Wat en hoe vertel je je kinderen over de duivel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Wat en hoe vertel je je kinderen over de duivel?

Berichtdoor meribel » 14 dec 2013 12:21

Dubbel zie ik,schelpje post het al
@mortlach,
Ja dat voelt inderdaad onrechtvaardig.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 14 dec 2013 12:46

Er stond zo'n plaatje in de Peuterbijbel van de verzoeking in de woestijn met een duivel met zo'n zwarte kap zonder gezicht. De oudste was 1 toen ik die Bijbel kocht en die duivel had ik er gewoon uitgescheurd.
Ze horen er een hoop over in de kerk en van z'n vader, oudste was best wel bang, maar z'n kleine broertje stak er gewoon de draak mee. Die zat met een kerstmanpop die ze kaal hadden geknipt: ik ben de boogieman tegen z'n hond, omdat de oudste het steeds erover had en ik hem dan ging uitleggen dat ie 'm niks kon doen en dat Jezus 'm overwonnen en ontwapend had en hij nu bang voor hem was, omdat Jezus in z'n hartje is. Eerst had ik zoiets van: Nou dat kan ik toch niet toestaan, maar het was zo lachen, die jongste is echt een komiek. Ik zei tegen de oudste: Ach hij spot er gewoon mee, dat is het beste wat je eigenlijk kan doen. Sindsdien hoor ik de oudste er ook niet meer over en hij maakt zich er niet meer druk om.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 dec 2013 12:49

Maar vertel je je kinderen dan over de verleidingen in de wereld?
Of over de listen van de duivel?
Of hoe of wat?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 14 dec 2013 12:54

meribel schreef:Maar vertel je je kinderen dan over de verleidingen in de wereld?
Of hoe of wat?

Ik heb ze daar niet over verteld, alleen als ze een vraag hebben, geef ik antwoord in de trand van: wees er maar niet bang voor. Zulk soort dingen horen ze later wel in de kerk als ze ouder zijn, vind ik ze nog veel te jong voor en ik heb zelf sinds m'n bekering zoveel over de duivel gehoord dat je ze nog net niet overal zag vliegen, dus ik heb het liever over Jezus en besteed er niet teveel aandacht aan.
Zach91

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 dec 2013 12:55

En wat is later als ze ouder zijn?
Welke leeftijd?
En wat wil je dat de kerk verteld?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 dec 2013 12:57

Boerin schreef:Er stond zo'n plaatje in de Peuterbijbel van de verzoeking in de woestijn met een duivel met zo'n zwarte kap zonder gezicht. De oudste was 1 toen ik die Bijbel kocht en die duivel had ik er gewoon uitgescheurd.
Ze horen er een hoop over in de kerk en van z'n vader, oudste was best wel bang, maar z'n kleine broertje stak er gewoon de draak mee. Die zat met een kerstmanpop die ze kaal hadden geknipt: ik ben de boogieman tegen z'n hond, omdat de oudste het steeds erover had en ik hem dan ging uitleggen dat ie 'm niks kon doen en dat Jezus 'm overwonnen en ontwapend had en hij nu bang voor hem was, omdat Jezus in z'n hartje is. Eerst had ik zoiets van: Nou dat kan ik toch niet toestaan, maar het was zo lachen, die jongste is echt een komiek. Ik zei tegen de oudste: Ach hij spot er gewoon mee, dat is het beste wat je eigenlijk kan doen. Sindsdien hoor ik de oudste er ook niet meer over en hij maakt zich er niet meer druk om.

Tsja, als een kind opgroeit met Sinterklaas, Kerstman, sprookjes en verhalen en films op TV die niet waar gebeurd ziijn, maak hem dan maar eens wijs dat een verhaal van duizenden jaren terug wel geloofd moet worden.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 14 dec 2013 13:07

meribel schreef:En wat is later als ze ouder zijn?
Welke leeftijd?
En wat wil je dat de kerk verteld?

Echt over dat de duivel je verzoekt en aanvallen, ik weet het niet, laat ik maar aan hun vader over en als ie het niet goed doet stuur ik wel bij. Zo had ie de oudste ook over de hel verteld toen ie 6 was en hij was helemaal overstuur aan het huilen, want hij dacht dat hij naar de vervelende wereld ging, want hij had God iets gevraagd en geloofde eigenlijk niet dat God dat gebed zou verhoren. Hij zat toen ook te drammen tegen z'n broertje van 3: Neem Jezus aan, anders ga je naar de vervelende wereld. My goodness. Sommige dingen moet je gewoon nog niet zeggen, of heel goed uitleggen. Ik kon 'm wel uitleggen dat ie naar de hemel ging en toen was het over, maar vervolgens komt de vraag: en al die andere mensen dan? Nou kom maar, dan gaan we bidden dat God de hele wereld redt. Hij bidden: Heer redt alle mensen op de hele wereld. Klaar, slotje, probleem opgelost. Ik heb 'm er daarna nooit meer erover gehoord.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2013 13:23

Boerin schreef:Er stond zo'n plaatje in de Peuterbijbel van de verzoeking in de woestijn met een duivel met zo'n zwarte kap zonder gezicht. De oudste was 1 toen ik die Bijbel kocht en die duivel had ik er gewoon uitgescheurd.

Precies! d:)b

Er staat toch niet voor niks op zeer spottende wijze:

'Dood, waar is je overwinning? Dood, waar is je angel?’' (1 Kor 15,55 vgl. Op 9,10)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2013 13:25

meribel schreef:@mohamed,
Je bedoelt de duivel is de zonde en de zonde is de duivel?

Dat lijkt mij toch meer dan duidelijk? :)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 14 dec 2013 13:37

Ik heb vroeger heel vaak die boeken van Corrie ten Boom gelezen, daar staat ook hoe haar vader het deed. Dat vond ik echt wijs. Hij las elke dag voor uit de Bijbel, bijvoorbeeld Psalmen waar behoorlijk niet zo vriendelijke dingen in staan en dat liet ie dan gewoon weg, hij las alleen de positieve regels. Toen ze ouder was ging ze het zelf leen en zag ze dat het lang niet allemaal zo positief was en ze vroeg dat aan haar vader. Ach ja, dat waren dingen waar je kinderziel nog niet aan toe was, die heb ik gewoon weggelaten. Prachtig.
Ik ben echt blij dat ik nooit iets over de duivel of hel heb gehoord als kind met een atheistische vader. Jammer dat ik het evangelie niet hoorde, maar dat was wel weer positief.
Zach91

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 dec 2013 13:57

meribel schreef:Maar vertel je je kinderen dan over de verleidingen in de wereld?
Of hoe of wat?

Ik zou een kind niet over verleidingen vertellen, houd het bij de leeftijd.
Maar wel als je ruzie maakt met je vriendje en je krabbelt hem of trekt aan de haren, dan wordt God verdrietig als je dit doet.
De duivel is erg slim, en die kan jou influisteren dat je boze dingen moet doen, bijv een snoepje pikken.
Dan moet je proberen daar niet naar te luisteren.
Weet je waar de duivel helemaal niet van houdt?
Zingen! Van de Heere Jezus, een gebedje.
Dat vindt hij vreselijk. Doe dat maar en dan gaat hij weg.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 dec 2013 14:41

Ik was als kind al erg vroeg op hoogte van het feit dat de duivel bestond, maar mijn beeldvorming kwam niet echt vanuit de bijbel. Veel meer invloed hadden de oude volksverhalen, die op Urk nog erg leven, en waar de duivel vaak een prominente rol in speelde. Je kon hem tegenkomen in verschillende gedaantes; bijvoorbeeld als koe of als zwarte kat, maar ook als mens. In die laatste gedaante was hij te herkennen aan zijn benen; i.p.v. mensenbenen had de duivel bokkenpoten. Je begrijpt wel dat ik als kind menigmaal naar beneden gekeken, als ik een verdachte persoon tegenkwam. :lol:

Behalve in verschillende gedaantes, openbaarde de duivel zich ook in verschillende uitingen; je kon hem tegenkomen ´s avonds in een steegje, soms klopte hij op ramen en deuren of stal baby´s uit de wiegjes, en in ene ander verhaal ging hij op date met vrijgezelle meisjes. Over dat laatste is zelfs een liedje, als ik het mij goed herinner, wat dan op het schoolplein gezongen werd.

Toch moet ik zeggen dat ik nooit bang ben geweest. Ik kreeg heel vroeg al van iemand een advies, en dat heeft mij altijd gerust gesteld. Die zij: Als je de duivel tegenkomt moet je gewoon zeggen: ´In de Naam van Jezus, ga weg! Als je dat doet slaat hij direct op de vlucht.´ Ik heb het nooit hoeven zeggen, maar het stelde me wel gerust. Ik heb als kind wel eens een engel ontmoet trouwens, maar misschien was dat wel in een droom. Dat wist ik toen niet en dat weet ik nu nog steeds niet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2013 14:45

Als je echt gelooft dat de duivel nog steeds macht heeft weet je niet of het een engel was.

'Dat is ook geen wonder, want niemand minder dan Satan vermomt zich als een engel van het licht.' (2 Kor 11,14)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 dec 2013 14:55

mohamed schreef:Als je echt gelooft dat de duivel nog steeds macht heeft weet je niet of het een engel was.

'Dat is ook geen wonder, want niemand minder dan Satan vermomt zich als een engel van het licht.' (2 Kor 11,14)
Jawel hoor dat kun je best weten. Vers 4 van hetzelfde hoofdstuk legt namelijk prima uit hoe je die herkent.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 dec 2013 14:57

mohamed schreef:Als je echt gelooft dat de duivel nog steeds macht heeft weet je niet of het een engel was.

Niet altijd.
Zoals de oudere mensen dat zo mooi konden zeggen en ik onlangs nog een dominee heb horen zeggen:
Soms komt de duivel op klompen, dan is het voor iedereen duidelijk.
Maar soms komt hij op sokken, dan hoor je hem niet en is hij ook niet echt merkbaar, maar zo gevaarlijk.

Terug naar “[Religie] - Open forum”