Rom 5:18

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Rom 5:18

Berichtdoor mealybug » 28 dec 2013 22:54

Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.

De eerste keer dat deze tekst over alle mensen gaat, betreft het alle mensen.
De tweede keer dat deze tekst over alle mensen gaat, betreft het volgens sommigen ineens alleen zij die uitverkoren, voorbestemd zijn.

Is dit de zg ''beperkte verzoening'' ?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Rom 5:18

Berichtdoor Boekenlezer » 28 dec 2013 23:06

Weet ik veel. Moet ik dat nu ook weer gaan uitzoeken?
Ik ga naar bed. Goede zondag morgen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 dec 2013 23:16

Boekenlezer schreef:Weet ik veel. Moet ik dat nu ook weer gaan uitzoeken?
Ik ga naar bed. Goede zondag morgen.

Onverschilligheid, was dat niet Ezau's grote zonde?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 dec 2013 23:18

Ik weet het niet, het klinkt wel aannemelijk, die tweede dood zou ook tot zegen kunnen zijn net als de eerste, maar in vers 19 staat weer alleen zeer velen, maar ja, er staat ook zeer velen zondaren, veel zondelozen zijn er niet geboren.
Want, gelijk door de ongehoorzaamheid van één mens zeer velen zondaren geworden zijn, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van één zeer velen rechtvaardigen worden.
Waar ik dan wel mee zit is dat Hij tegen de Farizeeën zei dat ze niet vergeven zouden worden, niet in deze eeuw, noch de toekomende. Misschien omdat zelfs hun geest niet meer iets van God had, want Hij zei: gij hebt de duivel tot vader. Het idee dat ik kreeg was dat de ziel zou sterven met de tweede dood (er staat: de ziel die zondigt zal sterven en niet de geest die zondigt zal sterven), er staat alleen dat de satan en de antichrist en de valse profeet eeuwig gepijnigd worden, en dan dat ze dan zelf de straf hebben gekregen i.p.v. Jezus en hun geest kan leven, maar ik weet het niet. Dit is inderdaad wel een sterke tekst.
Zoiets als 1 Korinthe 3
Want een ander fundament, dan dat er ligt, namelijk Jezus Christus, kan niemand leggen. 12 Is er iemand, die op dit fundament bouwt met goud, zilver, kostbaar gesteente, hout, hooi, of stro, 13 ieders werk zal aan het licht komen. Want de dag zal het doen blijken, omdat hij met vuur verschijnt, en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken. 14 Indien het werk, dat hij erop gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen, 15 maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 29 dec 2013 00:08

mealybug: "'Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens'.
De eerste keer dat deze tekst over alle mensen gaat, betreft het alle mensen.De tweede keer dat deze tekst over alle mensen gaat, betreft het volgens sommigen ineens alleen zij die uitverkoren, voorbestemd zijn.Is dit de zg ''beperkte verzoening'' ?

Boekenlezer: "Weet ik veel. Moet ik dat nu ook weer gaan uitzoeken? Ik ga naar bed. Goede zondag morgen."

mealybug: "Onverschilligheid, was dat niet Ezau's grote zonde?"

Wat een bijzonder laag gedrag van mealybug.

1) Eerst voor de zoveelste keer een topic openen met de duidelijke bedoeling om een kerkelijke belijdenis, namelijk die van de uitverkiezing, via een zogenaamde Bijbeltekst-tegen-de-uitverkiezing, belachelijk en ridicuul te maken.
De achtergond is overduidelijk spottend. Ik, mealybug, weet wel beter. De achterlijke kerkmens kan de Bijbel niet lezen. Ze verdraaien het weer eens, terwijl het toch zo simpel is.

2) En dan nog een keer. Als iemand (Boekenlezer, die deze valse opzet haarfijn aanvoelt) te kennen geeft dat deze invalshoek hem niet bevalt, komt direct de volgende vileine opmerking er overheen. Iets over de zonde van Ezau, de onverschilligheid, die Boekenlezer op zichzelf zou moeten betrekken.

Laag.

Opvallend is, dat in beide lage en onwaardige reacties de Bijbelteksten als hardhandige projectielen worden gebruikt. In feite is dit de kern van mijn grote onvrede met posters als mealybug: de Bijbel is in hun handen munitie geworden, dat onophoudelijk, als uit een repeteergeweer op mensen afgeschoten wordt, die in een andere christelijke traditie geworteld zijn.

Dit verklaart waarschijnlijk ook, waarom de onophoudelijke provocerende topics en posts door velen als zeer agressief worden ervaren. Je hebt de indruk dat je niet in gesprek bent of in discussie, maar dat je in een vuurgevecht terecht komt, waarbij met name de omgangsvormen, het respect en de gelijkwaardigheid van gesprekspartners volledig zoek is.
Ik weet dat dit niet stopt, omdat kennelijk een onheilig vuur is aangestoken om kerken en andere christenen compleet plat te branden.
Trots, eigenwaan, hoogmoed. Zonde!
Zelfs mensen die zichzelf als wedergeboren afficheren hebben nog dagelijks vergeving nodig, blijkt maar weer.
Als dit dan weer bij hoog en bij laag ontkend wordt, dan zal het venijn, de spot en de betweterij gewoon doorgaan, want het eigen gelijk heeft triomferend de troon beklommen. Dan heeft men ook geen oog meer voor een medemens, een medegelovige, een medechristen. Dan voelt men zich kennelijk vrij om te schelden, te sarren of neer te sabelen.

En dat, mensen, zijn dan de wedergeboren christenen, die helemaal van genade een hemels leven leven, vrij van de wet, met andere christenen (wettische, kerkelijke, reformatorische) niets te schaften hebben, maar deze juist als schietschijven voor provocatie en meesmuilen gebruiken.

Vol van de Heilige Geest zijn ze. Ja, ja.

Jezus zou zeggen: "doe wel naar hun woorden, maar niet naar hun daden".

gravo

Ook een goede zondag.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 29 dec 2013 00:41

http://www.christianforums.com/f80/
Hier kun je op een rustige manier over dit soort dingen discussieren Mealybug, onorthodoxe theologie hebben ze zelfs ook nog, waar het ook over alverzoening gaat. Voor iedere stroming hebben ze een apart gedeelte waar je niet tegen hun leer in mag gaan, maar bij theologie komt iedereen die open staat voor een discussie met andersdenkenden. Een aanrader!
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 29 dec 2013 01:40

De protestkreet van gravo onderschrijf ik. Schriftverkrachtend vuurtje stoken, dat is het. De bijbel als tombola. Een tekst op het net smijten, zonder het hele hoofdstuk erbij te betrekken en ook het hoofdstuk ervoor en erna en dan ook nog zonder te kijken, wie het schreef, wanneer en waarom. En die hele uitverkiezingsstrijd komt vooral door een foutieve vertaling. Velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren moet zijn: Van de geroepenen zijn er velen en van de uitverkorenen weinig. Andersom dus. Of wou je Jezus beschuldigen van onzin-taal aan het eind van zijn gelijkenis? Ga daar eens een tijdje over nadenken, en misbruik je energie niet, om allerlei stinkende vuurtjes aan te steken.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 dec 2013 09:03

mealybug schreef:
Is dit de zg ''beperkte verzoening'' ?

Heerlijk voorspelbaar die mealybug.

Constant proberen de leer van zijn "oude kerk" in een kwaad daglicht te stellen.

Heel veel van hetzelfde, zijn stokpaardje is een stokolifant geworden.

Maar je ziet, we hebben je door. Krijg een leven, kerel.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 dec 2013 09:05

Goedemorgen:
Wat een achterdocht en wat voelt men zich weer aangevallen als het blijkbaar om regels gaat.
De tekst doet mij een klein lampje branden t.a.v. de alverzoening.
Maar die gebruiken meerdere teksten om hun leer te rechtvaardigen.
Ik moet de tekst even rustig in zijn verband lezen en kom er op terug.

Jaapo blijkbaar weet je het antwoord en Gravo ook, dus wat is erop tegen om gewoon antwoord te geven?
Dit is toch geen prekennet, maar een discussieforum.
Wat vriendelijk rotterdam op de zondagmorgen. Is dat tot eer van God?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 dec 2013 09:18

Ik vraag slechts waarom het ''alle'' in het eerste gedeelte wel als ''alle'' gezien moet worden en het tweede ''alle'', niet.
Als allen veroordeeld zijn in de eerste helft van het vers, waarom is de genade niet beschikbaar voor allen in de tweede helft van het vers, volgens sommigen?
En of dit de tekst is die ''beperkste verzoening'' rechtvaardigd.
Enige onderbouwing misschien iemand?
Liefst in gewoon begrijpbaar nederlands?
Laatst gewijzigd door mealybug op 29 dec 2013 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 dec 2013 09:21

Wilsophie schreef:Goedemorgen:
Wat een achterdocht en wat voelt men zich weer aangevallen als het blijkbaar om regels gaat.
De tekst doet mij een klein lampje branden t.a.v. de alverzoening.
Maar die gebruiken meerdere teksten om hun leer te rechtvaardigen.
Ik moet de tekst even rustig in zijn verband lezen en kom er op terug.

Jaapo blijkbaar weet je het antwoord en Gravo ook, dus wat is erop tegen om gewoon antwoord te geven?
Dit is toch geen prekennet, maar een discussieforum.
Wat vriendelijk rotterdam op de zondagmorgen. Is dat tot eer van God?

Je bent toch niet serieus hoop ik - dit onderwerp is al zo vaak besproken - zinloze exercitie.
Sommigen vinden altijd wel een U-bocht of een jij-bak om het voor de zoveelste keer op het forum te zetten.
Dat een aantal mensen ervoor bedanken om te figureren in de hobby's van anderen lijkt me logisch.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 dec 2013 09:26

Ik ben zeker serieus en misschien is het behandeld in subforums waar ik niet mag komen, dus wat dat betreft is mijn info beperkt. De tekst zegt mij nog niets over de leer van een kerk in ieder geval.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 dec 2013 09:30

Ik begrijp dat alle mensen die uit Adam zijn de schuld en de misdaden in zich dragen en dus dat ook alle mensen die uit Adam zijn in aanmerking komen voor de zaligmakende genade die verschenen is aan alle mensen. Titusbrief.
Waarom zou er een beperking zijn in het begrip?
God wil dat alle mensen zalig worden, maar het meest de gelovigen staat erachter. Dit is een tekst uit Timotheus meen ik. Gods wil is dus anders dan Gods rechtvaardigheid.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 dec 2013 09:55

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:29, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 dec 2013 10:40

Bambi schreef:Misschien moet je Romeinen 9 maar eens lezen, daar legt Paulus aan de hand van voorbeelden uit dat God van te voren alles bewerkstelligt.

23 En dat met het DOELom de rijkdom van Zijn heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van Zijn ontferming, die Hij van tevoren bereid heeft tot heerlijkheid?
24 Hen heeft Hij ook geroepen, namelijk ONS, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
25 Zoals Hij ook in Hosea zegt: Ik zal Niet-Mijn-volk noemen: Mijn volk, en de Niet-geliefde: Geliefde.
26 En het zal zijn dat op de plaats waar tegen hen gezegd was: U bent Niet-Mijn-volk, daar zullen zij kinderen van de levende God genoemd worden.
27 En Jesaja roept over Israël uit: Al zou het getal van de Israëlieten zijn als het zand van de zee, slechts het overblijfsel zal behouden worden.
28 Want Hij voltooit een zaak en handelt die af in gerechtigheid. De Heere immers zal metterdaad Zijn zaak snel afhandelen op de aarde.
29 En zoals Jesaja van tevoren gezegd heeft: Als de Heere van de hemelse legermachten ons geen nageslacht had overgelaten, zouden wij als Sodom zijn geworden en aan Gomorra gelijkgemaakt zijn geweest.

Het behoud van de heiden en de dwaling van Israël
30 Wat zullen wij dan zeggen? Dit: dat de heidenen, die geen gerechtigheid hebben nagejaagd, gerechtigheid verkregen hebben, gerechtigheid echter die UIT HET GELOOF is.
31 Maar Israël, dat de wet van de gerechtigheid najaagde, is aan de wet van de gerechtigheid niet toegekomen.
32 Waarom niet? Omdat zij die niet uit geloof zochten, maar als uit WERKEN DER WET. Want zij hebben zich gestoten aan de steen des aanstoots,
33 zoals geschreven staat: Zie, Ik leg in Sion een steen des aanstoots en een struikelblok. En: Ieder die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.IEDER DIE IN HEM GELOOFT, ZAL NIET BESCHAAMD WORDEN

En zul je nu wel zeggen, God heeft jakob liefgehad en Ezau gehaat, wel zoek de OT tekst er eens bij, waar je leest dat er 2 volkeren in Rebekka's buik waren, waarvan de oudste de jongste zou dienen,
Niet als personen, want Ezau diende Jakob niet, maar Edom zou Israel dienen, dus als volkeren.
Verder geeft Rom 9 als geheel natuurlijk heel duidelijk weer, dat, zoals God toen het volk Israel uitverkoren had, nu de scheidsmuur verdwenen is, de heidenen op Zijn ontferming mogen rekenen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”