mealybug schreef:1- Eigenlijk vraag ik, gebeurt er wezenlijk iets wanneer een mens de doop of het avondmaal ''ondergaat'' ?
2-Wordt het lichaam van Christus, waarvan de gelovigen deel zijn, beleefd door middel van sacramenten, of door een geestelijk leven nabij de Heer, ?
.
Voor het gemak ff een nummertje der bij gezet.
Antw1-
Petrus noemt de doop een vraag tot God.
Ik denk dat er dus wel iets wezenlijks gebeurt.
De dopeling roept God aan.
Met welk doel doet hij dat?
Het avondmaal is door Christus ingesteld.(Lukas22:19)
....En Hij nam brood en als Hij gedankt had, brak Hij het en gaf het hun(-ik denk dat ze het moesten opeten-) zeggende: dat is Mijn lichaam hetwelk voor u gegeven wordt; doet dat(eten denk ik) tot mijn gedachtenis.
Het is dus een maaltijd.
Ik neem iets in de mond en slik het door.
Hij geeft mij dus voedsel.
En van voedsel kan ik groeien en leven.
Zo ook in geestelijke zin.
Het geloof eet Hem.
.......Tenzij dat gij het vlees van de Zoon des mensen eet, en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelf........
.......die Mij eet, dezelve zal leven door Mij......(Joh.6:57)
Voor wie gelooft en eet en drinkt gebeurt er dus iets wezenlijks.
Antw2-
Zoals je het zegt lijkt het dat je met het lichaam de Gemeente bedoelt?
Of bedoel je:..
.......wordt het lichaam van Christus waaraan de gelovigen deel hebben, beleefd door middel van de sacramenten , of door een geestelijk leven nabij de Heer?
Het is dus een gedachtenis-maaltijd.
Wat wordt er nu bedoeld door dat woordje "gedachtenis"?
Het oorspronkelijke woord in het Hebreeuws betekent:
.......en feit of waarheid in gedachten brengen, om zijn doen en laten daarop af te stemmen.....
Oorspronkelijk betekende het:...... iets zeggen.....zweren.....
Door/bij dit eten roepen we dus zijn sterven aan het kruis in gedachten om ons voor te nemen om daaruit te leven, om Hem bij vernieuwing te beloven daaruit te leven.
Wij gedenken Zijn sterven voor ons en vernieuwen(zweren) onze trouw aan Hem.
Eigenlijk is het dus een geloofshandeling, waarbij ik tegen over Hem erken, dat ik door Hem leef. En dat kan nooit zonder geestelijk leven met de Heere.
En dus gebeurt er iets wezenlijks.
h.g.
Learsi