Apartheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Apartheid

Berichtdoor Faramir » 10 dec 2013 09:24

Vandaag zag ik op de website van Trouw een interessant artikel.

Waarom bleven gereformeerden zo lang pro-apartheid?

Een deel van de Nederlandse gereformeerde kerken bleef de apartheid decennialang verdedigen. Waarom?

Het is een ongemakkelijke waarheid uit de geschiedenis van de gereformeerde kerken: hun theologie vormde een belangrijke bouwsteen van de apartheidsideologie. Veel Afrikaners geloofden dat ze een Eed des Verbonds hadden afgesloten, waardoor God hen naar heerschappij zou leiden.

Het gedachtegoed van de Nederlandse theoloog Abraham Kuyper speelde daarin een belangrijke rol. Zijn idee dat God bepaalde maatschappelijke terreinen had aangewezen waar de overheid niets te vertellen had (de zogeheten soevereiniteit in eigen kring), bleef goed hangen bij de vele Zuid-Afrikaanse theologen die in Nederland studeerden. De staat moest zich verre houden van de familie, het onderwijs en de werkvloer.

De rest van het artikel is hier te vinden; http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... heid.dhtml

Kan iemand mij hier meer over vertellen?

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Apartheid

Berichtdoor mealybug » 10 dec 2013 10:08

Faramir schreef:Vandaag zag ik op de website van Trouw een interessant artikel.

Een deel van de Nederlandse gereformeerde kerken bleef de apartheid decennialang verdedigen. Waarom?

Het is een ongemakkelijke waarheid uit de geschiedenis van de gereformeerde kerken: hun theologie vormde een belangrijke bouwsteen van de apartheidsideologie. Veel Afrikaners geloofden dat ze een Eed des Verbonds hadden afgesloten, waardoor God hen naar heerschappij zou leiden.

Het gedachtegoed van de Nederlandse theoloog Abraham Kuyper speelde daarin een belangrijke rol. Zijn idee dat God bepaalde maatschappelijke terreinen had aangewezen waar de overheid niets te vertellen had (de zogeheten soevereiniteit in eigen kring), bleef goed hangen bij de vele Zuid-Afrikaanse theologen die in Nederland studeerden. De staat moest zich verre houden van de familie, het onderwijs en de werkvloer.

De rest van het artikel is hier te vinden; http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... heid.dhtml

http://www.frontline.org.za/index.php?o ... loedrivier

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 10 dec 2013 20:59

Faramir schreef:Vandaag zag ik op de website van Trouw een interessant artikel.

Volgens mij heeft het te maken met verschillende zaken.

De zwarten waren vervloekt vanwege hun afstamming van cham, de zoon van Noach die hem uitlachte toen Noach naakt was. (en stomdronken voor zever ik weet)

Zwarten waren primitief en veel dommer dan blanken. (een algemeen gegeven van heel vroeger)

de gereformeerden voelden zich verbonden met de Afrikaners, die afstammen van Nederlanders.

als je nou weet dat gereformeerden iets trager zijn met inzichten wat betreft mensenrechten, bijvoorbeeld voor vrouwen, dan is het logisch dat gereformeerden ook trager zijn met het afwijzen van apartheid.

Misschien dat ook wat betreft media aandacht, dat gereformeerden wat achter liepen. Ze keken nooit TV, hun krant zal de misstanden in Z-Afrika ws niet als prioriteit hebben gezien.

Ik denk zelfs dat wel meer zaken meespeelden. Het is net als met antisemitisme en de kerk. Daar was een wereldoorlog voor nodig om inzicht in de eigen gelederen te krijgen. (en veel tijd) (niet het sterkste punt van de gereformeerden)
Ook gif is geschapen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 dec 2013 21:45

hettys schreef:Ik denk zelfs dat wel meer zaken meespeelden. Het is net als met antisemitisme en de kerk. Daar was een wereldoorlog voor nodig om inzicht in de eigen gelederen te krijgen. (en veel tijd) (niet het sterkste punt van de gereformeerden)

Precies! Ik begreep van mijn ouders dat er ook op een bepaalde manier over joden werd gesproken.
Een jodenstreek (de joden waren vaak boerenslim en uit op geld verdienen)
Hoe er tegen joden werd aangekeken en met hen werd omgegaan, was in 5 jaar tijd drastisch veranderd!
We zijn nu zogenaamd veel meer beschaafd en gaan met meer respect om met alle rassen.
Maar ondertussen, onderhuids is er nog steeds discriminatie.
Hoor veel mensen maar over Polen en Oost-Europeanen.
Ze jatten, ze wonen je huis kompleet uit, pikken onze banen in.
In de jaren 60 waren het de Spanjolen, nu komen ze uit een ander deel van Europa.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 dec 2013 22:11

schelpje3 schreef:Precies! Ik begreep van mijn ouders dat er ook op een bepaalde manier over joden werd gesproken.
Een jodenstreek (de joden waren vaak boerenslim en uit op geld verdienen)
Hoe er tegen joden werd aangekeken en met hen werd omgegaan, was in 5 jaar tijd drastisch veranderd!
We zijn nu zogenaamd veel meer beschaafd en gaan met meer respect om met alle rassen.
Maar ondertussen, onderhuids is er nog steeds discriminatie.
Hoor veel mensen maar over Polen en Oost-Europeanen.
Ze jatten, ze wonen je huis kompleet uit, pikken onze banen in.
In de jaren 60 waren het de Spanjolen, nu komen ze uit een ander deel van Europa.

Dan heb ik het als allochtoon zo slecht nog niet tussen mijn nieuwe verguisde landgenoten ;-)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 dec 2013 22:24

mealybug schreef:Dan heb ik het als allochtoon zo slecht nog niet tussen mijn nieuwe verguisde landgenoten ;-)

Een blanke in Zuid-Afrika, met zwarte werknemers? :-oo

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 dec 2013 22:36

Bambi schreef:Een blanke in Zuid-Afrika, met zwarte werknemers? :-oo

Ga je discrimineren tussen blank en zwart?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 dec 2013 22:42

mealybug schreef:Ga je discrimineren tussen blank en zwart?

Ik niet hoor. :roll:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 dec 2013 22:47

Bambi schreef:Ik niet hoor. :roll:

Toch ruikt het aardig naar spruitjes....

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 dec 2013 22:49

mealybug schreef:Toch ruikt het aardig naar spruitjes....

Kijk maar uit dat ze niet aanbranden, dan. 8)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 dec 2013 09:45

Niks mis met spruitjes, heerlijk in een roerbakschotel ;/
Spruitjeslucht staat voor negatief, burgerlijk.
Jammer, ze zijn zo gezond, mits kort gekookt.

Grappig dat het woord apartheid in veel talen zo heet en niet vertaald is in een oorspronkelijke taal.
Grappig in de zin van: leuk dat het Nederlands zo wereldwijd gaat af en toe.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 dec 2013 09:49

schelpje3 schreef:Niks mis met spruitjes, heerlijk in een roerbakschotel ;/
Spruitjeslucht staat voor negatief, burgerlijk.
Jammer, ze zijn zo gezond, mits kort gekookt.

Grappig dat het woord apartheid in veel talen zo heet en niet vertaald is in een oorspronkelijke taal.
Grappig in de zin van: leuk dat het Nederlands zo wereldwijd gaat af en toe.

De meeste nederlanders schamen zich kapot, dat dit woord uit hun taal wereldwijde bekendheid heeft moeten krijgen.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 11 dec 2013 09:55

Heb je daar onderbouwing voor?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 dec 2013 10:00

Schelpje3 schreef: Grappig in de zin van: leuk dat het Nederlands zo wereldwijd gaat af en toe.
mealybug schreef:De meeste nederlanders schamen zich kapot, dat dit woord uit hun taal wereldwijde bekendheid heeft moeten krijgen.

Vind je zelf niet dat jouw reactie hierop als een tang op een varken slaat?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 dec 2013 10:25

Het woord apartheid komt uit het Afrikaans, wat een dochtertaal van het Nederlands is, net zoals het Frans een dochtertaal van het Latijn is. Nogal wiedes, want het woord is in Zuid-Afrika bedacht en daar in praktijk gebracht.
(eigenlijk zou mealybug dat natuurlijk moeten weten).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”