Als je kijkt naar abortus en euthanasie, in hoeverre ben je dan pro life?
Hartelijke groet,
Bart-Jan
http://prolife.forum-xl.com/
Moderator: Moderafo's
Bartuz schreef:Ok, hoe kijk je tegen abortus aan?
alexander91 schreef:PS voorzover je trouwens over voorstanders van abortus kunt spreken, want het geeft een valse schijn dat dergelijke mensen liever abortus hebben dan een kind, maar vaak richt het zich op nare of moeilijke omstandigheden.
Mortlach schreef:[
Inderdaad. Niemand staat te juichen bij de abortuskliniek. We zouden ons veel meer moeten richten op preventie. Maar de keuze moet wel gemaakt kunnen worden.
Mortlach schreef:Ik ben sterk voor de eigen keuze van mensen. In geval van euthenasie geloof ik niet in 'levensplicht' en zijn het meestal niet de tegenstanders die ondraaglijk en uitzichtsloos lijden.
In geval van abortus ben ik van mening dat het recht op lichamelijke integriteit van de moeder het recht op leven van de vrucht overstijgt. Dit betekent dat de moeder de (impliciete) toestemming die ze geeft aan de foetus om gebruik te maken van haar organen kan en mag intrekken.
Ik heb mijn standpunten al wat uitgebreider verwoord in het Dwars-onderwerp Gekke Bertje, maar kan dat hier nog wel een keer doen, indien gewenst.
Marnix schreef:Dat mensen over hun eigen leven mogen beslissen, dat kan ik me wel goed voorstellen. Maar of mensen over het leven van een ander mogen beslissen? Ik ben daar geen voorstander van. En ik ben bang dat men er ook steeds verder in gaat. Hazenlip? Past niet in ons ideaalbeeld.... dus abortus en opnieuw proberen? Kleine kans op een afwijking? Waarom het risico nemen?
Overigens vind ik niet dat de moeder het recht om zomaar het gebruik van de organen in te trekken. Dat moet je dan van tevoren bedenken. Als je zwanger wordt (ik laat verkrachtingen even buiten beschouwing) heb je daarmee al acties met verantwoordelijkheden genomen. Het idee "ik heb het zelf geregeld dus mag ook zelf beslissen wat ik er mee doe" vind ik niet valide.... want waarom geldt het na 24 weken dan niet meer? Of na de geboorte?
Marnix schreef:maar wat is het recht van het ongeboren leven? Het komt nu over als "de moeder heeft alle recht en het ongeboren leven helemaal niet". Dat klinkt voor mij als onrecht. Puur om dat je dat leven nog niet kan zien, je je er nog niet aan kan hechten. En dat maakt moord opeens geoorloofd. Dat vind belachelijk. En dan heb ik het niet over levensbedreigende situaties voor de moeder. Dan kan ik me er nog wat bij voorstellen....
Wilsophie schreef:@ Mortlach, het is altijd de vraag om het ongeboren kind volwaardig is zolang het ademt op de kracht van de moeder.
Ik vind dat heel moeilijk want de Bijbel zegt toch echt dat "alles wat adem heeft love de Heer".
Persoonlijk vind ik die plaatjes met afschuwelijk samengeknepen foetussen echt demogisch.
In vroegere tijden dus tijdens mijn opleiding maakte niemand zich druk om wat er met misgeboren of dode vruchten gebeurden.
Ik wil natuurlijk niet terugkeren naar de tijd dat vele ongeboren vruchten in de kliko belandden, toch vind ik sommige zienswijzen veel te ongenuanceerd en vaak getuigen van weinig kennis.
Ik zou aan deze mensen willen vragen, wat denkt u. Ik heb een aantal miskramen gehad en zie ik deze "kindjes" straks terug en hoe herken ik hen dan? Dat zijn vragen die ik tegenkom en hebben jullie daar een antwoord op.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten