Wat en hoe vertel je je kinderen over de duivel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Wat en hoe vertel je je kinderen over de duivel?

Berichtdoor Mortlach » 14 dec 2013 15:26

meribel schreef:@mortlach,
De seculieren sluit ik er in zoverre uit, dat ik aanneem dat jij je kind zou vertellen dat hij niet bestaat?
Post dat gerust natuurlijk

Bij deze dus. :mrgreen: Maar goed, dat betekent niet dat we het nooit over het kwaad in de wereld hebben. Alleen zoeken we dan in de mens en niet in een soort externe bron.

En de hele mensheid wordt gestraft voor de keuze van één echtpaar.

Dat bedoel ik dus. Mijn idee van rechtvaardigheid is dat niet, maar goed, daar gaat het hier nu niet over.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 dec 2013 15:32

Mortlach schreef:Alleen zoeken we dan in de mens en niet in een soort externe bron.
Ergens ben ik het hierin wel met je eens. Vaak, en dat merk ik vooral in mijzelf, is het kwaad vanbinnen veel sterker dan het kwaad vanbuiten, de duivel, of zoals jij het noemt: die externe bron.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2013 15:33

mohamed schreef:Als je echt gelooft dat de duivel nog steeds macht heeft weet je niet of het een engel was.

'Dat is ook geen wonder, want niemand minder dan Satan vermomt zich als een engel van het licht.' (2 Kor 11,14)

Jvslooten schreef:Jawel hoor dat kun je best weten. Vers 4 van hetzelfde hoofdstuk legt namelijk prima uit hoe je die herkent.

Wat is die andere Jezus dan volgens jou?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 dec 2013 15:40

mohamed schreef:Wat is die andere Jezus dan volgens jou?
Gewoon, een Jezus anders dan dat de apostelen ons geleerd hebben. Bijvoorbeeld een Jezus die niet in het vlees gekomen is, een Jezus die niet is opgestaan of een Jezus die niet de Zoon van God is. Wat 2 Kor. 11:4 met een andere geest bedoeld lees je bijv. in 1 Joh 4:2.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 dec 2013 15:42

Jvslooten schreef:Ergens ben ik het hierin wel met je eens. Vaak, en dat merk ik vooral in mijzelf, is het kwaad vanbinnen veel sterker dan het kwaad vanbuiten, de duivel, of zoals jij het noemt: die externe bron.

Juist!
De grootste vijand zit van binnen, in je eigen stenen hart.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 dec 2013 18:54

schelpje3 schreef:De grootste vijand zit van binnen, in je eigen stenen hart.

Misschien in jouw hart maar niet in mijn hart, daar woont de Heilige Geest, maar ik begin sommige dingen steeds beter te begrijpen waar het vandaan komt..

die op Urk nog erg leven, en waar de duivel vaak een prominente rol in speelde. Je kon hem tegenkomen in verschillende gedaantes; bijvoorbeeld als koe of als zwarte kat, maar ook als mens. In die laatste gedaante was hij te herkennen aan zijn benen; i.p.v. mensenbenen had de duivel bokkenpoten. Je begrijpt wel dat ik als kind menigmaal naar beneden gekeken, als ik een verdachte persoon tegenkwam

Zie je wel...ik dacht al zoiets die vrouw gister werd achterna gezeten door de duvel en daarom reed ze mij bijna dood. Vallen O benen erook onder?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 dec 2013 18:57

Wilsophie schreef:Vallen O benen erook onder?
O-benen? wat bedoel je daarmee te zeggen? Of is dit een sneer naar mohamed?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 dec 2013 19:20

Jvslooten schreef:Ik was als kind al erg vroeg op hoogte van het feit dat de duivel bestond, maar mijn beeldvorming kwam niet echt vanuit de bijbel. Veel meer invloed hadden de oude volksverhalen, die op Urk nog erg leven, en waar de duivel vaak een prominente rol in speelde. Je kon hem tegenkomen in verschillende gedaantes; bijvoorbeeld als koe of als zwarte kat, maar ook als mens. In die laatste gedaante was hij te herkennen aan zijn benen; i.p.v. mensenbenen had de duivel bokkenpoten. Je begrijpt wel dat ik als kind menigmaal naar beneden gekeken, als ik een verdachte persoon tegenkwam. :lol:

Behalve in verschillende gedaantes, openbaarde de duivel zich ook in verschillende uitingen; je kon hem tegenkomen ´s avonds in een steegje, soms klopte hij op ramen en deuren of stal baby´s uit de wiegjes, en in ene ander verhaal ging hij op date met vrijgezelle meisjes. Over dat laatste is zelfs een liedje, als ik het mij goed herinner, wat dan op het schoolplein gezongen werd.

Toch moet ik zeggen dat ik nooit bang ben geweest. Ik kreeg heel vroeg al van iemand een advies, en dat heeft mij altijd gerust gesteld. Die zij: Als je de duivel tegenkomt moet je gewoon zeggen: ´In de Naam van Jezus, ga weg! Als je dat doet slaat hij direct op de vlucht.´ Ik heb het nooit hoeven zeggen, maar het stelde me wel gerust. Ik heb als kind wel eens een engel ontmoet trouwens, maar misschien was dat wel in een droom. Dat wist ik toen niet en dat weet ik nu nog steeds niet.

Zelfde categorie als Boekenlezer dus?

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 14 dec 2013 19:31

Even na gevraagd bij mijn kids :D
Ik heb ze zo nu en dan wat verteld maar eigenlijk wil ik die aartsleugenaar geen tijd geven

Wat is de duivel?
Een engel die door God is weggestuurd uit de hemel
Is hij sterk?
Ja maar Jezus is sterker :D
Wat doet hij dan? Leugens vertellen

Ze zijn 8 en 11 jaar
Gr Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 dec 2013 19:40

mealybug schreef:Zelfde categorie als Boekenlezer dus?

Ik wist niet dat er categorieën waren.. maar als je even wil opsommen welke categorieën er zijn, dan geef ik wel aan in welke mijn ervaringen thuis horen :wink:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 dec 2013 20:09

Jvslooten schreef:Ik wist niet dat er categorieën waren.. maar als je even wil opsommen welke categorieën er zijn, dan geef ik wel aan in welke mijn ervaringen thuis horen :wink:

Totaal onrealistische dwaasheid natuurlijk. bokkepoten, hoorntjes etc.
Maar goed, met een middeleeuws-calvinistisch fundament dat ook in heksen gelooft en pestlijders tot duivels bestempelde, niet al te verwonderlijk ;-)
Zulke onzin kan zelfs geen horrorfilm tegenop van 500 jaar later..
Vandaar, ''all is forgiven''.
:wink:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 dec 2013 20:14

Wat dat zgn. middeleeuws-calvinistisch fundament nu met dit hele topic te maken heeft ontgaat mij een beetje, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 dec 2013 20:17

Jvslooten schreef:Wat dat zgn. middeleeuws-calvinistisch fundament nu met dit hele topic te maken heeft ontgaat mij een beetje, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij.

Dat heeft te maken met hoe men in de middeleeuwen de duivel zag.
Met name Calvijn.
Google maar eens en ontdek welke plaats deze vermeende boosdoener in de maatschaoppij van toen had.
En hoe deze afgebeeld werd etc.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 14 dec 2013 20:26

Middeleeuws-calvinistisch bestaat niet. De Middeleeuwen waren juist voorbij, toen de Reformatie begon. En daarmee begon er ook een ander soort van geloven dan in de Middeleeuwen gebruikelijk was. Ik heb mijn kinderen nooit over de duivel verteld, omdat ik niet in een gepersonificeerde duivel geloof. Ook niet in een Persoonlijke God trouwens, als een soort Superman achter Zijn Supercomputer om de hele wereld, inclusief het innerlijk van alle mensen te besturen. Voor mij is het Kwaad de afwezigheid van Gods Geest. Dat in de bijbel op meerdere plaatsen over de duivel als een soort persoon wordt gesproken, komt door de oosterse schrijfstijl en ook, omdat ze God en duivel echt als een soort Personen beschouwden. Wat ik ook niet snap is, dat vele christenen wel belijden, dat Jezus de Dood=Het Kwaad overwonnen heeft, maar tot op de dag van vandaag weeklagen over de grip van de Boze die nog steeds heel groot en bedreigend is. Ongerijmd.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 dec 2013 20:33

Wat ik ook niet snap is, dat vele christenen wel belijden, dat Jezus de Dood=Het Kwaad overwonnen heeft, maar tot op de dag van vandaag weeklagen over de grip van de Boze die nog steeds heel groot en bedreigend is. Ongerijmd.

Dat begrijp ik ook niet.
Maar zij geven de duivel daarvan de schuld en dat horen ze weer in de kerk waar hel en verdoemenis wordt gepredikt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”