sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor schelpje3 » 16 dec 2013 16:49

Marnix schreef:Hoe was dat in de tijd van de eerste gemeenten eigenlijk? Een tafel voorin de "kerk" met alleen wijn en brood-stukjes en een voorgelezen nodiging?

Leonardo da Vinci heeft het beter begrepen dan menigeen.

Het Laatste Avondmaal (in het Italiaans, Il Cenacolo of L'Ultima Cena) is een fresco geschilderd door Leonardo da Vinci in opdracht van hertog Ludovico Sforza in de refter van het Santa Maria delle Grazie, een dominicaner klooster in Milaan.
Het is een afbeelding van een scène uit het Laatste Avondmaal van Jezus zoals beschreven in de Bijbel en het is gebaseerd op Johannes 13:21-26 waarin Jezus aankondigt dat één van zijn twaalf discipelen hem zal verraden.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 16 dec 2013 16:50

Als er 8 tafels met 25 mensen per keer aangaan, kan de predikant echt niet aan een ieder persoonlijk brood of wijn geven, het word doorgegeven, het is idd een afspiegeling van hoe Jezus het avondmaal hield niet hetzelfde.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 dec 2013 16:53

Ruth2 schreef:Als er 8 tafels met 25 mensen per keer aangaan, kan de predikant echt niet aan een ieder persoonlijk brood of wijn geven, het word doorgegeven, het is idd een afspiegeling van hoe Jezus het avondmaal hield niet hetzelfde.

Tjonge. Wat zal het in een dergelijke gemeente goed en aangenaam zijn.
Allemaal avondmaalgangers, allemaal verbroken en verslagen zondaren dus.
Dat moet wel beslag leggen zeg.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 dec 2013 16:53

Faramir schreef:De eerste christenen kwamen op zaterdag in de synagoge en zochten elkaar op zondag op om samen een maaltijd te eten.
Dat is nog maar de vraag. Het is veel waarschijnlijker dat de eerste christenen al heel vroeg niet op zaterdag bij elkaar kwamen.. de joden waren daar namelijk niet zo van gediend, en om geen aanstoot te geven werd de Sabbatdag dus vermeden, heb ik mij laten vertellen. En trouwens, waarom zou je als christenen bij elkaar komen op de dag dat Jezus in het graf lag? Op Stille zaterdag zijn er toch ook geen diensten?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 dec 2013 16:58

Ruth2 schreef:Als er 8 tafels met 25 mensen per keer aangaan, kan de predikant echt niet aan een ieder persoonlijk brood of wijn geven, het word doorgegeven, het is idd een afspiegeling van hoe Jezus het avondmaal hield niet hetzelfde.
Hier 5 x ongeveer 85. Het lijkt me juist goed dat je de beker en het brood aan elkaar doorgeeft.. het is een teken van de gemeenschap der heiligen, en in de apostolische kerk ging dit zelfs gepaard met de heilige kus (zie ook hier). Als ik het goed begrijp heeft de RKK dit later vervangen door een ferme handdruk, omdat sommige broeders en zusters toch minder van elkaar hielden dan voorzien. :clown: Ik weet niet of er ook nog reformatorische kerken zijn die dit wel/ook doen, de meeste niet in iedergeval.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 dec 2013 17:07

Jvslooten schreef:Hier 5 x ongeveer 85. Het lijkt me juist goed dat je de beker en het brood aan elkaar doorgeeft.. het is een teken van de gemeenschap der heiligen, en in de apostolische kerk ging dit zelfs gepaard met de heilige kus (zie ook hier). Als ik het goed begrijp heeft de RKK dit later vervangen door een ferme handdruk, omdat sommige broeders en zusters toch minder van elkaar hielden dan voorzien. :clown: Ik weet niet of er ook nog reformatorische kerken zijn die dit wel/ook doen, de meeste niet in iedergeval.

De dominee breekt het brood, neemt het eerste stukje en geeft de schaal door. Daarna gaat hij verder met het breken van het brood. Als dat gebeurd is, schenkt hij wijn in een kan, neemt een slok en geeft deze door. Dit herhaalt zich nog een aantal keren, net als bij het brood.
Bij een volgende tafel begint hij meteen na opening, met het uitdelen. De gemeenteleden geven het brood en wijn aan elkaar door. Dit gaat onder een gepaste stilte.
Als het in de kerk gebeurt, mis je dit.
Persoonlijk heb ik nooit een dienst bijgewoond waar zoveel mensen aangingen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 dec 2013 17:15

schelpje3 schreef:De dominee breekt het brood, neemt het eerste stukje en geeft de schaal door. Daarna gaat hij verder met het breken van het brood. Als dat gebeurd is, schenkt hij wijn in een kan, neemt een slok en geeft deze door. Dit herhaalt zich nog een aantal keren, net als bij het brood.
Bij een volgende tafel begint hij meteen na opening, met het uitdelen. De gemeenteleden geven het brood en wijn aan elkaar door. Dit gaat onder een gepaste stilte.
Als het in de kerk gebeurt, mis je dit.
Persoonlijk heb ik nooit een dienst bijgewoond waar zoveel mensen aangingen.

Voor CGK begrippen is het ook een vrij forse kerk.. maar dat terzijde. Nu je het zo hebt over de gepaste stilte, wil ik daar toch nog even op inhaken; het valt me namelijk op dat op één punt best wel wordt afgeweken van het formulier. Het formulier schrijft namelijk voor dat:
Bij het rondgaan van brood en wijn wordt stichtelijk gezongen. Ook kunnen enkele hoofdstukken worden gelezen om het lijden van Christus te gedenken, zoals Jesaja 53, Johannes 6, 13, 14, 15, 16, 17 en 18.
of:
terwijl men communiceert, zal men stichtelijk zingen of sommige hoofdstukken lezen ter gedachtenis aan het lijden van Christus dienende, als Jes.53, Joh. 13-18 of dergelijke.

(blijkbaar zijn er verschillende versie´s(?))

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 16 dec 2013 20:09

Bij ons gaat het ook iets anders...

De dominee nodigt. Als de tafel vol is, breekt hij het brood, en tijdens het uitdelen (dat doet hij zelf, behalve bij een predikant die niet goed ter been is) spreekt hij de woorden "Neemt, eet, (...)".
Daarna wordt de wijn rondgedeeld, met de woorden "De drinkbeker der dankzegging, (...)"

Als de beker rondgaat wordt er een stukje gelezen uit de Bijbel, zoals in het formulier staat. Sommige predikanten mediteren daar iets over, anderen lezen een langer gedeelte.

Is de beker helemaal rond, dan wordt er een psalm gezongen. Na het zingen gaan de aanzittenden weer naar hun bank terug.

De volgende tafel gaat net zo, totdat er een tafel is die niet meer vol is. Dan volgt er nog een indringender nodiging. Als dan niemand meer komt, wordt ook deze tafel gehouden en is de bediening van het Avondmaal daarna ten einde.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 dec 2013 22:20

Jvslooten schreef:Voor CGK begrippen is het ook een vrij forse kerk.. maar dat terzijde. Nu je het zo hebt over de gepaste stilte, wil ik daar toch nog even op inhaken; het valt me namelijk op dat op één punt best wel wordt afgeweken van het formulier.

Ja ho even. Ik had het over het uitdelen en iedereen moet wel zijn brood kauwen. En later die slok wijn nemen. Dan kun je toch niet tegelijk zingen?
Als iedereen zijn mond leeg heeft, spreekt dominee nog een kort woord en zingt men tezamen een Psalm.
Ik dacht dat dit wel duidelijk was.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 dec 2013 22:54

schelpje3 schreef:Als iedereen zijn mond leeg heeft, spreekt dominee nog een kort woord en zingt men tezamen een Psalm.
Ja, bij ons net zo. Toch krijg ik bij het lezen van het formulier de indruk dat ze het anders bedoeld hebben.. maar op zich maakt het niet zoveel uit. Ik lees die hoofdstukken thuis wel, dat kan ook.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 dec 2013 23:27

De sacramenten, waaronder de kinderdoop, is juist voor de allerkleinsten zo troostrijk. De kinderen uit de creche worden erbij gehaald, mogen rondom het doopvont staan en de dominee betrekt hen er zo mooi bij.
Ik raak er altijd weer ontroerd van.
En later als het kindje volwassen is, en je hoort hem/haar JA zeggen tijdens het afleggen van de geloofsbelijdenis, vanaf dan is hij geestelijk volwassen.
In elke religie heb je wel zulke belangrijke en indrukwekkende momenten.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 17 dec 2013 10:42

schelpje3 schreef:De sacramenten, waaronder de kinderdoop, is juist voor de allerkleinsten zo troostrijk. De kinderen uit de creche worden erbij gehaald, mogen rondom het doopvont staan en de dominee betrekt hen er zo mooi bij.
Ik raak er altijd weer ontroerd van.
En later als het kindje volwassen is, en je hoort hem/haar JA zeggen tijdens het afleggen van de geloofsbelijdenis, vanaf dan is hij geestelijk volwassen.
In elke religie heb je wel zulke belangrijke en indrukwekkende momenten.

Mooi opgeschreven!
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 dec 2013 22:38

schelpje3 schreef:Leonardo da Vinci heeft het beter begrepen dan menigeen.

Het Laatste Avondmaal (in het Italiaans, Il Cenacolo of L'Ultima Cena) is een fresco geschilderd door Leonardo da Vinci in opdracht van hertog Ludovico Sforza in de refter van het Santa Maria delle Grazie, een dominicaner klooster in Milaan.
Het is een afbeelding van een scène uit het Laatste Avondmaal van Jezus zoals beschreven in de Bijbel en het is gebaseerd op Johannes 13:21-26 waarin Jezus aankondigt dat één van zijn twaalf discipelen hem zal verraden.

Wat is dit nou voor reactie? Ik vraag om een Bijbelse onderbouwing en jij komt met een schilderij van een kunstenaar zo'n 1500 jaar later, beinvloed door hoe het er in de katholieke kerk aan toe ging. Een remake van een schilderij waarbij overigens veel meer op de tafels ligt. Logisch want het was Pesach en je kan in de Bijbel wel teruglezen wat er dan allemaal op tafel kwam. We lezen ook over saus waar het brood in werd gedoopt en zo. Hoe kan je dit dan als argument aandragen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 feb 2014 09:19

Marnix schreef:Wat is dit nou voor reactie? Ik vraag om een Bijbelse onderbouwing en jij komt met een schilderij van een kunstenaar zo'n 1500 jaar later, beinvloed door hoe het er in de katholieke kerk aan toe ging. Een remake van een schilderij waarbij overigens veel meer op de tafels ligt. Logisch want het was Pesach en je kan in de Bijbel wel teruglezen wat er dan allemaal op tafel kwam. We lezen ook over saus waar het brood in werd gedoopt en zo. Hoe kan je dit dan als argument aandragen?

Je blijft je inderdaad verbazen over de bron van sommigen.
Enfin, het gebrek aan reactie zegt voldoende..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2014 11:00

Misschien kan je er alsnog op ingaan Schelpje?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”