Arco schreef:Het Mattheusevangelie geeft de wettelijke lijn weer. Vanwege de ondertrouw is Jozef de wettelijke vader van de Heere Jezus.
Het Lukasevangelie geeft de bloedlijn weer. Dit is de Griekse benadering van de stamboom, zoals vandaag nog steeds gebruikelijk is in de genealogie.
Beide geslachtsregisters gaan niet in op Efraïm, daarom denk ik hier geen raakvlak is.
Trouwens, in vers 17 vertelt Mattheus dat zijn opsomming uitkomt op driemaal veertien geslachten. Weleens nageteld?
Bijzonder is dat Mattheus dus bij het einde begint dus terug telt en belangrijk is dat Jozef genoemd wordt als de zoon van Jacob, maar dat was hij helemaal niet, hij was de zoon van Heli en als men onderbouwing vraagt voor de lijn die via Maria loopt omdat Jozef met haar getrouwd was blijkt dat Jozef de zoon van Heli was, maar de wettelijke erfgenaam op de troon loopt via Maria, dus zij was een dochter van Jacob.
Jezus Christus wordt ook duidelijk de zoon van David en de zoon van Abraham genoemd en niet de zoon van Adam. Overigens de lijn in Lucas 3 loopt precies andersom.
Een prachtig begin in het NT met de triomfantelijke opening de lang beloofde zoon van David.
De grondlegger van het nieuwe verbond, namelijk een Eeuwig verbond en een Eeuwig Koninkrijk.
Het gaat niet om zomaar een telg, maar om DE Zoon en ERfgenaam op de troon.
Zowel Jozef en zijn natuurlijke kinderen als zijn schoonvader Heli waren zonen van David.
En zo zie je dat Jozef als man van Maria en als zoon van Heli van beide kanten troonrechten had.
Jes 55 vers 3.
Dus in Mattheus geen stamboom zoals gezegd, maar een lijst van kroonpretendenten van Juda en niet van Efraim uiteraard.
En dat recht beschrijft God ZElf in Num 26.
Met name Jechoniah was kinderloos dus Salathiël kan geen lijfelijke afstammeling zijn en zo onderbouwen we dat zoon altijd te maken heeft met erfrecht.
De Here Jezus is danook geen natuurlijke afstammeling van Salomo maar van zijn jongere broer Nathan.
Ik begrijp dat men sommige uitleggingen onbijbels vindt, maar dat komt dat de kerkvaders algemeen van oordeel waren dat genoemde registers betrekking hadden op Jozef en zou Heli volgens hun zeggen kinderloos zijn overleden waarna Jacob bij de weduwe van zijn broer nageslacht verwekt zou hebben voor Heli. Een gekunstelde theorie om iets kloppend te maken.
Er zijn meerdere theorieën.
Na de reformatie kwam er een nieuwe opvatting en volgens deze lezing zou het register van Mattheus betrekking hebben om de natuurlijke afstamming van Jozef.
Niet Maria, maar Jozef zou geboren zijn uit Jacob. En Heli zou de natuurlijke vader van Maria zijn, dus weer haaks op de vorige opvattingen.
Ik citeer van internet: "Deze gedachte dat Lukas 3 het register is van Maria en Mattheus van Jozef heeft zoveel terrein gewonnen dat men het algemeen onnodig vindt om hem met argumenten te verdedigen en vermoedelijk omdat men moeite heeft om een vrouw op te nemen in het koningsregister van Israël."Einde citaat.
Over de telling van 3x14 kom ik terug Arco.