Wat en hoe vertel je je kinderen over de duivel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Wat en hoe vertel je je kinderen over de duivel?

Berichtdoor Boerin » 15 dec 2013 21:59

jaapo schreef:En de verzoeking in de woestijn? Jezus zelf had het er nooit over. Paulus ook niet. Een zeer rijk verhaal, maar niet waar gebeurd (maar wel WAAR).

Waardoor werd Hij dan verzocht? Het kwaad zat niet in Hem, dat graag tegen Zijn Vader in opstand wilde komen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 dec 2013 22:42

@ Jaapo de Bijbel leert zelfs dat de satan en zijn personeel op dit moment de overste van de wereld is, dus de oude schepping is volledig zijn domein.
Er staat immers ook geschreven dat God niet verzoekt, maar de satan daarentegen doet niets anders. De wereld ligt nu nog steeds in zijn macht.
Dus je hoeft kinderen maar te vertellen dat ze om zich heen kunnen kijken want overal is het kwaad te vinden.
In zwarte piet als symbool en in de boze wolf en alle sprookjes zijn voorzien van goed en kwaad.
Er zijn zelfs hele groeperingen die leren dat God Zelf het kwaad geschapen heeft en ze komen dan met een tekst aan uit de Bijbel.
Er zijn zelfs leringen die zeggen dat God satan zo geschapen heeft en dat hij nooit een overdekkende cherub is geweest omdat God hem nodig had om Zijn liefde te kunnen bewijzen.
Dus men maakt inmiddels van satan een niet zo kwaaie jongen en dat neemt hand over hand toe.
De satanskerk bloeit als ooit tevoren, veel muziek is doorspekt door sponsoring van deze kerk en veel zwarte magie rukt op en dat neemt nog meer toe als straks de "mens der zonde" de antichrist, het beest uit de zee enz....zich zal openbaren en manifesteren.
En men zal hem niet eens herkennen want hij openbaart zich als een engel des lichts.
Hij zal zijn "schoon van aangezicht" en een prins van koninklijke bloede. Een prachtige verschijning in de ogen van de hele wereld.
En hij zal aankondigen dat hij de wereldvrede zal brengen en men zal hem geloven en hem aanbidden.
Dat is nog eens wat anders dan onder je bed kruipen als kind. :-&

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 17 dec 2013 01:09

Een tijdje terug was mevr. ws het met mij eens, dat het ongerijmd is, te belijden dat Christus het Kwaad overwonnen heeft en tegelijkertijd te weeklagen over de macht van de duivel die nog alom tegenwoordig is. Even later vindt ws zelf ook weer dat de duivel de grip op de wereld nog lang niet kwijt is. Wat een warrige boel! Er zit geen consequentie in. En iemand die niet consistent in de standpunten is, maar andere standpunten wel wegveegt op een kleinerende, hoogmoedige manier, is voor mij geen gesprekspartner die ik serieus kan nemen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 dec 2013 10:33

Als je mij zo slecht leest kun je ook niet goed citeren.
Jammer!

De Bijbel zegt dat( hoewel de satan is overwonnen ) en geen macht over gelovigen heeft, deze wereld de satan ( de duisternis) liever gehad heeft dan het Licht. Wel dan is het licht uit in de wereld en heeft God Zich teruggetrokken en doet Hij een werk aan gelovigen en zij wandelen en leven midden in de duisternis van de wereld waar satan de scepter zwaait in het Licht van Jezus Christus.
Ken je dat lied? Ik wandel in het Licht met Jezus, het donkere dal ligt achter mij.
En niets kan mij van Jezus scheiden enz..

Satan weet dat hij nog een weinig tijd heeft zegt de Bijbel en zal er alles aan doen om mensen kapot te maken. Zijn kop is vermorzeld, maar bij elke slang kronkelt het lichaam nog een flinke tijd na.
De wereld ligt in zijn macht, maar wijst satan jou op je verleden, wijs hem dan op zijn toekomst in de poel des vuurs.
Ik kan best fouten maken in mijn post of dingen niet duidelijk zeggen, maar op deze manier iemand schofferen getuigt niet van fatsoen Jaapo.
Maar je zet bij al dat schofferen jezelf neer en je mag mij uitmaken voor wat je wilt. Ik heb mijn best gedaan in je topic over Paulus maar je wilt de Bijbel helemaal niet leren kennen.
En dat is je eigen verantwoordelijkheid. Je kunt later nooit zeggen: "sorry God Wilsophie was een slechte gesprekspartner". De Heer zal zeggen als je niet in Zijn lichamelijke opstanding gelooft: "Ik heb u niet gekend".

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 17 dec 2013 10:54

jaapo schreef:Een tijdje terug was mevr. ws het met mij eens, dat het ongerijmd is, te belijden dat Christus het Kwaad overwonnen heeft en tegelijkertijd te weeklagen over de macht van de duivel die nog alom tegenwoordig is. Even later vindt ws zelf ook weer dat de duivel de grip op de wereld nog lang niet kwijt is. Wat een warrige boel! Er zit geen consequentie in.

Natuurlijk zit er wel consequentie in. Als de duivel totaal geen macht meer had, zouden we nu in Paradijselijke omstandigheden moeten leven. Hij heeft zoveel macht als hij krijgt. Als een tiran hem toestaat door hem heen te werken heeft ie behoorlijk wat macht, kijk maar naar WOII.
Hij kan zelfs nog enige macht hebben over een gelovige als je zijn leugens gelooft en hem voet geeft. Als ik hem toesta door me heen te werken en iemand in elkaar ga timmeren, heeft ie een beetje macht. Hij zou geen macht moeten hebben over gelovigen, dat is wat anders. Hij heeft geen macht meer, hij kan me niet kan dwingen iemand in elkaar te timmeren. Maar als ik geloof wat ik vroeger geloofde: oh help, de duivel, die heeft zoveel macht. Ik heb dit gedaan en dat kwam door de duivel, ik kon er heus zelf niks aan doen, tsja, dan ben ik ook met je eens dat dat niet klopt.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 17 dec 2013 14:57

Bij ws is het schofferen, bij i-k was het sarren. De gebruikte termen, als de dames tegengas krijgen, wat niet verwonderlijk is, gezien hun extreme standpunten, ook over de bijbel. En dat de toonzetting niet deugt, is iets wat ze zelf niet meer in de gaten hebben. Ik ga mijn toch al geringe tijd achter de pc verminderen en zeker de inbreng hier. Zo langzamerhand weten we wel hoe de kaarten liggen. Wat de dames betreft: hoe jullie het ook vieren, of niet, goede feestdagen gewenst. De enkele keer, dat ik me hier nog meld, zal niet een reactie over jullie bijdragen zijn.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 dec 2013 15:30

jaapo schreef:Bij ws is het schofferen, bij i-k was het sarren. De gebruikte termen, als de dames tegengas krijgen, wat niet verwonderlijk is, gezien hun extreme standpunten, ook over de bijbel. En dat de toonzetting niet deugt, is iets wat ze zelf niet meer in de gaten hebben. Ik ga mijn toch al geringe tijd achter de pc verminderen en zeker de inbreng hier. Zo langzamerhand weten we wel hoe de kaarten liggen. Wat de dames betreft: hoe jullie het ook vieren, of niet, goede feestdagen gewenst. De enkele keer, dat ik me hier nog meld, zal niet een reactie over jullie bijdragen zijn.

Prima meneer Jaapo en ik wens je Gods rijke zegen om niet alleen te vieren dat Hij geboren is als mens want dat leidde tot een kruis, maar dat je mag zingen met de engelen in de lucht dat Hij is opgestaan en terugkomt op de wolken des hemels niet als babietje of hulploos kind, maar als de KONING DER KONINGEN met al Zijn heilige engelen bij Hem. Ik ben er bij en Ineke ook.
Want dan pas mogen wij zingen : Vrede op aarde en in de mensen een welbehagen.
Woorden die anno 2013 nog steeds geen werkelijkheid zijn maar er is zeker vrede in het hart van Ineke en mij. Want Hij is de Vredevorst Die intrek heeft genomen in ons leven.
Ik hoop dat je in je leven ooit die zekerheid en rust mag ervaren die jou geboden word.
En heel lief dat je ons goed feestdagen gewenst. Top hoor!!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 dec 2013 16:13

meribel schreef:Iedereen bedankt voor de input,
Voor de duidelijkheid, het ging niet om mijn kinderen maar ik moest iets voorbereiden voor kinderen en thema was satan( zou nooit mijn keus zijn )

@mohamed,
Jouw opmerking heeft mij blijven doen denken, het zou ook een hoop dingen logisch maken,
Mijn vraag is ; hoe lees jij Jezus' beproeving in de woestijn? Wel met een soort persoon?
En het gesprek tussen God en de duivel in job?

@mortlach,
Je zei , ik vertel wel over het kwaad. Hoe zie je dat dan? Als onderdeel van de mensheid? En waar komt het vandaan?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2013 20:11

meribel schreef:@mortlach,
Je zei , ik vertel wel over het kwaad. Hoe zie je dat dan? Als onderdeel van de mensheid? En waar komt het vandaan?
[/quote]

Ik neig (uiteraard) veel meer naar de Boeddhistische uitleg van kwaad. Mensen zien niet in dat alles met elkaar verbonden is, en dat ze door anderen kwaad te doen, zichzelf ook lijden veroorzaken. En ze handelen uit angst, angst om zaken te verliezen of mis te lopen.

Maar algemener heeft het te maken met egoisme, met een gebrek aan empathie. Waar dat vandaankomt is lastig te zeggen. Evolutionaire uitwerkingen wellicht? Vroeger was het eten of gegeten worden. Als het overleven op het spel staat, is het een stuk uitdagender principieel te zijn. Dat kan nog steeds doorwerken, ook al gaat het nu niet direct meer om overleven.

Ik probeer Bella hier zaken mee te geven als geduld, eerlijkheid, empathie, ook voor mensen niet heel aardig tegen je doen. Voor al die zaken heb ik geen duivel nodig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 dec 2013 22:17

ok, dank je voor je toelichting.

Terug naar “[Religie] - Open forum”