Rom 5:18

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Rom 5:18

Berichtdoor Wilsophie » 30 dec 2013 11:04

Wij dan wetend de schrik des Heeren , BEWEGEN de mensen tot het geloof.
Het is toch duidelijk dat het om individuele mensen gaat die in beweging gezet moeten worden, omdat de liefde van Christus ons als gelovigen dringt. Want indien Eén voor ALLEN gestorven is, zij allen gestorven zijn, en dan nog eens voor hen die het niet goed weten staat er achter: "En Hij is voor allen gestorven" waartoe?
Opdat degenen die leven niet meer Zichzelven zouden leven maar Dien, Die voor hen gestorven en opgewekt is"

Dit is toch overduidelijk dat er geen sprake is t.a.v. dood en opstanding van uitverkiezing of roeping?
God roept allen. Maar ja je moet wel je oren neigen.
Of zoals bij die slaaf aan de deurpost, je oor moet doorboord zijn.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 dec 2013 12:26

mealybug schreef:

Wie had opgeroepen tot dat Concilie?
Wie zat het voor?

Het Eerste Concilie van Nicea was een concilie van christelijke bisschoppen die bijeengeroepen waren in Nicea in Bithynië (hedendaags İznik in Turkije) door Romeinse keizer Constantijn I in 325. Dit eerste oecumenisch concilie was de eerste poging om consensus te bereiken in de Kerk door middel van een vergadering die het hele christendom vertegenwoordigde.

318 bisschoppen kwamen in 325 bijeen te Nicea om over het arianisme te oordelen. Op papier werd het voorgezeten door de keizer zelf, maar aangezien die niet veel over theologie wist was Hosius van Cordoba de facto de voorzitter. Athanasius, diaken van Alexander van Alexandrië, voerde het hoogste woord. Er werd een geloofsbelijdenis aangenomen waarin staat dat Christus homoousios, van dezelfde substantie, is als de Vader en dus ook waarlijk God is.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 dec 2013 12:37

mealybug schreef:
Wat vind je zelf van het enorme verschil tussen het roomse doopsel en de protestantse doop?
Hoe is het mogelijk dat een doopsel wat de erfzonde wegwast, volledig wordt geaccepteerd als ''toegangskaartje''door een gemeenschap die een totaal andere betekenis leert van de doop.

Het is toch alleen maar logisch dat dergelijke zaken als vaag worden aangemerkt?

Weet je, de verwarde schaapjes van tegenwoordig zoeken nog steeds leiding en duidelijkheid, en die kan er niet komen omdat de herders allen een andere taal spreken.

Er zijn 2 mogelijkheden, je kunt de strijd zoeken of je verheugen in de veelkleurigheid van de Kerk.
De hele schepping bestaat uit een panel van geuren en kleuren, waarom zou de Kerk anders zijn ?

De verwarde schapen ? dat valt wel mee hoor, de verwarring wordt met name veroorzaakt door mensen zoals jij die geen leer erkennen en slechts hun eigen haan koning laten kraaien.

Het is trouwens heel wat eenvoudiger de R.K. kinderdoop in de naam van de drie-enige God te erkennen dan de volwassenendoop in de naam van Jezus.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 dec 2013 12:40

mealybug schreef:
Welnee, het rijk moest bijeen blijven, ten koste van alles.
Daarom werd er een legering tussen kerk en wereld gesmeed.
Een gecompromitteerd christendom, wat dwong en heerste.
Miljoenen zijn er omgebracht in Zijn naam in de eeuwen die volgden.
Alles laat juist zien dat er totaal GEEN zegen rustte op dat Concilie.
De heiden nam israels plaats in, de besnijdenis werd de doop, de zaterdag de zondag.
Ja, zelfs de kalender moest eraan geloven.
De christenen die net als de apostelen Pasen wilden blijven houden volgens de bestaande bijbelse traditie, werden ge-excommuniceerd ! ! !

.

Wonderlijk ; zelf geen historie hebben en dan afgeven op die van anderen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 dec 2013 12:44

rotterdam schreef:Wonderlijk ; zelf geen historie hebben en dan afgeven op die van anderen.

Er zijn mensen die er een missie van maken. ](*,)
En maar doordrammen over de sabbath, maar hem zelf helemaal niet in acht nemen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 dec 2013 12:58

schelpje3 schreef:En maar doordrammen over de sabbath, maar hem zelf helemaal niet in acht nemen.

klopt schelpje3 ; Niets deugt - de R.K.K. niet - de Orthodoxen niet - de Anglicanen is ook niks - de Protestante kerken niet - de refo leer is verderfelijk enz. enz.
Wat blijft er over ? De Here heeft maar een heel klein groepje ware kinderen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 dec 2013 13:03

rotterdam schreef:
klopt schelpje3 ; Niets deugt - de R.K.K. niet - de Orthodoxen niet - de Anglicanen is ook niks - de Protestante kerken niet - de refo leer is verderfelijk enz. enz.
Wat blijft er over ? De Here heeft maar een heel klein groepje ware kinderen.

De Heere zegt het Zelf in Zijn Woord:
Zefanja: Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des Heeren betrouwen.

En dat Volk roemt niet in zichzelf. Je kunt op dit forum precies aflezen wie er onder de ontdekkende prediking zit. @Rotterdam: dan deugen we inderdaad niet, maar om andere reden! En dan blijven we maar bij onszelf.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 30 dec 2013 13:22

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:37, 1 keer totaal gewijzigd.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 30 dec 2013 13:33

@ Wilsophie

Wat ik na al die scherpe confrontaties wel eens van je zou willen weten is het volgende. Ik noem het maar even DE BLAUWE VRAAG, dan kan ik er later nog eens op terugkomen. Hier komt ie:

Welke consequentie voor het heil van mensen heeft het volgens jou als kerken hun geloofsbelijdenissen gewoon handhaven en dus niet massaal overstappen op de theologie en de Bijbellezing die jij propageert?

Ik weet dat kerken onderling verschillend denken en de Bijbel op andere wijzen lezen. Niet alleen tussen RKK en protestantse kerken zijn er grote verschillen in leer en leven, maar dat zet zich ook voort in de vele afsplitsingen van kerken, in de grote hoeveelheid evangelische en pinkstergroepen. Nou ja, je weet zelf wel, hoe divers het christendom is. Ook jou visie is daarin één van de velen. En, niet verrassend, bijna iedereen vindt van zijn eigen visie dat die de beste en meest Bijbelse opvatting is.

Maar zou die versplintering nu invloed hebben op het heil voor mensen? Zijn de kansen, risico's voor mensen in de een of de andere kerk nu groter of kleiner?

Toegespitst op de norse communicatie tussen ons: heeft het consequentie voor mijn persoonlijk heil, wanneer ik me niet door jou laat overtuigen van die specifieke dingen die jij aan de orde stelt? Ik ben en blijf namelijk niet overtuigd van de bedelingen zoals jij die ziet en ook voel ik niets voor de omgang met de Bijbel, zoals jij laat zien.

Ik ben een gelovig mens, christen. Maar heeft het uiteindelijk toch consequenties voor mijn heil, als ik vasthoud aan wat ik vind en geloof?

A)
Als dat zo is, dan begrijp ik je koortsachtige ijver. Je wilt me dan behoeden voor een verschrikkelijk einde. Immers, de kerken en de kerkmensen hebben het dan niet alleen bij het verkeerde eind (al eeuwen en massaal), maar dan gaat om die reden ook nog eens verkeerd aflopen. De kerken hebben dus niet alleen een verantwoordelijkheid te dragen voor een verkeerde Bijbeluitleg, maar ook voor het heil van al de mensen die ze daarmee hebben opgevoed! Dat is nogal wat!
Ik vraag me dan wel af waarom ik nooit een waarschuwing of een oprechte bezorgdheid over het lot van al die miljarden mensen van je gehoord heb? Dat zou ik in dat geval verwachten. Je post wel dat de kerken het allemaal helemaal verkeerd zien, maar niet dat dat ernstige consequenties heeft voor het heil van al die mensen!

B)
Als dat niet zo is, dan hebben we gewoon een verschil van mening en dan zouden we ons over de irritaties heen moeten kunnen zetten en elkaar meer als broeder en zuster kunnen aanspreken. Immers, dan kan het nog zo zijn dat ik het helemaal fout zie, dat ik de Bijbel slecht of verkeerd lees. Dat ik verschrikkelijk veel gemist heb in mijn geestelijke opvoeding binnen de kerk. Maar gelukkig, ik word toch ook als gelovige aanvaard door God, ondanks dat kennisgebrek, die misverstanden en al die grote vergissingen. Later zal me dan een hoop duidelijk worden, wat ik nu niet gezien of begrepen heb.
Intussen zouden wij ons wel kunnen toeleggen op een oecumene van het hart. Als kinderen van God. Dat blijft tenminste staan!
Als je dit vind, vind ik je reactie daar vaak weer veel te snibbig en te afkeurend voor. Er zou dan toch iets van herkenning tussen jou en mij te bespeuren moeten zijn? En bovendien, we horen wel constant wat jij van de zaak vindt, maar ben je dan ook geïnteresseerd in mijn overtuigingen als kerkmens? Ik verwacht eigenlijk een diepgaander gesprek van hart tot hart, in dit geval.

Als je deze vraag voor me kunt beantwoorden, zou dat voor mij veel duidelijkheid scheppen. Mocht je daar even over na willen denken, prima! Ik kan later nog eens refereren aan DE BLAUWE VRAAG.

groet,

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 30 dec 2013 13:38

Bravo, gravo! Heel goed verwoord. Ik zal de eventuele antwoorden ook beschouwen als antwoorden voor mij.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 dec 2013 13:45

rotterdam schreef:
Het Eerste Concilie van Nicea was een concilie van christelijke bisschoppen die bijeengeroepen waren in Nicea in Bithynië (hedendaags İznik in Turkije) door Romeinse keizer Constantijn I in 325. Dit eerste oecumenisch concilie was de eerste poging om consensus te bereiken in de Kerk door middel van een vergadering die het hele christendom vertegenwoordigde.

318 bisschoppen kwamen in 325 bijeen te Nicea om over het arianisme te oordelen. Op papier werd het voorgezeten door de keizer zelf, maar aangezien die niet veel over theologie wist was Hosius van Cordoba de facto de voorzitter. Athanasius, diaken van Alexander van Alexandrië, voerde het hoogste woord. Er werd een geloofsbelijdenis aangenomen waarin staat dat Christus homoousios, van dezelfde substantie, is als de Vader en dus ook waarlijk God is.

Dat weet satan ook.
Vreemd genoeg werd constantijn door een ariaan gedoopt :lol:

Wikipedia:
Zoals het toen gebruikelijk was, had Constantijn zich slechts kort voor zijn dood laten dopen door de Ariaanse bisschop Eusebius van Nicomedia. Ironisch genoeg werd hij na zijn dood vergoddelijkt door de senaat, zoals het daarvoor de gewoonte was om goede keizers te eren.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 dec 2013 14:59

mealybug schreef:Dat weet satan ook.
Vreemd genoeg werd constantijn door een ariaan gedoopt :lol:

beetje dom lachen als je geen zinvolle antwoorden meer weet ](*,)

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 30 dec 2013 15:10

mealybug schreef:Vreemd genoeg werd constantijn door een ariaan gedoopt :lol:

ach ja, jij werd door een GG predikant gedoopt :wink:
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 dec 2013 15:10

rotterdam schreef:beetje dom lachen als je geen zinvolle antwoorden meer weet ](*,)

ken je geschiedenis.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 dec 2013 15:13

Speedy schreef:
ach ja, jij werd door een GG predikant gedoopt :wink:

Nee hoor, besprenkeld. :wink:

Terug naar “[Religie] - Open forum”