogmoed. Zonde!
Zelfs mensen die zichzelf als wedergeboren afficheren hebben nog dagelijks vergeving nodig, blijkt maar weer.
Als dit dan weer bij hoog en bij laag ontkend wordt, dan zal het venijn, de spot en de betweterij gewoon doorgaan, want het eigen gelijk heeft triomferend de troon beklommen. Dan heeft men ook geen oog meer voor een medemens, een medegelovige, een medechristen. Dan voelt men zich kennelijk vrij om te schelden, te sarren of neer te sabelen.

En dat, mensen, zijn dan de wedergeboren christenen, die helemaal van genade een hemels leven leven, vrij van de wet, met andere christenen (wettische, kerkelijke, reformatorische) niets te schaften hebben, maar deze juist als schietschijven voor provocatie en meesmuilen gebruiken.

Vol van de Heilige Geest zijn ze. Ja, ja.

Jezus zou zeggen: "doe wel naar hun woorden, maar niet naar hun daden".

gravo

Ook een goede zondag.

Ik lees je reactie nog eens door, maar een antwoord op mijn vraag kan ik nog steeds niet vinden.
Nog een keer.
Waarom is het eerste ''allen'' wel iedereen, en het tweede ''allen'' slechts de uitverkorenen?
Sarcastische afleidende opmerkingen als;'' De achterlijke kerkmens kan de Bijbel niet lezen. Ze verdraaien het weer eens, terwijl het toch zo simpel is'' achterwege laten, want er zijn genoeg kerken waar dit niet zo uitgelegd wordt.
Een dergelijke reactie doet de meesten alleen maar meer vermoeden dat de beweegreden tot het versmallen van de mogelijkheden tot bekering en redding en toegangsweg opzettelijk versmald worden, denk ik.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 31 dec 2013 11:13

Het is zo makkelijk, we leren toch dat de Gemeente de "ek- klesia is, welnu dat betekent "uit- geroepenen.
De vraag blijft dan "waaruit" en dat gelooft men nauwelijks, maar gelovigen worden uit deze wereld geroepen en getrokken op grond waarvan God verkiezing hanteert en dat is "geloof".
Uit de ruisende kuil en buiten de legerplaats, overgezet in het koninkrijk van de Zoon Zijner liefde.
En daarom lezen wij zo vaak dat tijdens de Here Jezus' aanwezigheid op aarde er veel gebeurde BUITEN Juda en in Gallilea.
Ook na Zijn vertrek van de aarde gingen de discipelen met hun opdracht naar GALILEA der heidenen.
Dat dit voor de "eilanden der zee" staat hoef ik niet meer te melden dat gelooft toch niemand.

Als ik dit wat eenvoudiger maak Rotterdam dan staat er dat de kerk of de Gemeente ek-klesia betekent en je weet toch dat dat uit- geroepenen betekent?
Zo niet dan leg ik het uit.
Waar wordt men dan uitgetrokken, zeg het dan in jouw woorden.
Dan maak ik een sprong naar de alom omstreden opdracht gegeven aan de discipelen en haal aan dat dat dus niet naar Juda ging maar naar Galilea en weet je niet wat er met Galilea bedoeld wordt?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 31 dec 2013 11:18

Wilsophie schreef:De gelijkenis is niet één van de 8 in Mattheus 13, zijn gaan over een heer des huises.
En deze gelijkenis gaat over de periode na de verkondiging van de 2 getuigen.
Op die verkondiging komen 144.000 mensen uit de stammen van Israël tot geloof en in een ander topic behandelt Ineke hoe het vergaat zoals in deze gelijkenis. Het is te veel om dat helemaal uit te leggen. Het gaat niet over de ek-klesia van de genadebedeling. De gelijkenis gaat immers over het vergelijk met een Heer des Huises.

Een paar verzen ervoor staat dat wij als gelovigen Hem zijn gevolgd in de wedergeboorte en gaat het om de Zoon des Mensen die gezeten is op de troon der Heerlijkheid en dan maakt de Bijbel een overgang naar een situatie dat vele laatsten de eerste zullen zijn en dat is van toepassing op het koninkrijk wat op aarde zal gevestigd worden.
Wij zijn dan als wedergeborenen bij de Heer in Zijn Heerlijkheid, maar de 70e week van Daniël gaat gewoon verder op aarde dus kun je de gelijkenis daar ook in toepassen.

Iemand had het over de gelijkenissen binnen het verband van uitgeroepen en uitverkorenen en ik probeer uit te leggen dat de aangehaalde gelijkenis gaat over een heer des huises. In een andere gelijkenis gaat dezelfde heer naar het buitenland. Wie denk je dat dat is dan?

Dan maak ik een sprong naar het hoofdstuk ervoor waar het gaat over de jongeling van Nain, dus een beeld van Zijn opstanding en dus wedergeboorte. Kun je het zo volgen?
De gelijkenis is niet voor deze bedeling, maar ik wil dat woord steeds vermijden want dan gaat men steigeren en men begrijpt toch niet wat dat woord in de Bijbel betekent dus ik omschrijf het maar, in de hoop dat men mij begrijpt en zo niet. Dan kun je er vragen over stellen en je krijgt altijd antwoord, geen reden om boos te worden. Daar heb ik zo mijn andere "onderwerpen" voor gereserveerd.
Zolang het inhoudelijk over de Bijbel gaat word ik nooit kwaad, wel tegen sommige wat verontwaardigd omdat ik niet begrijp dat men zo weinig weet over het profetisch woord. Maar dat is van mij niet goed te praten.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 31 dec 2013 11:22

want er zijn genoeg kerken waar dit niet zo uitgelegd wordt.
Een dergelijke reactie doet de meesten alleen maar meer vermoeden dat de beweegreden tot het versmallen van de mogelijkheden tot bekering en redding en toegangsweg opzettelijk versmald worden, denk ik.

Dit neem ik ter harte want dat vind ik vaak moeilijk om te ontdekken dat sommige onderwerpen nooit uitgelegd worden of worden vergeestelijkt, maar ik neem het de leiders van de kerken wel kwalijk want ik heb gehoord van hen zelf dat hun ook beperkingen zijn opgelegd en de Bijbel noemt dat zij de waarheid ten onder houden.
Niettemin moet elke gelovige die wedergeboren is, zich weten te stellen onder de leiding van de Heilige Geest. En God is bij machte om Zichzelf aan hen te openbaren en hun wijsheid te geven en elke gelovige bekwaam maakt.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 31 dec 2013 12:06

Wilsophie schreef: ik heb gehoord van hen zelf dat hun ook beperkingen zijn opgelegd en de Bijbel noemt dat zij de waarheid ten onder houden.

Verdachtmakingen zonder bewijs.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 31 dec 2013 12:11

Wilsophie schreef:Dan maak ik een sprong naar de alom omstreden opdracht gegeven aan de discipelen en haal aan dat dat dus niet naar Juda ging maar naar Galilea en weet je niet wat er met Galilea bedoeld wordt?

Het gebied van Galilea was het Noordelijk deel van het koninkrijk Israël. Door het Karmelgebergte werd het op natuurlijke wijze min of meer gescheiden van het zuidelijk deel van het koninkrijk, het latere Samaria.

Galilea (Hebreeuws ‏הגליל, haGalil, wat een afkorting is van galil ha-gojiem, "district der heidenen"

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 31 dec 2013 12:17

Wilsophie schreef:Het is zo makkelijk, we leren toch dat de Gemeente de "ek- klesia is, welnu dat betekent "uit- geroepenen.

Het woord Ekklèsia of Ecclesia (Grieks: εκκλησία) is overgenomen door de christenen van de Grieken. Het was toen de belangrijkste wetgevende orgaan van de Atheense polis van burgers.

In de bijeenkomsten van de Volksvergadering waren alle volwassen, autochtone, vrije mannen welkom

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 31 dec 2013 12:38

rotterdam schreef:Verdachtmakingen zonder bewijs.

Wij hebben een gesprek gehad met een predikant uit de Chr. Geref. kerk over het Chiliasme en hij zei zelf dat hij niet over bepaalde onderwerpen mag preken, en dat is bevestigd door nog meer mensen uit die kerken.
Als het niet waar is dan lieg ik in commissie.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 31 dec 2013 12:40

Het woord Ekklèsia of Ecclesia (Grieks: εκκλησία) is overgenomen door de christenen van de Grieken. Het was toen de belangrijkste wetgevende orgaan van de Atheense polis van burgers.
=;
In de bijeenkomsten van de Volksvergadering waren alle volwassen, autochtone, vrije mannen welkom

Dit is voor mij heel ingewikkeld en wat wil je ermee zeggen dan?
Het was niet mijn bedoeling het nòg moeilijker te maken, waar ben je nu mee bezig?
Je laat weer de essentie liggen.
Erg vermoeiend moet ik zeggen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 31 dec 2013 12:57

Wilsophie schreef:
Wij hebben een gesprek gehad met een predikant uit de Chr. Geref. kerk over het Chiliasme en hij zei zelf dat hij niet over bepaalde onderwerpen mag preken, en dat is bevestigd door nog meer mensen uit die kerken.

Vreemd - wellicht dat er iemand uit de C.G.K. kan reageren

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 31 dec 2013 13:05

Wilsophie schreef:Het woord Ekklèsia of Ecclesia (Grieks: εκκλησία) is overgenomen door de christenen van de Grieken. Het was toen de belangrijkste wetgevende orgaan van de Atheense polis van burgers.
=;

Dit is voor mij heel ingewikkeld en wat wil je ermee zeggen dan?
Het was niet mijn bedoeling het nòg moeilijker te maken, waar ben je nu mee bezig?
Je laat weer de essentie liggen.
Erg vermoeiend moet ik zeggen.

Begrijp je het niet ? de essentie ? uw essentie ?

Jij hangt een hele theorie op aan "dat de Gemeente de "ek- klesia is, welnu dat betekent "uit- geroepenen" noemt.

Welnu de Gemeente heeft het woord gewoon overgenomen van de Atheense polis.

Dat is niet erg hoor - maar jij denkt te begrijpen wat de beweegredenen van de eerste Gemeenten waren.

Ik ben het ook niet gewend dat jij je beroept op de kerkgeschiedenis.
Laatst gewijzigd door rotterdam op 31 dec 2013 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 31 dec 2013 13:05

Wilsophie schreef:
rotterdam schreef:Vreemd - wellicht dat er iemand uit de C.G.K. kan reageren

Ik citeer uit de kerkorde van de Christelijk Gereformeerde Kerken (versie 2011):

Artikel 52, lid 2.
a.
De synode spreekt uit, dat de drie formulieren van enigheid zich duidelijk uitdrukken inzake de persoonlijke wederkomst van Christus en dat het niet gereformeerd is te leren, dat Christus duizend jaar zichtbaar en lichamelijk op aarde zal regeren, aan- gezien dit strijdt tegen Gods Woord, zodat het niemand geoor- loofd is, dit gevoelen te leren of te verbreiden. (1872)
b.
Er is geen schriftuurlijke grond voor de leer van een lichamelijke opstanding van de gelovigen vóór de algemene opstanding, noch ook van een regering van de heiligen op aarde gedurende duizend jaren, noch voor een periode van aardsgetinte christo- cratie. Derhalve blijven de Christelijke Gereformeerde Kerken bij de bepalingen van de synoden van 1863, 1872, 1879 en 1931 en moet het iedere dienaar des Woords verboden worden, zijn per- soonlijk gevoelen aangaande het duizendjarig rijk en de leer van de tweeërlei opstanding in woord en geschrift te verbreiden als de leer van de Heilige Schrift. (1933)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 31 dec 2013 13:08

Jvslooten schreef:
Ik citeer uit de kerkorde van de Christelijk Gereformeerde Kerken (versie 2011):

Artikel 52, lid 2.
a.
De synode spreekt uit, dat de drie formulieren van enigheid zich duidelijk uitdrukken inzake de persoonlijke wederkomst van Christus en dat het niet gereformeerd is te leren, dat Christus duizend jaar zichtbaar en lichamelijk op aarde zal regeren, aan- gezien dit strijdt tegen Gods Woord, zodat het niemand geoor- loofd is, dit gevoelen te leren of te verbreiden. (1872)
b.
Er is geen schriftuurlijke grond voor de leer van een lichamelijke opstanding van de gelovigen vóór de algemene opstanding, noch ook van een regering van de heiligen op aarde gedurende duizend jaren, noch voor een periode van aardsgetinte christo- cratie. Derhalve blijven de Christelijke Gereformeerde Kerken bij de bepalingen van de synoden van 1863, 1872, 1879 en 1931 en moet het iedere dienaar des Woords verboden worden, zijn per- soonlijk gevoelen aangaande het duizendjarig rijk en de leer van de tweeërlei opstanding in woord en geschrift te verbreiden als de leer van de Heilige Schrift. (1933)

duidelijk

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 31 dec 2013 13:47

v. slooten: " ik citeer uit de kerkorde van de CG-kerken [ versie 2011]

DAT is nu de Waarheid ten onder houden.

Geen opname van de Gemeente?
Geen 1000-jarig vrederijk waar Christus met Zijn Gemeente zal regeren?
Laatst gewijzigd door ineke-kitty op 31 dec 2013 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 31 dec 2013 13:56

O wat erg dat men dat leert. Ik schrik steeds meer.

rotterdam de Gemeente betekent gewoon uit-geroepenen zijn en Abraham werd uitgeroepen en alles wat gebruikt wordt voor de Gemeente wat ik dus nu doe, kun je rustig toepassen op Israël, want zij zijn ons tot voorbeeld. En dat wil niet zeggen dat je Israël kunt wegredeneren. Als je de letterlijke betekenis ziet en de geestelijke niet dan ga je de mist in en andersom ook.

Beide begrippen van ek-klesia zijn van toepassing op een volk uit de volkeren en op een volk uit de volkeren.
Dat lijkt mij makkelijk genoeg.

Het begint altijd letterlijk, maar er zijn altijd meerdere diepere betekenis, en de letter doodt en de geest maakt leven is van toepassing op de letteren in steen geschreven dus de geboden en de wet, want de wet doodt, maar de geest maakt levend.

Terug naar “[Religie] - Open forum”