De preek van de week

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

De preek van de week

Berichtdoor Boerin » 12 dec 2013 23:07

Afgelopen zondag was echt goed. Ik was al 3 weken niet geweest en eigenlijk niet meer van plan om nog te gaan, maar ik moest de kids ophalen en de dienst bleek nog niet te zijn afgelopen.
M'n ex had weer goed gepreekt. Hij zocht al jaren naar een intieme vriend en daar had hij de Heer heel vaak om gebeden, maar op de een of andere manier had ie die nooit, zelfs z'n familie ging niet meer met 'm om na z'n bekering. Daarvoor had ie altijd 4 goeie vrienden waar ie z'n hart mee kon delen, maar die hadden ook geen trek meer in contact toen ie bekeerd was. Nu eindelijk na 20 jaar heeft ie 'm gevonden, z'n intieme Vriend, hahaha vorige week pas. Dezelfde als ik, grappig. Oh ik moest gewoon huilen van het lachen, vertelde ie van vroeger dat er gemeenteleden waren die zeiden: Woon je daar helemaal alleen in die flat? En eerst zei ie: je voelde dat gewoon, want z'n vriendin was toen ook net weg, AU. En de volgende week vroegen ze het weer en toen zei ie: Nee, de Vader, de Zoon, de Heilige Geest en ik en miljoenen van engelen. Ons kerkje heeft welgeteld een aanstaand echtpaar, de rest is single of gescheiden of weduwe, dus de meesten begrepen wel waar ie het over had. Hij zei ook: De Heilige Geest is altijd bij ons, Hij blijft altijd en wij zeggen vaak niet eens wat tegen Hem, we hangen achter de computer of de tv urenlang en negeren Hem compleet. Denk je in hoe iemand dat zou vinden die op visite kwam, als je de hele avond niks zei.
Yes, het was een goeie preek, ik blijf toch maar.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: De preek van de week

Berichtdoor mohamed » 12 dec 2013 23:35

Dus als ik het goed begrijp wonen jij en je ex weer samen? Leuk om te lezen. :)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 dec 2013 23:43

mohamed schreef:Dus als ik het goed begrijp wonen jij en je ex weer samen? Leuk om te lezen. :)

Ehh nee, Hij heeft ook Jezus ontdekt. De voorganger heeft Jezus ontdekt, hij heeft een Vriend, mooi toch?
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 dec 2013 23:46

Dan begreep ik het niet goed. Maar heeft hij na twintig jaar het evangelie preken Jezus ontdekt? Wie preekte hij daarvoor dan?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 dec 2013 23:54

mohamed schreef:Dan begreep ik het niet goed. Maar heeft hij na twintig jaar het evangelie preken Jezus ontdekt? Wie preekte hij daarvoor dan?

:mrgreen: Hij preekte wel Jezus, maar nou had ie eindelijk ontdekt dat Hij de beste Vriend is die je maar kunt hebben. Ik heb dat ook nog niet zo lang hoor ja je bad altijd en preken en Bijbellezen en ik had echt wel een relatie met de Heer, maar niet zoals nu, dat het ook eigenlijk geen flap meer uitmaakt of er niemand is. Het ging over eenzaamheid.
Een tijd terug zei een andere man uit de kerk ook zoiets: Ja eerst had ik een Hollandse vrouw, toen een Spaanse vriendin en de rest ben ik vergeten, maar nu had ie een Vriend: Jezus.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 dec 2013 00:00

Nu begrijp ik het, ik dacht al, twintig jaar het evangelie preken en dan Jezus ontdekken is een bietje apart! :lol:

Ik zie het al voor me:
Dominee: 'eindelijk heb ik Jezus ontdekt!!'
Kerkganger: 'maar wat heeft u de afgelopen twintig jaar mij dan op de mouw zitten spelden zeg?'
Dominee: 'ik kan het uitleggen, maar niet nu. Eerst lezen we...'

:-({|=

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 dec 2013 00:14

mohamed schreef:Nu begrijp ik het, ik dacht al, twintig jaar het evangelie preken en dan Jezus ontdekken is een bietje apart! :lol:

Ik zie het al voor me:
Dominee: 'eindelijk heb ik Jezus ontdekt!!'
Kerkganger: 'maar wat heeft u de afgelopen twintig jaar mij dan op de mouw zitten spelden zeg?'
Dominee: 'ik kan het uitleggen, maar niet nu. Eerst lezen we...'

:-({|=

:schaterlach:
Zach91

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 13 dec 2013 13:13

Toch zijn er wel verhalen bekend over onbekeerde dominees...

Bijvoorbeeld:
Hendrik de Cock
Hendrik de Cock werd 12 april 1801 te Wildervank geboren als zoon van een liberale burgemeester. Hij studeerde te Groningen theologie en werd in 1824 als proponent te Eppenhuizen beroepen. Zijn vrouw Frouwe Venema (1803-1889) was van moederzijde een afstammelinge van het bekende Oldambtster Tonkesgeslacht.

Toen dominee De Cock in Ulrum kwam onderscheidde hij zich in weinige dingen van alle collega’s uit de omtrek. Zijn theologische opvattingen onderscheidden zich niet van de toen gangbare liberaal-protestantse visie, dat wil zeggen een visie die optimistisch gestemd was over de mogelijkheden van de mens zelf om een positieve bijdrage te leveren aan zijn lot en meer in het bijzonder aan zijn zaligheid.

Maar in Ulrum waren er gemeenteleden, onder andere Klaas Pieters Kuipinga en Jan Jakobs Beukema (olle boas bakker) die er van overtuigd was dat mensen zelf onmachtig waren, van nature geneigd tot alle kwaad, van uit zichzelf tot niets goeds instaat en zeker niet in staat om zelf ook maar het geringste bij te dragen aan hun zaligheid. Kuipinga zette met zijn opmerking “Indien ik ook maar één zucht tot mijn zaligheid moest bijbrengen, dan was het voor eeuwig verloren” De Cock aan het denken en aan het bestuderen van de oude schriften. Anders dan zijn voorganger Hofstede de Groot voelde De Cock zich niet hoog verheven boven de merendeels eenvoudige, ongeletterde kerkgangers met hun traditionele, orthodoxe opvattingen, en hij luisterde naar hen. Langzamerhand kwam De Cock tot de conclusie dat niet hun, maar juist zijn opvattingen niet deugden. Zo werden zijn preken steeds duidelijker rechtzinnig-gereformeerd. En het zal wel onder zijn invloed zijn geweest dat de kerkenraad de aloude calvinistische tuchtoefening in de gemeente weer ter hand nam.

Het duurde niet lang of tot ver in de omgeving raakte bekend dat de dominee van Ulrum bekeerd was en de oude waarheid, gebaseerd op Schrift en belijdenis, verkondigde. Het werd zondags een drukte van belang in het dorp; ook velen uit de omgeving van Ulrum wilden bij De Cock onder het woord zitten en wensten ook hun kinderen door hem te laten dopen.

In het volgende artikel zullen we zien dat juist dat laatste kwaad bloed zette bij dominee Du Cloux van Vierhuizen. Maar ook met het feit dat hij in scherpgestelde brochures de opvattingen van de heersende kerk en met name ook van enige collega-predikanten bestreed, maakte De Cock vele vijanden.

bron

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 dec 2013 14:21

Rozijn schreef:Het duurde niet lang of tot ver in de omgeving raakte bekend dat de dominee van Ulrum bekeerd was

Oh geweldig!!
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 14 dec 2013 00:53

Zach91

Terug naar “[Religie] - Open forum”