Chiliasme in het licht der historie.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Chiliasme in het licht der historie.

Berichtdoor schelpje3 » 10 dec 2013 21:40

Wilsophie schreef:En zo geloof met nu in de Christelijk Geref. kerk als ik het goed begrijp dat satan nu gebonden is en dat vrederijk al begonnen is.
Als deze gedachte nog steeds leeft in de kringen van de Chr. Geref. kerk dan moet ik toch zeggen weinig te merken van deze reformatie en reparatie.

Stel je eerst eens goed op de hoogte wat de leer van de CGK is, ipv ergens heel in de verte de klok te horen klepperen, en er zelf een melodietje van te maken.
Wiki is je bron niet?
Wat wel dan? Heb je met één van de CGK predikanten in de hal staan praten?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 dec 2013 21:43

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 dec 2013 22:00

Nogmaals, hij was NIET Christelijk Gereformeerd.

Harry Bultema was één van 6 kinderen uit een gezin in Nederland en groeide op bij godvrezende ouders in ons land, zijn leven was sterk beinvloed door de schriftuurlijke waarheden die hem door zijn moeder waren onderwezen.
Hij wilde graag in Amerika studeren en ging naar Grand Rapids, Michigan waar hij theologie studeerde aan Calvin college en Seminary.
Hij werd tijdens zijn studie ernstig ziek en wilde God toch in zijn leven dienen en hij werd genezen.

Hij werd predikant van de Christelijke Gereformeerde kerken in Peoria , Iowa en Muskegon, Michigan.
Hij publiceerde zijn eschatologische werk "maranatha" in 1919 tijdens zijn uitsluiting van de Christelijk Gereformeerde kerk, en de vorming van de Muskegon Berean Churcht.
Zijn geschriften in onze taal bevatten kommentaren op Jesaja, Jeremia, Ezechiël Daniël Openbaring en Zacharia het eschatologische werk maranatha en de typologie in de Bijbel.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 10 dec 2013 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 dec 2013 22:00

En welke zijn dan die 1000 jaren, gedurende welke de satan gebonden zal zijn, maar waarna hij nog korte tijd losgelaten zal moeten worden?

En wat van de 2 opstandingen?
Laatst gewijzigd door mealybug op 10 dec 2013 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 10 dec 2013 22:02

Wilsophie schreef:
Harry Bultema was één van 6 kinderen uit een gezin in Nederland en groeide op bij godvrezende ouders in ons land, zijn leven was sterk beinvloed door de schriftuurlijke waarheden die hem door zijn moeder waren onderwezen.
Hij wilde graag in Amerika studeren en ging naar Grand Rapids, Michigan waar hij theologie studeerde aan Calvin college en Seminary.
Hij werd tijdens zijn studie ernstig ziek en wilde God toch in zijn leven dienen en hij werd genezen.

Hij werd predikant van de Christelijke Gereformeerde kerken in Peoria , Iowas an Muskegon, Michiigan.
Hij publiceerde zijn eschatologische werk "maranatha" in 1919 tijdens zijn uitsluiting van de Christelijk Gereformeerde kerk, en de vorming van de Muskegon Berean Churcht.
Zijn geschriften in onze taal bevatten kommentaren op Jesaja, Jeremia, Ezechiël Daniël Openbaring en Zacharia het eschatologische werk maranatha en de typologie in de Bijbel.

Je moet niet zo maar vertaald spul overnemen. Hij was CHRISTIAN REFORMED en dat is de dochter van de GEREFORMEERDE KERKEN van Abraham Kuyper.

Kortom een hele slechte vertaling!
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 dec 2013 22:04

Speedy schreef:Je moet niet zo maar vertaald spul overnemen. Hij was CHRISTIAN REFORMED en dat is de dochter van de GEREFORMEERDE KERKEN van Abraham Kuyper.

Kortom een hele slechte vertaling!

Abraham Kuper was toch die theoloog van de veronderstelde wedergeboorte- dwaalleer?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 dec 2013 22:05

En welke zijn dan die 1000 jaren, gedurende welke de satan gebonden zal zijn, maar waarna hij nog korte tijd losgelaten zal moeten worden?

En wat van de 2 opstandingen?

Eigenlijk behandelt een ander topic dit bij de 70e week van Daniël, al wil ik er wel op ingaan, maar het chileasme omvat meer dan alleen die 1000 jaar.
Het gaat ook om het Messiaanse rijk.
En Christus regeert absoluut in die 1000 jaar maar Zijn Koninkrijk is eeuwig.
Aan het einde van de 1000 jaar gebeurt ook nog één en ander volgens de Bijbel.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 dec 2013 22:15

mealybug schreef:Abraham Kuper was toch die theoloog van de veronderstelde wedergeboorte- dwaalleer?

Toevallig dat je daar over begint. Dat is namelijk lid 3 van artikel 52 v/d christelijk gereformeerde kerkorde (versie 2011):

De synode verklaart, dat de veronderstelling van wedergeboorte bij de doop als in strijd met Gods Woord in de Christelijke Gerefor- meerde Kerken niet kan worden geduld en dat het derhalve nie- mand geoorloofd is dit te leren. (1893)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 10 dec 2013 22:21

Tja, die Synode he? ](*,)

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 10 dec 2013 22:36

ineke-kitty schreef:Tja, die Synode he? ](*,)

ja, die theoloog he ](*,)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 dec 2013 22:38

Die leer heeft nog wel eens vastlopers, he?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 10 dec 2013 22:39

mealybug schreef:Die leer heeft nog wel eens vastlopers, he?

Ja, die uitwassen zie je dus terug in de Christian Reformed Church .......

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 dec 2013 22:49

Speedy schreef:Ja, die uitwassen zie je dus terug in de Christian Reformed Church .......

Mwah, als alles wat zich bevindelijk noemt dat ook echt was, was het natuurlijk ook maar 1 denominatie in plaats van een stuk of 20.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 dec 2013 22:52

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:14, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 dec 2013 22:53

Bambi schreef:Boeiende discussie. :-k

Meer een solo :-oo

Terug naar “[Religie] - Open forum”