Dankbaarheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Dankbaarheid

Berichtdoor schelpje3 » 14 dec 2013 15:02

Vanmorgen had ik een kort gesprek met iemand, zij was langdurig ziek geweest, nu gelukkig hersteld en ze liep eerst over van dankbaarheid.
Maar na een poosje werd dat eigenlijk vanzelfsprekend, dat dankbare gevoel ebde weg.
Ze las in Lukas 17:
En het geschiedde, als Hij naar Jeruzalem reisde, dat Hij door het midden van Samaria en Galilea ging.
En als Hij in een zeker vlek kwam, ontmoetten Hem tien melaatse mannen, welke stonden van verre;
En zij verhieven hun stem, zeggende: Jezus, Meester! ontferm U onzer!
En als Hij hen zag, zeide Hij tot hen: Gaat heen en vertoont uzelven den priesteren. En het geschiedde, terwijl zij heengingen, dat zij gereinigd werden.
En een van hen, ziende, dat hij genezen was, keerde wederom, met grote stemme God verheerlijkende.
En hij viel op het aangezicht voor Zijn voeten, Hem dankende; en dezelve was een Samaritaan;
En Jezus, antwoordende, zeide: Zijn niet de tien gereinigd geworden, en waar zijn de negen?
En zijn er geen gevonden, die wederkeren, om Gode eer te geven, dan deze vreemdeling?
En Hij zeide tot hem: Sta op, en ga heen; uw geloof heeft u behouden.

En kwam toen zo in de schuld.
Nu loop ik daar ook over na te denken. Zijn we eigenlijk niet allemaal zo?
Als een geliefde of wij zelf van een ernstige ziekte mogen genezen, zijn we zo dankbaar en danken de Heere voor Zijn weldaden. Maar dat verdwijnt, het wordt "gewoner".

Tel uw zegeningen, tel ze één voor één.
Hoe komen wij nu toch tot die oprechte dankbaarheid? Is dat mogelijk vanuit onszelf?

Rozijn
Majoor
Majoor

Re: Dankbaarheid

Berichtdoor Rozijn » 16 dec 2013 10:06

Dankbaarheid komt niet voort uit jezelf. Om dankbaarheid te leren moet je op de Weldoener zien, op God in Christus. Zolang je oog niet op Hem gericht is, zal dankbaarheid maar van korte duur zijn, en is het meer een soort blijdschap om de ellende die voorbij is, dan dankbaarheid aan Degene die de ellende voorbij deed gaan.

"Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft," zo zegt Jezus Zelf. Onder die vruchten hoort ook de dankbaarheid.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 dec 2013 10:54

schelpje3 schreef:Vanmorgen had ik een kort gesprek met iemand, zij was langdurig ziek geweest, nu gelukkig hersteld en ze liep eerst over van dankbaarheid.
Maar na een poosje werd dat eigenlijk vanzelfsprekend, dat dankbare gevoel ebde weg.
Ze las in Lukas 17:
En het geschiedde, als Hij naar Jeruzalem reisde, dat Hij door het midden van Samaria en Galilea ging.
En als Hij in een zeker vlek kwam, ontmoetten Hem tien melaatse mannen, welke stonden van verre;
En zij verhieven hun stem, zeggende: Jezus, Meester! ontferm U onzer!
En als Hij hen zag, zeide Hij tot hen: Gaat heen en vertoont uzelven den priesteren. En het geschiedde, terwijl zij heengingen, dat zij gereinigd werden.
En een van hen, ziende, dat hij genezen was, keerde wederom, met grote stemme God verheerlijkende.
En hij viel op het aangezicht voor Zijn voeten, Hem dankende; en dezelve was een Samaritaan;
En Jezus, antwoordende, zeide: Zijn niet de tien gereinigd geworden, en waar zijn de negen?
En zijn er geen gevonden, die wederkeren, om Gode eer te geven, dan deze vreemdeling?
En Hij zeide tot hem: Sta op, en ga heen; uw geloof heeft u behouden........

En kwam toen zo in de schuld
?

Huh?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 16 dec 2013 11:06

Grappig, de preek van afgelopen keer ging over dankbaarheid. Het is ook wel iets wat je moet leren.
Ik heb van huis uit nooit geleerd om bedankt te zeggen, wel tonen dat je ergens blij mee bent, maar het viel me laatst op. M'n pa had een nieuwe ijskast, oven en afwasmachine voor me gekocht en een verhuisbusje met 2 man geregeld. M'n ouders en broer hebben me geweldig geholpen en ik ben er enorm blij mee, maar ik dacht ineens: Ik heb ze warempel niet eens bedankt.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Riska

Berichtdoor Riska » 25 dec 2013 21:12

Boerin schreef:M'n ouders en broer hebben me geweldig geholpen en ik ben er enorm blij mee, maar ik dacht ineens: Ik heb ze warempel niet eens bedankt.

Met woorden misschien niet.
Maar hebben ze uit jouw reacties, jouw blijdschap niet begrepen hoe dankbaar je bent?
Soms zegt dat meer dan woorden...

Terug naar “Archief”