Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mar 2004 21:16

Ik was aan het kijken op welke manieren je het eens kon zijn met de stelling zelfmoord=verdoemenis. Dat was die van jou en dus die andere, die afval der heiligen impliceert. Maar we wijken weer veel te veel af en mi. is het helemaal niet zo heel erg een welles-nietes discussie aan het worden. Het standpunt: ik laat me niet overtuigen en jullie ook niet, dus we stoppen er maar mee vind ik geen goed uitgangspunt voor een discussie.

De vraag die @mic en ik stelden is in feite het punt waarom het nu nog draait, en waar jij een beetje overheen aan het praten bent. Ik zal hem hier nog een keer plaatsen, graag een antwoord erop van jou.

Hoe weet jij dat God Zijn kinderen voor zelfmoord behoedt?

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 10 mar 2004 21:16

caprice schreef:
Markie schreef:
caprice schreef:
Markie schreef:Wat bedoel je met afval der heiligen?

Verklaar je nader...

Afval der heiligen is een term waarmee aangegeven wordt dat een oprecht bekeerd iemand later toch af kan vallen.
Dit kan echter nooit gebeuren. Een kind van God kan wel diep zinken, denk aan David en Petrus, maar God zoekt Zijn volk altijd weer op.

Owja, dat kan idd ook niet nee.Ben ik het mee eens.

De vraag is dan of iemand die zelfmoord pleegt en als bekeerde door het leven ging ook door God bekeerd is?

Voor mij niet iig, maar daar zijn we het niet allemaal over eens hier.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 10 mar 2004 21:18

Markie schreef:
@mic schreef:
Ik ben persoonlijk van mening dat voor deze zelfmoordenaars geen hoop is. Ik weet dat dit niet letterlijk zo in de Bijbel staat, maar in zo'n geval lijkt het gebod 'gij zult niet doodslaan' wel heel ondubbelzinnig van toepassing.
Gods volk wordt tegen dit soort daden beschermd. Ook bekeerde mensen kunnen psychische nood hebben en kunnen hun situatie als ondraaglijk beschouwen. Toch denk ik dat God deze mensen behoedt voor zelfdoding; dat God Zijn kinderen geen eigen-gekozen wegen laat gaan. Misschien mag ik hier zelfs nog bij zeggen dat Gods volk een taak heeft in het leven. En dat God bepaalt wanneer voor hun die taak is afgerond.

Dit was dus mijn mening... Reacties welkom.
Zou je dit nog even willen onderbouwen? (als je aanvullingen hebt op de onderbouwing van markie). Want punt 2 betreft ben ik het met aragorn eens. Dat is gewoon gekleurd kijken: als een christen een zelfmoordaanslag doet is dat om levens te sparen als een terrorist dat doet is het om levens te nemen. Ik denk niet dat onderscheid kunt maken in deze situaties. Beiden doen het uit geloof voor hun God. Alleen hebben de meeste net de pech om de verkeerde God te dienen :wink:

Met welke onderbouwing van een standpunt anders dan het jouwe neem je genoegen? :wink:

Geeneen, want als je het genoeg onderbouwd vind geef je je ongelijk toe, en dat doe je evenmin als wij dat zullen doen,
Ten eerste heb ik m'n ongelijk toegegeven wat Saul betreft, omdat het niet met zekerheid kunt zeggen. Ten tweede was m'n vraag of ze nog andere argumentatie had dan jij had.

Daarom is het een zinloze welles/nietes discussie aan het worden. :wink:

Dat hangt van argumenten af
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 10 mar 2004 21:19

Aragorn schreef:Ik was aan het kijken op welke manieren je het eens kon zijn met de stelling zelfmoord=verdoemenis. Dat was die van jou en dus die andere, die afval der heiligen impliceert. Maar we wijken weer veel te veel af en mi. is het helemaal niet zo heel erg een welles-nietes discussie aan het worden. Het standpunt: ik laat me niet overtuigen en jullie ook niet, dus we stoppen er maar mee vind ik geen goed uitgangspunt voor een discussie.

De vraag die @mic en ik stelden is in feite het punt waarom het nu nog draait, en waar jij een beetje overheen aan het praten bent. Ik zal hem hier nog een keer plaatsen, graag een antwoord erop van jou.

Hoe weet jij dat het níet zo is?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mar 2004 21:19

Markie schreef:Owja, dat kan idd ook niet nee.Ben ik het mee eens.

De vraag is dan of iemand die zelfmoord pleegt en als bekeerde door het leven ging ook door God bekeerd is?[/quote]

Voor mij niet iig, maar daar zijn we het niet allemaal over eens hier.[/quote]

Kweenie of we het daar niet allemaal over eens zijn. Iig is het nu niet het punt. Laten we bij de kern blijven (zie mijn vorige post).

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 mar 2004 21:20

Markie schreef:
Ik heb gezocht naar begrip, maar dat heb ik niet gevonden. Ik heb gezocht naar iemand die naar me wilde luisteren, maar er was niemand. Ik heb gehuild, maar er was niemand die me hoorde. Iedereen vindt me verander van een levenslustig, spontaan meisje in een stug, saai, teruggetrokken wezen. Niemand heeft gezocht naar de oorzaak daarvan. Ik kan en wil zo niet verder leven. Ik houd dit niet vol. Mam, heb je echt nooit iets gemerkt? En dan nog een kort woord tegen jou. Welke naam ik je moet geven weet ik niet. De naam ‘vader’ ben je niet waard. Talloze keren heb je me misbruikt. Het is niet alleen lichamelijk dat je kapot hebt gemaakt, mijn eigen ik is ook weg. Ik kan je schijnheilige gepraat niet langer aanhoren. Ik kan je zingen in de kerk niet langer aanhoren, want ik van het spotten. Huichelaar! Ik kan niet langer in je nabijheid verkeren.Ik kan niet meer vergeten. Ik kan niet meer leven en ik wil het ook niet meer. Het spijt me van deze vreselijke daad, maar ik hoop dat jullie ogen er door open gaan. Zoek eerst naar de oorzaak als iemand zich vreemd gedraag en oordeel niet te snel. Ik ben moe, vreselijk moe. Ik heb naar rust gezocht, maar ik heb die niet gevonden. Ik ben alleen maar gestuit op onbegrip. Echte vrienden? Ik weet niet wat dat zijn. Ik wil niet langer leven ik wil niet langer gekwetst worden. Ik kan zo niet meer verder.

Aandacht tekort soms?Open dan een topic, wie heeft er medelijden met mij? :wink:

:roll: volgens mij moet je altijd eerst nadeken voordat je wat zegt...
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 10 mar 2004 21:21

caprice schreef:
Markie schreef:Wat bedoel je met afval der heiligen?

Verklaar je nader...

Afval der heiligen is een term waarmee aangegeven wordt dat een oprecht bekeerd iemand later toch af kan vallen.
Dit kan echter nooit gebeuren. Een kind van God kan wel diep zinken, denk aan David en Petrus, maar God zoekt Zijn volk altijd weer op.
Is ander interessant topic over gaande. Helaas weet ik er te weinig vanaf om over mee tekunnen praten, maar het is interessant onderwerp. Al hoewel ik geniegd ben het met jullie eens te zijn.
Afbeelding

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 10 mar 2004 21:24

hijwel schreef:
Markie schreef:
Ik heb gezocht naar begrip, maar dat heb ik niet gevonden. Ik heb gezocht naar iemand die naar me wilde luisteren, maar er was niemand. Ik heb gehuild, maar er was niemand die me hoorde. Iedereen vindt me verander van een levenslustig, spontaan meisje in een stug, saai, teruggetrokken wezen. Niemand heeft gezocht naar de oorzaak daarvan. Ik kan en wil zo niet verder leven. Ik houd dit niet vol. Mam, heb je echt nooit iets gemerkt? En dan nog een kort woord tegen jou. Welke naam ik je moet geven weet ik niet. De naam ‘vader’ ben je niet waard. Talloze keren heb je me misbruikt. Het is niet alleen lichamelijk dat je kapot hebt gemaakt, mijn eigen ik is ook weg. Ik kan je schijnheilige gepraat niet langer aanhoren. Ik kan je zingen in de kerk niet langer aanhoren, want ik van het spotten. Huichelaar! Ik kan niet langer in je nabijheid verkeren.Ik kan niet meer vergeten. Ik kan niet meer leven en ik wil het ook niet meer. Het spijt me van deze vreselijke daad, maar ik hoop dat jullie ogen er door open gaan. Zoek eerst naar de oorzaak als iemand zich vreemd gedraag en oordeel niet te snel. Ik ben moe, vreselijk moe. Ik heb naar rust gezocht, maar ik heb die niet gevonden. Ik ben alleen maar gestuit op onbegrip. Echte vrienden? Ik weet niet wat dat zijn. Ik wil niet langer leven ik wil niet langer gekwetst worden. Ik kan zo niet meer verder.

Aandacht tekort soms?Open dan een topic, wie heeft er medelijden met mij? :wink:

Idd, wát heeft dit te betekenen, waar ik op reageerde?Iets met dit topic?
Geloof het niet hoor.Als je niks zinnigs weet te melden over dit onderwerp doe het dan in slowchat of iets dergelijks :wink:

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 10 mar 2004 21:26

Aragorn schreef:
Markie schreef:Owja, dat kan idd ook niet nee.Ben ik het mee eens.

De vraag is dan of iemand die zelfmoord pleegt en als bekeerde door het leven ging ook door God bekeerd is?

Voor mij niet iig, maar daar zijn we het niet allemaal over eens hier.[/quote]

Kweenie of we het daar niet allemaal over eens zijn. Iig is het nu niet het punt. Laten we bij de kern blijven (zie mijn vorige post).[/quote]

Als je het hier wél mee eens bent, ben je het ook gewoon eens met het feit dat zelfmoord verdoemenis is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mar 2004 21:27

Markie schreef:
Aragorn schreef:Ik was aan het kijken op welke manieren je het eens kon zijn met de stelling zelfmoord=verdoemenis. Dat was die van jou en dus die andere, die afval der heiligen impliceert. Maar we wijken weer veel te veel af en mi. is het helemaal niet zo heel erg een welles-nietes discussie aan het worden. Het standpunt: ik laat me niet overtuigen en jullie ook niet, dus we stoppen er maar mee vind ik geen goed uitgangspunt voor een discussie.

Ik vind het een beetje flauw om een vraag te beantwoorden met een wedervraag. Ik (en veel anderen hier met mij) denk dat het niet zo is, omdat nergens in de bijbel reden wordt gegeven aan te nemen dat dit kwaad (in tegenstelling tot andere kwaden) Zijn kinderen bespaart wordt.
Misschien klopt dit niet, maar in dat geval kan ik dus geen oordeel vellen of het wel of niet zo is en laat ik het in het midden.

Jij stelt echter met zekerheid dat het wel zo is, en nu vraag ik jou om die stellige bewering met (bijbelse) argumenten te staven. Een beetje concreet graag.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 10 mar 2004 21:35

Markie schreef:

1. Er is geen basis om aan te nemen dat het wel zou zijn, zijn Gods kinderen worden ook niet voor andere zonden gespaard.
2. Jezus beloofde vergeving van zonde, niet dat we geen zonde meer zouden plegen, dat is heiligheid waar we zelf aan moeten werken ja met de HG uiteraard :wink:
3. Uit het ene voorbeeld van Job kun je geen algemene regel afleiden
3.1 Omdat dat teneerste uperhaupt een foute conclusie trekken is, een voorbeeld mag alleen gebruikt worden als falsificatie (saul bv, maar dat is een niet zo heel sterke), niet om een stelling te bewijzen.
3.2 Het voorbeeld van Job blijkt uberhaupt niet te kloppen, want Job werd ook beschermt tegen overlijden door ziekte (die zweren) en gaat nergens specifiek over zelfmoord opzo.
4. Je oordeelt iemand die zelfmoord pleegt.
5. Het is nog maarde vraag of suicide zelfmoord (strafbaar) of wanneer het
zelfdoding (niet strafbaar valt) is.
6. Is suicide niet zoiets als het verkeerde medicijn kiezen voor een geestelijke ziekte? Een normaal medicijn gebruiken en daaraan overlijden is ook niet strafbaar
7. Komt allen die vermoeid en belast zijn. Ook mensen die zelfmoord plegen doen dit soms. Alleen zien ze Zijn plan voor hen op deze aarde niet zitten. (op een slecht moment bijvoorbeeld). Maar onze zaligheid hangt niet af van of we ons doel bereikt hebben maar of we gelooft hebben. (maar ik realiseer me nu dat dit laatse punt niet precies op de stelling ingaat dus mag je voor de rest laten hangen)

Oké de 1e 4 was herhaling van voorgaande argumenten, maar het is iig handig voor de duidelijkheid.
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 mar 2004 21:35

Markie schreef:

:roll: volgens mij moet je altijd eerst nadeken voordat je wat zegt...[/quote]

Geloof het niet hoor.Als je niks zinnigs weet te melden over dit onderwerp doe het dan in slowchat of iets dergelijks :wink:[/quote]
ik denk dat ze door haar verhaal een beetje respect vraagt voor mensen die er heel dicht bij deze situatie hebben begeven, of zich in deze situatie bevinden. Wat jij zegt kan ongelovelijk hart aankomen bij iemand die bijna tot zelfmoord is gekomen. Of voor iemand die van God houd en toch van plan is om zelfmoord te plegen.

Het heeft denk ik dus wel waarde, maar ik zal weer een beetje ontopic gaan.

Stel er is een wedergeboren Christen, die heel erg in de put zit, voor wie het leven een zwart gat is waar ze nooit meer een uitweg in kan zien. Ze weet dat God van haar vraagt, om een licht in de wereld te zijn maar ze vaald in alles en kan zichzelf niet eens beheersten. 1 ding weet ze wel, Jezus is gestorven voor alles wat ze doet en nog gaat doen....
Op een avond gaat ze een eindje lopen, ze denk na over haar leven. En komt tot de conclusie dat ze hier God niet kan dienen op aarde, alleen straks in de Hemel. Op dat moment loopt ze over een brug, 1 stap over de reling zal voor haar betekenen dat ze voor eeuwig bij God zal zijn.
God zou 2 dingen kunnen doen: of Hij houd haar tegen omdat het Zijn kind is. of Hij laat haar vallen en dan weet Hij dat Zijn kind voor eeuwig bij Hem zal zijn in de Hemel.

Ik hoef niet te kiezen, God maakt deze keuze. Hij zegt niks van deze keuze in de bijbel. Dus moeten we dat denk ik aan God overlaten.
(btw: de reden of God haar wel of niet laat vallen kunnen net zo goed wat anders zijn, ook dat weet ik niet)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 10 mar 2004 21:45

hijwel schreef:
Markie schreef:

Geloof het niet hoor.Als je niks zinnigs weet te melden over dit onderwerp doe het dan in slowchat of iets dergelijks :wink:[/quote]
ik denk dat ze door haar verhaal een beetje respect vraagt voor mensen die er heel dicht bij deze situatie hebben begeven, of zich in deze situatie bevinden. Wat jij zegt kan ongelovelijk hart aankomen bij iemand die bijna tot zelfmoord is gekomen. Of voor iemand die van God houd en toch van plan is om zelfmoord te plegen.

Het heeft denk ik dus wel waarde, maar ik zal weer een beetje ontopic gaan.

Stel er is een wedergeboren Christen, die heel erg in de put zit, voor wie het leven een zwart gat is waar ze nooit meer een uitweg in kan zien. Ze weet dat God van haar vraagt, om een licht in de wereld te zijn maar ze vaald in alles en kan zichzelf niet eens beheersten. 1 ding weet ze wel, Jezus is gestorven voor alles wat ze doet en nog gaat doen....
Op een avond gaat ze een eindje lopen, ze denk na over haar leven. En komt tot de conclusie dat ze hier God niet kan dienen op aarde, alleen straks in de Hemel. Op dat moment loopt ze over een brug, 1 stap over de reling zal voor haar betekenen dat ze voor eeuwig bij God zal zijn.
God zou 2 dingen kunnen doen: of Hij houd haar tegen omdat het Zijn kind is. of Hij laat haar vallen en dan weet Hij dat Zijn kind voor eeuwig bij Hem zal zijn in de Hemel.

Ik hoef niet te kiezen, God maakt deze keuze. Hij zegt niks van deze keuze in de bijbel. Dus moeten we dat denk ik aan God overlaten.
(btw: de reden of God haar wel of niet laat vallen kunnen net zo goed wat anders zijn, ook dat weet ik niet)[/quote]

Dit verhaal is gekopieert en geplakt vanuit een post van iemand anders, en zeker geen verhaal van haarzelf.
Vandaar mijn reactie ook.Had dus zeker goed nagedacht :wink:

Had het toevallig al gelezen, en dan erbij je kan er wel een heel verhaal om heen maken met de reden wat jou beweegt tot dergelijke daad en zo medelijden wekken bij mensen.Hiermee kom je er echter niet.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 10 mar 2004 21:51

k'Weet niet of mijn mening er ook nog toedoet, na 29 pagina's, :|
Ik denk dat je nooit en tenimmer iemand mag veroordelen die suïcide heeft gepleegd. Zelfs Judas niet.
Wij weten niet wat er die laatste uren, minuten of seconden door iemand heengegaan is.
En zou Yeshua niet in staat zijn om in een fractie van een seconde alles te herstellen wat die persoon in zijn leven verkeerd heeft gedaan?

Daarom: afblijven!
Het oordeel komt ons niet toe.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 10 mar 2004 22:06

Cathy schreef:k'Weet niet of mijn mening er ook nog toedoet, na 29 pagina's, :|
Ik denk dat je nooit en tenimmer iemand mag veroordelen die suïcide heeft gepleegd. Zelfs Judas niet.
Wij weten niet wat er die laatste uren, minuten of seconden door iemand heengegaan is.
En zou Yeshua niet in staat zijn om in een fractie van een seconde alles te herstellen wat die persoon in zijn leven verkeerd heeft gedaan?

Daarom: afblijven!
Het oordeel komt ons niet toe.

Dus je mag geen eigen mening hebben want dan veroordeel je iemand?

Rare stelling.Erg zwak ook, om geen eigen mening te hebben :?

Terug naar “Archief”