Refowebkids deel 19

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor Dippie » 10 dec 2013 21:04

Het praten gaat hier sowieso erg goed. Nog niet alles is natuurlijk perfect verstaanbaar, maar over het algemeen kunnen de mensen haar al goed begrijpen en verstaan. Ze heeft er gewoon veel interesse in, en ik vind het dan ook wel leuk om steeds meer dingen aan te 'leren'. Ze bidt en dankt ook al helemaal zelf voor het eten en ook het 'Ik ga slapen, ik ben moe' kent ze al helemaal uit dr hoofd (de eerste 2 coupletten dan ;) ) Ze zingt ook lekker precies op de momenten dat je denkt; oké :roll: Vorige week liep ik bij de Xenos en toen zong ze 3x achter elkaar Ik ga slapen ik ben moe bij de kassa :D, Bij de Jumbo zingt ze zo goed als Opent uwe mond :mrgreen:
Afbeelding

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 dec 2013 21:06

ajl schreef:Het leren praten heeft wel degelijk met duim-speengedrag te maken. Daardoor krijg je een luie mondmotoriek, waardoor je slechter kan eten (smakken), bellen blazen etc en woorden verkeerd uit blijft spreken. Mijn oudste twee duimen en met name nr 2 heeft daar een luie mondmotoriek en loopt hiervoor bij de logopedie.

dat kan. Wij bij ons thuis allemaal duimers eerste klas.. niks geen lui mondmotoriek maar jonge spraakwaters. M loopt nu nog steeds met de knuffel en speen rond en op slechte dagen hangt die best veel in zijn mond... maar geen probleem... duidelijk verstaanbaar etc.

Denk dat een stuk aanleg hier ook bij een grote rol speelt.

Evelien: ik en benieuwd wat de huisarts zegt!

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 10 dec 2013 21:39

Hier ook een knuffel en duim...., maar wel alleen in bed, (anders loopt hij er de hele dag mee). Gelukkig duimt hij alleen in combinatie met knuffel. Aan het praten merk ik het niet, maar je ziet het wel aan zijn gebit....dat wordt een beugel later :?

@ Dippie: grappig he dat zingen in de winkel. Opent Uwe mond heeft J ook al eens in de supermarkt gezongen (tot mijn grote verbazing, ik had geen idee hoe hij dat kende, bleek mijn vader hem dat aangeleerd te hebben :lol: ) Op dit moment is Jezus is de goede Herder erg favoriet (en nog vele andere liedjes).

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 11 dec 2013 10:56

Zo leuk dat zingen inderdaad! F zingt ook het liefst de hele dag door. Liedjes van Elly en rikkert zijn favoriet.
hij vertelde vorige week dat hij niet meer naar de creche wilde, maar met papa mee naar de kerk. ging super goed, had in niet verwacht want hij heeft niet echt zitvlees, haha. Hij is voor de preek naar de creche gegaan en dat ging super.
@ajl ben ook heel benieuwd hoe hij gaat reageren als het straks zo ver is.. Hij zei pas dat het gezellig is als de baby bij ons komt wonen, maar ik verwacht dat hij zich als draakje gaat gedragen. Kan het alleen maar meevallen ;-)
Hij is nu ook al enorm aan het uittesten. Manlief is in het buitenland en dat merk ik ook wel aan z'n gedrag..

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 11 dec 2013 14:02

Hier vond J het ook heel gezellig als de baby kwam....tot het moment daar was.
Ik kende hem de eerste 1,5 week bijna niet terug, wat een draakje, echt oervervelend. Niet zozeer naar zijn zus, maar meer naar ons toe.
Gelukkig was het daarna wel over en is hij helemaal gek op zijn zusje, dat is echt schattig.

Stip
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stip » 11 dec 2013 14:20

Hier gelukkig geen draakje gehad toen de jongste geboren was. Ze was net 2 geworden, maar het ging eigenlijk gelijk heel goed. Nu wordt het lastiger omdat haar zusje ook aan haar speelgoed zit en op knopjes drukt wat zij niet wil.
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 11 dec 2013 16:01

Hier ook echt een draakje sinds M. een broertje heeft. Erg lief voor zijn broertje maar het woord luisteren staat even niet meer in zijn woordenboek.... Verder moet ik hem heel erg in de gaten houden, ik kan hem eigenlijk geen seconde alleen bij zijn broertje laten. Ach, alles gaat wel weer een keer over ;-)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 dec 2013 19:25

Hier voerde ik een week na de geboorte van J de volgende conversatie
Dochterlief; wanneer gaat hij nu naar zijn eigen moeder?
ik: mag hij niet blijven dan
DL: nee, doe maar niet, breng maar weer terug.

Na 3 weken vertelde zij mij tijdens het boodschappen doen dat hij niet meer weggebracht hoefde te worden. Hij mocht wel blijven :lol:

Ik was er bij haar ook helemaal niet op bedacht, want zij hielp mee het kamertje klaarmaken voor de baby en zij vertelde aan iedereen dat zij een broertje kreeg en dat die bij mama in de buik zat. Je kan je dan behoorlijk vergissen.

De laatste keer maakte ik mij enorm veel zorgen om J toen zijn broertje kwam, maar dat viel eigenlijk enorm mee. Hij was wel dwars, maar dat is hij eigenlijk altijd. :lol:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 dec 2013 19:46

Grappig die gedachtes van kinderen. Ben heel benieuwd hoe S. zal reageren mochten wij nog een kindje (hopen te) krijgen. Hij is wel heel lief naar zijn neefje en nichtjes (die in de afgelopen paar maanden geboren zijn). Hij vind het heel erg interessant, vooral als ze gaan huilen.

Hangt er iets in de lucht ofzo?
S. heeft zo enorm veel energie, ga elke dag wel even met hem naar buiten zodat hij buiten is geweest. Afgelopen dagen enorm veel energie. Maar vandaag was wel het toppunt. Rennen, vliegen. Heb een paar keer proberen af te leiden en met hem boekjes proberen te lezen. Maar niks hielp.
Blij dat hij nu in bed ligt. :mrgreen:

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 12 dec 2013 20:32

Herkent iemand dat; het gevoel dat je kind nog niet helemaal toe is aan school...?

Onze jongste mag over een poosje (als hij 4 is) naar de basisschool. Maar voor mijn gevoel is hij daar nog niet helemaal aan toe. Hij wil zelf ook echt niet, hij wil bij mama blijven... Nu vind ik hem zelf qua ontwikkeling, praten, geduld, concentratie etc nog niet echt een kleuter. Hij speelt ook niet met duplo/ lego, puzzels, kan niet kleuren enz. Maar om deze dingen maak ik mij niet zo druk; de juf moet zich daar maar mee redden ;-). En hij gaat na de zomervakantie gewoon weer naar groep 1.
Maar ik zit meer met het idee dat ik denk hij de veiligheid van thuis, van papa en mama, nog echt nodig heeft.
En nu gaf logopedie ook nog eens aan dat zij adviseerde om tot na de zomervakantie te wachten om hem naar school te doen omdat hij nog niet echt verstaanbaar is voor anderen. Zij denk dat hij over een half jaar een veel betere start maakt, wat ook beter is voor zelfvertrouwen en veiligheidsgevoel.

Nu weet ik het niet zo goed... Wat zouden jullie doen? Hij doet namelijk thuis ook niets (speelt zelf helemaal niet). En als hier kindjes zijn (heel vaak) of hij speelt een keertje bij een buurmeisje of nichtjes/ neefjes dan vermaakt hij zich véél beter. Dan speelt hij mee.

Verder is het een heerlijk joch, waar we érg van genieten. Maar soms heb ik een heel klein beetje het idee dat hij een beetje anders is dan een ander... Weet het niet hoor, net een beetje dat gevoel wat jij hebt @Evelien? Aan de andere kant verbaast hij mij ook vaak; speelt bijv. met beleid Uno en weet de vraag onder het dagboekstukje 9 van de 10 keer te beantwoorden....

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 12 dec 2013 20:37

Evelien schreef:Het is moeilijk om S. beschrijven/omschrijven. Iets zegt in mij dat er met hem toch iets aan de hand is.
En op het KDV (kleinschalig, dus 1 groep hij is 1 van de jongste), we hebben erg nauw contact met haar (ook in ons prive leven).

Is dat niet meer iets voor het consultatiebureau dan voor de huisarts?

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 12 dec 2013 20:38

Kan hij ook alleen de ochtenden naar school zodat hij wel in contact met anderen komt, met hen kan spelen maar ook de veiligheid van thuis nog heeft.
Hier is onze jongste heel erg opgeknapt nu ze naar school mag (alleen de ochtenden). Ze hing en hangt heel erg aan mij maar is in de paar weken dat ze naar school gaat heel erg gegroeid.

juf89
Mineur
Mineur

Berichtdoor juf89 » 12 dec 2013 20:41

@654321

Heb je een beetje vertrouwen in de school waar je kind straks heen gaat, en is het een optie om het met hen te bespreken?
zou het bijvoorbeeld een optie zijn dat je gewoon rustig aan begint, met 2 dagdelen per week zodat hij rustig aan kan gaan wennen?
Kijk omhoog en zie wat nog verborgen is

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 12 dec 2013 21:45

Memmem schreef:Kan hij ook alleen de ochtenden naar school zodat hij wel in contact met anderen komt, met hen kan spelen maar ook de veiligheid van thuis nog heeft.
Hier is onze jongste heel erg opgeknapt nu ze naar school mag (alleen de ochtenden). Ze hing en hangt heel erg aan mij maar is in de paar weken dat ze naar school gaat heel erg gegroeid.

Dat lijkt mij wel wat voor hem, alleen de ochtenden. Maar dan moet ik wel een gesprek aanvragen met school, vraag mij dan weer af of dat niet wat overdreven is? Hij mag 2 keer komen wennen en daarna word hij gewoon verwacht voor 3,5 dag. Krijg volgende week wel vragenlijsten etc wat ik moet invullen. En moet volg. week ook naar het csb, kan ik het ook aankaarten. Want ik heb daarbij ook een beetje het gevoel dat hij 3,5 dag nog niet goed aankan qua prikkels.
Hij hangt inderdaad ook de hele dag aan mij....

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 12 dec 2013 21:52

juf89 schreef:@654321

Heb je een beetje vertrouwen in de school waar je kind straks heen gaat, en is het een optie om het met hen te bespreken?
zou het bijvoorbeeld een optie zijn dat je gewoon rustig aan begint, met 2 dagdelen per week zodat hij rustig aan kan gaan wennen?

Op zich vind ik het tot nu toe een fijne school en wat ik hoor/ lees is het ook wel een goede school. Maar ik heb ook nog nooit iets bijzonders gehad...
Ik heb het eigenlijk nog nooit gehoord om 'rustig te beginnen' maar voor hem zou het denk ik wel goed zijn.

Maar soms denk ik ook om het maar te proberen zoals alle kinderen dat hier doen als ze 4 zijn en dan goed te observeren en bespreken met school hoe het gaat.

Ben wel benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken...

Terug naar “Archief”