Zondagsrust

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Zondagsrust

Berichtdoor mohamed » 26 dec 2013 00:15

Vorig jaar was ik samen met mijn moeder een wandeling aan het maken in een heel klein dorpje - of liever gezegd een gemeenschap - gelegen aan een kanaal. Het was op een zonnige zondag en er kwam een oude man van zijn terrein af naar ons toe met de vraag of we zijn buurman ook aan het werk hadden gezien of gehoord. Kennelijk had hij zelf dus niks gehoord en was het hem er enkel om te doen zijn buurman aan te klagen. De zondagsrust was in dit geval reden tot onrust.

Zondagsrust is bij nadere beschouwing nogal situatie afhankelijk. Dat wil ik in dit topic eens bespreken middels de volgende hypothese:

Op weg naar de kerkdienst zag een streng gereformeerde boer dat zijn koe in de sloot was geraakt en in nood verkeerde. Wat moest de boer doen op deze zondag?

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Zondagsrust

Berichtdoor Boerin » 26 dec 2013 00:23

En Hij zeide tot hen: Als een zoon of een os van iemand van u in een put valt, wie zal hem er dan niet terstond uittrekken (ook) op de sabbatdag?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 dec 2013 00:29

Boerin schreef:En Hij zeide tot hen: Als een zoon of een os van iemand van u in een put valt, wie zal hem er dan niet terstond uittrekken (ook) op de sabbatdag?

Ja, daar is de vraag op gebaseerd, dat klopt helemaal! :)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 dec 2013 00:30

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:14, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 dec 2013 00:31

Bambi schreef:Gewoon die koe redden natuurlijk.

Ik denk ook niet dat hij rustig in de kerk kan zitten en luisteren naar de preek, als hij weet dat zijn koe door hem ligt te verdrinken.

Lijkt me logisch inderdaad. Echter, de zondag daarop gebeurde het weer en ditmaal waren het twee koeien die in de sloot zaten. Wat nu?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 dec 2013 00:35

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:15, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 dec 2013 00:37

mohamed schreef:Lijkt me logisch inderdaad. Echter, de zondag daarop gebeurde het weer en ditmaal waren het twee koeien die in de sloot zaten. Wat nu?

Bambi schreef:Dan krijg ik toch het vermoeden dat die buurman er achter zit. :lol:

Ja, maar de twee koeien zaten in de sloot, een hele klus om die eruit te trekken nietwaar? Hierdoor mistte de boer de mis nogmaals zodat zijn werk hem al tweemaal de zondagsplicht had doen verzaken. Wat nu?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 dec 2013 00:41

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:15, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 dec 2013 08:33

Bambi schreef:Dan krijg ik toch het vermoeden dat die buurman er achter zit. :lol:

het gaat om de vooruitziende oplossing, niet met typische argwaan weer de eeuwige schuldvraagjes creeren.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 26 dec 2013 09:04

Die boer pakt zijn jachtgeweer, doet zijn camouflage pak aan en gaat zondagmorgen vroeg posten in het weiland.
Mocht zijn buurman langs komen kan die hem gelijk aanpakken. :D
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 dec 2013 09:08

mohamed schreef:Ja, maar de twee koeien zaten in de sloot, een hele klus om die eruit te trekken nietwaar? Hierdoor mistte de boer de mis nogmaals zodat zijn werk hem al tweemaal de zondagsplicht had doen verzaken. Wat nu?
Streng gereformeerden gaan niet naar de mis [-(

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 dec 2013 10:43

mealybug schreef:het gaat om de vooruitziende oplossing, niet met typische argwaan weer de eeuwige schuldvraagjes creeren.

Uit zo'n reactie blijkt duidelijk dat ze zelf ook wel in de gaten heeft dat de zondagsrust in acht nemen soms lastiger is dan je denkt. Dat toegeven is een tweede want het is een inzetting van God, waar dus niks aan mankeert. We zullen zien.

De boer vatte de koeien bij de horens en werkte zich een slag in de rondte waarna dominee hem zag met het zweet op het voorhoofd. Wat had de boer als verklaring moeten geven voor het verzaken van de zondagsplicht en het hebben van zweet op de rustdag?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 26 dec 2013 11:07

Jvslooten schreef:Streng gereformeerden gaan niet naar de mis [-(

:lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 dec 2013 11:14

Jvslooten schreef:Streng gereformeerden gaan niet naar de mis [-(

Boerin schreef: :lol:

Het was slechts een stijlfiguur, ik moest denken aan al die katholieke boeren in boer zoekt vrouw en dacht, kom laten we onze boer ook katholiek maken en hem de mis doen bezoeken, althans, pogen. Immers, strikt genomen is de zondagsplicht een katholieke inzetting en hebben gereformeerden zich daar naar geschikt. :mrgreen:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 dec 2013 11:54

mohamed schreef:
De boer vatte de koeien bij de horens en werkte zich een slag in de rondte waarna dominee hem zag met het zweet op het voorhoofd. Wat had de boer als verklaring moeten geven voor het verzaken van de zondagsplicht en het hebben van zweet op de rustdag?

Zondagsplicht of sabbat(zaterdag) plicht?
De sabbath is er voor de mens, de mens niet voor de sabbat.

Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook”. Dit zei de Heere Jezus toen Hij iemand op de sabbat genezen had. Dat werk werd voltooid op Golgotha, na een lange weg sinds de zondeval

Terug naar “Archief”