@ mijnheer elbert, uiteraard is het mogelijk om na een ontmoeting twee kanten op te gaan. Binnen de maranathabeweging in de kerken, welke ook binnen de gereformeerde gezindte best veel erkenning geniet, worden de opname en de wederkomst niet als een geheel gezien, op grond van de door mij genoemde en nog een aantal meer argumenten, waar redelijk veel publicatie over is gepleegd hoor.
Waar het onze taak is om te getuigen van de hoop welke in ons is, waarbij wij niet behoeven te óvertuigen, denk ik dat we de eenheid in Christus bewarend, moeten durven constateren dat wij beiden hebben gezegd.
Wel vind ik het daarbij jammer dat u de opname zo ver voor ons uit plaatst, waar wij stellen dat dit het eerstvolgend te verwachten heilsfeit is, wat in feite morgen reeds plaats zou kunnen vinden, zodat de bede ‘ja, kom Heere Jezus’ onze dagelijkse heilsverwachting is. En deze behoeft dus ook gereedmaking. Ja er staat eigenlijk best wat spanning op, ook al zou het nog vele jaren kunnen duren vanwege de barmhartigheden des Heeren; Zijn lankmoedigheid ook.
Aangaande de chronologie in het laatste Bijbelboek zoals door u aangehaald, ben ik eigenlijk redelijk overtuigd geworden, dat deze helemaal klopt. Maar mocht u een voorbeeld weten waar er op niet theologische grond, maar vanwege de logische orde van de regel afgeweken moet worden, zou ik dat graag van u vernemen.
Mijn Bijbelleraar vroeger wist de chronologie van Openb.21 niet heel te houden en beweerde dan dat daar weer terug gegrepen werd naar het vrederijk, waar het voor mij een duidelijk voortgaand nieuwe aarde vergezicht betreft. Onlangs sprak ik hem daar nog eens op aan, maar ja dan zou zijn theologie gecorrigeerd en aangepast op de Bijbel moeten worden, wat uiteraard toch tot gezichtsverlies zou kunnen leiden. (mij is de waarheid echter meer waard dan m’n geringe voorkomen zonder sterren)
O, ik zie nog even uw bemerking dat er gekozen zou moeten worden tussen een aardse en een hemelse toekomst. Daarop stel ik dat het voor hemelwezens geen probleem is om op aarde dienstbaar te zijn, (mee te regeren) en er dus geen keuze behoeft te worden gemaakt. Hemelwezens, wat onze bestemming is in Christus, reizen immers tijdloos net als de engelen nu ook. We weten ook de ‘oefening’ welke Filippus daarin overkwam na zijn ontmoeting met de kamerling.
Waarschijnlijk afwijkend van uw mening,- ik heb het namelijk uit m’n Bijbeltje, niet uit theologische leringen -, zijn de volken welke zalig worden en we alzo op de nieuwe aarde aan zullen treffen wel helemaal aarde gebonden. We lezen namelijk nergens dat deze een opstandingslichaam kregen, alleen dat ze weer levend werden aan het einde van de tijd, om te kunnen verschijnen voor Gods grote witte oordeelstroon. (wiens naam niet in het boek des levens staat, zal trouwens per ommegaande in het helse vuur worden geworpen) Als zij (in casu hun koningen, waaruit reeds een groot statusverschil met ons blijkt) hun schatting later in het Nieuwe Jeruzalem af komen leveren, zullen ze m.i. ook in de laagste regionen blijven, terwijl die heerlijke hemelse stad >2200 km. hoog is.
Tot slot: Openb,19 vangt aan met ‘en na dezen’, wat op chronologie duidt en zegt 3x ‘ik zag’ bij vers 11,17 en vers 19. Bij geen van hen hikt het verhaal, waarom het dan los van een vloeiende voortgang zou moeten worden gezien, anders dan misschien wel strijdig geacht met de vigerende theologie, welk ik onderhorig acht te behoren te zijn aan Gods onfeilbaar Woord.
Is daar wat tegenin te brengen? In afwachting, met hartelijke groet, ben