Welke huisregels gelden nu dan volgens jou?
Alvast bedankt!

Moderator: Moderafo's
jvslooten schreef:Ik begrijp echt niet hoe je tot deze conclusie komt.. er staat namelijk niet dat er in handelingen 10 iets veranderd. Er staat juist nadrukkelijk dat er in hand. 10 niets veranderd, maar dat Petrus iets gaat inzien wat daarvoor al zo was.
Wanneer dat ´daarvoor´ precies was kun je uitsluitend op basis van hand. 10 niet zeggen. Je weet niet of dat in Genesis 12 was, of Jesaja 56, of Mattheüs 1, of Mattheüs 28 of toch handelingen 2. Je kan daar best gedachtes over hebben, maar één ding is in ieder geval duidelijk: het was voor Handelingen 10.
Ze waren misschien in die overtuiging, maar dat betekend nog niet dat het daadwerkelijk ook zo was. Sterker nog, het betekend juist dat de wijziging, als er al sprake van een wijziging was, (veel) ouder is dan handelingen 10. En of dat ´ouder´ nu een maand of een jaar of tien jaar of een eeuw ouder was, dat laat ik nu even rusten.. maar dat het ouder dan Handelingen 10 was is wel zeker.Lukas schreef:Daar in Joppe was toch de wijziging. Niet alleen Petrus maar alle apostelen waren voor die gebeurtenis in de overtuigen dat de heidenen onrein waren. Met ingang van Hand 10 is dit anders.
alexander schreef:maar ik bedoel dat de vele verschillende bedelingenleren laten zien dat als je een nieuwe bedeling in laat gaan op basis van de ingeving die een van de apostelen hadden gekregen, dan kun je bijna overal in Handelingen een nieuwe bedeling in zien gaan.
Het punt wat ik dus maak is dat Gods huisregels niet ingingen op basis van wat (geinspireerd) opkwam bij de apostelen, want dan is het niet mogelijk om eenduidig te achterhalen wanneer dat was.
bambi schreef:En hoe verklaar je dan Johannes 4?
bambi schreef:Volgens mij kwam jij met deze tekst:
Mat 10:5 Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden en Hij gebood hun, zeggende: Wijkt niet af op een weg naar heidenen, gaat geen stad van Samaritanen binnen; 6 begeeft u liever tot de verloren schapen van het huis Israëls.
Lukas schreef:Daar in Joppe was toch de wijziging. Niet alleen Petrus maar alle apostelen waren voor die gebeurtenis in de overtuigen dat de heidenen onrein waren. Met ingang van Hand 10 is dit anders.
learsie schreef:De verandering was er al, nu moest die verandering nog duidelijk gemaakt worden aan Petrus(want die dacht dat er m.b.t. die zaak niets veranderd was!!)
Als er geen verandering door Gods heilsdaden bewerkt was dan hoefde Petrus niet door God's openbaring veranderd te worden.
Onontkoombaar geeft de verandering van Petrus aan dat er al wat veranderd wás(en wel door Gods ingrijpen in Christus).
Als je dát niet kunt/wilt zien, dan zie je meerdere zaken niet.
Met ingang van Hand.10 is er dus iets veranderd voor Petrus. Niet voor God.
Daar in Joppe wordt Petrus nu op lijn gebracht met wat door de Vader in Christus(en met de uitstorting van de Geest) reeds veranderd ís.
In Handel.8 wordt een eunuch uit Candacee gedoopt op zijn belijdenis dat jezus de Zoon van God is
elbert schreef:Ik concludeer hieruit dat wat Paulus voor Hand. 28:28 verkondigde, dus niet verschilde van wat hij na Hand. 28:28 verkondigde. Dat lijkt me wel een juiste conclusie op basis van wat de tekst in Hand. 28 zegt. Want hij legde de joodse leiders het koninkrijk van God uit en hij deed dat nadat ze, onderling van mening verschillend, waren vertrokken, nog steeds. Dat is wel wat anders dan wat de ultra-bedelingenleer ons vertelt, nl. dat Paulus iets anders zou prediken nadat de joden bij hem vertrokken waren.
In tegenstelling tot wat je zegt over het joodse volk, zie ik hier geen afsluiting van de weg voor het joodse volk, maar een open eind aan het boek Handelingen. Wat al sinds het begin van de komst van Jezus werd gezegd (wat zeg ik, door Jesaja al):
Jes. 6:9 Toen zei Hij: Ga en zeg tegen dit volk:
Luister voortdurend, maar u zult het niet begrijpen.
Zie voortdurend, maar u zult het niet opmerken.
10 Maak het hart van dit volk vet,
en stop hun oren toe, en sluit hun ogen;
anders zullen zij met hun ogen zien, en met hun oren horen,
en met hun hart begrijpen en zich bekeren, en zal Hij hen genezen.
zie Matt 13:14; Mark 4:12; Luk 8:10; Joh 12:40 Hand 28:26; Rom 11:8, wordt hier nog steeds gezegd. Het volk wordt het wel verkondigd, maar het zal zich voor een groot gedeelte niet bekeren. Dit is dus iets wat al vanaf de komst van Christus steeds wordt verteld, door Hemzelf en door de apostelen. Er wordt nergens gezegd: "en nou is het uit, nu is het (tijdelijk) niet meer voor jullie".
Nee, dit gaat samen met de verkondiging van het Evangelie, totdat dit Evangelie over de hele aarde verspreid zal zijn. En dan, naar ik geloof, zal Israël tot bekering komen. Maar dat is geen bedelingenleer, wel heilsleer.
learsie schreef:De verandering was er al, nu moest die verandering nog duidelijk gemaakt worden aan Petrus(want die dacht dat er m.b.t. die zaak niets veranderd was!!)
Lukas schreef:Dat is een veronderstelling die jij er aan toevoegt. Ik neem aan dat je dat beseft.
Je introduceert als het ware een nieuw dogma: "er was iets jaren eerder al gebeurd wat Petrus en alle andere apostelen niet wisten".
Je bent vrij om dogma's te stellen en daar kan ik niets tegen in brengen, maar ik vind het behoorlijk glad ijs waar je dan op staat.
Lukas schreef:Dat was dan geen heiden. Waarom denk je anders dat alle apostelen zo verbaasd waren in Hand 11 (en Petrus in hand 10)?
De enuch was op weg uit Jeruzalem, (indicatie Joods), hij las Jesaja (indicatie Joods). De enuch uit Etheopie was Joods of proseliet.
Er zijn verder ook geen aanwijzingen dat het een heiden zou zijn.
En als hij gedoopt wordt, dus ook geen uitroep van Filipus : "wat gebeurd er nu?, dit is toch een heiden!" etc. Het lijkt me wel duidelijk dat dit niet vergelijkbaar is met de gebeurtenis van Cornelius.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten