Invincible schreef:Hoi Wilsophie,
Dit vind ik een interessante. Deze vergelijking heb ik nog niet eerder gehoord, leuk! Of ik het ermee eens ben weet ik nog niet

Ik kan namelijk geen bijbeltekst voor me halen waarin wordt gezegd dat David via Sauls dochter
recht had op de troon. Maar de vergelijking is zeker leuk.
Eric.
Het gaat erom of je iets gelooft of niet.
Ik probeer het verder toe te lichten.
Matth. 1 vers 16: "En Jacob gewon Jozef , de man van Maria uit welke geboren is Jezus gezegd Christus".
Hier is het niet van belang of de lijn van Jacob loopt via Jozef of Maria, wel is van belang dat de rechten van Jacob op volledige wettige wijze overgingen op de Here Jezus.
Dan krijg je al de geslachten Dan, van Abraham tot David zijn 14 geslachten en dan van David tot de Babylonische overvoering zijn 14 gelsachten en dan tot Christus zijn 14 geslachten, klopt precies, mits je Jezus en Christus niet als Eén telt.
David is de `14e. Maar in reeks 2 wordt hij dus als eerste vermeld en dan is hij dus 2 keer geteld.
Waarom dat is weet ik niet, maar je komt dan uit op 42 geslachten.
Ik denk en geloof dat Davids koninkrijk gesplitst is want we weten dat hij 33 jaar in Jeruzalem regeerde en 7 jaar in Hebron. Later ( legt Ineke uit bij een ander topic) speelt deze verdeling een rol in de eindtijd.
Een totale bedeling van 40 jaar.
2 Sam. 5 vers 4, 1 Kon 2 vers 11,
Een andere reden zou kunnen zijn dat David niet alleen de stamvader is, maar ook een type van de Here Jezus.
Denk aan alle Messiaanse Psalmen.
Neem je David als eerste van de tweede reeks van veertien dan komen we uit bij Josias als laatste van deze groep.
Dat betekent dat Jechonias niet meegeteld wordt tijdens de wegvoering naar Babel.
Als Abraham de eerste is van de eerste groep of reeks dan moet David de eerste zijn van de 2e reeks.
Je kunt verder alles verklaren zo mogelijk, maar nu ben ik nog niet bij Saul en David aangekomen.
Ik zal dat in de volgend post verklaren.