Je zou toch zeggen dat ná Jezus komst er toch iets veranderd moet zijn in het vergevings-principe. En dat ís er zeker. Mensen kunnen nu vergeven worden, waar het eerst niet kon. Ik vraag mij af hoe dat dan bij zelfmoord zit.
Ik vind het trouwens altijd heel wazig wanneer in bijv een preek situaties en personen als model worden gesteld voor hoe het in het christelijke leven zou moeten gaan. Terwijl ik toch heel belangrijk vind om te benadrukken dat Christus de 'scharnier' is, en een heel ander pad voor de mensen heeft gewezen. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
We hoeven geen offers meer te brengen om de vergeving te krijgen. Het Offer is gebracht.
Misschien dat hier iemand antwoord kan geven op de vraag hoe het zit met het aanhalen van mensen uit het OT inzake voorbeelden voor al dan niet gered of vergeven- en dit in het licht van Christus kruisdood. Een nieuw verbond.

Zie ook deze link: http://home.hetnet.nl/~arjan26/studies/ ... behoud.htm, die ik al eerder heb geplaatst. Ik wil niet zeggen dat ik het hier helemaal mee eens ben (ik vind hem bijv. weinig ruimte laten voor Gods ingrijpen), maar het is een stuk dat het lezen wel waard is.
Misschien kan dit een ander licht op discussie werpen, omdat de OT-voorbeelden (voor Christus) mij verbazen omdat het hier gaat over mensen die zelfmoord plegen die christenen zijn. Gewassen met het bloed van Christus.
Eq.