''Zonen Gods'' nakomelingen van Seth?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: ''Zonen Gods'' nakomelingen van Seth?

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2013 12:40

ineke-kitty schreef:Ik beken helemaal niets.

Dan moet je ook niet aan komen zetten met alweer een sensatieverhaal dat de koning van Tyrus uit Ez 28 een archetype is van de satan want in vers 2 veroordeelt God hem omdat hij slechts een mens is. Het spijt me voor jou dat er niet meer van te maken is.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 dec 2013 13:03

ineke-kitty schreef:

Dit waren dus geen "gewone" mensen, maar afstammelingen van de mannen, de geweldigen van ouds.

Tsja, en daar komt dan de volgende vraag onvermijdelijk achteraan: waren die er al voor Adam en Eva?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 dec 2013 13:08

ineke-kitty schreef:Verderop staat in vers 4 dat ook daarna als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren en zich kinderen gewonnen hadden, dat DEZE zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name. Dus: van VOOR de schepping van Adam.

Als de Bijbel spreekt van " van ouds geweest" betreft het altijd dingen van VOOR de schepping.

..
Dit waren dus geen "gewone" mensen, maar afstammelingen van de mannen, de geweldigen van ouds.

Als er al een preAdamitisch ras was, zijn ze allemaal uitgeroeid, dus daar kunnen ze niet van afstammen. De reuzen werden allemaal vernietigd met de zondvloed en na de zondvloed had je alleen Noach en zijn familie en toch waren er later weer reuzen. Als dat allemaal afstammelingen moeten zijn van engelen en mensen, kan nooit, want stel dat dat klopt, dan waren die engelen gebonden en de reuzen dood en dan na de zondvloed waren er weer andere engelen die dit hadden gezien en toch dachten: kan mij het schelen, ik ga ook lekker in zonde vallen. Dat kan niet en dan verzinnen ze iets dat dit dus afstammelingen waren van de reuzen van voor de zondvloed, er moeten er dus een stel zijn blijven leven en ja hoor, ik las laatst dat een of andere reus zich aan de ark mocht vasthouden in zo'n mooi joods sprookjesboek. Ik geloof er niks meer van.
Ze werden gewoon groter door een andere atmosfeer volgens mij, want er waren ook reuzedieren.
Het zou in de laatste dagen zijn als in de dagen van Noach en dan heb je allemaal websites over nephilim en aliens, nou als het net zo is, dan moet je toch weer wat reuzen zien rondlopen tegenwoordig en die bestaan helemaal niet, ze verzinnen er allerlei spectaculairs bij. Ze namen wie ze maar wensten, dat zie je tegenwoordig wel weer en dat was de overeenkomst die in de Bijbel staat: zij huwden en zij huwden uit. Ik las ergens dat vanuit dat geslacht van Kain had je die man die met 2 vrouwen begon en dat introduceerde hij en toen ging dat nageslacht van Seth zich daar ook mee vermengen en hetzelfde doen, dat was de zonde (zij namen wie ze maar wensten, 1,2, 3, 6, who cares?) en die zie je tegenwoordig nog wel, dat iemand getrouwd is en een maitresse erbij heeft. Een reus heb ik nog nooit gezien.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 25 dec 2013 13:33

mealybug: "waren die er al voor Adam en Eva?"

Die vraag is terecht, en ik zal dan ook uitleggen dat dat inderdaad het geval is.

Geen enkele gelovige zal ontkennen dat alle Adamieten van Adam afstammen. Zij kunnen logischerwijze niet geleefd hebben VOOR Adam geschapen werd.
VOOR Adam is er leven op aarde geweest, maar dat waren uiteraard geen Adamieten.

"Adam" wordt met "mens" vertaald, dus is dat woord niet van toepassing op de wezens die ten tijde van Gen. 1:1 geleefd hebben.

"De dochteren der mensen" waren de dochters van Adam.
Het woord " mannen van name" is de vertaling van het meervoud van "enoosh" .
Het gaat hier om mensen die niet van Adam afstammen.
Zoals ik al eerder heb gezegd zijn deze wezens niet door de afstammelingen van Adam verwekt, maar door de "zonen Gods" [ = engelen]. Daarom waren het geen rechtstreekse zonen van Adam , maar "enoosh" .
De Bijbel spreekt niet rechstreeks over deze dingen, maar het hoort bij een wereld die VOOR deze tegenwoordige wereld was.
De uitdrukking "zonen Gods" is in het O.T. de normale uitdrukking van engelen.

De Bijbel gebruikt het woord " Adam" niet in het algemeen, maar alleen voor afstammelingen van Adam. Als soortnaam voor "mens" gebruikt de Bijbel de woorden " iesh" of "enoosh" .
Dit woordgebruik wordt gehanteerd, omdat er "enooshiem" zijn die niet van Adam afstammen.
Daarmee is niet gezegd dat deze wezens vandaag de dag voorkomen. Zij kunnen heel goed VOOR Adam geleefd hebben, zoals zij ook NA Adam geleefd hebben.
De Bijbel erkent gewoon dergelijke wezens.

Ik ga er verder niet op in, omdat men blijkbaar denkt dat ik in sprookjes geloof, en ik pas dan voor dergelijke kwalificaties.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 25 dec 2013 13:47

mohamed schreef:Niemand is ten hemel gevaren dus ook niemand is eruit gedonderd. Helaas berusten die sensatieverhalen dus op fabels, maar desondanks zijn ze zeer hardnekkig.

Dat JvSloten bereid is het zeer omstreden boek Henoch aan te halen om zijn punt te maken, geeft al aan welke interpretatie zijn voorkeur geniet, maar waarom? Waarom gelooft niemand dat niemand naar de hemel is opgevaren dan de Zoon des Mensen?

Huh? Als ik het me goed herinner had jij vroeger altijd een Ethiopische vlag als avatar en heb ik je eerder ook al positief gehoord over de deuterocanonieke boeken, inclusief Henoch! Heb je met de Ethiopische vlag ook de Ethiopische canon laten vallen? :mrgreen:

Verder vind ik het een vreemde gevolgtrekking, dat niemand uit de hemel zou kunnen zijn gevallen, omdat niemand ten hemel is gevaren. Het zou toch eenrichtingsverkeer kunnen zijn?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2013 14:45

mohamed schreef:Niemand is ten hemel gevaren dus ook niemand is eruit gedonderd. Helaas berusten die sensatieverhalen dus op fabels, maar desondanks zijn ze zeer hardnekkig.

Dat JvSloten bereid is het zeer omstreden boek Henoch aan te halen om zijn punt te maken, geeft al aan welke interpretatie zijn voorkeur geniet, maar waarom? Waarom gelooft niemand dat niemand naar de hemel is opgevaren dan de Zoon des Mensen?

maaarten schreef:Huh? Als ik het me goed herinner had jij vroeger altijd een Ethiopische vlag als avatar en heb ik je eerder ook al positief gehoord over de deuterocanonieke boeken, inclusief Henoch! Heb je met de Ethiopische vlag ook de Ethiopische canon laten vallen? :mrgreen:

Verder vind ik het een vreemde gevolgtrekking, dat niemand uit de hemel zou kunnen zijn gevallen, omdat niemand ten hemel is gevaren. Het zou toch eenrichtingsverkeer kunnen zijn?

Ik vernieuw me elke dag (2 Kor 4,16) en verander soms ook van inzicht ja. Wil je mij daarom veroordelen? Bite me. ;)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 25 dec 2013 15:41

=

Terug naar “[Religie] - Open forum”