Zondagsrust

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Zondagsrust

Berichtdoor Boerin » 26 dec 2013 12:03

mealybug schreef:Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook”. Dit zei de Heere Jezus toen Hij iemand op de sabbat genezen had. Dat werk werd voltooid op Golgotha, na een lange weg sinds de zondeval

Ja inderdaad. Een vriendin van mij werd het zo zat dat ze erom zeurden dat ze op zondag werkte. Ze is arts en redt dan gewoon levens.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 dec 2013 12:15

mohamed schreef:Vorig jaar was ik samen met mijn moeder een wandeling aan het maken in een heel klein dorpje - of liever gezegd een gemeenschap - gelegen aan een kanaal. Het was op een zonnige zondag en er kwam een oude man van zijn terrein af naar ons toe met de vraag of we zijn buurman ook aan het werk hadden gezien of gehoord. Kennelijk had hij zelf dus niks gehoord en was het hem er enkel om te doen zijn buurman aan te klagen. De zondagsrust was in dit geval reden tot onrust.

Zondagsrust is bij nadere beschouwing nogal situatie afhankelijk. Dat wil ik in dit topic eens bespreken middels de volgende hypothese:

Op weg naar de kerkdienst zag een streng gereformeerde boer dat zijn koe in de sloot was geraakt en in nood verkeerde. Wat moest de boer doen op deze zondag?

Ik hoop niet dat je dit topic opent om de zondagsrust belachelijk te maken of een overdreven item te vinden?
Ik ga er maar uit van niet, maar had dan graag je vraag meer open gezien.
Want er zijn nogal wat misverstanden over en vijandschap jegens.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 dec 2013 14:37

schelpje3 schreef:Ik hoop niet dat je dit topic opent om de zondagsrust belachelijk te maken of een overdreven item te vinden?
Ik ga er maar uit van niet, maar had dan graag je vraag meer open gezien.

Vertel....

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 dec 2013 15:17

mohamed schreef:De boer vatte de koeien bij de horens en werkte zich een slag in de rondte waarna dominee hem zag met het zweet op het voorhoofd. Wat had de boer als verklaring moeten geven voor het verzaken van de zondagsplicht en het hebben van zweet op de rustdag?

mealybug schreef:Zondagsplicht of sabbat(zaterdag) plicht?
De sabbath is er voor de mens, de mens niet voor de sabbat.

Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook”. Dit zei de Heere Jezus toen Hij iemand op de sabbat genezen had. Dat werk werd voltooid op Golgotha, na een lange weg sinds de zondeval

Niet zo bijdehand zei de dominee toen! Die koeien gaan nergens heen, naar de mis jij!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 dec 2013 15:30

schelpje3 schreef:Ik hoop niet dat je dit topic opent om de zondagsrust belachelijk te maken of een overdreven item te vinden? Ik ga er maar uit van niet, maar had dan graag je vraag meer open gezien.

Ik ben niet vijandig tegenover mensen die de zondagrust in ere nemen, maar ik vind het moeilijk om de claim te slikken dat het verplicht zou zijn om te rusten en om zondags naar de kerk te gaan. Ik accepteer dat niet zonder slag of stoot en hoop niet dat jij dáár moeite mee hebt.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 26 dec 2013 16:05

Mohamed ben jij christen?

Nee? Slaap dan op zondag maar lekker uit joh. En als je in de bible-belt woont, doe dan rustig op zondag zodat je geen kwaad bloed zet bij de buren. Anders: doe wat je wilt.

Jawel? Dan ken jij ook het gebod, waarin staat dat wij de Sabbat in ere houden, en dan weet jij ook waarom. Als je dat niet weet, lees de Bijbel nog eens goed.

Als je gewoon een discussie wilt van waarom de Sabbat op zondag en niet zaterdag, dan kan dat ook. Kies maar.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 dec 2013 17:24

mohamed schreef:Ik ben niet vijandig tegenover mensen die de zondagrust in ere nemen, maar ik vind het moeilijk om de claim te slikken dat het verplicht zou zijn om te rusten en om zondags naar de kerk te gaan. Ik accepteer dat niet zonder slag of stoot en hoop niet dat jij dáár moeite mee hebt.

Je bent niks verplicht. Al lig je de hele dag in je bed te ruften, prima.
Mjin ene buurman gebruikt de zondag om te klussen, alleen als Feijenoord voetbalt blijft het stil. Dus stiekem hoop ik dat die club maar vaak op zondag voetbalt. (ironisch bedoeld uiteraard)
De andere buurman, gepensioneerd, wil ook graag van alles doen, gelukkig gaat dat gepaard met minder herrie.
Ik woon in een godloze omgeving, Allah is wel alom aanwezig.
Dus heb allang afgeleerd, voorzover, om mij te ergeren aan mensen die de zondag voor allerlei andere zaken gebruiken.
En weet je wat? De heidense mensen hoef ik nooit iets uit te leggen, ze lijken alles te begrijpen en te accepteren. Dus voor de vijandschap van medegelovigen ben ik intussen immuun geworden.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 dec 2013 17:30

EenVasteBurcht schreef:Als je gewoon een discussie wilt van waarom de Sabbat op zondag en niet zaterdag, dan kan dat ook. Kies maar.

Staat die prijsvraag nog open?
Je hebt van de sabbat een soortnaam gemaakt, sabbat IS gewoon ZATERDAG hoor.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 dec 2013 18:31

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 28 dec 2013 00:07

En zo gebruikte de filliaalhouder van de desbetreffende supermarkt weer even de media

Van der Poel reageerde op eerste kerstdag boos op de anonieme actie. ‘Hopelijk staan ze mooi op de camerabeelden, zodat we deze na de feestdagen zonder enig respect voor privacy gewoon de pers in kunnen slingeren, en overal kunnen plaatsen! Neem aan dat onze lieve Heer dit vast ook gezien heeft’, schreef hij op de Facebook-pagina van ‘zijn’ AH-vestiging. Een dag later liet hij weten dit ‘natuurlijk’ niet echt te doen.

Oh ja, de winkel die vol pamfletten zou hangen en wat zegt een medewerker:

Volgens de medewerkster ging het om slechts vier A4'tjes.

Bron: ND
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Terug naar “Archief”