De betekenis van de wet in het leven van een Christen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor mohamed » 16 dec 2013 09:38

Lukas schreef:De brief aan de Romeinen is wel degelijk ook aan Joden gericht. Ik zou bijna zeggen dat kan niet anders, want in de handelingen periode richtte Paulus zich altijd in eerste instantie tot de Joden.
Daarnaast: als Paulus de wet van Mozes aanhaalt, dan moeten het wel Israëlieten zijn tot wie hij spreekt. Een niet-Jood (zeg maar: een willekeurige romein uit de volken) zal geen idee hebben waar de wet over gaat, of op z'n minst zou hem dat weinig zeggen. Ze hadden geen bijbeltje in hun kast staan zoals tegenwoordig.

De volgende teksten geven o.a. weer dat ook Joden/Israelieten aangeschreven werden.:

Rom 2:17 Indien gij u dan Jood laat noemen, steunt op de wet, u beroemt op God, zijn wil kent ...

Rom 4:1 Wat zullen wij dan zeggen, dat Abraham, onze voorvader naar het vlees, verkregen heeft?

Rom 7:1 Of weet gij niet, broeders, – ik spreek immers tot wie de wet kennen – dat de wet heerschappij voert over de mens, zolang hij leeft?

Principes van de 10 geboden naleven door naastenliefde te betonen, is het probleem ook niet. Dat is niet het zelfde als de gehele wet van Mozes onderhouden. (alle geboden en richtlijnen en geboden die daarbij horen). Romeinen 13 is geen oproep aan de niet-Joden om de hele wet van Mozes na te leven. Voor niet Joden zou net zo goed van toepassing kunnen zijn dat zij hun naaste liefhebben, omdat dit in hun hart gegeven is.

De kern van de zaak is dat de wet van Mozes een geheel is. Als je de wet van Mozes wilt onderhouden kun je niet een stukje nemen. De hele wet moet dan onderhouden worden. Op zich dan nog begrijpelijk als iemand een Israëliet is, maar als iemand niet-Joods is waarom zou hij/zij dat doen?

Om bij de Romeinen brief te blijven:
Rom 6:14 Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.

Bambi schreef:De gemeente van Rome was een gemengde gemeente, zie:

Romeinen 1:
7 Allen, die te Rome zijt, geliefden Gods, en geroepen heiligen, genade zij u, en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.
13 Doch ik wil niet, dat u onbekend zij, broeders, dat ik menigmaal voorgenomen heb tot u te komen (en ben tot nog toe verhinderd geweest), opdat ik ook onder u enige vrucht zou hebben, gelijk als ook onder de andere heidenen.

Vooral dat woordje andere maakt duidelijk, dat hij ook tot de heidenen in Rome spreekt.

En in het volgende vers zie je ook duidelijk dat er ook heidenen tot die gemeente behoorden.
Romeinen 11:
13 Want ik spreek tot u, heidenen, voor zoveel ik der heidenen apostel ben; ik maak mijn bediening heerlijk;

Hoofdstuk 13 is tot de hele gemeente. Dus Jood en heiden.

Paulus schreef de Romeinen nota bene dat zij een jood genaamd worden omdat ze steunen op de wet (Rom 2,17) dus hoezo waren dat geen joden? Deze Romeinen waren zonder meer jood of bekeerling en een ieder die zich bekeerde tot het jodendom werd in die tijd als een volwaardig lid gezien (Ex 12,48) i.t.t. de huidige definities die bepalen wie een jood is.

Lukas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lukas » 16 dec 2013 17:28

jvslooten schreef:Het enige wat ik gezegd heb, is dat de wet aan het volk van God gegeven is. Volgens mij heb ik daar geen woord te veel of te weinig mee gezegd. Of zijn er soms meerdere volken-van-God?

Doordat je dit zo formuleert, maak je impliciet alles aan elkaar gelijk. Als er al enig onderscheid zou zijn tussen Israël en de huidige gemeente, dan verdwijnt die door de gekozen formulering. Misschien dat ik het als volgt duidelijk kan maken:

Jij zegt:
de wet van Mozes is aan Gods volk gegeven.
Wij zijn Gods volk.
Dus de wet van Mozes is (ook) aan ons gegeven.

Wat vind je dan van deze:

Noach was een gelovige. In zekere tijd was hij en zijn gezin de enige gelovigen. Je zou kunnen zeggen dat Noach en zijn gezin toen Gods volk waren.
Noach kreeg de opdracht een ark te bouwen.

Gods volk kreeg de opdracht een ark te bouwen.
Wij zijn Gods volk.
Wij hebben de opdracht een ark te bouwen.

Ik hoop dat het zo duidelijk is wat mijn bezwaar tegen je redenatie is.

Dat ik het voorbeeld uit Amos nam, was alleen maar omdat ik even geen bijbel bij de hand had en ik deze uit mijn hoofd wist. Nogmaals, excuses als je je hierdoor tekort gedaan voelt.

Ik denk dat dit voortkomt uit een verkeerd beeld van de bedelingenleer. Ik heb er helemaal geen probleem mee als je de geestelijke betekenis van de geboden probeert te doorgronden. In tegendeel: prima juist! Daar heb je me ook niet over gehoord. Ik ben daar best positief over zoals je dat benaderd.

De bedelingenleer heeft niet tot doel om zaken uit de bijbel te negeren of weg te laten.
De bedelingenleer gaat uit van het principe: Alles in de bijbel is voor ons, maar niet alles gaat over ons.

Wat betreft de wet van Mozes:
Deze is aan Israël gegeven en gaat dus niet over ons.

Het is wel voor ons: onderzoek de geestelijke betekenis, profetische betekenis etc
Maar het gaat niet over ons: met andere woorden, ons is niet de opdracht gegeven "doet dit en gij zult leven!" of

Mijn bezwaar is tegen het houden van de wet van Mozes als inzetting. Ofwel: Dingen die je moet doen als zijnde een opdracht van God.

Ook vraag ik me nog steeds af wat je denkt van Hand 15, waar volgens mij toch best duidelijk wordt weergegeven dat de wet van Mozes niet aan heidenen opgelegd moet worden.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 16 dec 2013 17:35

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 16 dec 2013 17:37

Lukas schreef:Wat vind je dan van deze:

Noach was een gelovige. In zekere tijd was hij en zijn gezin de enige gelovigen. Je zou kunnen zeggen dat Noach en zijn gezin toen Gods volk waren.
Noach kreeg de opdracht een ark te bouwen.

Gods volk kreeg de opdracht een ark te bouwen.
Wij zijn Gods volk.
Wij hebben de opdracht een ark te bouwen.

We hebben alleen de opdracht erin te gaan. Jezus is de Ark.
http://www.lwf.org/site/News2?page=News ... &abbr=for_
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 dec 2013 17:38

Lukas schreef:Ook vraag ik me nog steeds af wat je denkt van Hand 15, waar volgens mij toch best duidelijk wordt weergegeven dat de wet van Mozes niet aan heidenen opgelegd moet worden.
Fantastisch hoofdstuk. Vers 9 tot 11 zijn eigenlijk de samenvatting van wat ik al de hele tijd probeer te zeggen:

..en Hij heeft geen onderscheid gemaakt tussen ons en hen, en heeft hun hart door het geloof gereinigd.
Welnu dan, waarom verzoekt u God door een juk op de hals van de discipelen te leggen dat onze vaderen en ook wij niet hebben kunnen dragen?
Maar wij geloven door de genade van de Heere Jezus Christus op dezelfde wijze zalig te worden als ook zij.

Amen!

Bambi

Berichtdoor Bambi » 16 dec 2013 17:46

=

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 16 dec 2013 17:48

Lukas schreef:De kern van de zaak is dat de wet van Mozes een geheel is. Als je de wet van Mozes wilt onderhouden kun je niet een stukje nemen. De hele wet moet dan onderhouden worden. Op zich dan nog begrijpelijk als iemand een Israëliet is, maar als iemand niet-Joods is waarom zou hij/zij dat doen?

Het ligt eraan wat je bedoelt met de wet houden. In plaats van in die stenen tafelen is hij nu in ons hart geschreven. Waarom zou je de wet niet houden?
Romeinen 13
Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld. 9 Want de geboden: gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult niet begeren en welk ander gebod er ook zij, worden samengevat in dit woord: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 10 De liefde doet de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling der wet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Lukas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lukas » 16 dec 2013 19:36

@Bambi en Boerin.

Afgaande op jullie reacties denk ik dat de lopende discussie niet geheel duidelijk is:
Het gaat niet (alleen) over de 10 geboden, het gaat over "de wet van Mozes" ook wel bekend als de Thora. Deze omvat ruim 600 geboden en inzettingen.
En niet alleen in liefde voldoen, maar al die geboden ook doen. maw. als "Inzetting" houden zoals Israel dat had te doen (en eigenlijk nog meer).

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 dec 2013 19:52

Die wetten zijn inderdaad nooit aan christenen uit de heidenen gegeven, maar dat wil er bij gereformeerden met boter en suiker nog niet in.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 16 dec 2013 19:54

=

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 dec 2013 19:54

Lukas schreef:@Bambi en Boerin.

Afgaande op jullie reacties denk ik dat de lopende discussie niet geheel duidelijk is:
Het gaat niet (alleen) over de 10 geboden, het gaat over "de wet van Mozes" ook wel bekend als de Thora. Deze omvat ruim 600 geboden en inzettingen.
En niet alleen in liefde voldoen, maar al die geboden ook doen. maw. als "Inzetting" houden zoals Israel dat had te doen (en eigenlijk nog meer).

In de reformatorische kerken is het gebruikelijk om elke zondag de 10 geboden voor te lezen.
En daar heeft een ieder, christen of niet, zich aan te houden!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 dec 2013 19:59

schelpje3 schreef:In de reformatorische kerken is het gebruikelijk om elke zondag de 10 geboden voor te lezen.
En daar heeft een ieder, christen of niet, zich aan te houden!

Hoe zou jij het vinden als je man je iedere week weer regels , dezelfde regels ging voorhouden om je aan te houden?
Is het niet logischer dat je ze na een paar jaar wel uit je hoofd kent, maar nog logischer, dat je, omdat je van je man houdt, je zowiezo al weet wat hij graag heeft?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 16 dec 2013 20:14

=

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 dec 2013 20:16

Lukas schreef:@Bambi en Boerin.

Volgens mij is het jou ook nog niet geheel duidelijk.. allereerst zijn het geen 610 of 'ruim 600', maar 613 geboden. En dan nog iets, dat is de 613 Mitzvot, iets wat de rabbi's in de derde eeuw gecreëerd hebben, in tegenstelling tot de Thora die God zelf gegeven heeft. Ga er maar eens een avondje voor zitten en zoek de tekstverwijzingen erbij.. dan kun je mooi zien wat er in de Thora staat en wat de 613 Mitzvot er van maakt. Leuk projectje voor Jan Peppink trouwens.. '613 Mitzvot tegen het licht'. :mrgreen:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 dec 2013 20:23

Bambi schreef:Mattheüs 5:19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

.

Johannes de Doper heette de grootste profeet van het oude verbond. Maar Jezus noemt hem ook de kleinste in Gods koninkrijk.

Terug naar “Archief”