theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor Cathy » 19 dec 2013 11:32

gravo schreef:Ik heb nog nooit een degelijke eindtijd-visie gehoord, die rekent op een wederkomst over pak weg 800 jaar. Dan hebben we d'r zelf namelijk niks aan en de mensen luisteren ook niet meer, natuurlijk. "We zien wel".
Kortom, de wederkomst en alles wat daar mee samenhangt is interessant, zolang wij er maar de vruchten van plukken. Zo komt het op mij over.

Mij interesseert het daarom hoegenaamd niet. Ik meen zelfs dat we met dit dwangmatige en ongeduldige eindtijd-getrappel vruchteloos achter gordijnen willen gluren, die nu eenmaal voor ons gesloten zijn en blijven.

gravo

Ik ben het (weer eens) met je eens.
Zelf verbaas ik me erover dat het apocalyptisch denken vaak zo’n grote plaats inneemt in het menselijke denken. Voor mijzelf heb ik de conclusie getrokken dat het kennelijk mens-eigen is.

Paulus dacht al dat hij het einde zou meemaken; paus Gregorius dacht het in de zevende eeuw; rond het jaar 1000 werd het verwacht; Dante Alighieri was er in de dertiende eeuw van overtuigd dat het niet lang meer zou duren en zo zullen er nog wel veel meer zijn. In onze tijd hoef ik alleen maar de Jehovagetuigen, Frank Ouweneel en Harold Camping te noemen.
Het fenomeen, apocalyptisch denken, boeit mij wel. Persoonlijk heb ik er niets mee omdat het inderdaad altijd maar speculeren blijft.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 dec 2013 11:53

ben db bd schreef:Overzie ik zo uw bijdrage, dan heb ik reeds mijn woordenboek nodig voor het woord ‘rapture’, waar ik dan lees: ‘vervoering, extase’
Neem mij niet kwalijk hoor, maar na >> een halve eeuw is dit volkomen nieuw voor mij. Nee allicht wordt er geen extase mee bedoeld; de opname is een wegrukking, zoals voor een aanstormende trein. Daar zit ook niets allegorisch in hoor! Dit kunt u in alle evangelische lectuur zo lezen.

Waaruit blijkt deze wegrukking dan voor u ten behoeve van een ontvangst te zijn? Omdat u dat vastknoopt aan de wederkomst van de Heere Jezus, zoals vaak wordt gedaan?
Duidt “en alzo zullen wij altijd met de Heere wezen” (vs.17b) dan op Zijn wederkomst?
Waarom verbindt u dit grote gebeuren niet veeleer aan de belofte van de Heere Jezus, waar Hij vertelt dat er in het huis des vaders vele woningen zijn en dat Hij daar heen gaat om woning te bereiden en als Hij dat gedaan heeft, terug komt om ons op te halen (als wij ons aangesproken mogen voelen tenminste)? Dat is de lering welke ik over de volle breedte van de maranatha-beweging tegen kom hoor.
Nou even zonder wollig taalgebruik: de opname is volgens evangelische opvattingen een wegrukking richting de hemel om daar te blijven. Maar als we de tekst (1 Thess. 4) erbij pakken, dan is dat niet wat deze tekst bedoelt te zeggen. Want Jezus komt naar beneden en wij komen Hem tegemoet. Wat denk je, komt Hij ons tegemoet, of wij Hem? Volgens de tekst het laatste dus. Dat betekent dat als wij Hem tegemoet komen, wij dan ook samen met Hem weer naar de aarde zullen afdalen om dan voor altijd bij Hem, op de nieuwe aarde, te zijn. Dus geen opname richting hemel om daar te blijven, maar een opname Hem tegemoet om samen met Hem op de (nieuwe) aarde te komen! Het gaat dus om Zijn wederkomst.
ben db bd schreef:Mijnheer elbert, ik ben zo bang dat velen van ons de opname zullen missen, omdat we daarvoor gereed gemaakt moeten willen worden. Het feit dat de schare welke daarna nog uit de grote verdrukking in de hemel komt, zo groot is dat niemand die kan tellen, ach, ach, dat zou zo toch niet nodig behoeven te zijn?
Mijnheer ben db bd, u moet niet denken dat de opname een ontsnapping zal zijn aan een tijdelijke grote verdrukking. Zo spreekt de Bijbel er niet over. Het is een ontsnapping aan de dag des Heeren die zal komen als een dief in de nacht (1 Thess. 5:2, 2 Petr. 3:10) waarin de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden. Bereidt u dus voor, wees waakzaam en verwacht de Heere uit de hemel met lijdzaamheid (volharding).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 19 dec 2013 12:36

In de vragenrubriek staat een vraag met de titel 'Visioen van de nieuwe tempel'.

Het is mij een raadsel hoe de voorganger als antwoord geeft dat dit visioen gaat over de 2e tempel, en niet over de 3e tempel. Sterker nog: de beantwoorder gelooft niet eens dat er een 3e tempel gaat komen.

Als je de hoofdtukken doorleest, vraag je je juist af hoe de beantwoorder hierin de 2e tempel kan zien... Neem hoofdstuk 48, met de vissers bij Ein Gedi. Die vissers hebben er nog nooit gestaan. (Of ze moeten naar zoute haring hebben gevist)
En langs de beek vruchtbomen die elke maand vrucht voortbrengen? Dat komt sterk overeen met Openbaring 22:2, waar over hetzelfde gesproken wordt.

Hoe legt men dit visioen uit, als men het niet in de toekomst plaatst?

Ik zie geen enkel probleem met het opnieuw brengen van offers: net zoals wij met de Maaltijd des Heren Zijn dood en opstanding gedenken, kan dat toch ook d.m.v. offers?

Bovendien is ook Jesaja 66:21 nog niet vervuld: heidenen die dienst zullen doen als priesters en Levieten.
Dat stuk kan niet vergeestelijkt worden; zo van: gelovigen zijn geestelijk priesters, dat geldt voor alle gelovigen, en niet enigen uit de gelovigen.

Wie kan mij hier meer over vertellen, want de uitleg van de genoemde predikant snijdt m.i. geen hout.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 20 dec 2013 23:04

@ Boaz; Met het aannemen van de vervangingstheologie al 1700 jaar geleden of zo iets, werd Israël afgeserveerd als afgedaan voor de toekomst. Daarmee is het vrederijk waarin Israël weer van betekenis voor de wereld wordt (waar de duivel NU zoveel slaven tegen in het geweer brengt!) uiteraard ook over boord geworpen. (en die drie eerste verzen van Openb.20 overgeslagen) En ja, als Israël geen toekomst meer heeft, kan je moeilijk als theoloog gaan lopen beweren dat er nog een derde tempel komt in een land dat afgedaan heeft. Op uw vraag mag je dus gewoon geen zinnig antwoord van de theologie kunnen verwachten. (Wel van em. ds. G. Hette Abma en zo nog hopelijk wel een paar.)

Nu wordt de vervangingstheologie weinig meer verkondigd (misschien nog bij gereformeerd vrijgemaakt een beetje?), maar puin (foute vervolgtheologie) is er vrijwel nog niet geruimd.
Daarom zei de bekende predikant welke onze Kerk & Israël avond leidde ook maar ‘daar wordt verschillend over gedacht, dus hebben we het daar vanavond maar niet over.’
En dan zeg ik altijd: 'ja hoor; Bijbels gedacht en niet Bijbels gedacht' (theologisch dus).

Overigens weten we allemaal dat de gereedschappen voor die tempel nu al bijna allemaal gereed liggen en zelfs al heel veel materialen. Ook priesters zijn reeds in opleiding, lezen we.

Over die zoute haringen gesproken, die zouden nu nog veel te veel zout te verwerken krijgen om te overleven in de Dode zee; een 6voud of zo iets meen ik ooit eens gelezen te hebben (maar houdt me er niet aan)

Het is natuurlijk niet voor niets dat er nog steeds mensen overstappen van onze kerken naar de evangelische gemeenten, als ze er oog voor krijgen dat we behoudens Bijbelse geschiedenis achter ons, wel wezenlijk ook nog eens Bijbelse toekomst vóór ons hebben, waar we geacht mogen worden ons op voor te bereiden.

Daarom schrok ik ook zo erg dat ik van een zo kort geleden pas afgestudeerde theoloog hier op het forum moest constateren dat hij blijkbaar alleen maar volgegoten is met haat en vijandschap naar de eerlijke evangelische leesstijl toe, wat dan ook nog eens afgedekt wordt met grote desinteresse voor Bijbelse toekomst waar de profetieën zoveel over zeggen. (als er tenminste staan mag wat de Heere God op heeft laten schrijven.)

Eerder werd er op CIP al een column met grafiek getoond hoe weinig er in onze kerken uit de kleine profeten en uit Openbaring wordt gepreekt. Wat met het oog op wat er nu nog uit Utrecht kwam (en dat is altijd de degelijkste universiteit geweest!) zeer logisch is.
Nou moet ik eerlijk bekennen dat een nationaal best hoog gewaardeerde predikant waar ik ooit mee opgroeide 50 jaar geleden reeds de historische woorden sprak: “ik heb mijn bul behaald (ook in Utrecht) en het Geloof mogen behouden!”.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 20 dec 2013 23:52

ben db bd schreef:Nou moet ik eerlijk bekennen dat een nationaal best hoog gewaardeerde predikant waar ik ooit mee opgroeide 50 jaar geleden reeds de historische woorden sprak: “ik heb mijn bul behaald (ook in Utrecht) en het Geloof mogen behouden!”.

Ik zat in een studentenhuis met een stel Utrechtse theologiestudenten. Een zei dat heel veel daar niet eens geloofden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 21 dec 2013 01:41

mijnheer elbert: de opname is volgens de grondtekst, las ik “toevallig” nog weer, een wegrukking.
Mag er voorts ook staan wat er dan staat? (vs.16-17): “Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels en met de bazuin Gods nederdalen van de hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan. Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te samen met hen opgenomen (weggevoerd NBV) worden in de wolken, de Heere tegemoet in de lucht; en alzo zullen wij altijd met de Heere wezen”.
Dat zegt helemaal niks over waar de stoet daarna heen gaat, laat staan naar de nieuwe aarde, welke nog zo ver weg is.

Dan vind ik niet dat wij Hem tegemoet komen, maar tegemoet gaan: Hij trekt ons immers op!
Dat zegt de NBV trouwens ook. Ik zoek er de HSV nog even bij:
“…opgenomen in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht”. lezen we daar.

antw. op uw vraag wie wie tegemoet komt, zeg ik: Hij komt ons halen; wij worden opgenomen, Hem tegemoet. Dat schuurt niet met de tekst.

Dan zeg ik: hebben wij een hemelse toekomst of een aardse toekomst? Als wij een aardse toekomst hadden zou uw lezing daar nog wellicht steun kunnen vinden. Maar wij zijn burgers van het Koninkrijk der hemelen, vandaar ook die vele woningen in het huis des Vaders welke de Heere Jezus aan het toebereiden is en daarna terug komt om ons op te halen, zoals Hij beloofde.
(nou las ik eens van meneer ds. Wiersema of zo iets, dr. v.d. Kamp ook?, dat we onder het huis mijns Vaders de tempel moesten verstaan. Dat gelooft u hier toch ook niet, hoop ik? Zou wel héél erg dringen worden in die tempel trouwens, toch?)

Nog een argument: De wederkomst van de Heere Jezus kunnen we lezen in Openb.19. Daar vinden we in vs.7 de bruiloft van het Lam en daarna pas bij vs.11 begint de wederkomst. Nou zou ik wel graag op die bruiloft mee feesten hoor, u niet? Al hoor ik niet bij de bruid, dan hopelijk toch bij de genodigden.

Zo zijn er nog veel meer steekhoudende argumenten hoor; vraag maar eens na bij Het Zoeklicht, (ds. Theo Niemeijer) daar worden ze vaak aangehaald.

Maar weet je, wat voor mij ook zo interessant is, dat is die verandering bij de opname (lees die maar eens in 1Kor.15 helemaal door). Dat verheerlijkte eeuwige hemelse lichaam wat we krijgen, net als de Heere Jezus Zelf!
Nou als we terug gingen naar de aarde, hoefde dat ook niet, lijkt mij. Hier kan je gewoon met een aards lichaam toe, en op de nieuwe aarde idem dito lijkt mij, net als de volken welke daar zalig worden.
Dat nieuwe hemels lichaam van u straks kan zich in no time (ondeelbaar ogenblik) oneindig verplaatsen net als de engelen en de Heere Jezus zelf. De hemel is drie dimensionaal. Dat weten we o.a. ook van het Nieuwe Jeruzalem, wat ook >2200 km. hoog is (net als lang en breed.)

Mijnheer elbert ik hoop samen met miljoenen anderen dat de opname, de wegrukking, een ontsnapping zal zijn aan die 7 jaar durende grote verdrukking. Zeker weten doe ik het niet, maar de belofte dat wij (als ik daar bij mag zijn) gespaard zullen worden voor de verzoeking (SV) (beproeving NBV) welke over de hele aarde zal komen, vlg. Openb.3:10, ja daar hoop ik op!
(die zie je o.i. nu al in de verte aankomen) (moet je Xandernieuws.nl eens lezen)
’t zou wat zijn als we al die ellende door zouden moeten maken?! En waarom?

Zullen wij samen ons vastklampen aan die verzen 1Thess.5:4-11? Hé, dat vers 9: “want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot verkrijgen der zaligheid, door onze Heere Jezus Christus”. Vasthouden hoor!! met zegenbede!

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 21 dec 2013 02:06

@ boerin; het is natuurlijk ook best griezelig voor de 'wetenschap', als de Heere Jezus Zelf bidt: "Vader ik dank u dat u het de wijzen en verstandigen verborgen hebt, maar de kindekens geopenbaard."

En dan zou ik nog wel eens willen weten welke woorden er in de grondtekst staan, want 'wijzen en verstandigen' klinkt voor mij wel erg vriendelijk. Zouden het geen intellectuelen zijn geweest, welke volgens gravo ook zo hard de kerk uit rennen?

Zo vertel ik graag hoe ik het Geloof heb geleerd van oude diep doorgeleide vrouwtjes (moeders in 'Israël', noemden ze die in de biblebelt), niet zo zeer van 'schriftgeleerden'. (wel weer van Bijbelleraren)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 dec 2013 12:43

ben db bd schreef:mijnheer elbert: de opname is volgens de grondtekst, las ik “toevallig” nog weer, een wegrukking.
Mag er voorts ook staan wat er dan staat? (vs.16-17): “Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels en met de bazuin Gods nederdalen van de hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan. Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te samen met hen opgenomen (weggevoerd NBV) worden in de wolken, de Heere tegemoet in de lucht; en alzo zullen wij altijd met de Heere wezen”.
Dat zegt helemaal niks over waar de stoet daarna heen gaat, laat staan naar de nieuwe aarde, welke nog zo ver weg is.
Als we in de Bijbel zoeken op het tegemoet gaan, of ontmoeting (apantesis) dat we in 1 Thess. 4:17 vinden, dan vinden we daarop het antwoord. Er zijn in het NT nog 3 teksten waarin dit woord voorkomt:
Matth. 25:1, Matth. 25:6 en Hand. 28:15. In al deze gevallen gaat het om een tegemoet gaan van iemand die eraan komt. Daarna vervolgen degenen die hem tegemoet gaan naar Zijn (zijn in Hand. 28:15) bestemming. En de bestemming van Jezus bij Zijn wederkomst is de aarde.
Datzelfde geldt voor het verwante woord hypantesis (ook vertaald met tegemoet gaan) dat we in Joh. 12:13 vinden. Daar trekt Jezus gezeten op de ezel Jeruzalem binnen en we lezen dat het volk uit de stad Hem tegemoet gaat.
Alle voorbeelden duiden dus op wat ik in mijn vorige post hierover schreef.

En leg dat naast het woord van de engel uit Hand. 1: Deze Jezus, Die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze terugkomen als u Hem naar de hemel hebt zien gaan.
ben db bd schreef:Dan zeg ik: hebben wij een hemelse toekomst of een aardse toekomst? Als wij een aardse toekomst hadden zou uw lezing daar nog wellicht steun kunnen vinden. Maar wij zijn burgers van het Koninkrijk der hemelen, vandaar ook die vele woningen in het huis des Vaders welke de Heere Jezus aan het toebereiden is en daarna terug komt om ons op te halen, zoals Hij beloofde.
Dit is een onjuiste tegenstelling, alsof er theologisch gezien gekozen zou moeten worden tussen een aardse en een hemelse toekomst. De Bijbelse waarheid is: beide. Het opstandingslichaam zal bijvoorbeeld een hemels lichaam zijn (Matth. 22:30, 1 Kor. 15:49). Maar toch zijn we net zo goed ook op de aarde (Openbaring 21), in het Nieuwe Jeruzalem dat neerdaalt uit de hemel.
ben db bd schreef:Nog een argument: De wederkomst van de Heere Jezus kunnen we lezen in Openb.19. Daar vinden we in vs.7 de bruiloft van het Lam en daarna pas bij vs.11 begint de wederkomst. Nou zou ik wel graag op die bruiloft mee feesten hoor, u niet? Al hoor ik niet bij de bruid, dan hopelijk toch bij de genodigden.
Je veronderstelt dat hier het hier om een chronologie gaat. Maar dat is nog maar de vraag. Openbaring is opgebouwd uit parallelle gezichten en niet uit een chronologisch verhaal. Ook in Openb. 19 is sprake van meerdere gezichten (die beginnen met "ik zag").
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 22 dec 2013 00:45

@ mijnheer elbert, uiteraard is het mogelijk om na een ontmoeting twee kanten op te gaan. Binnen de maranathabeweging in de kerken, welke ook binnen de gereformeerde gezindte best veel erkenning geniet, worden de opname en de wederkomst niet als een geheel gezien, op grond van de door mij genoemde en nog een aantal meer argumenten, waar redelijk veel publicatie over is gepleegd hoor.

Waar het onze taak is om te getuigen van de hoop welke in ons is, waarbij wij niet behoeven te óvertuigen, denk ik dat we de eenheid in Christus bewarend, moeten durven constateren dat wij beiden hebben gezegd.
Wel vind ik het daarbij jammer dat u de opname zo ver voor ons uit plaatst, waar wij stellen dat dit het eerstvolgend te verwachten heilsfeit is, wat in feite morgen reeds plaats zou kunnen vinden, zodat de bede ‘ja, kom Heere Jezus’ onze dagelijkse heilsverwachting is. En deze behoeft dus ook gereedmaking. Ja er staat eigenlijk best wat spanning op, ook al zou het nog vele jaren kunnen duren vanwege de barmhartigheden des Heeren; Zijn lankmoedigheid ook.

Aangaande de chronologie in het laatste Bijbelboek zoals door u aangehaald, ben ik eigenlijk redelijk overtuigd geworden, dat deze helemaal klopt. Maar mocht u een voorbeeld weten waar er op niet theologische grond, maar vanwege de logische orde van de regel afgeweken moet worden, zou ik dat graag van u vernemen.
Mijn Bijbelleraar vroeger wist de chronologie van Openb.21 niet heel te houden en beweerde dan dat daar weer terug gegrepen werd naar het vrederijk, waar het voor mij een duidelijk voortgaand nieuwe aarde vergezicht betreft. Onlangs sprak ik hem daar nog eens op aan, maar ja dan zou zijn theologie gecorrigeerd en aangepast op de Bijbel moeten worden, wat uiteraard toch tot gezichtsverlies zou kunnen leiden. (mij is de waarheid echter meer waard dan m’n geringe voorkomen zonder sterren) :)

O, ik zie nog even uw bemerking dat er gekozen zou moeten worden tussen een aardse en een hemelse toekomst. Daarop stel ik dat het voor hemelwezens geen probleem is om op aarde dienstbaar te zijn, (mee te regeren) en er dus geen keuze behoeft te worden gemaakt. Hemelwezens, wat onze bestemming is in Christus, reizen immers tijdloos net als de engelen nu ook. We weten ook de ‘oefening’ welke Filippus daarin overkwam na zijn ontmoeting met de kamerling.

Waarschijnlijk afwijkend van uw mening,- ik heb het namelijk uit m’n Bijbeltje, niet uit theologische leringen -, zijn de volken welke zalig worden en we alzo op de nieuwe aarde aan zullen treffen wel helemaal aarde gebonden. We lezen namelijk nergens dat deze een opstandingslichaam kregen, alleen dat ze weer levend werden aan het einde van de tijd, om te kunnen verschijnen voor Gods grote witte oordeelstroon. (wiens naam niet in het boek des levens staat, zal trouwens per ommegaande in het helse vuur worden geworpen) Als zij (in casu hun koningen, waaruit reeds een groot statusverschil met ons blijkt) hun schatting later in het Nieuwe Jeruzalem af komen leveren, zullen ze m.i. ook in de laagste regionen blijven, terwijl die heerlijke hemelse stad >2200 km. hoog is.

Tot slot: Openb,19 vangt aan met ‘en na dezen’, wat op chronologie duidt en zegt 3x ‘ik zag’ bij vers 11,17 en vers 19. Bij geen van hen hikt het verhaal, waarom het dan los van een vloeiende voortgang zou moeten worden gezien, anders dan misschien wel strijdig geacht met de vigerende theologie, welk ik onderhorig acht te behoren te zijn aan Gods onfeilbaar Woord.
Is daar wat tegenin te brengen? In afwachting, met hartelijke groet, ben

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 dec 2013 01:36

gravo schreef:Driemaal is scheepsrecht.

Ten aanzien van de vele varianten van apocalyptische eindtijd-visioenen wil ik nog meedelen dat, hoe uitgebreid, langdurig of gedetailleerd deze ons ook worden opgediend, mij altijd de relevantie van die toekomstverwachtingen ontgaat.

Wat zou er nu in onze werkelijkheid of aan mijn geloof veranderen, wanneer ik al die varianten plotseling zou omarmen als mogelijke, misschien zelfs waarschijnlijke scenario's? Ik meen, dat het nauwelijks nut heeft om een volledig uitgewerkte speculatie over de (al dan niet nabije) toekomst te formuleren. Ook niet als die speculatie gebruik maakt van de kleurrijke teksten uit het boek Openbaringen. Zelfs in het onvoorstelbare geval dat ik deze Bijbelteksten letterlijk zou nemen, dan nog verandert er mijns inziens niets wezenlijks aan mijn geloof, aan de wereld of aan de toekomst, wanneer ik tot zo'n formulering zou komen.

Nou, als ik zou horen dat Hij volgende week terugkomt zou ik toch nog even snel wat mensen dwingen om binnen te gaan.

gravo schreef:Ik krijg wel eens de idee, dat die voortdurende obsessie met spectaculaire visioenen een magische wortel heeft. Willen de apocalyptici met hun eindeloze voorstellingen van eindtijd-verschrikkingen deze gebeurtenissen misschien wel oproepen en de wederkomst van Christus forceren en versnellen. Zoals een prik in een voodoo-pop ook invloed zou moeten hebben op iemand waarop die pop lijkt. Willen we soms zelf aan de knoppen zitten? Zelf de ongelovigen, de duivel, zijn trawanten en zijn gansche heir een lesje leren? Het liefst morgen al. Is het onrust, ongeduld, frustratie?
En zit daar misschien dan ook niet de kinderlijke en heimelijke fascinatie en fantasie achter om dit alles nu eens heerlijk zelf LIVE mee te maken. Uiteraard aan de goede kant, in overwinnende positie. Vanzelf!
Het valt me op dat de eindtijd bij al die eindtijd-gelovigen altijd morgen moet plaatsvinden. Anders missen ze het, natuurlijk!

Ik heb nog nooit een degelijke eindtijd-visie gehoord, die rekent op een wederkomst over pak weg 800 jaar. Dan hebben we d'r zelf namelijk niks aan en de mensen luisteren ook niet meer, natuurlijk. "We zien wel".
Kortom, de wederkomst en alles wat daar mee samenhangt is interessant, zolang wij er maar de vruchten van plukken. Zo komt het op mij over.

Mij interesseert het daarom hoegenaamd niet. Ik meen zelfs dat we met dit dwangmatige en ongeduldige eindtijd-getrappel vruchteloos achter gordijnen willen gluren, die nu eenmaal voor ons gesloten zijn en blijven.

gravo

In 2010 zag ik ineens op youtube een man met een berekening dat de opname in 2012 was, want we wisten alleen de dag en het uur niet, wel het jaar en de maand. God heeft het toen wel gebruikt, want ik was toen teruggevallen en kwam erdoor weer tot bekering, al klopte de berekening niet. Je moet altijd gereed zijn.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 22 dec 2013 12:11

Boerin schreef:Nou, als ik zou horen dat Hij volgende week terugkomt zou ik toch nog even snel wat mensen dwingen om binnen te gaan.

Juist ja, maar we hebben de zekerheid dat we het niet zullen horen, want "niemand weet dag noch uur".

We weten slechts dat het "ter middernacht" zal zijn als het zal klinken "de Bruidegom komt".
En allen, de wijzen en de dwazen, zullen in slaap gevallen zijn.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 dec 2013 12:25

rotterdam schreef:Juist ja, maar we hebben de zekerheid dat we het niet zullen horen, want "niemand weet dag noch uur".

We weten slechts dat het "ter middernacht" zal zijn als het zal klinken "de Bruidegom komt".

God deed een diepe slaap over hen komen, hield hun ogen toe, de bedekking, de tijdelijke verharding de vissers moesten niet langer snachts vissen maar overdag, het net aan de andere kant uitgooien etc.......misschien is de gelijkenis van toepassing op de joden?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 22 dec 2013 13:36

mealybug schreef:We weten slechts dat het "ter middernacht" zal zijn als het zal klinken "de Bruidegom komt".

God deed een diepe slaap over hen komen, hield hun ogen toe, de bedekking, de tijdelijke verharding de vissers moesten niet langer snachts vissen maar overdag, het net aan de andere kant uitgooien etc.......misschien is de gelijkenis van toepassing op de joden?

Weet ik niet, wachten duurt lang - er staat "de bruidegom vertoefde" "ze werden sluimerig en vielen in allen (wijzen en dwazen) in slaap".
Waarom de Joden ?
Misschien jij en ik wel (zonder uiteraard de vraag te beantwoorden wie "wijs" en wie "dwaas" is).

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 dec 2013 13:55

rotterdam schreef:Waarom de Joden ?

Omdat zij al 2000 jaar langer wachten op hun messias?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 22 dec 2013 16:17

mealybug schreef:
Omdat zij al 2000 jaar langer wachten op hun messias?

hmmm - lijkt me iets te vergezocht

Terug naar “[Religie] - Algemeen”