Geheel onverwachts is overleden...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Rouwadvertenties

Berichtdoor Boerin » 28 dec 2013 21:58

Jvslooten schreef:Wat vind je dan van een grafschrift als deze:

Er mag geen rouwklacht op mijn steen
schrijf er maar juichend overheen:
mijn leven is begonnen.

Doet me denken aan die rouwkaart toen Karel Hoekendijk was overleden. Halleluja! Vader is naar de hemel! Met allemaal vrolijke duiven erbij.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 dec 2013 22:05

schelpje3 schreef:De bezoldiging der zonden is de dood, dus een straf! Past daar dan dansen en vieren bij?

Klopt, maar die straf van God was tegelijk een zegen, want als Adam eeuwig had doorgeleefd en nooit lichamelijk was gestorven, had ie nooit gered kunnen worden door het offer van Jezus.
Johannes 8:51
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, indien iemand mijn woord bewaard heeft, hij zal de dood in eeuwigheid niet aanschouwen.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 dec 2013 22:20

schelpje3 schreef:De bezoldiging der zonden is de dood, dus een straf! Past daar dan dansen en vieren bij?

Boerin schreef:Klopt, maar die straf van God was tegelijk een zegen, want als Adam eeuwig had doorgeleefd en nooit lichamelijk was gestorven, had ie nooit gered kunnen worden door het offer van Jezus.
Johannes 8:51
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, indien iemand mijn woord bewaard heeft, hij zal de dood in eeuwigheid niet aanschouwen.

55 Dood, waar is je overwinning? Dood, waar is je angel?’ 56 De angel van de dood is de zonde, en de zonde ontleent haar macht aan de wet. 57 Maar laten we God danken, die ons door Jezus Christus, onze Heer, de overwinning geeft.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: Geheel onverwachts is overleden...

Berichtdoor jaapo » 29 dec 2013 01:31

En zo kun je, als je maar geduldig rondshopt in de bijbel, altijd wel een tekst (potje) vinden, waarop jouw dekseltje (geloofsovertuiging) past. Maar wat is jullie reactie op mijn beklemmende opmerking: de dood treft gelijkelijk gelovigen en ongelovigen, kinderen en volwassenen; evenzo worden gelijkelijk gelovigen en ongelovigen, kinderen en volwassenen wonderlijk van de dood gered, in allerlei situaties. Of beklemt het jullie niet?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 29 dec 2013 01:49

Zucht.
Voor de mensen die God niet kennen moeten we bidden.
(1 Tim. 2:1)
Zach91

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 29 dec 2013 16:57

??

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 29 dec 2013 17:26

jaapo schreef:??

Wat moet me beklemmen? Ik ben al van de dood in het Leven overgegaan. Rouwadvertenties inspireren me altijd om te bidden voor mensen op de rand van de eeuwigheid die God niet kennen, dat ze gered worden en Hij ze nog overtuigt in hun laatste ademzucht, mijn favoriete gebedsonderwerp.
Zach91

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 29 dec 2013 19:01

Ja, daar heb ik verder niets tegen, maar mijn probleemstelling is heel anders. Schrijf ik niet helder genoeg? Zelf denk ik van wel. Lees het nog eens.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 dec 2013 19:05

Boerin schreef:Doet me denken aan die rouwkaart toen Karel Hoekendijk was overleden. Halleluja! Vader is naar de hemel! Met allemaal vrolijke duiven erbij.

Mooi was dat!! Met zijn vrouw moeder Bep.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 30 dec 2013 18:33

Onlangs overleed de vader van een collega. Mijn collega was blij voor zijn vader. Hij had al vaak voor zijn vader gebeden, of de Heere hem maar bij Zich wilde roepen. Maar een poosje later stonden de tranen in zijn ogen: Rozijn, het was mijn vader.

Daarom snap ik niet dat je van een begrafenis een feest maakt. Wel dat er in alle verdriet een diepe blijdschap en dankbaarheid kan zijn. Dat de wolk van rouw een gouden glans heeft.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 dec 2013 18:51

Boerin schreef: Rouwadvertenties inspireren me altijd om te bidden voor mensen op de rand van de eeuwigheid die God niet kennen, dat ze gered worden en Hij ze nog overtuigt in hun laatste ademzucht, mijn favoriete gebedsonderwerp.

Als er alreeds een advertentie geplaatst is, is het te laat.
Bovendien is het niet raadzaam om te wachten tot de kwade dagen komen en we geen lust meer hebben in dezelve. Want vaak is het ook: hoe ouder, hoe kouder, dan verkwikt de hemel niet meer en de hel verschrikt niet meer.
De Heere Jezus hing daar met 2 anderen, slechts 1 werd behouden!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 30 dec 2013 20:02

Rozijn schreef:Onlangs overleed de vader van een collega. Mijn collega was blij voor zijn vader. Hij had al vaak voor zijn vader gebeden, of de Heere hem maar bij Zich wilde roepen. Maar een poosje later stonden de tranen in zijn ogen: Rozijn, het was mijn vader.

Daarom snap ik niet dat je van een begrafenis een feest maakt. Wel dat er in alle verdriet een diepe blijdschap en dankbaarheid kan zijn. Dat de wolk van rouw een gouden glans heeft.

Van wiki( zoek op begrafenis ) ;
Veel Surinamers geven tijdens het leven aan dat zij dansend naar het graf gebracht te willen worden. Het is een oude gewoonte die keer op keer weer wordt gebruikt. Het wordt gezien als een troostgevende vorm van rouwverwerking, de nabestaanden worden zo ingenomen door het dansen zelf, dat ze het verdriet even vergeten.

Elk mens, elke cultuur is gewoon anders en gaat op een andere manier om met zijn verdriet.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 30 dec 2013 21:09

Goede nuancering, mijn opmerking heeft vooral betrekking op de Nederlandse situatie. Niet op allerlei rituelen van over heel de wereld.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 30 dec 2013 21:14

schelpje3 schreef:Als er alreeds een advertentie geplaatst is, is het te laat.

Ja, daarom, als ik weer eens verslap in het gebed en je ziet zoiets, spoort het me weer aan.
Zach91

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 dec 2013 22:24

meribel schreef:Elk mens, elke cultuur is gewoon anders en gaat op een andere manier om met zijn verdriet.

Zou in die andere culturen ook zoveel begrip voor een sobere begrafenis zijn?

Terug naar “[Religie] - Open forum”