Wat en hoe vertel je je kinderen over de duivel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Wat en hoe vertel je je kinderen over de duivel?

Berichtdoor Wilsophie » 15 dec 2013 12:09

Zolang de kerk blijft leren dat de verhoogde slang een beeld is van Zijn kruisiging zal bij die gedachte altijd de satan een overwinnaar zijn en blijven.
Want bij de kruisiging waar de Heer machteloos hing met al onze zonden in de diepste vernedering leek en was de satan overwinnaar.

Maar pas bij de verhoogde Christus zoals de verhoogde slang gezeten aan de rechterhand van God is er een nieuwe schepping tot stand gekomen waar satan niet aan kan komen.

Satan heeft wel de macht tijdelijk over de oude schepping, maar wedergeboren mensen zijn nooit zijn domein geweest en zullen dat nooit wonderen.
Wat zou het heerlijk zijn als de kerken deze boodschap zouden prediken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 dec 2013 12:17

Wat mij eigenlijk altijd verbaast, is dat de duivel voorbij alle mededogen, medelijden en liefde is. Niemand heeft mededogen met de duivel, terwijl er toch vergeving is voor alle zondaars. Alle zondaars, behalve eentje dus blijkbaar. Heb uw vijand lief, behalve de grootste vijand, blijkbaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 dec 2013 12:25

Nou dat is niet waar Mortlach want de leer van de alverzoening gelooft wel degelijk dat alle mensen inclusief de satan en zijn engelen uiteindelijk behouden zullen worden.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 15 dec 2013 13:40

Mortlach schreef:Wat mij eigenlijk altijd verbaast, is dat de duivel voorbij alle mededogen, medelijden en liefde is. Niemand heeft mededogen met de duivel, terwijl er toch vergeving is voor alle zondaars. Alle zondaars, behalve eentje dus blijkbaar. Heb uw vijand lief, behalve de grootste vijand, blijkbaar.

De duivel heeft al vanaf zijn val af aan laten weten absoluut geen behoefte aan genade of vergeving te hebben. Sterker nog, hèt levenswerk van de duivel, wat gelukkig mislukt is, waren de pogingen die hij gedaan heeft om Jezus tot zonde te verleiden, en zo Jezus' offer nutteloos te maken. Dat was zijn grootste missie: de vergeving onmogelijk proberen te maken. Zelfs toen bleek dat dit mislukt was is hij gewoon doorgegaan, en gaat door tot vandaag, om mensen te misleiden en proberen te scheiden van de liefde van Christus. Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb verwoord.. als je meer wil weten laat je maar wat van je horen :wink:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 dec 2013 14:25

Wilsophie schreef:Zolang de kerk blijft leren dat de verhoogde slang een beeld is van Zijn kruisiging zal bij die gedachte altijd de satan een overwinnaar zijn en blijven.
Gelukkig maar dat "de kerk" dat niet leert.
Calvijn zegt bij deze tekst bijv. het volgende:
14. And as Moses lifted up the serpent. He explains more clearly why he said that it is he alone to whom heaven is opened; namely, that he brings to heaven all who are only willing to follow him as their guide; for he testifies that he will be openly and publicly manifested to all, that he may diffuse his power over men of every class. 62 To be lifted up means to be placed in a lofty and elevated situation, so as to be exhibited to the view of all. This was done by the preaching of the Gospel; for the explanation of it which some give, as referring to the cross, neither agrees with the context nor is applicable to the present subject. The simple meaning of the words therefore is, that, by the preaching of the Gospel, Christ was to be raised on high, like a standard to which the eyes of all would be directed, as Isaiah had foretold, (Isaiah 2:2.) As a type of this lifting up, he refers to the brazen serpent, which was erected by Moses, the sight of which was a salutary remedy to those who had been wounded by the deadly bite of serpents. The history of that transaction is well known, and is detailed in Numbers 21:9. Christ introduces it in this passage, in order to show that he must be placed before the eyes of all by the doctrine of the Gospel, that all who look at him by faith may obtain salvation. Hence it ought to be inferred that Christ is clearly exhibited to us in the Gospel, in order that no man may complain of obscurity; and that this manifestation is common to all, and that faith has its own look, by which it perceives him as present; as Paul tells us that a lively portrait of Christ with his cross is exhibited, when he is truly preached, (Galatians 3:1.)
Calvijn, commentaar op Johannes 3.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 15 dec 2013 14:49

elbert schreef:Calvijn zegt bij deze tekst bijv. het volgende:

-knip-
Jammer dat dat boek maar tot Johannes 11 gaat. Ik ben razend benieuwd naar wat Calvijn bij Johannes 12:33 schrijft namelijk!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 dec 2013 14:53

elbert schreef: The simple meaning of the words therefore is, that, by the preaching of the Gospel, Christ was to be raised on high, like a standard to which the eyes of all would be directed, as Isaiah had foretold, (Isaiah 2:2.)

Ik lees iets anders hoor, in Jesaja 2:2.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 dec 2013 14:56

Jvslooten schreef:De duivel heeft al vanaf zijn val af aan laten weten absoluut geen behoefte aan genade of vergeving te hebben. Sterker nog, hèt levenswerk van de duivel, wat gelukkig mislukt is, waren de pogingen die hij gedaan heeft om Jezus tot zonde te verleiden, en zo Jezus' offer nutteloos te maken. Dat was zijn grootste missie: de vergeving onmogelijk proberen te maken. Zelfs toen bleek dat dit mislukt was is hij gewoon doorgegaan, en gaat door tot vandaag, om mensen te misleiden en proberen te scheiden van de liefde van Christus. Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb verwoord.. als je meer wil weten laat je maar wat van je horen :wink:

Ik begrijp hoe dat argument werkt, maar geldt dat meeste niet voor gewone mensen ook? Die laten over het algemeen ook weten absoluut geen behoefte te hebben aan genade. En zelfs als je het met dat laatste niet eens bent, zie ik nog niet hoe wat de duivel doet/gedaan heeft hem diskwalificeert van mededogen. Ik dacht dat dat absoluut was - met als uitzondering de zonde tegen de Heilige Geest, wat dan dan ook moge inhouden.

Het is toch 'Heb uw vijanden lief,' en niet 'heb uw vijanden lief, tenzij...' De grootste massa-moordenaars en sociopaten worden vergeven. Maar de grootste niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 dec 2013 15:29

Sorry Elbert ik had nog wat vragen gesteld n.a.v 2 Thess. brief en dan geef je nooit meer een antwoord of reactie.
En dat is niet de eerste keer dat je dan afhaakt. Dus ik heb nu ook geen zin om over de leer van Calvijn in te gaan.
Gewoon omdat ik het niet fatsoenlijk vind om bepaalde vragen of reacties gewoon niet te beantwoorden.
Dat getuigt van weinig respect voor mensen die de moeite nemen om het bijbelknutselen te beantwoorden met serieus onderzoek.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 dec 2013 15:40

Mortlach schreef:Ik begrijp hoe dat argument werkt, maar geldt dat meeste niet voor gewone mensen ook? Die laten over het algemeen ook weten absoluut geen behoefte te hebben aan genade. En zelfs als je het met dat laatste niet eens bent, zie ik nog niet hoe wat de duivel doet/gedaan heeft hem diskwalificeert van mededogen. Ik dacht dat dat absoluut was - met als uitzondering de zonde tegen de Heilige Geest, wat dan dan ook moge inhouden.

Het is toch 'Heb uw vijanden lief,' en niet 'heb uw vijanden lief, tenzij...' De grootste massa-moordenaars en sociopaten worden vergeven. Maar de grootste niet.

Er is geen sprankje licht in hem, dus ook niet de mogelijkheid ergens berouw over te hebben. Zelfs Hitler was nog aardig voor z'n hond, hij wil alleen maar moorden. Veel te gevaarlijk voor de rest en hij is niet misleid, mensen wel.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 dec 2013 15:47

Wat leer je een kind over de duivel? Kijk goed onder je bed voordat je gaat slapen en besprenkel je kussen drie maal daags met weiwater, want je zonden zijn velen zoals het gereformeerde slaapliedje je leert. :mrgreen:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 dec 2013 15:59

mohamed schreef:Wat leer je een kind over de duivel? Kijk goed onder je bed voordat je gaat slapen en besprenkel je kussen drie maal daags met weiwater, want je zonden zijn velen zoals het gereformeerde slaapliedje je leert. :mrgreen:

Je wil niet weten hoe vaak ik als kind wel niet onder mijn bed gekeken heb en met een aanloop in mijn bed sprong. Niet voor de duivel maar oa omdat mijn broer mij als kind graag de stuipen op het lijf joeg. Ging de lolbroek onder bed liggen en je bij de benen pakken als je in bed wou stappen.... Nu kunnen we er om lachen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 dec 2013 16:02

mohamed schreef:Wat leer je een kind over de duivel? Kijk goed onder je bed voordat je gaat slapen en besprenkel je kussen drie maal daags met weiwater, want je zonden zijn velen zoals het gereformeerde slaapliedje je leert. :mrgreen:

is wijwater niet rooms?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 dec 2013 19:36

Iedereen bedankt voor de input,
Voor de duidelijkheid, het ging niet om mijn kinderen maar ik moest iets voorbereiden voor kinderen en thema was satan( zou nooit mijn keus zijn )

@mohamed,
Jouw opmerking heeft mij blijven doen denken, het zou ook een hoop dingen logisch maken,
Mijn vraag is ; hoe lees jij Jezus' beproeving in de woestijn? Wel met een soort persoon?
En het gesprek tussen God en de duivel in job?

@mortlach,
Je zei , ik vertel wel over het kwaad. Hoe zie je dat dan? Als onderdeel van de mensheid? En waar komt het vandaan?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 15 dec 2013 21:33

Dat boek Job....... De duivel en God zitten wat te praten en zelfs komt het zover, dat ze een soort gokje wagen. Over de rug van een gelovig mens. God wint de weddenschap natuurlijk........ Mijn geloof verzet zich tegen een zo bizarre personificatie. Ik zie het dan ook als een Grieks-getint filosofisch boek. Een casus wordt gesteld (puur theorie) en vervolgens wordt er uitgebreid gedebatteerd. Heel boeiend, als je van Wijsbegeerte houdt. En dan moet je je goed verdiepen in de verschillende karakters van de drie vrienden. Voor het geloof heeft dit Bijbelboek weinig betekenis. Er wordt ook zelden uit gepreekt, wel worden het eerste en laatste hoofdstuk af en toe aangehaald.
Dan hebben we nog de volkstelling van David. In het ene boek krijgt de duivel de vrijheid, David te verzoeken, in het andere boek stelt God zelf David op de proef. Allemaal symbolisch. Bij de Schepping heeft de duivel ineens de gedaante van een slang. Oosterse, sprookjesachtige schrijfstijl. Pratende dieren komen daar vaker voor. De les erachter zit veel dieper. En de verzoeking in de woestijn? Jezus zelf had het er nooit over. Paulus ook niet. Een zeer rijk verhaal, maar niet waar gebeurd (maar wel WAAR).
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Terug naar “[Religie] - Open forum”