Apartheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: Apartheid

Berichtdoor alexander91 » 11 dec 2013 13:06

Rozijn schreef:@MB: Wat zou jij in zijn positie vanuit zijn context gedaan hebben? Zou je het beter gedaan hebben?

Mealybug zou zijn goedheid hebben aangewend om Zuid-Afrika tot een rechtvaardige staat te maken, zonder reformatorische gezindte natuurlijk :P. Die zouden uitgezuiverd zijn.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 dec 2013 13:07

:mrgreen:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 dec 2013 13:07

Rozijn schreef:@MB: Wat zou jij in zijn positie vanuit zijn context gedaan hebben? Zou je het beter gedaan hebben?

Ik zou helemaal NIETS gedaan hebben, wat een ander schaadt.
Weet je hoeveel mensen er in de gevangenis zonder opgaaf van reden en zonder proces hun einde vonden?
Denk je dat ik daar verantwoordelijkheid voor zou willen nemen en mezelf nog christelijk noemen ook? :o

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 dec 2013 13:09

schelpje3 schreef::mrgreen:

Kun jij je insubstantiele sarcastische non-toevoegingen niet eens achterwege laten?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 11 dec 2013 13:13

mealybug: "weet je hoeveel mensen er in de gevangenis zonder opgaaf van reden en zonder proces hun einde vonden?"

Over jurisprudentie gesproken!

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 dec 2013 13:32

Als je op internet leest over deze meneer Verwoerd, zie je dat hij tijdens de 2e wereldoorlog, pro-Duits en antisemitisch was.
En dat hij als 2 jarige uit Amsterdam naar Zuid-Afrika verhuisd was, omdat zijn vader zendeling was.
Dus aan zijn opvoeding zal het niet gelegen hebben.
't Zal de aard van het beestje wel zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2013 13:33

Die vraag is moeilijk te beantwoorden en niet relevant. Er wordt snel geroepen: "ach we zouden het vast niet beter hebben gedaan". Maar dat weet ik niet. Feit is dat er altijd ook mensen zijn geweest die wel tegen de gevestigde orde ingingen, er wel wat aan probeerden te doen. Denk aan het William Wilberforce bijvoorbeeld.

Dat gereformeerden voor waren had misschien voor een deel met indoctrinatie te maken... maar voor een deel ook om het feit dat het vooral om macht draaide, om geld.... en niet om God. Zoals meestal wanneer in naam van God de meest verschrikkelijke dingen gedaan werden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 11 dec 2013 13:36

Marnix schreef:Die vraag is moeilijk te beantwoorden en niet relevant. Er wordt snel geroepen: "ach we zouden het vast niet beter hebben gedaan". Maar dat weet ik niet. Feit is dat er altijd ook mensen zijn geweest die wel tegen de gevestigde orde ingingen, er wel wat aan probeerden te doen. Denk aan het William Wilberforce bijvoorbeeld.
Mensen die tegen de gevestigde orde ingingen hebben vaak een verleden wat hen op dat pad heeft gebracht.
Daarnaast zijn er inderdaad altijd uitzonderingen, maar we kunnen op dit forum niet allemaal uitzonderingen zijn. Anders zouden we immers geen uitzondering zijn ;-).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 dec 2013 13:36

Bambi schreef:Als je op internet leest over deze meneer Verwoerd, zie je dat hij tijdens de 2e wereldoorlog, pro-Duits en antisemitisch was.
En dat hij als 2 jarige uit Amsterdam naar Zuid-Afrika verhuisd was, omdat zijn vader zendeling was.
Dus aan zijn opvoeding zal het niet gelegen hebben.
't Zal de aard van het beestje wel zijn.

juist.
Precies de categorie die Marnix aanhaalt.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 dec 2013 13:41

Ik heb wel eens de indruk dat de kerken in het algemeen weinig doen voor de "gevangenen" die onterecht zonder berechting worden gemarteld behalve dan de organisatie van "Open Doors".
Israël en de Bijbel daar hebben wij zondag voor gecollecteerd doen ook heel veel voor dergelijke onrechtvaardige behandelingen.
Behalve hier en daar een "groene grijns" wat ik een vreselijke smiley vind, doet men er zo smalend over dat je daar zo je conclusie aan verbindt.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 11 dec 2013 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 dec 2013 13:55

Wilsophie schreef:Ik heb wel eens de indruk dat de kerken in het algemeen weinig doen voor de "gevangenen" die onterecht zonder berechting worden gemarteld behalve dan de organisatie van "Open Doors".
Israël en de Bijbel daar hebben wij zondag voor gecollecteerd doen ook heel veel voor dergelijke onrechtvaardige behandelingen.
Behalve hier en daar een "groene grijns" wat ik een vreselijke smiley vind, doet men er zo smalend over dat je daar zo je conclusie aan verbindt.

Er zijn er nog wel meer hoor:

http://www.sdok.nl/

http://www.stichtinghvc.nl/

http://www.friedensstimme.nl/

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 11 dec 2013 14:15

mealybug schreef:Ik zou helemaal NIETS gedaan hebben, wat een ander schaadt.
Weet je hoeveel mensen er in de gevangenis zonder opgaaf van reden en zonder proces hun einde vonden?
Denk je dat ik daar verantwoordelijkheid voor zou willen nemen en mezelf nog christelijk noemen ook? :o

Aha, jij doet nooit iets dat een ander schaadt? ;)

Als jij een schadelijk persoon uit een samenleving isoleert, is dat dan schadelijk voor die persoon? Maar als je hem niet isoleert, is het dan niet schadelijk voor een ander?
Kortom: je stellingname is in zichzelf prijzenswaardig, maar niet echt passend in de werkelijkheid. Het zou kunnen als er helemaal geen slechte mensen zouden bestaan...

Verder: ik wilde met mijn vraag niet zeggen dat iemand per definitie hetzelfde zou doen als genoemd staatsman, maar wel dat het makkelijk oordelen is over iemands daden, vanuit een comfortabele positie in een andere tijdgeest.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 11 dec 2013 14:40

"vanuit een confortabele positie in een andere tijdgeest"

Wat heeft een "andere tijdgeest" te maken met een "confortabele positie" ?

Ik heb toch altijd gedacht dat christenen niets te maken hadden met welke tijdgeest dan ook, maar uitsluitend zouden handelen vanuit de Geest van Christus Jezus, Die, sinds Zijn opstanding uit de dood, Dezelfde is gebleven.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 11 dec 2013 14:50

ineke-kitty schreef:"vanuit een confortabele positie in een andere tijdgeest"

Wat heeft een "andere tijdgeest" te maken met een "confortabele positie" ?
Volgens mij heeft het niets met elkaar te maken, maar het is bedoeld als combinatie. In het geval van beide zaken. Voor een dergelijke stelling is het niet nodig dat die twee een relatie hebben. Misschien had er voor de duidelijkheid het woord "en" tussen kunnen staan.
ineke-kitty schreef:Ik heb toch altijd gedacht dat christenen niets te maken hadden met welke tijdgeest dan ook, maar uitsluitend zouden handelen vanuit de Geest van Christus Jezus, Die, sinds Zijn opstanding uit de dood, Dezelfde is gebleven.
En meteen gaat de roze bril weer op... Wat hebben christenen te maken met de apartheid, niets toch? Dus waar houd je je mee bezig hier?

O wacht, we zijn christenen, maar we leven wel in 2013, en bij 2013 is er een bepaalde "tijdgeest".

Eventueel kunnen we zelfs het bedelingenstokpaardje van stal halen... :mrgreen:

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 11 dec 2013 14:55

" Wat hebben christenen te maken met apartheid, niets toch?"

Lees je geschiedenisboekjes dan nog maar eens een keer over, en dan heb ik het niet eens over meneer Verwoerd, die zich "christen" noemde, maar over de slavernij in het verleden in het algemeen.
Die zogenaamde christelijke plantage-bezitters die er zwarte slaven op na hielden, en hen afranselden met de karwats. Hen behandelden als beesten. Dus praat me niet over "tijdgeest" .

Terug naar “[Religie] - Open forum”