Discussies voeren over wel of geen hoed/rok, is dat zinvol?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 11 mar 2004 10:21

DireStraits schreef:
caprice schreef:
joepie schreef:
caprice schreef:Het is inderdaad niet zinnig om over te discussieren, maar er zijn mensen die er toch behoefte aan hebben, omdat ze het niet eens zijn met de gevestigde orde. :(

En wat is dan die gevestigde orde? :?

Degenen die gewoon de traditie navolgen.

Waarom willen die opstandelingen dat niet?

Omdat ze er een beetje moe van worden dat een doodgewone traditie heilig is verklaard? Omdat ze een beetje een hekel hebben aan al die poppenkast?

Of omdat ze voor de wereld niet herkenbaar willen zijn als christen, omdat ze ten diepste liever de wereld ingaan, wereldgelijkvormig worden, denken dat de dienst van God een zware dienst is...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mar 2004 10:27

Ach deze discussie is al zooooooo vaak en zooooooo vermoeiend gevoerd... onderlinge verdachtmakingen, wereldgelijkvormigheid vd ene kant, starheid vd andere kant, oppervlakkige evangelischen, zwaar trieste gereformeerden, enz enz...

laten we er maar over ophouden..

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 11 mar 2004 10:28

caprice schreef:
DireStraits schreef:
caprice schreef:
joepie schreef:
caprice schreef:Het is inderdaad niet zinnig om over te discussieren, maar er zijn mensen die er toch behoefte aan hebben, omdat ze het niet eens zijn met de gevestigde orde. :(

Omdat ze er een beetje moe van worden dat een doodgewone traditie heilig is verklaard? Omdat ze een beetje een hekel hebben aan al die poppenkast?

Of omdat ze voor de wereld niet herkenbaar willen zijn als christen, omdat ze ten diepste liever de wereld ingaan, wereldgelijkvormig worden, denken dat de dienst van God een zware dienst is...

Ja, dat zijn altijd de favoriete termen om iemand af te schilderen die zich graag tot de kern beperkt (hoewel voor een deel van de jongeren misschien jouw verhaal wel opgaat). Een beetje hetzelfde verhaal wat ik vroeger moest aanhoren als iemand van de Gergem naar de Hervormde Kerk ging. Dat was nooit omdat-ie het niet eens was met de leer, maar 'die wil het makkelijker hebben'. Fijn oordelen vanuit je eigen ivoren toren.
The proof of the pudding is in the eating.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mar 2004 10:32

He, DireStraits, kom jij oorspronkelijk uit de gergem?

Beetje offtopic, maar dit hele topic is al een off-topic, dus ik voel me gerechtvaardigd... :wink:

joepie

Berichtdoor joepie » 11 mar 2004 10:33

caprice schreef:
joepie schreef:

En wat is nu de traditie?

caprice

Berichtdoor caprice » 11 mar 2004 10:38

joepie schreef:
caprice schreef:
joepie schreef:

En wat is nu de traditie?

Zie o.a. de titel van dit topic.

Het lezen van oudvaders waarin een grote schat ligt voor het hart dorsten zulke mensen ook niet te lezen.

joepie

Berichtdoor joepie » 11 mar 2004 10:40

Dat is geen antwoordt op mijn vraag. Wat is DE traditie.
In de afgelopen eeuwen hebben we dus al zoveel traditie's gehad.
Dus was is dan DE traditie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mar 2004 10:41

Kweenie of het lezen van oudvaders een traditie is die nog door velen in ere wordt gehouden... die van het krampachtig vasthouden aan ridicule kledingvoorschriften idd wel ja...

caprice

Berichtdoor caprice » 11 mar 2004 10:42

Dordtse synode?

Hoe moet je dat omschrijven. :roll:

De traditie: leven naar Gods Woord.

Wat zijn we toch eigenlijk weer druk over aardse dingen, maar dat heeft geen eeuwigheidswaarde.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mar 2004 10:45

caprice schreef:Wat zijn we toch eigenlijk weer druk over aardse dingen, maar dat heeft geen eeuwigheidswaarde.

Fijn, dat je dat toch wel onderschrijft. Is dat druk zijn over aardse dingen trouwens ook een traditie?

caprice

Berichtdoor caprice » 11 mar 2004 10:46

Aragorn schreef:
caprice schreef:Wat zijn we toch eigenlijk weer druk over aardse dingen, maar dat heeft geen eeuwigheidswaarde.

Fijn, dat je dat toch wel onderschrijft. Is dat druk zijn over aardse dingen trouwens ook een traditie?

Bij sommige mensen wel, ja, maar bij hen is het niet meer dan godsdienst en blijft Gods Woord een dode letter.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 mar 2004 11:50

Vrouwe Justitia schreef:Je hoeft je niet per se altijd aangesproken te voelen. Als je dat wel doet, moet jij dat weten, en dan moet je ook nog zelf weten of je ergens iets mee doet of niet.

En je laatste zin lijkt me heel goed.

Die laatste zin is inderdaad een mooi streven. En wat bedoel je met 'me aangesproken voelen'?

WOW daar zit echt wat in ... zo denk ik ook alleen wist ik het nog niet... nu wel thnx!

Vrouwen moeten een broek dragen? Vrouwen mogen geen broek dragen ... staat nergens ... en Aragorn. MM is niet wijzer.

Je zegt dat er iets in mijn posting zit, en dat je ook zo denkt. Toch geloof ik je niet: omdat je 1 regel verder zegt dat vrouwen GEEN broeken MOGEN dragen. En dat is juist wat ik NIET bedoel..

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 11 mar 2004 13:14

caprice schreef:
DireStraits schreef:Omdat ze er een beetje moe van worden dat een doodgewone traditie heilig is verklaard? Omdat ze een beetje een hekel hebben aan al die poppenkast?

Wereldgelijkvormigheid is geen goed argument. Iets doen omdat het cultuurtje waar je in leeft het ook doet en het jou oplegt (of het nou wel of geen broek dragen is) is net zo goed wereldgelijkvormigheid... het wordt trouwens ook wel eens wetticisme genoemd....
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

caprice

Berichtdoor caprice » 11 mar 2004 15:48

TheEdge schreef:
caprice schreef:
DireStraits schreef:Omdat ze er een beetje moe van worden dat een doodgewone traditie heilig is verklaard? Omdat ze een beetje een hekel hebben aan al die poppenkast?

Wereldgelijkvormigheid is geen goed argument. Iets doen omdat het cultuurtje waar je in leeft het ook doet en het jou oplegt (of het nou wel of geen broek dragen is) is net zo goed wereldgelijkvormigheid... het wordt trouwens ook wel eens wetticisme genoemd....

Hier moet je ook aan denken:

1 Korinthe 8:
9 Maar ziet toe, dat deze uw macht niet enigerwijze een aanstoot worde dengenen, die zwak zijn.
10 Want zo iemand u, die de kennis hebt, ziet in der afgoden tempel aanzitten, zal het geweten deszelven, die zwak is, niet gestijfd worden, om te eten de dingen, die den afgoden geofferd zijn?
11 En zal de broeder, die zwak is, door uw kennis verloren gaan, om welken Christus gestorven is?
12 Doch gijlieden, alzo tegen de broeders zondigende, en hun zwak geweten kwetsende, zondigt tegen Christus.
13 Daarom, indien de spijs mijn broeder ergert, zo zal ik in eeuwigheid geen vlees eten, opdat ik mijn broeder niet ergere.

1 Korinthe 10:
32 Weest zonder aanstoot te geven, en den Joden, en den Grieken, en der Gemeente Gods.
33 Gelijkerwijs ik ook in alles allen behaag, niet zoekende mijn eigen voordeel, maar het voordeel van velen, opdat zij mochten behouden worden.

2 Korinthe 6 vers 3:
Wij geven geen aanstoot in enig ding, opdat de bediening niet gelasterd worde.

En tenslotte:

Romeinen 14:
12 Zo dan een iegelijk van ons zal voor zichzelven Gode rekenschap geven.
13 Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft.
14 Ik weet en ben verzekerd in den Heere Jezus, dat geen ding onrein is in zichzelven; dan die acht iets onrein te zijn, dien is het onrein.
15 Maar indien uw broeder om der spijze wil bedroefd wordt, zo wandelt gij niet meer naar liefde. Verderf dien niet met uw spijze, voor welken Christus gestorven is.
16 Dat dan uw goed niet gelasterd worde.
17 Want het Koninkrijk Gods is niet spijs en drank, maar rechtvaardigheid, en vrede, en blijdschap, door den Heiligen Geest.
18 Want die Christus in deze dingen dient, is Gode welbehagelijk, en aangenaam den mensen.
19 Zo dan laat ons najagen, hetgeen tot den vrede, en hetgeen tot de stichting onder elkander dient.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 12 mar 2004 18:23

Met name omdat het nu zo koud is, draag ik buiten altijd mijn marrokaanse cowboyhoedje, met een rok en lange jas, heel country 8)

Terug naar “Archief”