''Zonen Gods'' nakomelingen van Seth?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

''Zonen Gods'' nakomelingen van Seth?

Berichtdoor mealybug » 24 dec 2013 19:22

Jvslooten

Re: ''Zonen Gods'' nakomelingen van Seth?

Berichtdoor Jvslooten » 24 dec 2013 19:33

mealybug schreef:http://www.refdag.nl/opinie/zonen_gods_inderdaad_geen_nakomelingen_seth_1_793832

Interessant of verwerpelijk?

Wat zou er pressies in jou optiek eventueel verwerpelijk aan kunnen zijn?

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 24 dec 2013 20:03

Moeilijk stukje Mb dat is zeker.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 dec 2013 21:31

Jvslooten schreef:Wat zou er pressies in jou optiek eventueel verwerpelijk aan kunnen zijn?

''Het lijkt mij dat ds. Doedens gelijk heeft met zijn afwijzing van de eerste benadering, hoewel deze in reformatorische kring al eeuwen gangbaar is.''

Traditie dus of toch misschien verstand laten regeren?
Zeg het maar ;-)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 dec 2013 21:35

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:04, 1 keer totaal gewijzigd.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 24 dec 2013 21:41

Het is allebei niet erg rationeel, dus bij geen van de twee opties kan je zeggen dat het verstand regeert. Bij het spelletje doorfluisteren kreeg je ook altijd de gekste antwoorden op het einde. Als er discrepantie zit tussen het begin en de actuele stand van zaken dan wringen mensen zich in de meest lachwekkende bochten om de eindjes toch nog aan elkaar te knopen.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 24 dec 2013 21:44

Met "zonen Gods" worden wel degelijk [gevallen] engelen bedoeld, want er staat gewoon bij, dat zij de dochteren der mensen aanzagen dat zij schoon waren, en zij namen zich vrouwen uit allen, die zij maar verkoren hadden.
De Bijbel noemt hen ook wel Nefilim [= Nafal = vallen].

In vers 4 van Gen. 6 staat dan ook dat er in DIE dagen reuzen op de aarde waren, en ook daarna, als Gods zonen [ = die nefilim] tot de dochteren der mensen ingegaan [= gemeenschap] waren en zich kinderen gewonnen hadden.

Deze 'reuzen' kunnen dus onmogelijk nakomelingen van Seth zijn.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 24 dec 2013 21:51

Bambi schreef:Als het engelen zouden zijn die met de mensen seks hebben, zouden het geen engelen meer zijn, maar demonen.
En demonen worden in de Bijbel echt geen zonen Gods genoemd.

Het staat in Henoch, het waren wachters, dat was weer net wat anders dan een engel en het waren toen nog zonen Gods, totdat ze in zonde vielen met die vrouwen.
Het zou zijn als in de dagen van Noach als Hij terugkomt, er zijn er die denken dat dat dan aliens zijn.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 dec 2013 21:54

mealybug schreef:Traditie dus of toch misschien verstand laten regeren?
Zeg het maar ;-)
Ohja, stom dat ik daar niet aan heb gedacht. De conclusie van ds. Doedens is natuurlijk uitermate verwerpelijk, ongehoord zelfs! Hoe durft ie, de schavuit.. zomaar de traditie te verwaarlozen. Verleg de aloude grenssteden niet. Ja, Salomo wist het wel hoor.. steun op uw eigen inzicht niet. Daar kan deze rebelse pseudotheoloog nog wat van leren! :mrgreen:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 dec 2013 21:55

ineke-kitty schreef:Met "zonen Gods" worden wel degelijk [gevallen] engelen bedoeld
Ja volgens mij ook. Zie ook Job 1:6-7 en Job 38:7.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 24 dec 2013 21:56

yobem schreef:Het is allebei niet erg rationeel, dus bij geen van de twee opties kan je zeggen dat het verstand regeert. Bij het spelletje doorfluisteren kreeg je ook altijd de gekste antwoorden op het einde. Als er discrepantie zit tussen het begin en de actuele stand van zaken dan wringen mensen zich in de meest lachwekkende bochten om de eindjes toch nog aan elkaar te knopen.

Er wringt wel iets in je doorfluistertjevoorbeeld. Bij dat spelletje mag je niet vragen wat de ander zegt, mag je de boodschap niet herhalen en kun je door het verplichte fluisteren ook niet duidelijk articuleren.
Dus dit lastige tekstgedeelte wegredeneren met een beroep op een doorgeeffout is nogal iets te simpel gedacht.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 24 dec 2013 22:03

van verschillende zijden heb ook ik altijd vernomen dat met zonen Gods gevallen engelen, demonen werden geduid. Uit het feit dat er Enakskinderen uit hun verbintenis met vrouwen werden geboren - Goliath was er toch ook zo een? - geweldenaren van meer dan 3 meter, is m.i. al een aanduiding dat hier andere krachten ingebracht worden dan slechts uit het menselijke geslacht.

Voor wie zich verdiept in de christelijke lektuur, afkomstig van satanisten welke tot bekering zijn gekomen, komt er achter dat de contacten van mensen met duivelse wezens intenser kunnen worden naarmate er van menselijke kant meer openheid voor wordt gegeven.
Ik vergeet nooit dat vrouwtje welke als heks de top van het satanisme bereikte en ooit met naar ik meen de duivel zelf door het vuur danste. En ja, ook seks had. Seks (tempelseks ook) is natuurlijk normaal in satanistische kringen, net als bloedoffers, foetusverbranding en weet ik wat al niet meer aan afgrijselijkheden welke de Heere God een gruwel zijn.

Ook in het artikel wat ik onder het topic 'theologisch interpreteren of gewoon lezen' aansleepte van Mark Hitchcock, komen we in Openbaring 9, de 5e bazuin, gematerialiseerde demonen tegen in soort sprinkhaangestalten en elders ook in kikkergestalten. De geestenwereld is gewoon veel exacter aanwezig dan wij ons doorgaans realiseren. Zo heb ik mij nooit aan de indruk kunnen onttrekken dat toen de demonen in Gardara uit de bezeten man in de varkens mochten gaan, ze gewoon voor de majesteit van de Heere Jezus op hol sloegen en van de stijlte in zee stortten.

Ooit leerde ik dat de Heere God de Kanaänieten niet zomaar wreed uit liet roeien om ruimte voor zijn volk Israël te maken, maar dat ze geestelijk totaal verworden waren en ook daar weer de demonen ingang hadden gekregen en enakskinderen waren ontstaan. Dat David nog met Goliath slaags kon raken was niet anders dan omdat het volk van God haar taak tot vernietiging van die volken niet volledig had uitgevoerd, toch?

In onze verloederende tijd waarin aandacht voor het occulte weer zo toeneemt, zijn duivelse wezens in de vorm van wat de mensen van de wereld zullen herkennen als aliëns en ufo's en zo, m.i. ook niet ver weg meer. Trollen en naar eens zelfs werd aangetoond elfjes, vallen ook onder die categorie hoor. Zelfs als engelen kunnen de boze machten zich voordoen, zo leert ons de Bijbel.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 24 dec 2013 22:26

v.slooten.

Zijn we het eens een keer met elkaar eens. :D

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 dec 2013 22:34

ineke-kitty schreef:v.slooten.

Zijn we het eens een keer met elkaar eens. :D
Oh dat zijn we wel vaker hoor.. ik zeg het alleen niet altijd, misschien zou ik dat vaker moeten doen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 dec 2013 23:11

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”