Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Wilsophie schreef:De Heilige Geest was nog niet werkzaam onder het oude verbond en Hij kon niet komen alvorens Christus verheerlijk was. Hij bouwt alleen op de grondslag van het Offer van Christus bij Zijn opstanding.
Staat dat ergens letterlijk in de Bijbel?Wilsophie schreef:Anders gezegd dat wedergeboorte ook pas mogelijk was na de opstanding
mealybug schreef:Learsi,
Wat leert Christus wanneer Hij zegt dat de Trooster, de Heilige geest niet eerder kan komen, dat wanneer hij Zelf zal zijn opgevaren?
Wilsophie schreef:Ik begrijp je vraag, nee het is geen verschrijving. Er was wel sprake van Heilige Geest uiteraard want al in Genesis 2 zweefde de Geest over de wateren, maar de manifestatie van De Heilige Geest als zijnde andere Trooster werd pas uitgestort op de discipelen nadat de Here Jezus was heengevaren naar Zijn VAder.
Anders gezegd dat wedergeboorte ook pas mogelijk was na de opstanding en daarom maakt de Bijbel onderscheid in wedergeboren gelovigen als het Lichaam van Christus en de positie van de gelovigen onder het oude verbond. Zij hadden uiteraard wel met de Heilige Geest te maken, maar waren niet vervuld met de Heilige Geest danwel hadden niet de inwoning van de Heilige Geest.
k lees bv in Mattheus 19 "En Jezus zei tegen hen: Voorwaar, Ik zeg u dat u die Mij gevolgd bent, in de wedergeboorte, als de Zoon des mensen zal zitten op de troon van Zijn heerlijkheid, ook zult zitten op twaalf tronen en de twaalf stammen van Israël zult oordelen."
Christus gebruikt volgens mij een voltooid verleden tijd mbt de wedergeboorte van de discipelen.
Wilsophie schreef:Ik meen dat ik naast Ds Harry Bultema waarvan IK wel gehoord had, ook andere kerkvaders heb genoemd, maar ik zal de laatste eeuw benoemen in deze. En ik begin dan ergens sinds de Hervorming en zal me beperken tot Nederland, en wat obscuur betekent vind ik niet zo belangrijk, op mij komt het over als zijnde negatief.
Ik begin met een uitspraak van Professor Joh. Albrecht Bengel en hij stelde drie regels : "Laat de Bijbel uw bron zijn. Niet boeken, niet grote mannen, niet de publieke opinie maar alleen en geheel de Bijbel.
Lees niets IN de Bijbl dit wijst op het onbevooroordeeld en kinderlijk Schriftonderzoek
Laat niets links liggen in de Heilige Schrift want als de Schrift is van God ingegeven.
Zijn voornaamste profetische werken zijn:"Een verklaring van de Openbaring en Ordo temporum een verhandeling jawel.....!! over de tijdrekening.
Dat hij dus chileast was spreekt vanzelf.
Helaas stelde hij een datum vast voor de aanvang van het milennium.
Er is in gereformeerde kringen nog maar zelden aandacht besteed aan het chiliasme en daarom schijnt men ook zelfs de mogelijkheid, in elk geval niet de werkelijkheid te willen erkennen van een zedelijk en geestelijk lichamelijk chiliasme.
Men maakt nu de tegenstelling vooral tussen gematigd en zinnelijk zodat men onwillekeurig moet vragen of er dan ook een gematigde zinnelijkheid bestaat.
De predikanten die door het chileasme zijn geroerd en zich ermee bezig hielden en ook uitdroegen zijn.
C.C. Callenbach uit Nijkerk, H.P. Scholte stichter van Pella, Iowa.
L.J. van Rhijn een geliefd predikant ten tijde van Groen van Prinsteren en Da Costa, J. de Liefde,, Dr. C Schwartz was zendeling onder Israël, W. Jamieson, de episcopaalse zendeling onder de joden, Thelwall en Pierre Chevallier , Palus en Ds. R. Engels van NIewolda die bij de Synode aandrong op handhaving van de leerstukken in de geest van Da Costa.
L. Tinholt, een kind van het reveil was leerling van Da Costa en gereformeerd in hart en nieren.
Hij verdroeg de smaad voor zijn verwachting en prediking van het Koninkrijk Gods in bedoelde zin.
Ph. v.d. Land predikant in Rotterdam hield veel Bijbelstudies omtrent het profetisch karkakter van de tekenen der tijden.
En ook hij hing het herstel van Israël aan.
Tot slot nog een schrijver voor kinderen een fervent chiliast is de Gereformeerde A.J.Hoogenbirk, maar het is dan wel tot slot want de lijst van grote mannen die chileast waren in de laatste eeuw uit Gereformeerde kringen is veel en veel langer.
Wat betreft het onderscheid tussen Israël en de Gemeente in al haar facetten is hierin heel belangrijk.
De verbondstheologie komt zeer in drang en men komt er ook eigenlijk niet meer uit en laat het dan ook liever liggen.
En beroept zich op het feit dat de Bijbel zelf zegt dat de Kerk als het lichaam van Christus een mysterie is en dat moet je vooral zo laten.
Want men moet eigenlijk één van de twee aanvaarden: Of de Kerk is vierduizend jaar hoofdeloos geweest of zij is pas na het Hoofd ontstaan want God maakt in de regel geen hoofdeloze dingen.
Hier komt bij dat het een vaste wet is, dat het hoofd aan het lichaam vooraf gaat. Deze wet geldt in de natuurlijke en de geestelijke wereld.
En heel het Nieuwe Testament leert ons dat deze vaste regel van toepassing is op Christus en Zijn lichaam.
Johannes zegt het zo prachtig "zoals Ik in de wereld ben zo zijn zij in de wereld".
Als nu dan heel het NT ons leert dat de Gemeente in ALLES volgt waarom zouden we dan hierin een grote uitzondering maken en hier de rollen omkeren?
De Gemeente is een gebouw , dat gegrondvest is in de vernederde en verhoogde Christus. Efeze 2 vers 21 met het voorgaand verband, want wij is een lichaam dat opwast uit het hoofd. Kol 2 cwea 19.
De Heilige Geest was nog niet werkzaam onder het oude verbond en Hij kon niet komen alvorens Christus verheerlijk was. Hij bouwt alleen op de grondslag van het Offer van Christus bij Zijn opstanding.
Johannes 16 vers 14. De Heilige Geest is het belangrijkste bouw "werk" die de Gemeente vormt en bouwt Hij heeft immers Christus ' vleselijk lichaam gevormd in de schoot van de maagd Maria en Hij vormt dus nu ook Zijn geestelijk mystieke lichaam volgens 1 Kor. 12 vers 13.
Er is dus een lange lijst vanuit de Bijbel waarin de verschillen worden aangetoond tussen Israël en de Gemeente. Als men die niet onderscheidt en erkent dan zie ik dat men zich in allerlei bochten moet wringen om in eerste instantie de leer van de bedelingen van tafel te vegen, maar nog veel meer geknoei met de roeping van de eigen kerk die beheerst zou moeten worden niet door vlees maar door de Geest Die in haar woont.
Als een jood op de 8e dag besneden wordt dan is hij volle burger van Israël en hoe anders is dat in de Gemeente waar niemand is ingelijfd zonder geboren te worden uit water en Geest.
Israël = gehoorzaam en leef.
De Gemeente = leef en gehoorzaam.
De predikanten lijken bang dat als de gelovigen zich beroepen op een hemelse positie door de prediking die erop gericht zou moeten zijn deze gelovigen hun "aardse roeping" zouden verzaken en hemelsgezind zouden worden.
Maar wij zouden schatten verzamelen in de hemel en niet op aarde.
Gezien de rijkdom van vele kerken vrees ik de jacht naar aardse schatten ver uitstijgt naar het geloof in een geweldige hemelse toekomst die nu al gestalte mag krijgen in ons denken.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 316 gasten